PDA

Se fuld version : "Jiggle" - mod. til HX der giver mindre behov for coldflush

Kasperriis
10. March 2013, 13:24
Kære alle.

Ude ved KaffeMekka har jeg købt en lille dims (se nederste billede) som skal gøre behov for coldflushing mindre. Dimsen skal ind og sidde i fittingen på et af rørene omkring kedel/hx systemet.

Som jeg har forstået det hedder dimsen en "jiggle" og indsættes i et rør i maskinen således at gennemstrømningsmængden bliver lavere og dermed temperaturen lavere (hold mig ikke op på dette :)).

Jeg fik fin vejledning v. KaffeMekka i montering, men har selvfølgelig glemt det, og er noget usikker nu.

Mit øverste billede viser min Izzo Alex HX MKII (2009) indvendigt.

Spørgsmålet lyder:
hvilket rør er det jeg skal åbne op og montere dimsen inden i ?

Mvh
Kasper

Sonne
10. March 2013, 14:42
Det hedder en Gicleur eller thermosyphon (flow) restrictor og den monteres normal i HX udløbet - altså i det rør der går fra HX til bryghovedet.

ras8000
10. March 2013, 15:36
Jiggle :D Hvad måtte du slippe og har du termometer i bryghovedet?
Min Giotto er også en HX og jeg har monsteret en flow restrictor fra Musicaen, boret op til 0,4 mm. Den skal flushes væsentlig mindre, men den er så også langsommere til at komme op i temperatur til næste skud. Så det kommer meget an på hvad ens behov er. Termodynamik er desværre ekstremt svært at mestre.

nkildal
10. March 2013, 16:24
Hej Kasper

Jeg har netop selv monteret en sådan 3mm Gicleur i min Vibiemme Domobar Super HX'er, da jeg havde problemer med for høj idle temperatur efter lang tid.
Selv på lavest mulige pressostat indstillingen, lå jeg omkring 96-97 grader idle (målt med The Bat device).
Efter monteringen af gicleur'en kan jeg få min idle temperatur til at ligge hvor jeg har lyst - p.t. omkring 93.5 grader med en pressostat sat til 0.6-0.9 bar.
Mængden af vand jeg flushede inden gicleur var ca. 3 dl - det er nu nede på 1,5 dl :-)

På min Vibiemme monteres gicleuren i HX røret i toppen af kedlen - pos 61/62 på denne tegning:
http://espressocare.com/images/Parts%20Images/VBM/Drawings/DomoSuperHX/Drawing3.jpg

Mvh Nicolai

nkildal
10. March 2013, 16:25
Iøvrigt har jeg ikke bemærket at maskinen er længere tid om at blive varm efter indgrebet.
Måske det kan skyldes, at jeg isolerede kedlen i samme omgang :-)

Mvh
Nicolai

Kasperriis
10. March 2013, 16:27
Hej i tre

Fedt - tak for svarene.

Den er nu monteret i røret der går hen til gruppehovedet - og maskinen står og varmer op :) - spændende.

Min maskine har (målt via Erics device) ligget med start-temp. på brygvandet på kogepunktet, så coldflushing har indebåret en del mængde vand.

Jeg har endnu ikke rørt ved pressostat indstillinger.

Mvh
kasper

Kasperriis
10. March 2013, 16:30
Hov - @Ras8000:
Jeg købte en del andre småting men tror det var 150 kr. den stod til. Ja jeg har temp.måling på brygvandet :)

Mvh
Kasper

nkildal
10. March 2013, 16:30
Hej i tre

Fedt - tak for svarene.

Den er nu monteret i røret der går hen til gruppehovedet - og maskinen står og varmer op :) - spændende.

Min maskine har (målt via Erics device) ligget med start-temp. på brygvandet på kogepunktet, så coldflushing har indebåret en del mængde vand.

Jeg har endnu ikke rørt ved pressostat indstillinger.

