PDA

Se fuld version : Er der ekstradonært mange mange problemer med Vario?

Claus L
21. May 2014, 10:54
For mig, ville en Mazzer Mini nok være overkill, til mit sølle forbrug af espresso. En Vario skulle jo ellers være god og til en mere "human" pris.
Men det lader til, at der er en del bøvl med den model? En Rocky klumper for meget og hvis det ikke skal være Vario, hvad dælen skal det så være?

Coffee makes the world go
21. May 2014, 12:14
Antallet af solgte varioèr taget i betragtning , så tror jeg ikke det er slemt

nogle af problemerne er bruger fejl , DET håndterer den ikke så godt som de robuste professionelle

manglende rengøring kan gi problemer , der ekskalerer

et fremmedlegme i kværnen , det vil den tit kvitere med på de gamle et ødelagt drivtandhjul + muligvis remmen
begge dele koster omkring 9 euro

på de nye er tandhjulet i metal , så der ryger kun remmen

et sæt nye skiver koster langt mere

på en normal mølle kunne det medføre en skæv knivbærer ,eller aksel
ikke noget en brugt køber nødvendigvis straks ser

SweetBrikka
21. May 2014, 12:19
En vario er fin. Hvorfor tror du der er ekstraordinært mange problemer med den?
Det er en af de mest solgte kværne i nyere tid, og der vil selvfølgelig være nogen som har dårlige erfaringer.
Hvis du husker kun at justere finere mens den kører og lærer hvordan du kalibrerer den, så er det en af de mest hjemmevenlige kværne du kan købe.

Claus L
21. May 2014, 17:12
Jeg tror nu næppe, de bliver solgt i hobetal, Men sådan rent kvalitetsmæssigt, når vi snakker det malede kaffe, så er der måske ingen rigtig konkurrenter, i det prisleje?

SweetBrikka
21. May 2014, 18:49
Jeg tror nu næppe, de bliver solgt i hobetal...

Hvilken hjemme-espresso-kværn tror du er den mest solgte?

Jens_Muff
21. May 2014, 18:55
Hvilken hjemme-espresso-kværn tror du er den mest solgte?

Man kunne påstå, at hjemmeespressokværne generelt ikke bliver solgt i hobetal. Jeg tror, fx at selvom en Silvia er en populær espressomaskine, så er der måske 50 gange så mange hjem med en Moccamaster (rent gæt dog)

Iblandt de folk, der investerer i en espressomaskine, er det langt fra alle, der har indset behovet for en ordentlig kværn, og selv på det marked er der en god håndfuld kværne at vælge imellem.

Jeg tror der er en forholdsvis stor andel af de oplyste forbrugere, som i forvejen er på jagt efter en espressokværn i prisklassen 2-5k som ender med en Vario, men jeg tror hele gruppen er enormt lille. Hvad man så definerer som 'hobetal' er endnu en diskussion. ;)

act_dk
21. May 2014, 19:27
Baratza Vario må vel også tælles med.

21. May 2014, 20:01
Lige præcis , og der er trods alt mange Amerikanere ;o)

dertil skal så lægges alle de kværne der blev/bliver solgt under mellitta navnet
de bliver solgt i et eller andet kombi køb , og det er til dryp kaffe ,dog med de originale keramik knive

men vi kan da spørge til den der har den nyeste , og spørge til løbenummeret

igen husk , det er kun dem der er solg under Mahlkönig navnet
jeg har en Mellitta ;o) , serie nummer 000008

har to MKÈR

en fra 08/10 nr 5041xx

og en fra 02/10 nr v 22xx

så nummeret gir ikke rigtig mening

jeg tror trods alt ikke at de har solgt ca 501878 kværne på 6 måneder ;o)

men der bliver solgt mange , de bruges også i Asien

det er ligesom knallerter , dem der bliver solgt flest af , dem er der typisk også flest uheld med ;o)

men man skal jo se det på antal i FORHOLD til solgte

WilliamSkov
21. May 2014, 20:15
For at svare på dit spørgsmål - nej det er der ikke! Min Vario har ikke givet mig et eneste problem endnu. Det er en 11/11 model - så den er heller ikke så gammel.

Jens_Muff
21. May 2014, 20:29
Det kan selvfølgelig godt være, at OP har undersøgt det amerikanske og asiatiske marked for utilfredse varioejere, men kigger man på det danske, tror jeg ikke der er står voldsomt mange rundt om i hjemmene.

Men jeg er sådan set enig med, hvad folk siger. Jeg tror heller ikke der er uforholdsmæssigt mange Vario'er med problemer. Jeg har selv været uheldig, og det er givetvis bl.a. min ustabile Vario, OP har læst om - måske er netop mit eksemplar endda omtalt flere steder.

21. May 2014, 20:31
Har du kontakt til den nye ejer ? , det ku være sjovt at høre hvordan den har det ;o)

Jens_Muff
21. May 2014, 20:41
Nej.. Han fik hele historien, og dokumentation på reparation osv. så han er fint stillet, hvis den skulle brokke sig igen.

