Hvor ofte skal skifter du dit Brita Maxtra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    Hvor ofte skal skifter du dit Brita Maxtra?

    Jeg har i et par måneder haft en Brita-kande med Maxtra filter og er generelt meget positivt overrasket. Jeg havde ikke forventet, at den ville være så effektiv imod kalk - der er intet spor af kalk i kedlerne efter to måneders brug. Lækkert! Oven i det, er smagen i kaffen og teen blevet mere klar og nuanceret, hvilket jo er det egentlige mål med filteret.

    I kanden sidder et lille display, som viser, hvor meget kapacitet der er tilbage i filteret (100%, 75%, 50%, 25% og "skift nu"). Det er helt tydeligt, at det er baseret på tid og ikke på mængden af filtreret vand, da jeg havde været på ferie og kom hjem til et filter, som helt magisk var blevet 25% mere "slidt", mens kanden havde stået stille i køleskabet. Det er nu ikke så vigtigt, da jeg til dagligt bruger kanden rimeligt "jævnt" over ugen/måneden, men det stiller mig da spørgsmålet "hvornår skal jeg egentligt skifte"? - jeg tør jo næsten ikke blive ved med at bruge det, når jeg nu får besked på at skifte
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    ikke for at gøre dig bekymret, men ingen kalkaflejringer er ikke nødvendigvis et sundhedstegn, for det kan også være tegn på at dit filter reducere din KH værdi for meget og gør vandet surt, hvilket betyder at vandet er aggressivt, aggressivt vand vil over tid korredere maskinen, hvilket på alle tænkelige måder er værre end en maskine der langsomt kalker til.

    Så hvis jeg var dig ville jeg nok lige få målt værdierne på dit filtreret vand, viser det sig at du har lave værdier, så vil jeg nok lige blande det op med noget vand fra hanen.

    Jeg bruger selv Maxtra filtre når jeg er væk og det kan ofte sagtens holde en 5-6 uger, men det er også kun til filter kaffe som jeg koger op i en elkedel, jeg vil aldrig drømme om at bruge vandet i en espressomaskine uden at blande det med min. 10-20% vand fra hanen og selv der vil PH værdien bekymre mig.
    Last edited by malling; 8. July 2014, 13:28.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • T.Bidstrup
      Mellemristet
      • May 2014
      • 296

      #3
      Jeg brygger kun filter, så jeg er ikke bekymret for "maskinen"

      Tror du ikke, at Brita har styr på KH-værdi og hvad der nu ellers måtte være relevant? - de er jo ikke ligefrem nye på markedet.
      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Det er kendt problem at Ionbyttere kan forsage korrosion i maskiner, derfor BWT introducerede bestprotect og hvorfor Everpure lancerede et lignede produkt kort efter.

        Brita er desværre ikke nået dertil hvor de producere et lignede produkt endnu, men mindes at de har frarådet brug af visse af deres filtre til espressomaskiner pga. dette problem.

        Jo jeg tror som sådan også Brita har en stor viden om vand værdier, det betyder bare ikke at man kan bruge vand filtreret med deres Maxtra patroner til espressomaskiner, for et af problemerne med dem er at man ikke kan ændre på værdien via bypass, hvilket er utroligt vigtigt da vand har forskellige værdier alt efter geografisk placering men også fordi at patroner mister deres effekt over tid. Der har også været test hvor selve PH værdien blev påvirket i en lidt for negativ retning dvs den blev for lav ved brug af Maxtra petroner.

        Men til filter er det ganske fint, og selv hvis det smadre elkedlen over tid, så ville det jo ikke være jordens undergang pga. nypriserne på disse.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Runner23
          Mellemristet
          • Jan 2014
          • 172

          #5
          10-20% postevand oveni det brita-filtrrede vand?? Den var jeg ikke klar over

          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          ikke for at gøre dig bekymret, men ingen kalkaflejringer er ikke nødvendigvis et sundhedstegn, for det kan også være tegn på at dit filter reducere din KH værdi for meget og gør vandet surt, hvilket betyder at vandet er aggressivt, aggressivt vand vil over tid korredere maskinen, hvilket på alle tænkelige måder er værre end en maskine der langsomt kalker til.

          Så hvis jeg var dig ville jeg nok lige få målt værdierne på dit filtreret vand, viser det sig at du har lave værdier, så vil jeg nok lige blande det op med noget vand fra hanen.