Mvh
kasper

Super - jeg sad lige og nørklede i billedredigeringen for at gætte på her:

791

/Nicolai

Kasperriis
10. March 2013, 16:35
@Nkildal: Du er en guttermand - og heldigvis var det lige der jeg monterede den :)

nkildal
10. March 2013, 16:37
@Nkildal: Du er en guttermand - og heldigvis var det lige der jeg monterede den :)

Der bor mange guttermænd i hørning 😀

ras8000
10. March 2013, 17:51
Det var selvfølgelig 4 mm min flow restrictor er. Min pressostat står tilgengæld på 1,2. Den idler på 97 grader, men hvis jeg sætter pressostaten længere ned, er rebound tiden mellem skud for lav til gæster. :)

Kasperriis
11. March 2013, 11:47
Jeg har nu kørt et døgns tid med flow restrictor i.
Jeg kan ikke mærke nogen forskel i mængden af vand til coldflush.
Til gengæld tror jeg, at der er en lille øget rebound tid (altså fra jeg har kørt et skud, til jeg kan køre det næste).

Skal jeg igang med at justere på noget pressostat - og kan nogen forklare hvad den gør og har, af sammenhæng til dette? :)

Mvh
Kasper

Sonne
11. March 2013, 13:11
Til gengæld tror jeg, at der er en lille øget rebound tid (altså fra jeg har kørt et skud, til jeg kan køre det næste).

Skal jeg igang med at justere på noget pressostat - og kan nogen forklare hvad den gør og har, af sammenhæng til dette? :)

Hvis det ikke ændrer på mængden af vand du skal flushe (målt på TheBat-device) og tværtimod øger rebound tiden, så er det da ud med den igen. Hvad siger KaffeMekka og deres erfaring med denne restrictor på en Alex HX?
Min egen mening er, at når du har et theBat eller EricS termometer er det jo lidt ligemeget, for du jo flusher bare til den rigtige temperatur og skyder. At du skal flushe 1-2 sekunder mindre betyder vel ikke så meget.

nkildal
11. March 2013, 13:26

Mvh
Kasper

Hej Kasper

I mit tilfælde handlede det om, at jeg gerne ville have min idle temperatur på E-61 gruppen til at ligge så tæt på den ønskede brygtemperatur som muligt.
Jeg er endnu ikke så erfaren udi HX og E-61 - men min egen lommeteori bag ændringen har været, at de 4 kg's E-61 messing helst skal ligge så tæt på ønsket brygtemperatur som muligt, da varmekapaciteten heri er stor i forhold til de 30-50 gram vand som ender i koppen.
Uden flow restrictoren (gicleuren) i HX loopet, kunne dette ikke lade sig gøre for mig - selv ved laveste pressostat indstilling.
Efter mod'et er dette nu muligt - samtdig har det halveret flush tiden & mængden.

Reboundtiden er muligvis nu lidt højere - men i mit tilfælge betyder det knap så meget, idet det ofte kun er mig selv der skal serveres espresso for.

Mvh Nicolai

Sonne
11. March 2013, 13:36
Hej Kasper

I mit tilfælde handlede det om, at jeg gerne ville have min idle temperatur på E-61 gruppen til at ligge så tæt på den ønskede brygtemperatur som muligt.
Bare du er klar over at du for at få den rigtige brygtemp, skal lægge 2 grader TIL eller trække 2 grader FRA termometeret afhængig af om du bruger flush and go eller flush and wait metoden.

nkildal
11. March 2013, 13:40
Bare du er klar over at du for at få den rigtige brygtemp, skal lægge 2 grader TIL eller trække 2 grader FRA termometeret afhængig af om du bruger flush and go eller flush and wait metoden.

Hej Sonne

Jeg plejer at flushe indtil ca. 95 grader og så brygge umiddelbart efter (flush & go).
TheBat plejer så at vise omkring de 92 grader gennem skuddet.
Det skulle give en brygtemperatur omkring de 94 grader - er det rigtigt ?

Mvh Nicolai

Sonne
11. March 2013, 13:43
Hej Sonne

Jeg plejer at flushe indtil ca. 95 grader og så brygge umiddelbart efter (flush & go).
TheBat plejer så at vise omkring de 92 grader gennem skuddet.
Det skulle give en brygtemperatur omkring de 94 grader - er det rigtigt ?
Nemmerli!

nkildal
11. March 2013, 13:45
Nemmerli!

