Hvilken GPS modtager?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Hvilken GPS modtager?

    Hej,

    Jeg overvejer at købe en ny GPS modtager, men som så mange andre produktkategorier, er det jo en jungle.

    Umiddelbart hælder jeg til Garmin eller TomTom - stort set alene pga. navnene. Min far har haft en del forskellige ukendte/mindre kendte mærker, og der har altid været problemer. Så derfor vil jeg helst holde mig til nogle af de mærker, som er eksperter på præcis dette område.

    Noget af det jeg prioriterer er:

    - kortet skal selvfølgelig være ordentligt, men jeg vil også foretrække en udbyder, hvor man for relativt fornuftige penge jævnligt kan opdatere kortet. Altså at man ikke skal ud og give 1500 kr. for et helt nyt kort, bare for at have et der er opdateret. Er der nogle der udbyder en sådan service?

    - Trafikmeldinger således, at jeg bliver ledt udenom køer, vejarbejde osv. Kræver dette samspil med bilradioen, eller kommer disse info fra satelitten?

    - Hvad skal man ellers være opmærksom på?

    Jeg har lige nu udkig på en Garmin Nüvi 660FM, som jeg har set på bud til 1699. Det er billigt i forhold til, hvad jeg kan finde på fx edpriser.dk

    Hurtig vejledning søges
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Brownie
    Stamgæst
    • Jul 2007
    • 765

    #2
    Re:Hvilken GPS modtager?

    Jeg ejede engang en Garmun Nüvi 350 - og den var jeg rigtig glad for. Det er et par år siden nu, og der er sikkert sket en masse indenfor GPS (som med så meget andet). Men jeg ville have en god fornemmelse med Garmin...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Hvilken GPS modtager?

      Jeg har selv nøjagtig den model du nævner der, Garmin 660FM.

      Jeg har haft et hav af forskellige enheder, blandt andet også TomTom tidligere.

      Både TomTom og Garmin laver rigtig lækre GPS\'er efter min mening. Min vurdering af forskellen på de to er at TomTom er en smule mere gadget-agtig end Garmin. Den har rigtig mange funktioner, hvilket for nogen også betyder at den er en smule mere besværlig at finde rundt i (dog stadig meget brugervenlig).

      Garmin derimod er totalt no-nonsense, og det er det jeg godt kan lide ved den. Min gamle far som knap nok kan betjene en telefon har en 660\'er og han kører bare derudaf. Alting er meget nemt og intuitivt i måden menuerne fungerer på.

      Trafikmeldingerne fungerer godt på den. Desværre sidder modtageren til trafikmeldingerne i kablet, så hvis du skal have trafikmeldinger ind skal du også have kablet tilsluttet. Det kan man slippe med på de helt nye (og dyre) modeller. For nogen er det en vigtig ting, andre har alligevel altid kablet tilsluttet og så er det jo en ligegyldig detalje.

      Alt i alt er jeg blevet en Garmin mand må jeg indrømme og skulle jeg selv have en ny i dag skulle det være en Garmin igen.

      En kort opdatering til Garmin 660 koster 599 kr så vidt jeg ved. Der er selvfølgelig altid mulighed for at finde en lyssky ven der kan hente det for én på et af de dersens lyssky områder på Internettet, hvis man er til den slags.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Hvilken GPS modtager?

        Du siger, man skal have kablet i, for at modtage trafikmeldinger? Er det ladestikket til cigartænderen eller er det et antennekabel?

        Så der er ikke nogle smarte funktioner fra TomTom\'en som du savner i din 660\'er?

        PS: Lige en kommentar til sin signatur: \"World Side Channeling Champion 2008\" LOL :laugh: :P
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Skurken
          Master Brewer
          • Jun 2008
          • 1985

          #5
          Re:Hvilken GPS modtager?

          Det er ladestikket. Ladestikket er ligesom delt i to. Et der går op til selve enheden og så et andet kabel med en lille sugekop på som man så kan sætte i forruden. Det er det sidste som modtager trafikmeldingerne.

          Nej, der er ikke umiddelbart noget jeg savner fra TomTom\'en. Der er nogle fabrikater som har en funktion hvor man på sin PC i ro og mag kan planlægge en rute og så via bluetooth uploade den til GPS enheden. Det er en funktionalitet som jeg gerne ville have en gang, det kunne være lækkert til bilferier eller andre længere ture. Hverken Garmin eller TomTom kan dog det, og det er selvfølgelug en mindre detalje.

          TomTom har en funktion de kalder Mapshare hvor brugerne på en eller anden vis kan melde ind hvis der er en fejl eller ændring til kortet og den ændring bliver så publiceret ud til andre brugere. Jeg har ingen idé om hvordan eller hvor godt det virker, men det kunne være en funktion der i hvert fald kunne tale for TomTom\'en.

          Det du skal huske hvis du beslutter dig for en 660\'er er at tjekke at den bliver leveret med helt opdaterede kort. Man kunne godt forestille sig at de 660\'ere de har liggende rundt omkring har ligget på lager et stykke tid. Og hvis du så næsten med det samme skal ud og betale 600 kr for en opdatering, så kan du lige så godt købe en 760er med det samme (koster ca. 2300) hvor du så får sidste nye model (én på mit arbejde har den og han siger den er endnu lækrere end 660\'eren. Jeg kender dog ikke helt forskellen i hovedet).
          Mvh. Anders


          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            Re:Hvilken GPS modtager?

            MoBak wrote:
            Lige en kommentar til sin signatur: \"World Side Channeling Champion 2008\" LOL :laugh: :P
            Haha, ja på det punkt er jeg helt skarp!
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Hvilken GPS modtager?

