PDA

Se fuld version : Kaffegrums i vasken? Ja/Nej

KristianK
30. April 2015, 11:54
Hej alle,

Findes der belæg for at sige at kaffegrums i vasken er medvirkende til tilstopning af afløb. Jeg slår f. eks. min puck ud i vasken og skyller det ud bagefter.
Nogle af mine kolleger mener ligefrem at det er medvirkende til at det IKKE stopper.

Hvad siger I?

Mvh.
Kristian

malling
30. April 2015, 12:00
I alle de år jeg har brygget har jeg bare slået det ud i vasken, og afløbet er ikke stoppet til så meget som en gang ;)

Espressoplummer
30. April 2015, 12:19
Alle rensningsanlæg, kommuner osv. Sammenligner kaffe med madrester som absolut ikke skal i vasken. Det har ingen rensende effekt, har godt hørt den før ? kaffe sammen med fedt og sæberester lægger sig som et lag i røret.

aspedersen
30. April 2015, 13:49
Personlige ville jeg ikke gøre det. Ikke så meget for at vasken skulle stoppe til, men alt det spild af vand man bruger på at skylle det væk. Hvis man er stor brygger, bliver det til nogle liter alligevel.
En belægning af en eller anden form kommer man heller ikke helt fri for. Kaffeolier = fedt og fedt er aldrig godt for afløbet.

summer
30. April 2015, 14:01
Jeg bruger ikke afløbet - pga spild af vand, og affald bør gå til renovation/kompost, ikke rensninganlæg.

aspedersen
30. April 2015, 14:41
Bare af nysgerrighed......hvad er grunden til ikke at bruge knock box og skraldespand/kompost? :)

Husfar
30. April 2015, 21:17
Fruen insisterer på kompostering af alt det grønne køkkenaffald, som hønsene ikke tager. Det bliver til en hel del kaffegrums som havner i komposteringsbeholderne.
Mellemstationen, efter knockboxen, er en sort firkantet IKEA spand med låg. Den tager 5 kg blandet, før det er tid til endestationens ormebeholder i baghaven. -- og de sover aldrig!

Kleen™
1. May 2015, 00:02
Knock-box til puck'en. Håndvasken til stempelgrums mv.

No probs...

malling
1. May 2015, 00:02
Alle rensningsanlæg, kommuner osv. Sammenligner kaffe med madrester som absolut ikke skal i vasken. Det har ingen rensende effekt, har godt hørt den før ? kaffe sammen med fedt og sæberester lægger sig som et lag i røret.

Altså, når man skylder tallerkner, gryder mm. af kan det jo heller ikke undgås der kommer en smule madrester i vasken, medmindre du vel og mærket skraber dem rent med en skraber og tørre dem af med køkkenrulle efterfølgende(eller lignende). Nogle af disse madrester, vil derfor for de fleste individer nu engang ende i afløbet, næsten uanset hvor meget du end anstrenger dig for at fjerne den smule der er endt i vasken, især hvis du har en køkkenvask der ikke er blev skiftet siden engang i 80'erne, og derfor ikke har en si til at opsamle de rester mm. der nu er endt i vasken. Det samme gælder kaffe.

Nu kan man trods alt fjerne puckene fra vasken, Jeg syntes personligt dette er langt mere hygiejnisk end langt de fleste knock box, og jeg gider personligt ikke spilde min tid med at rengøre en sådan adskillige gange ugentligt for at holde det bare nogenlunde ansvarligt rent. Desuden når den skal gøres rent, ja så ender noget af den resterende del af kaffegrumset om alle omstændigheder i vasken, hvis den skal gøres ordentligt ren.

selvf. har det ingen rensende effekt, men jeg køber personligt ikke teorien om at den stopper afløbet, for det har jeg ligegodt aldrig oplevet. hvis dit afløb stopper til, vil jeg personligt se på andre grunde end netop din kaffe.