Hov - nu klikkede jeg lige på dit BLOG link og opdagede at det faktisk oprindeligt var din guide jeg fulgte ;)
http://www.nielssonne.blogspot.com/2012/03/eliminating-guesswork-when-flushing-e61.html

Du får lige ros herfra for en velskrevet og dejligt simpel beskrivelse!

Mvh Nicolai

Kasperriis
12. March 2013, 22:16
Hej Nicolai og Sonne.

Tak for jeres 'støtte' her :) Jeg var forbi den gode mand David ved KaffeMekka i dag (tak til ham også) og han synes det lød underligt med mine konklusioner.
Han satte mig lidt ind i pressostat indstillinger og jeg har nu skruet ned for kedeltrykket (trykket bevægede sig før ml. 1,0 og 1,3 bar; nu ml. 0,6 og 1,0 bar.)

That did it.

Brygvandstemperaturen er nu ca. 97 grader ved opstart og jeg flusher så ned til ønskede temp. og brygger.
PS: Det har ikke påvirket steaming evnen ift. mit behov - kører sjældent 'de store kander' - og faktisk synes jeg min damp er mere håndterbar nu (?).

Men Sonne, din bemærkning om flush-n-go taktikken fik mig til at læse dit indlæg på din blog.
Jeg har skullet læse det er par gange - og er lidt usikker på, om jeg forstår rigtigt. Derfor to spørgsmål :)

Du skriver [klip fra:http://www.nielssonne.blogspot.dk/2012/03/eliminating-guesswork-when-flushing-e61.html]
With the Flush-and-Go method, the group will be a few degrees Celsius hotter than the desired brew temp. The HX water is cooler than the brew temp and heats back up as it hits the group. Therefore you should add 2 degrees Celsius to the thermometer reading to get the actual brew temp.
A generic example of using of the Flush-and-Go method on my Giotto would be to flush until the thermometer reads 95 degrees C, wait around 8-10 seconds until the thermometer reads 98 degrees C and brew immediately. The temperature should land between 92-92.5 degrees throughout the shot meaning an actual brew temperature between 94-94.5 degrees C.

Afledte spørgsmål:

1. Skyldes forskellen mellem det erics-device måler, og den temperatur som du beskriver rammer kaffen, at erics-device måler 'højere oppe' i gennemløbet af bryghovedet?
Jeg har nemlig hele tiden troet, at det jeg reelt set ser på erics-device, er det som rammer min kaffe....

2. Er 94-95 grader vores ønskede brygtemperatur? Jeg synes at have hørt andre meninger (lavere temps) tidligere? :)

De bedste hilsner
Kasper (der nu udtaler ordet Gicleur rigtigt (http://en.bab.la/dictionary/french-english/gicleur) fremfor som "Jiggle" :)))

Sonne
12. March 2013, 22:58
Afledte spørgsmål:

1. Skyldes forskellen mellem det erics-device måler, og den temperatur som du beskriver rammer kaffen, at erics-device måler 'højere oppe' i gennemløbet af bryghovedet?
Jeg har nemlig hele tiden troet, at det jeg reelt set ser på erics-device, er det som rammer min kaffe....

2. Er 94-95 grader vores ønskede brygtemperatur? Jeg synes at have hørt andre meninger (lavere temps) tidligere? :)

De bedste hilsner
Kasper (der nu udtaler ordet Gicleur rigtigt (http://en.bab.la/dictionary/french-english/gicleur) fremfor som "Jiggle" :)))
Ad 1. Både og. Dels måles det lidt højere oppe men mere vigtigt opvarmes vandet yderligere af det nu varmere bryghoved.
Hvilken temp du skal flushe til afgøres af idle temperaturen og heraf skemaet. Men om du kan bruge skemaet direkte efter at have sænket kedeltemperaturen og termodynamikken, er nok tvivlsomt. Du er nok nødt til at ændre lidt på tallene.

Ad 2. Det er helt op til dig og din smag og du må prøve dig frem. Det er jo nemt at skyde med forskellige temperaturer nu du har termometer og flushtabel.

