Hjælp mig igang med bedre kaffe, please :-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Henrik K. Kristensen
    Grøn bønne
    • Mar 2013
    • 8

    Hjælp mig igang med bedre kaffe, please :-)

    Hejsa.

    Jeg er helt ny herinde (friskmalet?) og søger lidt gode råd.
    Jeg har drukket typisk filter-dryp-kaffe i mange år, jeg har prøvet diverse maskiner (Dolce Gusto osv) og jeg nyder en god kop kaffe fra Cafeen på jobbet hvor de har en superautomatisk espresso-maskine sat op.

    Tiden er kommet til lidt bedre kaffe i hjemmet... jeg laver pt. kaffe "på gammeldaws", altså koger vand på el-kedel, renser et filter i kogende vand, smider filteret ovenpå en termokande, væder kaffen med vand og lader trække i ca. 20 sekunder, hælder resten af vandet over kaffen i midten. Metoden kaldes måske noget andet herinde, jeg kalder det gammeldaws. Det går OK og kan også gøres i store mængder til gæsterne :-)

    Nu vil jeg også prøve en Aeropress... men først og fremmest handler det her egentlig om hvilken kaffe jeg bør prøve, jeg kender ikke så meget til det at jeg kan svare mørkristet eller mellem osv, men mine præferencer er med egne ord:

    - Fyldig, mild og rund i smagen.
    - Den må gerne smage af meget, men ikke være bitter.
    - Hvis jeg skulle nævne nogle smagsindtryk, må der gerne være lidt kakao-aroma over det

    giver ovenstående mening?

    Spørgsmålet er, hvis man ser på mine 2 bryggemetoder (jeg vil fortsætte med "Gammeldaws" når der skal brygges mange kopper), kan i anbefale en kaffe, som jeg kan købe online, som er friskristet og gerne malet (hvilken formalingsgrad?), da jeg endnu ikke har købt den Wilfa-kværn jeg har set på.

    Altså...
    Hvilken kaffe skal jeg prøve og hvem skal jeg købe den hos for at den er frisk?

    Disclaimer
    Det kommer ikke på tale at købe maskiner for flere tusinder kroner og jeg ønkser nok heller ikke anbefalinger på kaffe som koster mere end fx 70 kr. for 250g - så stor entusiat er jeg nok ikke

    Jeg har læst lidt herinde og set anbefalinger, men enten er de ret dyre eller også er det til anden bryggemetode eller anden smagsprofil... håber på lidt nybegynderhjælp herinde. På forhånd tak.

    Jeg håber jeg har gjort mig forståelig og ikke forbrudt mig imod uskrevne regler herinde...
  • Thebat18
    Stamgæst
    • Dec 2009
    • 990

    #2
    Vi kan desværre ikke hjælpe dig, før du har for minimum 8000kr krom, stående på dit køkkenbord...
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

    Comment

    • Thebat18
      Stamgæst
      • Dec 2009
      • 990

      #3
      ..... Men så igen, så er din udfordring jo faktisk det nye sort, inden for kaffe.
      Alt hvad der hedder gammeldaws brygget kaffe er det hotteste inden for moderne kaffebrygning og din aeropress er jo rigtig fin.
      Jeg vil ikke binde dig op på en speciel blend, for nu kan jeg se du befinder dig i odense og det skærer jo alt i kbh fra.
      Så kør forbi dit lokale kaffehus evt the-hus og køb nogle blandinger der lyder spændende.
      Du skal have styr på mængde kaffe pr liter vand og derfra renge ud dit forhold i dagligdagen.
      Og hvis jeg skal presse lidt udstyr ned i halsen på dig, så kig lidt på V60-filterkaffe metoden.
      Det er en anden filtertragt som fåes i plastic og porcelæn og den smager fantastisk. Du skal benytte samme måde at hælde, som du beskriver - dog må du ALDRIG vaske kanterne ned ( det gælder alle filter-metoder) du skal arbejde i en lille omkreds i midten, er det en enkelt/2-kop filter, skal du arbejde inden for en 5-krone-størrelse.

      Prøv at søg youtube på V60 og Hario og woodneck ( har glemt hvad den hedder) for du skal bare have styr på din hældeteknik, det kan ændre hele spillet.
      Dalla Corte Mini Special...
      Mahlkönig K30 Vario'er
      Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

      Comment

      • Henrik K. Kristensen
        Grøn bønne
        • Mar 2013
        • 8

        #4
        Tak for input. Du beskriver meget godt min nuværende metode, jeg arbejder kun i midten efter at have gennemvædet kaffen forsigtigt først.

        Er der meget at hente ved en V60 fremfor min nuværende mtode når fremgangsmåden ellers er den samme?

        Øv at du ikke kan anbefale en kaffe fra nogle online eller butikker i Odense, men det havde måske været FOR nemt ;-)

        Tak for input!