Skulle jeg have en knock box skulle det være en af dem hvor det blev slået ud i en skraldepose ;)

Vandspild er for i øvrigt lidt et overvurderet problem i danmark vi bruger kun ca. 60-70% af max. kapaciteten før vand Miljøet tager skade, vores sammenlagt vandforbrug er også faldet de sidste 30år, ikke mindst takket været vandbesparende filtre der blander det op med luft, det samme med opvaskemaskiner, vaskemaskiner og brusere. Endvidere har det været oppe at vende at vores afløb faktisk ikke er designet til lav vandforbrug.

Desuden er det ganske lidt vand det tager at skylle kaffen ud, ikke mindst takket været de nye vandbesparende filtre, og dette blegner til sammenligning med folk der kunstvander eller spuler deres biler, indkørsel, brusere, opvaske og vaskemaskiner og ja hvad med dem der har Hx espressomaskiner eller endnu værre kommercielle flergruppers hx maskiner.

movin
1. May 2015, 00:04
Man skal bare huske at flushe vasken med lidt cafiza...

malling
1. May 2015, 00:08
Movin du tager bare to liter afløbsrens så ikke så meget pis, jeg har hørt det skulle være godt for vandmiljøet, det påstår de over i USA (i visse kredse)

Kleen™
1. May 2015, 00:10
Movin du tager bare to liter afløbsrens så ikke så meget pis, jeg har hørt det skulle være godt for vandmiljøet, det påstår de over i USA (i visse kredse)

Ok......?!
- jeg var ikke lige obs på at det nu er blevet umoderne at pisse i håndvasken.

movin
1. May 2015, 00:24

Haha jeg mente det nu heller ikke alvorligt.

Jeg har heller ikke oplevet problemer som følge af kaffe i vasken og jeg skyder 2-4 aeropress pucke der i hver dag.

Coffee makes the world go
1. May 2015, 02:20
Den har vi da haft oppe at køre en gang før , og der var der en der fluks skilte sit afløb af , han havde selv skyllet sit kaffe ud , og røret var helt frit for tilstoppelse

det skulle ha en rensene effekt , og den køber jeg nu

Fedt vil opbygge sig på rørene , vand kan ikke skylle det af , men kaffegrumsen sætter sig evt lidt fast, men bliver revet med igen , OG tar noget fedt med

Jeg har altid skyllet al min kaffe ud i Køkken vasken , og har aldrig haft problemer

en puk får bare lov til at blive liggende lige ovenpå selve afløbet
på et eller andet tidspunkt har man alligevel gang i vandet
For mit vedkommende typisk lige efter ,da jeg alså vasker mælkekanden efter brug;o) , og pist væk borte er pukken

Men det hænder at jeg lægger pukken op på kanten, og der tørrer de fint
så ryger de ud af vinduet , jævnt fordelt i haven , sigter efter et træ eller andet hårdt , så forstøver de når de rammer ;o)

back to nature ,,af jord er du kommet ,,af jord skal du blive

bare surt man ikke kan dyrke kAFFE I HAVEN ;O)

nogle steder har man affaldskværne indbygget i køkkenvasken ,,;o) det er nok LIDT værre end lidt grums

Espressoplummer
1. May 2015, 14:02
Man kan jo altid lave eksempler på ting der kunne være værre ? Facts er at kloakerne , i de fleste storbyer, er meget overbelastede, så hvorfor belaste dem mere ? I Københavns kommune skal du feks. søge om installation af en affaldskværn, netop fordi det belaster kloaknettet unødigt.

malling
1. May 2015, 15:12
Man kan jo altid lave eksempler på ting der kunne være værre ? Facts er at kloakerne , i de fleste storbyer, er meget overbelastede, så hvorfor belaste dem mere ? I Københavns kommune skal du feks. søge om installation af en affaldskværn, netop fordi det belaster kloaknettet unødigt.

Nu er det nok begrænset hvor stor effekt vores kaffe har på en øget belastning. Igen skal vi se på belastningen er det altså et andet sted der skal kigges end den ganske ganske lille mængder kaffe der ryger igennem private køkkenvaske.

at vores kloaksystem er håbløs forældet er jo ingen nyhed, der har jo været snakket om længe at man burde få moderniseret systemet, men det bliver som sædvanlig kun ved snakken, nej du så er det nemmere og billigere at pege fingre af forbrugerne.