Kasperriis
12. March 2013, 23:06
Tak, Sonne :) Jeg vil lege mig lidt klogere med temperaturerne.

mudderkage
28. January 2014, 13:35
Ude ved KaffeMekka har jeg købt en lille dims som skal gøre behov for coldflushing mindre.

Har du kun monteret den ene 'dims'?
Så vidt jeg forstår, så er gicleur/flow restrictor/gigler bare 3 smarte navne for en forsnævring?

Jeg ville gerne undgå at flushe så meget, men i de tråde jeg tidligere har læst, så det ud til at der skulle installeres en masse i maskinen.
Der er bl.a. nævnt en dims i indgangen for at udbalancere thermosyphon systemet og manometer til for at justere tryk i kedlen.
Jeg er ikke bange for at skrue i maskinen, men gider bare ikke bruge for mange penge på den.

mvh Jan

Kasperriis
28. January 2014, 13:43
Hej Jan.

Ja det var blot den ene dims jeg installerede. Jeg tror den gør forskellen for mange.

Mvh
Kasper

Kvaksalver
28. January 2014, 14:08
Installér dem begge to! Du skal alligevel have bryghovedet afmonteret i processen, så nr. to er ca. 60 sekunders ekstra arbejde...

mudderkage
28. January 2014, 15:07
Installér dem begge to! Du skal alligevel have bryghovedet afmonteret i processen, så nr. to er ca. 60 sekunders ekstra arbejde...

Dvs. jeg skal bruge 1 restrictor med 3 mm hul (http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?3719-Mods-p%E5-NS-Oscar&p=38859&viewfull=1#post38859) og 1 restrictor med 3.3 mm hul (http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?3719-Mods-p%E5-NS-Oscar&p=38860&viewfull=1#post38860)?
Altså indkøbe 2 restrictors med 3 mm hul og 1 stk. 3.3 mm bor? :)

...og så kan jeg godt undvære manometer?

Kvaksalver
28. January 2014, 15:12
Dvs. jeg skal bruge 1 restrictor med 3 mm hul (http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?3719-Mods-p%E5-NS-Oscar&p=38859&viewfull=1#post38859) og 1 restrictor med 3.3 mm hul (http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?3719-Mods-p%E5-NS-Oscar&p=38860&viewfull=1#post38860)?
Altså indkøbe 2 restrictors med 3 mm hul og 1 stk. 3.3 mm bor? :)

...og så kan jeg godt undvære manometer?

NS bruger en 3mm og en 3,2mm i Musicaen, så gå efter det...

Manometeret er kun til at indstille trykket i kedlen, det er ikke noget du som sådan har "brug for". Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvor du vil hen med spørgsmålet...

mudderkage
28. January 2014, 15:30
Manometeret er kun til at indstille trykket i kedlen, det er ikke noget du som sådan har "brug for".

Ok, jeg finder et 3.2 mm bor.
Jeg vil lade være med at købe manometer os i denne omgang.

Jeg vil bare undgå at indkøbe alt for meget gejl som ikke har en vigtig/mærkbar/nødvendig funktion.
...og man kan selvfølgelig altid diskutere hvad der er vigtigt/mærkbart/nødvendigt. :-)

ras8000
28. January 2014, 21:14
Har du kun monteret den ene 'dims'?
Så vidt jeg forstår, så er gicleur/flow restrictor/gigler bare 3 smarte navne for en forsnævring?

Jeg ville gerne undgå at flushe så meget, men i de tråde jeg tidligere har læst, så det ud til at der skulle installeres en masse i maskinen.
Der er bl.a. nævnt en dims i indgangen for at udbalancere thermosyphon systemet og manometer til for at justere tryk i kedlen.
Jeg er ikke bange for at skrue i maskinen, men gider bare ikke bruge for mange penge på den.

mvh Jan

Nu har han jo en Alex og ikke en Oscar. Så grunden til at du har læst at der skal/kan tilføjes 2 flow restrictors og manometer er fordi det er 2 vidt forskellige maskiner. Men som Kvaksalver skriver er kombinationen af 3 og 3,3 testet i Oscar/Musica sammenhæng. Termodynamik er kompliceret og løsninger kan ikke nødvendigvis overføres fra maskine til maskine.