PDA

Se fuld version : kildevand eller brita i Kbh.

kaarecc
22. February 2013, 22:22
Jeg ved godt det er en gammel traver, jeg bringer op her igen. Men jeg er meget i tvivl om hvad der er den "næstbedste" løsning. Efter alle nyere indlæg at dømme, er det allerbedste et fast installeret vandfilter. Det er desværre ikke noget der kan blive aktuelt lige for tiden.

Når valget står mellem kildevand og en brita kande med det hårde vand i København, hvad vil være det optimale valg? Jeg har hidtil brugt kildevand, men er ved at være lidt træt af vand- og pantslæberiet. Så hvis Brita kunne være et ligeså godt alternativ, ville jeg foretrække det.

Jeg er ikke den store kemiker, men som jeg har kunnet læse mig til vil kildevand muligvis være blødere end det jeg kan få ud af en Brita, og det er jo godt ift. at holde tilkalkningen nede. Til gengæld er der noget (mineralindholdet!?) der gør at filtreret postevand kan være bedre rent smagsmæssigt. Jeg har prøvet med en brita kande i en uges tid, og synes umiddelbart at kaffen fra min Oscar smager bedre på brita vand, men det kan sagtens være placebo:-)

Der er rundtomkring noget debat om Britafilterets evne til at blødgøre vandet, men det ser ud til at der er enighed om at det har en effekt især i de første uger af filtererets levetid, så jeg ville forvente at skulle skifte filter hver 2. eller 3. uge.

Så for at gøre en lang historie kort vil brug af et britafilter betyde mere kalkaflejring i min maskine ift. hvis jeg bruger kildevand?

Venligst

Kaare

(der også snart skal tage sig sammen til at prøve at afkalke en HX for første gang...)

René C
22. February 2013, 22:52
Jeg bruger brita kande og skifter filteret efter de fire uger måleren viser den kan holde..

Så laver jeg en afkalkning på maskinen ca. hver fjerde måned.

summer
22. February 2013, 23:17
Jeg brugte en Dafi kande de første 3 måneder med min maskine - det gav tydelige kalkaflejringer og jeg afkalkede kedlen.
Herefter har jeg brugt kildevand 11 måneder, og der er stadig ingen nævneværdige kalkaflejringer i kedlen - jeg har lige tjekket her til aften ;)
Jeg bor i kbh.

Casper
22. February 2013, 23:18
Et filter kan jo også monteres et andet sted og så kan man fylde kanden der.

Jeg har kørt med et andet mærke kande og jeg skiftede filter ved hver 30.-35. påfyldning. Selvom jeg mener der stod det kunne holde til 100.

Der også stor forskel på mineral værdierne på kildevand.

Du kan jo evt. Måle kande vandet og kildevandet op mod hinanden.

Men jeg tror nu et prof filter er bedst.

pingel
23. February 2013, 12:44
Jeg bruger Brita. Og jeg bruger ca 2 liter om dagen. Efter 5 uger er der begyndt at komme spor af kalk i min elkedel, og så skifter jeg der. Så det er vel 75 liter på et filter. Med hanevand er der samme mængde kalk efter to dage, så helt klart en effekt. Og det smager bedre i kaffen, det er ikke placebo!

Rallen
23. February 2013, 13:01
Jeg bruger Brita. Og jeg bruger ca 2 liter om dagen. Efter 5 uger er der begyndt at komme spor af kalk i min elkedel, og så skifter jeg der. Så det er vel 75 liter på et filter. Med hanevand er der samme mængde kalk efter to dage, så helt klart en effekt. Og det smager bedre i kaffen, det er ikke placebo!

