Vand, hvad er bedst og billigst? Kildevand, brita?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Alex:-)
    Lysristet
    • Dec 2013
    • 72

    Vand, hvad er bedst og billigst? Kildevand, brita?

    Jeg har lige fået mig en Oscar, en fantastisk maskine, og meget tilgivende for en nybegynder, som mig:-)
    Jeg har indtil videre brugt kildevand, men med 2 kr pr liter, så ville jeg da meget gerne bruge et billigere alternativ, for at få blødt vand.
    Jeg har læst at en Brita kande med Maxtra filter skulle være fint, et filter skulle så vidt jeg kan læse række til op til 150 liter, hvilket vil give en literpris på ca 20 øre, så altså væsentligt billigere. Men virker det, og holder et filter så længe? Skal kanden stå i køleskabet?
    Jeg er også åben for andre alternativer:-)
    Jeg havde også overvejet at skulle bruge postevand, og så bare afkalke oftere, men det er ikke nogen "nem" løsning på en oscar, og så har jeg en ide om at det slider unødigt på min dejlige maskine:-)
  • Spam
    Mellemristet
    • May 2012
    • 171

    #2
    Pris er ikke alt. Vandet er en stor del af dit shot. Smagen er det vigtigste. Jeg vil gerne have vand, der ikke smager af ret meget. Det er kaffen, der skal give smagen.
    --
    Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
    Mahlkönig Vario

    Comment

    • WilliamSkov
      Mellemristet
      • Sep 2013
      • 273

      #3
      Jeg går også lidt op i det økonomisk og tænker selv om det er et godt sted at spare. Jeg bruger også kildevand til sort kaffe - og det kan godt blive en dyr fornøjelse i længden. Er brita-vand ligeså godt eller bedre end eksempelvis Denice vandet?
      Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
      Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
      Ovn-rister

      William Skov Hansen

      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        Det der kommer ud af en Brita kande afhænger af hvad der hældes i den. Desuden sker der en mærkbar forringelse af filtrerings effekten over den måned du kan bruge patronen (ja, den skal stå i køleskab). Det er måske årsagen til at jeg ikke har set nogen særlig troværdig dokumentation for Brita kandens reelle effekt.
        Min kone bruger den til te og jeg kan egentligt kun konstatere at den har en effekt i forhold til postevand, men ikke hvor meget - og effekten er som nævnt gradvis nedadgående over patronens levetid, det kan ses i elkedlen og på de aflejringer som te sætter langs indersiden af koppen.

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #5
          Skal jeg nu - endnu en gang - være fortaler for Britakanden?

          Den er super, behøver ikke at stå i køleskabet (hvorfor skulle den det?) men holder IKKE så lang tid som firmaet siger. Det hele er meget uvidenskabeligt afprøvet, men det er en løbende proces for mig der har stået på i over halvandet år - resultatet er som følger:

          Jeg bruger Et Maxtra filter over fem uger. De første tre uger bruger jeg ca. halvandet liter til sort kaffe og en liters penge til espresso om dagen - altså 52.5 liter vand (plus minus en dag eller to). De næste to uger kører jeg sort kaffe vandet som vanligt, men kører vandet til espresso gennem filteret to gang (for filteret forringes over tid...) Altså får jeg omkring 90 liter ud af filteret før end jeg smider det ud.

          Jeg har holdt øje med kalkresterne i min elkedel for at komme hertil. Og ja som det tidligere har været oppe at vende, er det måske ikke 100% sammenligneligt med en espressommaskine, men et godt fingerpeg.

          Jeg afkalker min Maskine tre gange om året, og der er er ikke store mængder af uklart vand eller noget i processen - og der er intet af bemærke ved maskinen inden jeg afkalker, det er mere for at være på forkant.

          For tiden er jeg i øvrigt igang med et eksperiment (tak til TCC) hvor jeg kommer 4 små squish fra en citronkoncentrat (alm citron i plast fra supermarkedet) pr liter vand i mit vand til sort kaffe. Og udover at det løfter smagen i kaffen, er der nu efter 4 uger INGEN tegn på kalk i min elkedel. Men at komme citron ind i espressomaskinen, og plastslangerne, nej det er jeg ikke helt parat til...

          Comment

          • Spam
            Mellemristet
            • May 2012
            • 171

            #6
            Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
            Jeg afkalker min Maskine tre gange om året, og der er er ikke store mængder af uklart vand eller noget i processen - og der er intet af bemærke ved maskinen inden jeg afkalker, det er mere for at være på forkant.
            Er det bedre eller ringere i forhold til kildevand? (Jeg bruger vand fra Mimer's).
            Selv overvejer jeg at anskaffe "rigtig" afkalkning, DVA eller bestmax. Grunden er, at afkalkning af min HX-maskine, ikke er bedste jeg ved. Jeg har ikke afkalket endnu, men hvis jeg bliver ved med kildevand, skal det nok til engang.
            --
            Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
            Mahlkönig Vario

            Comment

            • SweetBrikka
              Espresso
              • Dec 2012
              • 591

              #7
              Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg

              ...behøver ikke at stå i køleskabet (hvorfor skulle den det?) ...
              Du har ret i at det ikke kræves af producenten, og man må derfor formode at der ikke er umiddelbare sundhedsskadelige konsekvenser ved ikke at gøre det, men jeg vil påpege at vandhanevand indeholder bakterier og at de akkumuleres i filteret. Kandefiltre er dertil åbne og udsat for ilt hvorved betingelserne er yderligere forbedres for bakterievækst.
              Opbevaring på køl hæmmer bakterievækst - så lad mig korrigere mig selv: Jeg anbefaler kanden opbevares på køl.

