Kopi Lowak grønne bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • TRi
    Lysristet
    • Jun 2010
    • 86

    Kopi Lowak grønne bønner

    Hej herinde
    Er der nogle der kunne være interesseret i at lege med grønne kopi lowak bønner?
    Jeg er lige i øjeblikket på Bali hvor jeg har fundet en lille kaffeplantage hvor de har kopi lowak....prisen for 1 kg grønne bønner (eller de er nærmere gul/grønne) er ca 1500,- danske kroner.
    Om det er dyrt/billigt ved jeg ikke, men ved ihvertfald at det er kopi luwak....så hvis der er nogle der har lyst til at lege med det evt 250g eller 500g...eller....så smid lige en besked hurtigst muligt, da der er et Formel 1 løb i Kuala Lumpur der skal ses i weekenden og derfor rejser jeg fra Bali onsdag aften.
    Der er selvfølgelig risiko for at jeg ikke kan nå at få hentet det eller der går et eller andet galt. Men jeg har ihvertfald fået en add på en lokal kaffebonde der gerne vil sende "privat" til dk.
    Pavoni
    Hario Syphon TAC-2
    Mahlkönig K30
    Behmor 1600
  • frachlitz
    Stamgæst
    • Jul 2013
    • 936

    #2
    Undskyld jeg tager din tråd.

    Men langt det meste kopi Lawak laves ved at holde dyrene i bure og tvangsfodre dem med kaffebær.

    Er det værrere end fois gras? Nix - men stadig noget man skal være opmærksom på.
    LMWDP #422
    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
    Aillio Bulet R1 Pre-order
    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

    Comment

    • CoffeeNewbie
      Mellemristet
      • Oct 2013
      • 158

      #3
      Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
      Undskyld jeg tager din tråd.

      Men langt det meste kopi Lawak laves ved at holde dyrene i bure og tvangsfodre dem med kaffebær.

      Er det værrere end fois gras? Nix - men stadig noget man skal være opmærksom på.
      Hep!
      Ja, de arme kræ indfanges, og bliver tvangsfodret. Så nej, det burde ikke finde sted, og man bør ikke støtte op om foretagende.
      Bør egentlig ikke sammenlignes med fois grais. -Dén produktion burde også forbydes, og om det ene er værre end det andet, retfærdiggør hverken tvangsfodring af gæs eller kattedyr.
      Silvia m. PID
      Mahlkönig Vario / Wilfa cgr-1
      V60 / Aeropress / Espropress
      Behmor 1600

      Comment

      • BigBen
        Mellemristet
        • Apr 2013
        • 160

        #4
        Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
        Undskyld jeg tager din tråd.

        Men langt det meste kopi Lawak laves ved at holde dyrene i bure og tvangsfodre dem med kaffebær.

        Er det værrere end fois gras? Nix - men stadig noget man skal være opmærksom på.

        Og som ethvert anstændigt menneske selvsagt bør afstå fra på nogen måde at støtte endsige købe.
        Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
        Baratza Forte Brew Grinder
        Hario v60
        Bodum 8 kops stempel

        Comment

        • Xiburst
          Master Brewer
          • Feb 2012
          • 1762

          #5
          Men manden har faktisk fundet et sted hvor de ikke står i et bur så hvis man skal, så skal det være nu, hvor de er dyrket korrekt.
          Der ud over, overvurderet imo..

          Endnu mere der ud over... Fuck dig, trådstarter, fordi du skal se Formel 1 !!! Off topic.. Men jeg mener det ...
          Rocket Giotto
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          V60

          Comment

          • Rallen
            Administrator
            • Jul 2012
            • 1003

            #6
            Jeg er helt enig i at både Foie Gras og Kopi Luwak grundlæggende er noget værre svineri, som man ikke bør støtte. Jeg synes dog samtidig at vi skylder TRi en tak for det fornemme tilbud, det er at ville bruge sin dyrebare ferietid på at give os andre muligheden for at få en oplevelse vi ellers ikke ville få. Mange tak og stor respekt for det! Hvis det samtidig rent faktisk er en farm hvor forholdene er fornuftige, så er alting jo samtidig helt perfekt.

            Derfra må det så være op til den enkelte, hvorvidt man ønsker at springe på eller ej :-)
            --
            Rasmus

            Comment

            • CoffeeNewbie
              Mellemristet
              • Oct 2013
              • 158

              #7
              Oprindeligt indsendt af Rallen Se indlæg
              Jeg er helt enig i at både Foie Gras og Kopi Luwak grundlæggende er noget værre svineri, som man ikke bør støtte. Jeg synes dog samtidig at vi skylder TRi en tak for det fornemme tilbud, det er at ville bruge sin dyrebare ferietid på at give os andre muligheden for at få en oplevelse vi ellers ikke ville få. Mange tak og stor respekt for det! Hvis det samtidig rent faktisk er en farm hvor forholdene er fornuftige, så er alting jo samtidig helt perfekt.

