PDA

Se fuld version : K10 Vario eller Compak K10 Fresh????

Echovolution
11. November 2013, 16:46
Hej,

Jeg har nu læst samtlige anmeldelser, forum tråde, youtube videoer jeg har kunne opstøve både på engelsk og tysk talende sider omkring de to kværne:
Mahlkonig K10 Vario
Compak K10 Fresh

Lige nu hælder jeg mest til en K30 Vario - jeg har et fornuftigt tilbud på en special edition i komplet sort fra det tyske WBC i år som jeg skal tage stilling til snarrest. Prisen på de to er næsten det samme.

Da det jo er mange penge for en kværn vil jeg bare være helt sikker. Hvad er jeres holdning - hvilken ville i vælge og hvorfor?

Det skal lige nævnes at den skal bruges sammen med en La Spaziale S1 mini vivaldi og at den afløser en MAzzer mini Electronic.

malling
11. November 2013, 17:43
Begge er fremragende kværn, men fordi jeg simpelthen fortrækker konisk frem for flade så ville valget naturligvis også lande på en Compak k10 Fresh, hvis jeg havde muligheden og ikke mindst pengene.

Det er selvom k30 nok er den bedst designet og mest gennemførte doserless kværn på markedet.

Konisk har dog den fordel at man ikke konstant skal skifte på indstillingen, den samme indstillinger virker så at sige til et bredt spektrum af bønne også selvom bønnerne ikke har samme masse (og når den ikke gør ligger indstillingen ofte lige op af). Flade kan man derimod ikke lave andet end ændre indstillingen på og nogle gange kan der være temmelig langt mellem indstillingerne, noget jeg meget sjællent har oplevet med koniske.

Men det er så også Hovegrunden, for begge levere meget ensartet resultater, om hvorvidt konisk levere et bedre grind til espresso diskuteres stadig højlydt i visse kredse, mends andre mener at man ikke kan smage forskel.

Echovolution
12. December 2013, 11:51
Nu har jeg haft fornøjelsen af at prøve en K10 Fresh derhjemme, og den er godt nok fed. Den bliver ihvertfald på min liste!

En skarp konkurrent til K10 fresh ville være Elektra Nino der også får rigtig god omtale og har koniske knive
http://www.elektrasrl.com/nino.php

Er der nogen her på siden der har den stående, og/eller har erfaringer med den? Jeg har ikke selv set den her i DK, men kan se at både klaus og malling har kommenteret på den i disse tråde:
http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?684-Kommende-superkv%E6rn&highlight=Nino
http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?5876-R%E5d-omkring-opgradering-og-2-der-vil-fremvise-Alex-Duetto-og-en-Rocket-R58/page2&highlight=Nino

Der er også mere info på kværnen her:
http://www.home-barista.com/grinders/elektra-nino-grinder-t4118.html

davidsarinelli
12. December 2013, 16:49
Hej,

Jeg har nu læst samtlige anmeldelser, forum tråde, youtube videoer jeg har kunne opstøve både på engelsk og tysk talende sider omkring de to kværne:
Mahlkonig K10 Vario
Compak K10 Fresh

Lige nu hælder jeg mest til en K30 Vario - jeg har et fornuftigt tilbud på en special edition i komplet sort fra det tyske WBC i år som jeg skal tage stilling til snarrest. Prisen på de to er næsten det samme.

Da det jo er mange penge for en kværn vil jeg bare være helt sikker. Hvad er jeres holdning - hvilken ville i vælge og hvorfor?

Det skal lige nævnes at den skal bruges sammen med en La Spaziale S1 mini vivaldi og at den afløser en MAzzer mini Electronic.

Jeg havde taget Compak'en, hvis valget står mellem de to.

Du er klar over, at der er enormt stor forskel på de to kværne?

Den ene er en 65 mm high-rpm flat burr kværn, og den anden er en 68 mm low-rpm conical burr kværn - det kan nærmest ikke blive større modpoler.

Hvad med en Robur, eller en Vesalab?

Jacob
12. December 2013, 16:57
Eller (et tredie modpols-par) Mahlkönig EK43 og Ceado E92?

-E*
12. December 2013, 16:57
...

