PDA

Se fuld version : Rancilio levetid

superpronker
22. October 2014, 12:45
Hej folkens,

Jeg står og vil gerne købe en Rancilio Silvia. Jeg har før eget en og været super glad for den, men har nu i en periode været foruden og mangler den i mit liv.

Hvad er folks erfaring/fornemmelse - hvor mange år holder sådan en ca. før der begynder at skulle dyre reparationer i gang? Hvis den er blevet brugt sådan nogenlunde normalt (tænker en gang om dagen) og afkalket/backflushet nogenlunde.

Jeg vil nemlig gerne købe brugt, men spørgsmålet er mere, hvor meget det er værd at betale ekstra for at gå fra en 4 år gammel maskine til en 2 år gammel maskine.

Vh
Anders

RasmusDJ
22. October 2014, 12:49
Det er selvfølgelig meget afhængigt af hvordan den er passet, men er den blevet passet godt. Så har jeg hørt om folk der har haft dem i 10-12 år. Til gengæld ville jeg altid gå efter en version 3. Men oftest når det er brugt priser, så er der ikke den helt store forskel, om den er to eller fire år gammel. Så hvorfor ikke gå efter en der er to år :)

-E*
22. October 2014, 13:10
I forhold til pleje, så se om der dukker en op her på siden, gerne fra en bruger med en lille håndfuld tidligere indlæg...

RasmusDJ
22. October 2014, 13:35
Du kunne evt. kigge på denne her, som er til salg herinde. Den har i hvert fald kun lige over et år på bagen.

http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?8542-Rancilio-Silvia-V3-Aalborg-fra-09-13

kristianskjodt
2. June 2015, 14:07
Jeg har netop sendt min version 1 videre til en ny glad ejer. Jeg har selv købt den second-hand i 2004, hvor den tidligere ejer vist havde haft den i 4 år inden da. Jeg har i snit lavet 3 dobbeltskud på den om dagen, så den har i alt fald rundet de 10.000 skud i min tid. Har kørt med et minifilter på, afkalket en gang hvert halve år cirka, affedtet en gang i kvartalet og ellers bare været glad for den. Skiftet gruppehovedpakning en gang og ellers har der aldrig været noget med den. Såeh, de holder fint :)

Varming
2. June 2015, 16:13
Jeg har for nyligt købt en v.2 fra 2007 og den kører helt som den skal. Første gang jeg afkalkede den kom der en smule "tåge" i vandet, efter to uger fik den lige en tur igen (bare for at se om der var noget gammelt build-up) og her var vandet hel klart.

Jeg skrev den anden dag i en-eller-anden sammenhæng med en hollænder som stadig kørte på en v1 fra vistnok 1999, så det er åbenbart en sejlivet maskine, hvis bare man passer godt på dem.

Joe_Black
3. June 2015, 00:07
Med den rette pleje holder de evigt, naturligvis med udskiftning af sliddele, men de er lette at få fat i.
Faren er kalk, jeg har reppet 3 silviaer der har kørt på hane vand med installeret kalkfilter. Det er ikke svært at adskille dem og grave kalken ud, man skal bare have lidt teknisk snilde.

Led evt efter en med installeret PID, det bliver du VOLSOMT glad for :)

kristianskjodt
10. June 2015, 15:31
Jeg kan i øvrigt byde yderligere ind. Min far har også en v2er fra nok 2005 vil jeg tro. Han er noget sjusket med hygiejnen (efter min mening) og afkalkning, affedtning og backflush sker højst en gang om året. Og den spiller i øvrigt også problemfrit i dag.
Jeg isolerer kedlen og installerer en PID i den som fødselsdagsgave her hen over sommeren. Så skal han nok være godt kørende et par år eller fem endnu tænker jeg :)

Alus
10. June 2015, 16:43
Jeg kan i øvrigt byde yderligere ind. Min far har også en v2er fra nok 2005 vil jeg tro. Han er noget sjusket med hygiejnen (efter min mening) og afkalkning, affedtning og backflush sker højst en gang om året. Og den spiller i øvrigt også problemfrit i dag.
Jeg isolerer kedlen og installerer en PID i den som fødselsdagsgave her hen over sommeren. Så skal han nok være godt kørende et par år eller fem endnu tænker jeg :)

Hej Kristian. Må man spørge hvad du isolere kedlen med? Jeg har selv PID'et min og sat den internt. Der bliver alligevel 45-50 grader omkring PID'en, så jeg tænker at det nok er meget godt at isolere kedlen for ikke at brænde PID'en sammen.

Engberg
10. June 2015, 19:11
Det er lig der har købt ind til vores isoleringsprojekt og jeg bestilte rigeligt. Jeg fandt noget armaflex 13mm på en hjemmeside jeg mener hedder varmt-hjem.dk.

Jeg brugte det til kedlen, bryghovedet og til at lydisolere pumpen med og det spiller altså rigtig godt...

Jeg tror vi laver en skabelon til at isolere silviaen efter og så kunne det gidt tænkes vinlavede et lille sæt klar til at smide i. De sæt kan vist igså findes på nettet men hvis man kan klippe lidt selv kan det gøres væsentligt billigere.

Alus
11. June 2015, 13:16
Hej Engberg. Hvad skal du have for et passende stykke isolering og lån af skabelon?

kristianskjodt
13. June 2015, 14:56
Hej Engberg. Hvad skal du have for et passende stykke isolering og lån af skabelon?

Som du nok har luret har Engberg og jeg nørdet sammen forleden :)

TurBo
13. June 2015, 15:50
Jeg er vist også en smule interesseret i noget isolering