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #5
          Oprindeligt indsendt af Henrik K. Kristensen Se indlæg
          Øv at du ikke kan anbefale en kaffe fra nogle online eller butikker i Odense, men det havde måske været FOR nemt ;-)
          Prøv Stellini kaffe.. Jeg ved ikke om kvaliteten er på niveau med toppen af poppen herovre, men jeg ved, at han rister selv og det er frisk kaffe, man køber dér. Det er jo en god start. Har engang smagt et kg derfra (gik på jurahold med hans datter) men dengang anede jeg ikke, hvad der var op og ned, og kan overhovedet ikke huske, om det var godt. (Det røg også bare igennem min fuldautomatiske maskine, jeg havde dengang.. xD )
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • fint
            Lysristet
            • Feb 2012
            • 65

            #6
            Jeg satser på ovenstående kommentar er ironisk - for selvfølgelig kan man klare sig med mindre end for 8000 kr krom..
            Men jeg vil da gerne lige slå et slag for at du får købt den Wilfa kværn - friskkværnet er kodeordet hele vejen igennem denne kaffejungle..

            Kig evt i the coffee collectives bog God Kaffe - der er de forskellige brygmetoder nævnt.

            Er det bittert hænge det oftest sammen med at den er overekstraeret - hvis bønnerne er af fornuftig kvalitet...
            Dit egentlige spørgsmål kan jeg ikke svare på da jeg rister selv...

            God fornøjelse
            Fint
            Mini Vivaldi II+Vario
            gene Cafe
            Aeropress, chemex og v60

            Comment

            • Henrik K. Kristensen
              Grøn bønne
              • Mar 2013
              • 8

              #7
              Selvom der ikke kommer bud på kaffe, så endnu engang tak for input, jeg lærer hele tiden.

              Jeg køber nok Wilfa lige efter Aeropress :-)

              ... og så kan jeg se at jeg måske bruger alt for lidt kaffe - jeg har benyttet 42-45g til en liter vand.... mange skriver om 50-65g for en liter vand ???

              Comment

              • Jens_Muff
                Master Brewer
                • Sep 2011
                • 2615

                #8
                Oprindeligt indsendt af Henrik K. Kristensen Se indlæg
                Selvom der ikke kommer bud på kaffe, så endnu engang tak for input, jeg lærer hele tiden.

                Jeg køber nok Wilfa lige efter Aeropress :-)

                ... og så kan jeg se at jeg måske bruger alt for lidt kaffe - jeg har benyttet 42-45g til en liter vand.... mange skriver om 50-65g for en liter vand ???

                Jeg ville købe kværnen som det allerførste.. Så lav stempel og "gammeldaws" indtil du har de næste 250,- til en AP. Hvis kaffen ikke er friskkværnet kan bryggemetoden næsten være ligemeget - og det er lidt ærgeligt at købe dyr, god og frisk kaffe, og så er det kun frisk på dag 1, fordi du har fået hele posen kværnet i butikken. .. og som andre også skriver: Wilfa'en er en glimrende kværn i det prisleje.

                Edit: Jeg bruger ret konsekvent 60g/liter. Du skal bare prøve dig frem, og bruge så meget, som du selv synes smager bedst, men jeg kunne forestille mig at du også gerne ville højne doseringen lidt, når du får smag for en god, frisk kaffe.
                Last edited by Jens_Muff; 14. March 2013, 12:49.
                - La Pavoni
                - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                - Aillio Bullet R1
                - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                Comment

                • Henrik K. Kristensen
                  Grøn bønne
                  • Mar 2013
                  • 8

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                  Jeg ville købe kværnen som det allerførste.. Så lav stempel og "gammeldaws" indtil du har de næste 250,- til en AP. Hvis kaffen ikke er friskkværnet kan bryggemetoden næsten være ligemeget - og det er lidt ærgeligt at købe dyr, god og frisk kaffe, og så er det kun frisk på dag 1, fordi du har fået hele posen kværnet i butikken. .. og som andre også skriver: Wilfa'en er en glimrende kværn i det prisleje.

                  Edit: Jeg bruger ret konsekvent 60g/liter. Du skal bare prøve dig frem, og bruge så meget, som du selv synes smager bedst, men jeg kunne forestille mig at du også gerne ville højne doseringen lidt, når du får smag for en god, frisk kaffe.
                  Tak for det, jeg starter med kværnen, lyder som et godt råd.

                  Jeg prøver mig frem med ca. 4g mere per gang indtil jeg rammer "perfection"

                  Så skal jeg bare prøve forskelig kaffe af - pt. bruger jeg Baressos House Blend og det er da OK, tror bare der gemmer sig endnu bedre derude...