Det kan bare aldrig blive mit ansvar at man har sovet i timen, jeg betaler for en ydelse og den forventer jeg så sandelig de lever op til.

kommunen og staten har bare at blande sig pænt udenom hvordan jeg benytter min vask, jeg gider ikke det overformynderi, det er jo lige før man bliver provokeret til at hælde al mad og kaffe i vasken.

summer
1. May 2015, 16:07
Nu er det nok begrænset hvor stor effekt vores kaffe har på en øget belastning. Igen skal vi se på belastningen er det altså et andet sted der skal kigges end den ganske ganske lille mængder kaffe der ryger igennem private køkkenvaske.
at vores kloaksystem er håbløs forældet er jo ingen nyhed, der har jo været snakket om længe at man burde få moderniseret systemet, men det bliver som sædvanlig kun ved snakken, nej du så er det nemmere og billigere at pege fingre af forbrugerne.
Det kan bare aldrig blive mit ansvar at man har sovet i timen, jeg betaler for en ydelse og den forventer jeg så sandelig de lever op til.
kommunen og staten har bare at blande sig pænt udenom hvordan jeg benytter min vask, jeg gider ikke det overformynderi, det er jo lige før man bliver provokeret til at hælde al mad og kaffe i vasken.
Jeg tillader mig at være dybt uenig med den holdning :)

malling
1. May 2015, 16:49
Jeg tillader mig at være dybt uenig med den holdning :)

Naturstyrelsen under Miljøministeriet, har selv vurderet at kommunerne kun kender til tilstand af ca. 50% af nettet, noget man ifølge styrelsen først begyndte at tænke over engang i 80'erne, man har med andre år haft årtier til at blive klogere, alligevel ved man stort set intet om en betragtelig del af nettet og man har afsat ja begrænset midler til formålet.

Nettet vi har er meget gammelt langt de fleste steder, og var bygget til en anden tid med et andet behov, der er ikke blevet udskiftet voldsomt meget sidenhen, 1/6 af nettet skønnes også at trænge til at blive udskiftet, men det er som sagt et skøn bygget på den del man kender til.

så jo man har i den grad sovet i timen.

Et spildevandssystemet formål er nu engang at fjerne ja spildevandet fra borgerne, virksomheder mm. kan man ikke håndtere den opgave, så lever man ganske enkelt ikke op til den opgave forbrugeren betaler for, eller har investeret tilstrækkeligt til at følge med udviklingen. Man kan simpelthen ikke forvente eller forlange at borgeren udøver selv justits i alle aspekter af deres liv, og hvor sjovt et liv vil det egentligt være, hvis vi gad og kunne, livet er forhåbentligt andet end en opgave om at overholde regler og arbejde. :)

Skal man endeligt kigge på spildevand, ja så kommer man ikke udenom trappemodellen for virksomheder, der skal betale mindre pr./kubikmeter jo mere vandforbruget stiger. Ikke noget der ligefrem opfordre virksomheder til at spare på vandet.

1. May 2015, 17:00
Jeg tror at condomer bind og tamponer er et LIDT større problem ;o) end lidt kaffegrums

Men det største er faktisk nok regngvand i spidsbelastningerne

Dete er MÆNGDEN der er problemet ,

Men hvis det VIRKELIG er et problem med kaffe grums , så bliver Tyrkisk/Græsk kaffe nok forbudt , da grumset jo altid ender i kloakken
delvis via vasken, og delvis via porcelæn alteret ;o)

og er der ingen der protesterer , er stempelkande kaffe det næste

Gad godt vide hvor mange der IKKE skyller stempelkanden ud i vasken

aspedersen
1. May 2015, 22:58
Hej alle,

Findes der belæg for at sige at kaffegrums i vasken er medvirkende til tilstopning af afløb. Jeg slår f. eks. min puck ud i vasken og skyller det ud bagefter.
Nogle af mine kolleger mener ligefrem at det er medvirkende til at det IKKE stopper.