              Comment

              • SweetBrikka
                Espresso
                • Dec 2012
                • 591

                #8
                Oprindeligt indsendt af Spam Se indlæg
                Er det bedre eller ringere i forhold til kildevand? (Jeg bruger vand fra Mimer's).
                Som jeg nævnte før: det kommer an på hvad du hælder i. Ikke alt hanevand er hårdt og ikke alt kildevand er blødt, så jvfr den manglende dokumentation for filterets effekt kan det ikke besvares.

                Comment

                • Retardosan
                  Lysristet
                  • May 2013
                  • 61

                  #9
                  her kan jeg lige være med.

                  Jeg har lige købt mig et filter ligesom bestmax, men som har den fordel at du bare smider det direkte på den kolde hane, så man stadig kan bruge sin vandhane til drikkevand, fordi det gør noget lidt andet end bestmax filteret gør. Det er ikke sikkert at det er jordens billigste løsning, men det er bare så vanvittigt nemt at tappe det vand du skal bruge fra din almindelige vandhane, om det så er til at drikke eller til at brygge kaffe på.

                  smagsmæssigt er det (efter min mening) fuldstændig det samme som vand på flaske eller en af de her kander med filter i.

                  Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, men det kan købes fra bolux.nu, jeg tror ikke du kan få det andre steder i danmark.

                  det koster ca. 1500,- for at komme igang med den mindste patron og hoved til den, og så er der typisk 800 liter i den.

                  Hvis der er nogen der vil have sådan et og skriver til ham, så bare sig at i skal bruge det samme filter som kasper har købt, så ved han udemærket godt hvad det er

                  Comment

                  • Alex:-)
                    Lysristet
                    • Dec 2013
                    • 72

                    #10
                    Tak for alle de gode og hurtige svar:-D
                    Jeg må indrømme at det lyder tiltalende med Brita kanden, mest fordi det er billigt at komme igang, og billigt i drift. Det lyder som om at hvis jeg kan bruge sådan et filter i ca fem uger, og det så koster ca 25 kr, så er det jo ihvertfald ikke nogen dyr løsning. Og da det udelukkende vil blive brugt til kaffe og the, vil jeg ikke være så betænkelig ved at lade det stå ved stuetemperatur, da det jo bliver kogt. I forhold til kildevand vil det være en billig løsning.
                    Mht. smag, så har jeg prøvet postevand et par gange, og kan ærlig talt ikke smage forskel. Måske er jeg ikke stabil nok i min brygge teknik endnu, men jeg tror at Brita vand smagsmessigt vil være fint for mig.
                    Jeg tror mit forbrug i gennemsnit vil være 30-40 liter om måneden, så hvis jeg vælger at bruge et Maxtra filter i fx 2 måneder, altså til ca 70 liter vand, så burde det jo ikke nå til "grænsen" mht. filtereffekt, og burde derfor være relativt effektivt. Så ved jeg bare ikke om man må bruge et filter så længe, eller om man eventuelt kan rense det eksempelvis hver anden uge, for at det ikke skal blive ulækkert?
                    Endnu en gang tak for alle svarende:-)

                    Comment

                    • Alex:-)
                      Lysristet
                      • Dec 2013
                      • 72

                      #11
                      Jeg har lige luret lidt på det DVA filter, det ser godtnok nemt ud. Koster ca 500 kr og under 10 kr om året at holde kørende. Det er ihvertfald hvad jeg har kunne finde, men kan det virkelig passe?

                      Comment

                      • KristianK
                        Administrator
                        • Aug 2009
                        • 4365

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Alex:-) Se indlæg
                        Jeg har lige luret lidt på det DVA filter, det ser godtnok nemt ud. Koster ca 500 kr og under 10 kr om året at holde kørende. Det er ihvertfald hvad jeg har kunne finde, men kan det virkelig passe?
                        Det er korrekt :-)
                        KristianK
                        En del af EspressoBar


                        Følg mig meget gerne på
                        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                        Hjemmeside
                        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                        Comment

                        • WilliamSkov
                          Mellemristet
                          • Sep 2013
                          • 273

                          #13
                          "En langt billigere, om end knap så komfortabel, løsning end Bestmaxs patronbaserede afkalkningsfiltre." - hvad menes der med komfortabel?
                          Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                          Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                          Ovn-rister

                          William Skov Hansen

                          Comment

                          • KristianK
                            Administrator
                            • Aug 2009
                            • 4365

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af WilliamSkov Se indlæg
                            "En langt billigere, om end knap så komfortabel, løsning end Bestmaxs patronbaserede afkalkningsfiltre." - hvad menes der med komfortabel?
                            DVA-filteret skal regeneres og det gøres med salt. Man skal selv pille filteret fra, åbne det og hælde salt på og køre vand igennem en halv times tid. Det er ikke svært men kræver lidt mere end at skrue et filter af og skrue et nyt på ;-)
                            Mon ikke det er det der menes?
                            KristianK
                            En del af EspressoBar


                            Følg mig meget gerne på
                            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                            Hjemmeside
                            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                            Comment

                            • WilliamSkov
                              Mellemristet
                              • Sep 2013
                              • 273

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                              DVA-filteret skal regeneres og det gøres med salt. Man skal selv pille filteret fra, åbne det og hælde salt på og køre vand igennem en halv times tid. Det er ikke svært men kræver lidt mere end at skrue et filter af og skrue et nyt på ;-)
                              Mon ikke det er det der menes?
                              Super! Det tror jeg da vist jeg skal have anskaffet mig så!
                              Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                              Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                              Ovn-rister

                              William Skov Hansen

                              Comment

                              Working...
                              X