PDA

Se fuld version : Kurvstørrelse på min single og dobbelt - Rocket Espresso Giotto

Thier79dk
19. October 2014, 00:07
Hej

Jeg har en Rocket Giotto og der blevet leveret en single og dobbelt portafilter med. Nogen det kan fortælle mig størrelsen på de baskets det er med?

Kan ikke finde det nogen steder og det står ikke på dem...

Er det 7 og 14 grams måske?

Thier79dk
19. October 2014, 12:01
Ingen der ved det?

summer
19. October 2014, 12:32
Det er sikkert der omkring (7 og 14). På Bilkas https://www.bilka.dk/elektronik/husholdning/kaffe--og-espressomaskiner/espressomaskiner/rocket-giotto-plus-v2/p/100004349 hjemmeside står der 7 og 14, men jeg ved ikke hvor meget jeg ville stole på Bilka...
Prøv med 7 og 14 gram, og arbejd ud fra hvordan det løber og smager.

malling
19. October 2014, 13:41
Alt afhængig af producent/type bryghovede, miljø, valg af kaffebønner, bønnernes riste grad og hvilken kværn du benytter så kan du få ca. 12-18g i en dobbelt kurv.

Så leg indenfor dette råderum.

Jeg kan selv få 17g i min dobbelt ;)

Thier79dk
19. October 2014, 13:51
Jeg kan få 20 i min. Let. Så er super meget i tvivl.

malling
19. October 2014, 14:01
Smager dine skud godt og løber de som de skal (kan ses med en bundløs bajonet) så er der ingen ko på isen.

Du kan evt. Regne din brewratio ud, det gøres ved at du dividere gram kaffe med gram espresso,

som udgangspunkt skal du ligge på ca. 45-60%

Ps. du kan tjekke om du har for meget i ved at sætte din pf. med kaffe i bryghovedet som sædvanligt, men i stedet for at aktivere brug knappen, så træk pf ud af bryghovedet igen, er der et aftryk. Så er der for meget kaffe i. Der skal gerne være et rum så kaffen kan udvide sig.

Coffee makes the world go
19. October 2014, 15:29
En stor kurv (20 grams ) med lidt kaffe i (12 gram) vil typisk ende med en meget fugtig /våd puk
det da der er plads til mere vand oven på kaffen end tiltænkt

men det kan være en fordel , da det vil gi en anelse langsommere trykstigning

og det kan være lige det der skal til for at redde en for bøvl ,

men det er da rarest at ha en ikke våd puk , og der er det bedst at den tampede kaffe næsten rører showere screenen

nogen lægger en mønt oven på kaffen og sætter portafilteret i , og tar det ud igen , så siges det at mønten lige skal ha lavet et svagt aftryk i kaffen

det med en skrue der ikke rager ud af screenen (eller slet ingen skrue)

nogle brusehoveder rager længere ud end andre ,
så i den samme kurv kan der ikke være det samme ,alt efter hvilket brusehovede der er brugt
nogen skifter brusehoved til et tyndere af samme grund

Har du et bundløst portafilter , det sladrer uden at rødme om mange fejl , og hvis det er slemt,,pisser det på dig ;o) bogstaveligt talt

aspedersen
19. October 2014, 16:17
Nu behøver man jo heller ikke gøre det mere svært end det er. :)

Frem med et skydelære og mål.

4699

aspedersen
19. October 2014, 16:30
Og her er også en tråd hvor der bliver snakket om gram, som var det du egentlig spurgte ind til og ikke målene. Nu har du da lidt at gå efter. :)

De laves i 12-18g(24,5mm), 14-20g(26,5mm) og 18-22g(28,5mm), som er A) Overall Height

http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?8529-Storstilet-social-indkøbs-aktivitet-IMS-shower-screens

Thier79dk
19. October 2014, 17:59
470747084709

Så er det vel et lille?
Er det bedre med et større?
Det er 24,5 vil jeg tro.

Xiburst
19. October 2014, 18:54
Det er officielt et 14.. Der kan være mere i afhængig af kværn.. Jeg kunne ikke enes med det, og fik et 18 grams originalt fra rocket.. Der kunne så være ca 21 gram i.. Jeg har en casadio der kværner meget luftigt.. Så få gram fylder meget den vej..

malling
19. October 2014, 18:55
Du har en single kurv og en dobbelt, men du kan godt kalde din dobbelt en lille dobbelt hvis du vil, det hjælper dig dog ikke rigtigt eftersom alt kaffe ikke har præcis samme massefylde.

De andre målangivelser du ser ovenfor i forhold til købstråden er forskellige størrelser dobbelt kurve, ikke at forveksle med single kurve.

du kan se IMS proff filtre til E-61 herunder

http://www.imsfiltri.com/en/risultati-ricerca/?lang=en&competition=0&post_type=i-filtri&comp=e61-standard&type=gruppo-professionale-tradizionale&Capienza=0&submit=Search

Thier79dk
19. October 2014, 19:02
Skulle jeg bestille et 28,5mm, 18-22 gram fra ISM samme med fælles indkøb. Vil jeg være bedre tjent med det?

Min Quamar kværn synes jeg ikke kværner luftigt. Jeg kan få 22 gram i den kurv med lethed.

summer
19. October 2014, 19:12
Min mening: Dit udstyr er udemærket og behøver ikke opgradering. Brug en vægt og smag dig frem.

Coffee makes the world go
19. October 2014, 19:20
Hvis du kan få 22 gram i med lethed , så behøver du da ikke en større kurv

malling
19. October 2014, 20:07
Den eneste logiske grund, til nye kurve, er at ens nuværende ikke kan holde den ønskede mængde, kan de det, er det altså lidt unødvendig.

Præcision filtre levere ikke bedre espresso, forskellene er simpelthen for små til sådan en ros, og ofte er de mere sarte overfor fejl, end standard kurve.

Espressoplummer
21. October 2014, 12:48
Den eneste logiske grund, til nye kurve, er at ens nuværende ikke kan holde den ønskede mængde, kan de det, er det altså lidt unødvendig.

Præcision filtre levere ikke bedre espresso, forskellene er simpelthen for små til sådan en ros, og ofte er de mere sarte overfor fejl, end standard kurve.

Ikke altid man skal bruge logiske grunde, nogle gange skal det bare være nyt nyt nyt ! :p ha ha