          Jeg bruger selv Maxtra filtre når jeg er væk og det kan ofte sagtens holde en 5-6 uger, men det er også kun til filter kaffe som jeg koger op i en elkedel, jeg vil aldrig drømme om at bruge vandet i en espressomaskine uden at blande det med min. 10-20% vand fra hanen og selv der vil PH værdien bekymre mig.
          ECM Controvento
          Mazzer Major og Mazzer SJ
          Hottop B-type


          APE kaffevogn rullende i Cph

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Runner det kommer an på dine målte værdier, en Brita kande kan ikke indstilles dvs. den på visse steder vil reducere KH værdien til en for lav værdi. Sådanne steder bør man tilføje ikke filtreret vand fra hanen, lidt ligesom du ville gøre ved at indstille på bypass på et større filter til fast vand.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • T.Bidstrup
              Mellemristet
              • May 2014
              • 296

              #7
              For fanden, Malling Nu gik det lige så godt her ........
              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                så længe du kun hælder Maxtra filtreret vand på din elkedel, så er det ikke noget jeg ville bekymre mig over.

                Det gør jeg selv uden at tilføje postevand, og smagen funger jo ganske udmærket men stod jeg i nød situation og måtte bruge det til en espressomaskine, så ville jeg nok lige måle værdien først og tilføje den mængde postevand det kræves for at få så korrekte værdier som muligt.

                At reparere en maskine pga. korrosion er en yderst bekostelig affære.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Runner23
                  Mellemristet
                  • Jan 2014
                  • 172

                  #9
                  jeg har ladet min maskine suge direkte fra Maxtra kanden i ca et år. Jeg tror da jeg skal til at hælde lidt postevand tilbage på kanden
                  ECM Controvento
                  Mazzer Major og Mazzer SJ
                  Hottop B-type


                  APE kaffevogn rullende i Cph

                  Comment

                  • pingel
                    Coffeeholic
                    • Jan 2012
                    • 1007

                    #10
                    Altså helt seriøst... Skru nu lidt for dommedags bassunerne Har du noget dokumentation på folk der har ødelagt deres maskiner ved at bruge Brita? Google giver ikke noget...

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #11
                      Og dog... Der skulle være lidt problemer med Gaggias kedler ( dem er er lavet af forholdsvist ubehandlet aluminium ) og så ionbyttet lettere syrligt vand... Der er ikke tale om en empirisk undersøgelse, men tråd med deltagelse af folk med mere viden om kemi end mig specielt det 9. Indlæg...

                      Se her:http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/404727

                      Kigger videre ;-(
                      Last edited by pingel; 9. July 2014, 16:32.

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Ja jeg er bekendt med nogle som fik ødelagt deres maskine ved brug af både Maxtra filtre og de lidt større Ionbyttere og det er usandsynligt du ser effekten allerede efter et års brug, det er noget der som regel kommer efter flere års brug, det tager trods alt noget tid for det aggressive vand at "æde" sig igennem kobberet og derved svække kedler etc..

                        Desuden skriver jeg jo blot at man skal være opmærksomme på at Maxtra filtre visse steder kan forsage aggressiv vand, det skal ikke forveksles med at det altid gør det . Det derfor altid er en god ide at måle og kende sine værdier, det er trods alt billigere på den lange bane at kende sine værdier end at skulle reparer end dyr maskine.

                        Jeg syntes også det er lidt af et paradoks at folk der bruger sindssygt meget tid på at måle og veje alt i brygprocessen, samtidigt ikke måler en af de vigtigste parameter, nemlig vandets.

                        Og når vi alligevel gør alt hvad vi kan for at holde vores dyre maskiner kørende ved diverse vedligeholdelses rutiner, så virker det lidt tosset at vi ikke gør mere for at holde øje med vandet har de rette værdier
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • pingel
                          Coffeeholic
                          • Jan 2012
                          • 1007

                          #13
                          Jep, du har ret. Men hvad er godt og billigt at måle med?

                          Comment

                          • aspedersen
                            Master Brewer
                            • Jan 2014
                            • 1555

                            #14
                            Når man en dag åbner op for ens kedel, hvordan ser det så ud når vandet har angrebet kobberet? Vi har jo meget kalkholdigt vand i Odense og har fyldt 100% Brita kande vand på min Alex næsten lige så lang tid jeg har haft den.
                            Hvis man bor et sted hvor man har meget blødt vand er det måske overflødigt med en Brite kande, men hvis der er meget kalk (Odense) kan kanden vel ikke tage alt kalken.
                            Vel kun en vis procent del?
                            /Anders

                            La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                            https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                            https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Det nemmeste sted at få øje på det er ved samlinger og andre naturlige svage led. et andet godt sted er på selve varmelegemet.

                              Nu kender jeg ikke lige værdierne i Odense, men i kbh. ville jeg ikke være overbekymret, men jeg ville nu tjekke det om alle omstændigheder og så overveje at tilsætte 10% vand.

                              Men smut ned i din lokale akvarie butik, de har forskellige typer af udstyr til at måle med, ønsker du mere præcision kan man få en digital løsning til en 1000-1500,-

                              Du kan selvf. også købe proff og som koster det hvide ud af øjnene men ville mene overstående er rigeligt.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X