Fedt med et konkret bud på hvornår man reelt skal skifte filter i Brita. Jeg kører gerne på indtil min kande fortæller mig at der skal skiftes filter. Første gang dette sker resetter jeg uden at skifte filter, og anden gang skifter jeg så filteret. Det er dog kun baseret på gætværk. Bruger til gengæld langt under 2l om dagen, så måske passer det meget godt i sidste ende..

pingel
23. February 2013, 13:45
Fedt med et konkret bud på hvornår man reelt skal skifte filter i Brita. Jeg kører gerne på indtil min kande fortæller mig at der skal skiftes filter. Første gang dette sker resetter jeg uden at skifte filter, og anden gang skifter jeg så filteret. Det er dog kun baseret på gætværk. Bruger til gengæld langt under 2l om dagen, så måske passer det meget godt i sidste ende..

Jeg kan godt se at jeg er begyndt at være lidt ødsel, så måske jeg lige skulle lade den køre en streg til denne gang ;-) men jeg har lige købt 12 nye filtre på amazon.uk for 300,- med gratis forsendelse, så jeg har til det næste halvandet år.

René C
23. February 2013, 14:08
Jeg kan godt se at jeg er begyndt at være lidt ødsel, så måske jeg lige skulle lade den køre en streg til denne gang ;-) men jeg har lige købt 12 nye filtre på amazon.uk for 300,- med gratis forsendelse, så jeg har til det næste halvandet år.

Det var godt nok billigt... Er det maxtra du bruger?

Rallen
23. February 2013, 14:26

Mangler faktisk også nye forsyninger. Kan være jeg skal kigge forbi den gode Amazon :)

pingel
23. February 2013, 16:05
Det var godt nok billigt... Er det maxtra du bruger?

Jep! Købte to maxtra sixpacks...

René C
23. February 2013, 16:22
Jamen det må jeg da lige få kigget på.. Det er sgu billigt:)

Erasmus
23. February 2013, 21:38
Jeg købte 24 bwt filtre rigtig billigt gennem eBay.de sidste år. Butikken lukkede vist ned senere men mon ikke der er nogen der har overtaget eller udfyldt hullet.

Edit: Kan se at der stadig er muligheder. Hvis man køber 24 koster de kun lidt over 20 kr. stk inkl. forsendelse. Eller ca. 26 kr. stk. inkl forsendelse til brita/maxtra hvis man køber 20.

Rallen
23. February 2013, 21:44
Jeg har kigget på eBay tidligere, men mindes ikke at jeg nogensinde har fundet noget så billigt som de 31.24£ jeg netop har betalt på Amazon!

pingel
23. February 2013, 23:12
Jeg har kigget på eBay tidligere, men mindes ikke at jeg nogensinde har fundet noget så billigt som de 31.24£ jeg netop har betalt på Amazon!
Mine er endda allerede afsendt...

kaarecc
24. February 2013, 15:06
Tak for svar allesammen. det er nok en meget god ide at prøve med en måling på vandet fra en brita kande, og så checke løbende for at se hvornår, der sker noget drastisk med mineral/kalkindholdet. Ligger nogen inde med et link til nogle gode teststrips?

Det er meget rart at få bekræftet at der sker noget med smagen til den positive side med filtreret vand:-) at det ikke kun er noget jeg bilder mig selv ind.

Venligst

Kaare

pingel
7. March 2013, 14:39
Jeg tænkte at jeg ville poste et billede af hvordan min elkedel ser ud indvendigt efter fem uger med Maxtra filter. Husk på at det er blevet delt i mellem espressomaskinen og elkedlen, og udover at koge ca 1.5 liter vand om dagen ( 52.5 liter) har filteret altså også leveret til 2 dobbelte espressi samt skyl og rens i samme periode - lad os sige 80 liter i alt.
Der er tale om et utroligt tyndt lag kalk, og det meste er lige til at gnubbe af med en finger. Så jeg kan ikke forestille mig at min espressomaskine ser helt gal ud indvendigt hvis jeg sigter på en kvartalsmæssig afkalkning. Og med discountprisen jeg købte filtrene til, vil prisen pr liter vand - hvis jeg skodder filteret nu - ligge på 30 ører, og så skal jeg ikke slæbe 2 liter kildevand hjem hver dag.766

Billede taget med IPad, hrmmf....