Hvad siger I?

Mvh.
Kristian

Som du kan se Kristian, er der delte meninger. Jeg er selv ved at designe min egen kaffebar og her skal knock boxen bygges ned i bordpladen og en pose under.
Det har måske også noget at sige hvordan ens køkken ser ud og om det giver mening at gå mange skridt hen til vasken i stedet for knock boxen, lige ved siden af ens maskiner.

2. May 2015, 00:54
Delte meninger tæller alså ikke ;o)
han spørger om , om der er BELÆG for at det tilstopper

indtil nu er der kun kommet reallife erfaringer om at det IKKE gør

Når man tænker på mængden af folk der skyller kaffen ud i vasken , og ikke en der har haft problemer , så forsætter jeg med det

skraldebilen forurener også når den skal køre det væk ;o)

Men vil da gi dig ret , hvis min maskine stod for langt væk fra vasken ,, ville min rutine nok se anderledes ud

så ville jeg nok tømme knock boxen i toilettet ;o) det sluger det der er værre ;o)

Spam
2. May 2015, 00:56
Jeg kyler pukken direkte i skraldespanden, når jeg ikke bruger min knockbox. Er der nogen grund til at smide den i vasken i stedet for, eller er det fordi folk ikke gider åbne lågen til skraldespanden?

(Ikke at jeg skal dømme nogen, jeg undrer mig bare. Jeg skyller selv kurven i vasken, så lidt kaffe går da den vej også).

2. May 2015, 01:07
Jeg kan kun skrive for mig selv , men jeg dumper den på afløbet ,kikker på kurven (bruger bundløs) og checker om skuddet var jævnt fordelt ,, og skyller portafilteret , hvis det ikke allerede har fjernet pukken, så sker det når jeg vasker mælkekanden af
Min affaldsproduktion er ikke særlig høj , så den første puk der ville ryge i skraldespanden , kan let komme til at ligge der i lang tid
og når man har set grønne pukke ;o) så virker den anden løsning mere tiltalende
jeg bruger ingen extra vand , og tror fast på at det holder afløbet rent for slim

det hele går så hurtigt og nemt so why not

KristianK
2. May 2015, 01:13
Men vil da gi dig ret , hvis min maskine stod for langt væk fra vasken ,, ville min rutine nok se anderledes ud
så ville jeg nok tømme knock boxen i toilettet ;o) det sluger det der er værre ;o)

Du har altså dine "moments" :D

KristianK
2. May 2015, 01:16
Som du kan se Kristian, er der delte meninger. Jeg er selv ved at designe min egen kaffebar og her skal knock boxen bygges ned i bordpladen og en pose under.
Det har måske også noget at sige hvordan ens køkken ser ud og om det giver mening at gå mange skridt hen til vasken i stedet for knock boxen, lige ved siden af ens maskiner.

Ja, det er vist ikke helt nemt at blive enige :)
I mellemtiden har en af mine kolleger, som tydeligvis ikke er med i vores kaffeordning, hængt en stor seddel op i køkkenet med noget a la: "kaffegrums hører til i skraldespanden - Ikke i vasken" så der tænker jeg, at det er en ekspert på området ;)

Lad os lade den lille der. Jeg vil meget hellere høre om din kaffebar :D

aspedersen
2. May 2015, 01:42
Jeg vil meget hellere høre om din kaffebar :D

Jeg skal nok starte en tråd når jeg er flyttet ind i det nye. :)

Men jeg kan da sige så meget, at jeg er gået væk fra min oprindelige palle løsning. Det var bare ikke særlig praktisk, da der også skal stå en smal opvaskemaskine under baren.
Den kommer til at blive 180x80 cm og rota pumpen skal bygges under bordpladen og gemt af vejen. Har også overvejet en stor tank fra dryp-bakken til at samle alt spild, som så kan bruges til at vande krydderurterne. Og så skal knock boxen ned gennem bordpladen så den ikke står og fylder samt en affaldspose under så afskaffelse af puckene bliver nemmere....og ikke så meget spild af vand. :p HeHe
Hvilke materialer/træsorter osv. har jeg ikke helt styr på endnu, men det skal nok komme.