              Tusinde tak for vejledningen. Du har en god pointe med kortet. Jeg ahr lige søgt på Garmins hjemmeside, om jeg kan se et versionsnr. for det sidste nye kort eller en dato for hvornår det er udgivet. Det kan jeg ikke umiddelbart.

              Ved du hvordan man kan vide, hvor gammelt det medfølgende kort er? Tilbuddet jeg har set er i Elgiganten, og jeg forventer ikke at de kan fortælle mig ret meget :S
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • Søren Wolder
                Administrator
                • May 2007
                • 613

                #8
                Re:Hvilken GPS modtager?

                Jeg har selv en Garmin og den er jeg rigtig glad for, så den anbefaling kan jeg tilslutte mig! Det er no-nosens og det virker bare.

                Mht. til kort, tror jeg det er uden betydning, om du vælger den ene garmin model frem for den anden. Kortene bliver opdateret en gang om året i december måned. Uanset man har helt opdaterede kort, vil den ikke have alle nye veje, rundkørsler etc. med, men det har nu ikke givet mig problemer.
                Administrator på EspressoBar

                Black coffee rules...

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Hvilken GPS modtager?

                  Søren Wolder wrote:
                  Jeg har selv en Garmin og den er jeg rigtig glad for, så den anbefaling kan jeg tilslutte mig! Det er no-nosens og det virker bare.

                  Mht. til kort, tror jeg det er uden betydning, om du vælger den ene garmin model frem for den anden. Kortene bliver opdateret en gang om året i december måned. Uanset man har helt opdaterede kort, vil den ikke have alle nye veje, rundkørsler etc. med, men det har nu ikke givet mig problemer.
                  Mange tak. Jeg tror beslutningen er taget - det skal være den.

                  Mht kort, så kan der jo godt være et nyere kort i pakken for en nyere model. Hvis 660\'eren er produceret og pakket før dec. og 760\'eren efter, vil der sandsynligvis være nyere kort i 760\'eren
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • hjalle
                    Espresso
                    • Dec 2007
                    • 546

                    #10
                    Re:Hvilken GPS modtager?

                    Jeg må indrømme at jeg er TOMTOM fan, Jeg har selv tomtom, og vi har Garmin på jobbet. En af de ting jeg godt kan lide ved tomtom er at man kan se farten mens man kører efter guiden i hoved billedet, hvor man på garmin( ihvertfald den vi har) kun kan se farten hvis man skifter væk fra hoved billedet (det med kortet).

                    Og så kan jeg godt lide tomtom Home, som er software der følger med, så man kan sidde og planlægge ved sin pc, samt men kan opdatere enhedens software hver gang der kommer ny version.

                    Jeg ved faktisk ikke hvilken software der følger med GARMIN, men den vi har på jobbet var der ikke noget med.

                    hmmm... alt i alt vidste jeg måske ikke så meget om emnet, men nu har jeg jo skrevet noget... men hvis nogen kom og spurgte mig ville jeg sige... Ta\' en TOMTOM :-)

                    Hjalle
                    Miss Silvia m. Manometer & PID
                    Rocky SD
                    Xpressivo Barista stamper
                    Behmor 1600

                    Comment

                    • plyngby
                      Lysristet
                      • Jun 2008
                      • 132

                      #11
                      Re:Hvilken GPS modtager?

                      Har også været i gang med at kigge på de hersens elektroniske kortbøger

                      Endte med at gå i elgiganten og kigge på Garmin & TomTom (kigger bedst med fingrene) og efter at have haft fingrene i dem begge ville jeg (garmin 760/tomtom 930) ville jeg klart have valgt TomTom ene og alene ud fra følsomheden på trykskærmen. Følte jeg skulle presse min finger halvt i gennem Garmin\'en. Om det bar var udstillings modellen ved jeg ikke. Funktions mæssigt ligner de hinanden meget. Og menuerne er kun et spørgsmål om vane.

                      MapShare tiltaler mig også

                      Men nu skal kaffemaskinerne lige pågraderes først... man skal jo prioritere
                      Sage espressomaskine BES920UK
                      Nuova Simonelli Oscar
                      Mahlkönig Vario
                      Xpressivo Stamper
                      Gene Cafe
                      Bodum Antigua kværn

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Re:Hvilken GPS modtager?

                        Nu har jeg lige fundet dette tilbud på en Tomtom One XL. Se ud til at være en rigtig god pris, og såfremt jeg beslutter mig for Tomtom, bliver det nok dén. Med mindre der er indvendinger?

                        Men jeg tager lige ud i morgen og ser lidt med fingrene og tester om det giver mig svaret på, hvilken det skal være. Jeg fornemmer, at det meget er en smagssag blandt Garmin og Tomtom...
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • EPO
                          Coffeeholic
                          • Oct 2007
                          • 1151

                          #13
                          Re:Hvilken GPS modtager?

                          Skal du kun bruge den i bilen eller skal du også bruge den andre steder??
                          Michael EPO Rasmussen

                          Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                          Comment

                          • EPO
                            Coffeeholic
                            • Oct 2007
                            • 1151

                            #14
                            Re:Hvilken GPS modtager?

                            MoBak wrote:
                            Jeg fornemmer, at det meget er en smagssag blandt Garmin og Tomtom...
                            Jeg syntes begge producenter holder max. jeg har en TomTom Go 930 i bilen og en garmin Edge 705 på cyklen
                            Michael EPO Rasmussen

                            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              Re:Hvilken GPS modtager?

                              EPO wrote:
                              Skal du kun bruge den i bilen eller skal du også bruge den andre steder??
                              Jeg skal hovedsageligt bruge den i bilen, og hvis jeg parkerer i en fremmed by og skal finde noget bestemt, måske også til fods.
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X