Roastlogger eller Artisan til pc styrring af ristning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Echovolution
    Mellemristet
    • Aug 2010
    • 176

    Roastlogger eller Artisan til pc styrring af ristning?

    Hej,

    Jeg skriver da jeg er ved at skulle "modde" min Hottop så jeg kan styre risteprofiler mm. fra en computer.

    Kort fortalt så indbygges der to temperatur følere så bønne temperaturen og luft temperaturen kan måles igennem ristningen. Udover at logge temperaturerne kan computeren også overtage kontrollen med blæser og varme element.

    Jeg er ved at vælge hvilket board jeg skal bruge - i den forbindelse skal jeg vælge om jeg vil bruge Roastlogger eller også vil have mulighed for at kunne skifte til programmet Artisan.




    Er der mon nogen herinde der har erfaringer? Den løsning jeg har mulighed for at bruge nu understøtter kun Roastlogger, og jeg skal derfor finde ud af om Artisan er tilstrækkelig fedt til at det er værd at vente på en alternativ løsning der giver mulighed for at skifte.
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Jeg har indtil nu ristet 15 gange med Artisan som monitor (ikke som controller) til min Huky, og det er ok - men jeg synes ikke det er genialt. Manuelle datainputs og specielle indstillinger/setups er rimeligt langhåret at finde rundt i, menuerne er ikke super intuitive - men alt i alt virker det, som om programmet kan hvad det skal, og at man (jeg) bare skal bruge lidt mere tid på at lære det at kende.

    Jeg har slet ikke pillet ved Roastlogger, og har derfor ingen erfaringer med Artisan i forhold til Roastlogger.

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Jeg vil gerne høre, hvad folk her i forummet bruger: Roastlogger eller Artisan .... Altså jer, som har temperaturprobe i jeres rister, og med output til computeren, hvor der så laves graf over ristningen.

      Jeg fandt lige denne tråd fra forrige vinter. Men der er ikke kommet så mange meldinger på den. Jeg ved at Summer stadig bruger Artisan. Men hvad endte du med, Echovolution ? Og hvad med jer andre, som har det ?
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Echovolution
        Mellemristet
        • Aug 2010
        • 176

        #4
        Jeg bruger roastlogger og er rigtig glad for det. Fordelen med roastlogger er især hvis man bruger det sammen en hottop, hvor det også kan styre risteren.

        Comment

        • -E*
          Master Brewer
          • Apr 2013
          • 1949

          #5
          Jeg bruger artisan og er glad for det, det virket mere professionelt end Roadtlogger og så ved jeg ikke helt hvad echo mener, for jeg styrer min hottop fra computeren med artisan...
          -Sune

          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
          Computerstyret Hottop
          Instagram

          Comment

          • Echovolution
            Mellemristet
            • Aug 2010
            • 176

            #6
            Jeg bruger især den feature meget at jeg kan lave et risteprogram hvor blæser og varme bliver styret automatisk ift. Bønne temperaturen. Når jeg har lavet en profil for en bønne, så er det ret nemt at gentage. Du kan derfor nemt indstille f.eks. 50% blæser ved 150c BT, 80% varme når FC starter ved 197c BT. Hvis f.eks. jeg vil strække FC, kan man rulle varme tilførslen af gradueret.

            Hvis jeg vil gentage en rist på samme måde loader jeg bare profilen fra den rist jeg lavede sidst der er gemt sammen med riste loggen.

            Jeg synes roadtlogger fungerer rigtig godt, og det virker bare. Jeg har selv prøvet artisan, men er dog ikke helt med på hvad du mener ift. at det skulle være mere professionelt?

            Comment

            • -E*
              Master Brewer
              • Apr 2013
              • 1949

              #7
              Jeg gør det samme i artisan, jeg har dog ikke leget så meget med det endnu, så jeg ved ikke om der er begrænsninger i forhold til roastlogger.

              Jeg synes programmet, fladen, udførslen er pænere, mere logisk og mere overskuelig, deraf mere professionel, mere professionelt lavet ville måske have været mere præcist...
              -Sune

              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
              Computerstyret Hottop
              Instagram

              Comment

              • www.kaffeclausen.dk
                Mellemristet
                • Aug 2014
                • 240

                #8
                Jeg har også tænkt mig at lege med datalogging og smide en probe med datalogging tilslutning til pc på min Toper Cafemino. Men jeg må indrømme at jeg ikke er den store el-nørd. Er der nogen som kender en ok (men helst ikke for dyr) løsning til at smide i min rister? Jeg har ikke behov for at styre risten, det vil jeg selv gøre 8=)
                Men vil køre med artisan, min fornemmelse er at det kører super godt til at roaste med.