                  Er holdbarheden markant bedre hvis man tager hele bønner hjem og kværner fra gang til gang end hvis man får det kværnet en pose ad gangen?

                  Comment

                  • Casper
                    Espresso
                    • Jun 2012
                    • 709

                    #10
                    Hasbean UK har et ret stort udvalg leveret på adressen til ca 130kr for 2*250 g.
                    Men få købt den kværn først og fremmest. Den er SÅ vigtig.
                    Og wilfaen er ganske fin. Den kan findes på nettet til omkring 500kr.

                    Det er sgu synd for den gode kaffe at kværne forud.

                    Mvh og velkommen til

                    Edit: de fleste af os geeks vil nok være enige om at kværnet kaffe holder sig i ca. 15 - 30 MINUTTER
                    Last edited by Casper; 14. March 2013, 13:07.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Som de andre er inde på, så bør din første investering være Wilfa'en. For uden denne ville du ikke engang kunne få nognelunde kaffe selv hvis du betalte 400,-/kg. Kværn er det vigtigste udstyr i kaffebrygning, alt andet kommer i anden rakke. Når du så syntes tiden er moden, kan du så købe en V60 eller lig. Brygmetode.

                      Men der er Strang taget ikke nødvendigt, for du kan sagtens lave glimragende kaffe på den gammeldaws facon eller sågar i en gryde!, det skal dog siges det bliver en del nemmere hvis man skaffer sig en Hario Bueno kande, hvilket nok bør være investering nr. 2. såfrem du vil fortsætte med filter metoden.

                      Men er du til en mere fyldig kaffe bør du nok snare vælge Clever Dripper, Kalita Wave end v60, især førstnævnte.

                      Et termometer og en præcisionsvægt er også gode ting at have i længden!

                      Kaffemekka (Aarhus web shop) rister også udemærket, uden at det løber op i en formue.

                      Og mener også Kaffevaerk(Kbh Web) gør det.

                      Bevæger du dig over i Stiller (Great Coffee), the Coffee Collective, Squaremile Coffee Roasters, James Gourmet Coffee bliver det desværre end tand dyre. Jeg er dog ikke sikker på kaffen ville være dig, eftersom den er mere moderne, ellers var der også Risteriet.

                      Alle har web shops

                      Endvidere er Espresso outdated, Sort og især filter er det hippe
                      Last edited by malling; 14. March 2013, 13:22.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Ang. Gram kaffe/liter Så er de 60g/L nærmest mindste målet, Stiller bruger gerne op til 90g./L.

                        F.eks bruger jeg pt 16g til 200ml i min AP

                        Så det kommer i meget høj grad an på kaffen.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Henrik K. Kristensen
                          Grøn bønne
                          • Mar 2013
                          • 8

                          #13
                          Tak skæbne jeg lærer meget, men jeg er glad for at forslagenen ikke drejer sig om udstyr til flere tusinde kroner.

                          OK, så ønskelisten er:

                          - Kværnen
                          - Præcisionsvægt (havde jeg allerede overvejet en bedre)
                          - Derefter evtentuelle Aeropress / hario udstyr.

                          ... og skru op for kaffemængden indtil man "rammer".

                          Det virker dog voldsomt hvis Hario og des lignende gør stor forskel i forhold til alm filtertragt, men det er nok de små ting vi noobs ikke tænker over :-)

                          Comment

                          • Jens_Muff
                            Master Brewer
                            • Sep 2011
                            • 2615

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Henrik K. Kristensen Se indlæg
                            OK, så ønskelisten er:

                            - Kværnen
                            - Præcisionsvægt (havde jeg allerede overvejet en bedre)
                            - Derefter evtentuelle Aeropress / hario udstyr.

                            ... og skru op for kaffemængden indtil man "rammer".
                            Det kommer lidt an på: Har du en vægt og/eller et stegetermometer i forvejen? Jeg bruger bare et alm stegetermometer til at sikre, at vandets temperatur er i nogenlunde det leje, jeg ønsker. Jeg har også en præcisionsvægt, men hvis du ikke har et rimelig præcist termometer ville jeg købe det før en vægt, som kan veje med 0,01g præcision. I hvert fald, hvis din vægt vejer nogenlunde præcist.
                            - La Pavoni
                            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                            - Aillio Bullet R1
                            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                            Comment

                            • Thebat18
                              Stamgæst
                              • Dec 2009
                              • 990

                              #15
                              Helt ærligt, en digital køkkenvægt til mel, der vejer i 1g intevaller er ALT RIGELIGT... der er ikke en kinamand, der kan smage forskel på en halv eller en hel bønne.
                              I må altså stoppe med de 0,01g er i klar over hvor lidt det er?
                              Dalla Corte Mini Special...
                              Mahlkönig K30 Vario'er
                              Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

                              Comment

                              Working...
                              X