21. May 2014, 21:11
Ja .jeg ved godt at du ikke solgte katten i sækken ;o)

kunne bare være interessant om det var dig der var forbandet ,,eller kværnen

Jens_Muff
21. May 2014, 21:13
Hehe.. Ja. Det var nu lige så meget fordi jeg ikke gad, at han kom rendende til mig, hvis den går i stykker. ;)
Jah.. Jeg har aldrig stillet finere uden af lade den køre osv. Tror bare det var mit eksemplar, der var mærkeligt.

WilliamSkov
21. May 2014, 21:32
Måske det bare var en lidt rebelsk kværn - som var træt af altid at blive behandlet efter bogen?

Thomas M
21. May 2014, 22:00
Jeg kan godt følge Claus L i, at Vario'en ikke er bygget til at holde evigt. Jeg havde en, som gik i stykker, og jeg kender en, der også havde en med en del defekter.

Til erstatning for min Vario har jeg købt en Eureka Mignon. Jeg har nu fået kørt to kilo bønner igennem og må sige, at jeg på MANGE måder er gladere for den, end jeg var for Vario'en. De koster ca. det samme, og Eureka Mignon fylder sågar lidt mindre end den ellers meget lille Vario. Eureka Mignon er ikke bygget i plastic, og den føles robust på en helt anden måde end Vario'en. Den er stepless og har timerfunktion (begge dele har Rocky fx ikke), og med hensyn til det vigtigste – espressokvaliteten – er den ifølge mine begreber fuldt på højde med Vario'en: Jeg får den ene meget fine kop efter den anden og har ikke brugt min Pharos ret meget på det seneste. Den klumper dog en del (i modsætning til Vario), men klumperne er meget lette at opløse (tre sekunder maks.) – meget lettere end jeg husker fra dengang jeg havde en Rocky.

Bella Barista har en anmeldelse, hvor de små hjemmekværne sammenlignes: http://www.bellabarista.co.uk/pdf/compact-grinder-1-closerlook.pdf. Den kan måske være relevant.

21. May 2014, 23:13
Hvor gammel er den anmeldelse ??

ang holde evigt

lad os sige at hjemmet (det er jo en hjemmekværn) har et forbrug på 100 gram kaffe om dagen
det er nok højt i gennemsnit , men det er let et regne med

knivene skulle kunne holde 800 til 1000 kilo

så 1000000 gram kaffe delt med 100 = 10 000 dages forbrug
delt med 365 =27,39 år

det er ikke evigt

Men lad os sige at kaffen var billig , 150 kr per kilo , så brugte man i samme periode for 150 000 kr kaffe + kværnens pris ;o)

Claus L
22. May 2014, 07:54
Godt så. Tak for jeres deltagelse drenge:-) Eureka Mignon siger du? I mine øjne, er den også flottere at have stående, end Vario, som måske er lige lovlig "smart" at se på:-)

Xiburst
22. May 2014, 09:01
Husk at have med i dine overvejelser, at Eurekaen klumper.. Godt nok nemme at opløse er der en der siger. Men den gør det. Det gør varioen ikke..

22. May 2014, 10:07
Hvordan virker timeren på Eurekaen ?? er det bare sådan en man skruer på ? eller er det digitalt , så man kan stille den på en tid man ønsker ?

Thomas M
22. May 2014, 10:37
Nej, der er jo nok desværre ikke noget, der holder evigt :-)

Jeg vil for alt i verden ikke oversælge Eureka Mignon, men er altså blevet positivt overrasket. Jim Schulman kan fx også godt lide den lille kværn: "The Mignon, like the Vario, has burrs that perform above grade -- the taste is markedly better than the other small 50mm burr grinders like the Anfim and Mini, and more comparable to the larger 64mm and 80mm commercial flat burr grinders...." (http://www.home-barista.com/advice/upgrade-from-eureka-mignon-grinder-to-what-t25277.html).

Timeren fungerer på den ursimple måde, at man skruer på en knap. Den lader sig dog sagtens finjustere, og som kan jeg se det, er den ikke mindre præcis end fx en Vario eller en Super Jolly E. På den nyeste model sidder timerknappen på siden af kværnen, mens den på den de ældre modeller vistnok sidder under bunden.

22. May 2014, 15:19
ok , så var det som jeg havde forstillet mig

dvs at hvis jeg VED at jeg vil ha 9,2 sek , så må jeg sjusse mig frem indtil jeg rammer

hvis man kun kører med en bønne så er det ikke galt (eller single doser )

varioen har den fordel at man selv bestemmer INDEN den bliver startet ,og har tre hukommelser

det man taster ind ,er det den kører

nej intet varer evigt , heller ikke kværne

spørgs målet er så om man vil ha en med (sollbruch stellen)=skal gå i stykker steder

eller en hvor det er en dyr del der går i stykkerb ,HVIS uheldet er ude

i varioen har man valgt at bevidst lave et svagt led (remmen ) den kan ikke overføre nok kræfter til at smadre akslen i motoren

en alm kværn , den kan overføre disse kræfter , da den typisk er direkte forbundet

så der findes en del brugte kværne med skæve aksler eller knivholdere

folk er bare ikke bevidst om det

men alle kan se NÅR en Vario ikke kører , så skælder de den stakkels kværn ud , bare fordi remmem røg da der kom en sten i møllen

og mange vil ikke indrømme at de ikke havde set deres bønner efter

og så er der de skæve aksler der bare blir solgt ,,møllen kører jo ;o)