Hvad med en Robur, eller en Vesalab?
Har robur ikke en kæmpe retention ift hjemmebrug med et par skud om dagen? Det mindes jeg at have hørt noget om...

davidsarinelli
12. December 2013, 17:39
Har robur ikke en kæmpe retention ift hjemmebrug med et par skud om dagen? Det mindes jeg at have hørt noget om...

Det har alle store kværne, omend Robur er grum med 56 gram.

Tvivler på, at K10, E92 eller Nino ligger meget under.

Jacob
12. December 2013, 17:52
De 56 gram må være noget fanden har målt!

Dyrlægen
12. December 2013, 18:22
Det har alle store kværne, omend Robur er grum med 56 gram.

Tvivler på, at K10, E92 eller Nino ligger meget under.

Nino er målt til under 1 gram, men prisen er også helt hen i vejret.

Coffee makes the world go
12. December 2013, 20:10
Det ene gram , er det KUN det der ligger i udkast hullet
for det er er ikke det eneste der tæller

enhver bønne del der er til bage bør tælle med ,alt hvad er påbegyndt eller er kværnet
start kværnen/kør et skud ,og stop
ta alle bønner ud af hopperen og halsen ,men vej alt andet med, det vil sige brudte bønner der er i knivene og mellem udkast hullet + det der er i hullet og evt slidske

der kan ligge meget , modsat hvis man single doser
SÅ kan man med lidt fejning få alt ud på nogle kværne (ikke medregnet det der sidder fast)

Echovolution
12. December 2013, 21:00
davidsarinelli: Jep, jeg er naturligvis klar over forskellene på flade og koniske blade, men har dog i den pris kategori stadig overvejet K30 Vario da den skulle være rigtig fed og arbejde med, give et godt resultat og have forholdsvis lav grind retention.

Jeg har også har også haft kig på versalab (http://www.versalab.com/server/coffee/grinder2013a.html) men valgte ikke at tage den med både pga. pris og da jeg ikke syntes at den var praktisk nok til hverdagsbrug, for ikke at nævne WAF.

Jacom: Ang. EK43, så har jeg læst alt den "hype" der har været omkring den, men efter at have set diverse WBC videoer af teknikken mm. må jeg indrømme at jeg synes at det bliver lidt af et cirkus at skulle lave kaffe efter denne foreskrift.

Ceado E92 har jeg ikke rigtig overvejet. Jeg har lige set et par videoer af den og læst lidt om den - men til £2200.... auch. (http://www.machina-espresso.co.uk/products/ceado-e92-on-demand-burr-grinder-silver-or-black)

-E* : fælles for dem jeg har kigget på er at de alle skulle have ret lav grind retention. Nogle skriver 1-2g andre 4-5, men det skulle ihvertfald være langt under et dobbelt skud for dem alle, hvilket er en vigtig faktor for mig.

Dyrlægen: Jep, Nino er ret dyr (14.5k har jeg set den til). Til sammenligning ligger K10 Fresh til ca 13K i dk og K30 Vario er også deromkring hvis ikke lidt dyrere. Netop derfor har jeg også overvejet at købe brugt! Jeg har set både K10 Fresh og K30 brugt på nettet, dog i udlandet. Det var derfor min plan at få et godt overblik over mulighederne og så overveje dem med henblik på pengepungen og hvad der kan lade sig gøre. Jeg håber derfor også at blive klogere til kværnjam :)

Hvis der var en dansk forhandler af Elektra Nino kunne det være sjovt at teste den med :)

Dyrlægen
13. December 2013, 14:21
Det ene gram , er det KUN det der ligger i udkast hullet
for det er er ikke det eneste der tæller

enhver bønne del der er til bage bør tælle med ,alt hvad er påbegyndt eller er kværnet
start kværnen/kør et skud ,og stop
ta alle bønner ud af hopperen og halsen ,men vej alt andet med, det vil sige brudte bønner der er i knivene og mellem udkast hullet + det der er i hullet og evt slidske

der kan ligge meget , modsat hvis man single doser
SÅ kan man med lidt fejning få alt ud på nogle kværne (ikke medregnet det der sidder fast)

Nej, du er galt på den.. Det ene gram er total. Læs selv op kaffe nerdz de.