movin
2. May 2015, 03:06
[QUOTE=)

så ville jeg nok tømme knock boxen i toilettet ;o) det sluger det der er værre ;o)[/QUOTE]

Måske man skulle skide i skraldespanden for ikke at belaste kloarksystemet?

aspedersen
2. May 2015, 18:49
Faldt lige over denne her, der passer meget godt til tråden her.

http://www.orphanespresso.com/CODA-In-Sink-Coffee-Grounds-Filter_p_5665.html#

Rudi Fidel
2. May 2015, 22:31
Hvis vi alle tænker lidt solidarisk en gang i mellem tror jeg vores verden bliver et bedre sted. Nogen argumenterer for at det ikke er vores pligt at tage hensyn gennem hvordan vi behandler vores affald (i dette tilfælde kaffegrums), da dette er kommunens og statens job.
Og nogen argumenterer for at vi har ret til at gøre med vores affald som vi vil.
Det er alt sammen rigtigt - vi bliver ikke retsforfulgt for at smide kaffegrums i vasken og vi har ret til at smide nærmest hvad som helst i skraldespanden, uden at vi kommer i fængsel.
Men ville verden ikke være et meget hyggeligere sted, hvis vi i stedet for at orientere os efter ret og pligt tænkte på hvordan vi kunne gøre noget godt for andre?
I dette tilfælde har vi muligheden for at gøre noget godt for vores allesammens vandforbrug og spildevandsrensning.
Det vil jeg gerne være med til og jeg tror vi gør bedst muligt ved at smide kaffegrumsen i komposten, hvis man har sådan en, og ellers i skraldespanden :-)

(og så kunne vi også gøre noget for at sænke vores energiforbrug ved at modde alle vores maskiner med kedelisolering og huske kun at have dem tændt, når vi skal bruge dem og ikke døgnet rundt, men det er jo en helt anden historie ;-))

Spam
2. May 2015, 23:13
(og så kunne vi også gøre noget for at sænke vores energiforbrug ved at modde alle vores maskiner med kedelisolering og huske kun at have dem tændt, når vi skal bruge dem og ikke døgnet rundt, men det er jo en helt anden historie ;-))

Det er spørgsmålet. Kedelisolering er sikkert fint, også fordi det vil hjælpe med temperaturstabiliteten eller i det mindste "larme mindre". Jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at det, også af andre årsager, er fornuftigt at slukke "dyret" når man er væk i længere tid (ferie o.s.v.). Der var imidlertid en her i forum som ville prøve at regne på om man sparede energi ved at slukke og tænde den i løbet af dagen, og jeg mener hans bud var, at det bedre kunne betale sig energimæssigt at lade den være tændt i de fleste tilfælde. (Det er noget "billigere" at holde den varm, end at varme den op flere gange).

Når det er sagt, så får jeg typisk ret spontant lyst til en kop kaffe, og derfor vil jeg ikke vente en time på at maskinen varmer op. Hvis man vil spare på energien, er det måske AeroPress eller lign. man skal kigge på.

En anden ting er, at jeg mener vi bør indse, at med mindre der sker en teknologisk landvinding, eller vores forbrug falder drastisk, så får vi kernekraft før eller siden, hvad enten vi ønsker det eller ej, og det vil give noget spillerum. Det er så heller ikke så slemt, hvis vi kan vælge decentrale underjordiske værker, baseret på Thorium og/eller smeltet salt reaktorer, da sikkerheden og affaldsproblem så ser helt anderledes ud.

Det er imidlertid en helt anden diskussion og jeg er da helt enig med dig i, at det er sundt at tænke solidarisk af og til. På den anden side skal det heller ikke gå over gevind, og jeg er ikke sikker på at kaffe virkelig er så skadeligt for afløbet, selvom jeg kyler mine "pukker" direkte i skraldespanden. Jeg gør det mest for en nemheds skyld. Det optimale ville naturligvis være at kompostere kaffen, især fordi det vist giver noget rigtig godt kompost.