              Derfra må det så være op til den enkelte, hvorvidt man ønsker at springe på eller ej :-)
              Og jeg er helt enig. Nu var det også lidt en servicemeddelelse til dem, der måske ikke er klar over, at en stor del kopi luwak fremstilles under uacceptable vilkår.
              Beklager hvis dyrlægekasketten tog overhånd dér.
              Silvia m. PID
              Mahlkönig Vario / Wilfa cgr-1
              V60 / Aeropress / Espropress
              Behmor 1600

              Comment

              • aspedersen
                Master Brewer
                • Jan 2014
                • 1555

                #8
                "lille kaffeplantage" og "lokal kaffebonde" kan vel også ha nogle bure stående. Men lad tråd starter komme tvivlen til gode. Det kan jo være at det er super forhold. Personlig springer jeg over.
                Kunne aldrig finde på at give så meget for kaffebønner.
                Ellers tak for tilbuddet.
                /Anders

                La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Det ville overraske mig positivt hvis dyrene bliver behandlet ordentligt!, for det er virkeligt undtagelsen på disse kanter.

                  Jeg har trods alt boet i denne del af verden, så derfor har jeg også set det ved selvsyn hvordan det står til med dyrevelfærd, og det er er i de fleste tilfælde så slemt, at jeg ville fraråde folk med sarte sjæle at opsøge sådanne steder, men kan man godt lide dyre tortur skal man bare gå i zoo, små beskidte rust tærede bure og små klaustrofobiske beton gårde.

                  i det hele taget er konceptet sygt, at tvangsfodre et stakkels dyr, blot med det ene formål at øge indtjeningen på en middelmådig bønne. Ja det er svineri ud over alle grænser, for ikke at definere det som direkte sygt og ja det er værre en Fois Gras, da der er tale om et pattedyr. Omend Fois Gras også er noget svineri, men det er sødmælkskøer, burhøns, minkavl og opstalde svin også, skal vi derud.

                  Her er det generelle billede på hvordan de holdes, og dette er et mildt et af slagsen

                  http://en.wikipedia.org/wiki/File:Luwak_(civet_cat)_in_cage.jpg

                  Men tak for tilbudet og også fedt at du vil finde grønne bønner til folket, men det vil overraske mig meget hvis mange siger ja til tilbudet, da det ikke just har et godt ry.
                  Last edited by malling; 24. March 2014, 16:36.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • frachlitz
                    Stamgæst
                    • Jul 2013
                    • 936

                    #10
                    Og undskyld til TRi - det er fantastisk at du gider hjælpe fællesskabet og tage kaffe med hjem fra rejser, hatten af for det. Derfor jeg elsker dette forum.

                    Denne hjælpsomhed skal ikke overskygges af mit moralske opkast :-)
                    LMWDP #422
                    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                    Aillio Bulet R1 Pre-order
                    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Original Kopi Luwak er der hverken noget uetisk eller dyre mæssig noget galt i ,
                      dyrene løber frit rundt og gider da kun æde de gode modne bær , at de så sk,,,, der hvor de spiser og nogen samler det op . det skader ikke dyret ,,det ville nok undre sig gevaldigt hvis det kunne tænke ;o)

                      det er når de kommer i bur det begynder at halte
                      både etisk og kvallitets mæssig (HVIS man er til den slags kaffe)
                      da dyret ikke længere kan vælge frit , er der ingen garanti for at det er modne bær dyret æder

                      men tak for budet ;o) selv hvis det er fra fritgående dyr ,,såøhh springer jeg over

                      men hvad med noget ufordøjet kaffe ;o) det kunne da være der var interesse i det
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • TRi
                        Lysristet
                        • Jun 2010
                        • 86

                        #12
                        Det var kun et tilbud...og dejligt at folk har holdninger til diverse ting her i livet...og det var ikke et forsøg på at tvangsfodre jer med kaffebønner.....
                        Jeg nyder min ferie i 30 graders varme og vil ikke bruge mere tid på det.
                        Pavoni
                        Hario Syphon TAC-2
                        Mahlkönig K30
                        Behmor 1600

                        Comment

                        • peter_il
                          Espresso
                          • Sep 2011
                          • 714

                          #13
                          Har netop afsluttet et besøg - ikke på en egentlig kaffefarm på Bali men snarere et udsalg, hvor både kaffer, forskellige slags te samt kakao kunne smages og selvsagt købes. De havde også Luwak, og selvom jeg er helt med på problematikken om dyrevelfærd, måtte jeg smage en kop. En meget fin, mild, let syrlig og behagelig kop, må jeg sige. Det gav mig anledning til at tage en snak med indehaveren om bl.a. kaffe, sorter, ristning og også forståelsen af dyrevelfærd i fx Nordeuropa. Jeg prøvede at forklare, at mange ikke vil købe kaffen, hvis de ikke har sikkerhed for, at dyrene trives. Jeg er ret sikker på, hun forstod, hvad jeg sagde, men hun forstod ikke pointen!
                          Anyway, Jeg endte med at købe noget te samt noget 'Bali Coffee', der skulle være en variant af robusta. Jeg smagte en kop, og det var bestemt drikkeligt - og slet ikke som det ventilgummi, man ofte får.
                          Nu må jeg se, om et par uger om det jeg har købt smager ligeså :-)
                          La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

                          Comment

                          Working...
                          X