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af www.kaffeclausen.dk Se indlæg
                  Jeg har også tænkt mig at lege med datalogging og smide en probe med datalogging tilslutning til pc på min Toper Cafemino. Men jeg må indrømme at jeg ikke er den store el-nørd.
                  Jeg kan bare sige, at det er en jungle at hitte rede i at finde ud af hvilken probe, man skal købe ... Den skal være egnet til temperaturer omkring de 200 C ... Den skal kunne klare at bønnerne slår mod den (hvis det er BT, man vil måle) ... Så er der noget med groundet og ungroundet ... Og alt muligt ... Jeg har heller ikke teknisk indsigt nok til at navigere i det, så jeg endte med at vælge hvem jeg ville lytte til - og så bare købe hvad han lige havde købt.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • -E*
                    Master Brewer
                    • Apr 2013
                    • 1949

                    #10
                    @Clausen, rallen og frello har sat prober i en professionel rister, prøv at hove fat i dem...

                    @Therese, har du det Clevercoffees guide?

                    Det var vidst lidt meget reklame for de to herrer, de har bare en del erfaring at trække på...
                    Last edited by -E*; 14. July 2015, 07:47.
                    -Sune

                    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                    Computerstyret Hottop
                    Instagram

                    Comment

                    • frachlitz
                      Stamgæst
                      • Jul 2013
                      • 936

                      #11
                      Jeg valgte også Artisan fordi det både var den mest profesionelle og mest funktionelle. Det er den der hurtigst bliver udviklet på.

                      Du kan lave fulde automatiske programmer (baseret på probe aflæsninger, tid, events osv) samt også bruge PID til at styre temp
                      LMWDP #422
                      La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                      Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                      Aillio Bulet R1 Pre-order
                      BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                      Comment

                      • www.kaffeclausen.dk
                        Mellemristet
                        • Aug 2014
                        • 240

                        #12
                        Takker Sune. Jeg prøver at skrive til dem.

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                          @Therese, har du det Clevercoffees guide?
                          Rallen sendte mig engang link til hans guide om at bygge prober og computerstyring på Hottop'en ... Men jeg gik død i det, pga indkøb af udstyr var blevet dyrere, og så at jeg ikke just er hjemmevant med at borer i metal og sætte al sådan noget sammen ... En del måneder senere fik sagen dog nyt liv, hvor Lav gik ind og syslede med det. Dog kun temp prober på - ikke styring. Og jeg valgte at tage den type probe, som Jacob Wind havde valgt.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Kasperv79
                            Mørkristet
                            • Aug 2013
                            • 482

                            #14
                            Hey.

                            Hvilken Hottop er mest egnet til anvendelse sammen med dataloggere? er alle (nyere modeller) Hottop's med Bean probe?

                            og til sidst, hvad er jeres største batches? 300 gram?

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Kasperv79 Se indlæg
                              og til sidst, hvad er jeres største batches? 300 gram?
                              Hottop burde ku riste 250 gram, men jeg syns det går for langsomt, så jeg plejer at riste omkring 200 gram .... Men det kun fordi jeg ikke kan li at FC først starter efter 11 minutter ... Og så afhænger også af hvilke forhold du rister under: det går hurtigere i et lunt køkken end i en kølig kælder.

                              Oprindeligt indsendt af Kasperv79 Se indlæg
                              Hvilken Hottop er mest egnet til anvendelse sammen med dataloggere? er alle (nyere modeller) Hottop's med Bean probe?
                              Jeg vil tro du kan bygge temperaturprobe i dem alle sammen. Hvis du skal købe fra ny, så står der et sted her på ebar om du skal vælge B eller P model.

                              Rallen har lavet en guide til hvordan man gør, se http://clevercoffee.dk/projects/hottop-computerstyring/ ... Men der både at bygge datalogning og computerstyring på. Jeg har kun fået temperatur-logning på.
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              Working...
                              X