PDA

Se fuld version : Hvordan vælger jeg hvilken stempelkande?

MadsHilde
13. January 2013, 19:36
Jeg er i forvejen ejer af en AP og er ok tilfreds med den. Men en kammerat har en Bodum stempelkande og jeg må sgu indrømme kaffen smager rigtig godt. Og presser man den ikke helt i bund synes jeg bundfaldet er minimalt.

Nu vil jeg altså også have mig en stempelkande. Men jeg køber sjældent noget før jeg har forhørt mig lidt. Er det stort set lige meget hvilken kande jeg køber, eller er der nogle i specielt vil foreslå?

På forhånd tak

RasmusDJ
13. January 2013, 19:52
Med en bodum, saa gaar man ikke helt forkert :)

MadsHilde
13. January 2013, 19:56
Ok, hvad så med sådan én?
http://www.trendbazaar.dk/tilbehor/kokken/stelton-stempelkande-termo

Sonne
13. January 2013, 20:23
Efter at ha smadret flere Bodum glasstempelkander end jeg kan holde ud at tænke på, skiftede jeg dem ud med Bodums dobbeltlags (thermo) stålkander. De skal heller ikke skilles ad før de ryger i opvaskeren. De er meget anbefalelsesværdige.

Johannes N
13. January 2013, 20:28
Ellers er der jo også Espro Press. Godt nok lidt dyrere, men rigtig lækker! :)

MadsHilde
13. January 2013, 20:31
Tak for svarene

Men er der noget specielt negativt at sige om den Stelton jeg linker til?

Xiburst
13. January 2013, 21:01
Jeg har baade alm bodum med metal filter og net, samt bodum Columbia, dobbelt staal vaeg med plast filter og net - kan ingen forskel smage paa de to. Mener den stelton der har plast dele. Som naevnt ryger der et par glas paa bodum, de er vildt skrobelige, men hele skidtet kan ryge i opvaskeren. Hvilket je godt ka li :) den stelton der holder meget bedre paa varmen end glas bodum, det synes jeg bestemt er at foretraekke !

MadsHilde
13. January 2013, 21:23
Tak for det, jeg tror sgu jeg snupper sådan en Stelton så, min kæreste synes den er pæn og vil gerne have én der holder på varmen, så kan det nok ikke gå helt galt med den.

soendergaard
13. January 2013, 21:27
Jeg er nu ogsaa meget glad for min dobbeltvaegget glas bodum. Syns det er sejt man baade kan se kaffen, samt at den holder paa varmen - den er 2 aar, og stadig hel ;)

Xiburst
13. January 2013, 21:55
Jeg er nu ogsaa meget glad for min dobbeltvaegget glas bodum. Syns det er sejt man baade kan se kaffen, samt at den holder paa varmen - den er 2 aar, og stadig hel ;)

Ja de ogsaa laekre. Men kan knap faas til samme penge som stelton vel :) ?

ras8000
13. January 2013, 22:10
Problemet med termostempelkander er at man kommer til at købe dem fordi de holder kaffen varm. Det gør de, men da det kaffebønnerne stadigvæk er under kontakt med vandet, vil første kop være god men venter man lidt vil næste kop af gode grunde være overekstrakteret og dermed bitter. Jeg laver en stempelkande og hælder den derefter på en termokande. Man kan dog formindske problemet ved at skrabe kaffen af efter endt ekstraktion.

MadsHilde
16. January 2013, 10:12
Hey ras

God pointe, den vil jeg tage med i mine overvejelser. Man kan jo også få nogle ret pæne termokander, hvis det er det man går op i.

johnster
16. January 2013, 13:53
Problemet med termostempelkander er at man kommer til at købe dem fordi de holder kaffen varm. Det gør de, men da det kaffebønnerne stadigvæk er under kontakt med vandet, vil første kop være god men venter man lidt vil næste kop af gode grunde være overekstrakteret og dermed bitter. Jeg laver en stempelkande og hælder den derefter på en termokande. Man kan dog formindske problemet ved at skrabe kaffen af efter endt ekstraktion.

Det kan nu også være for bedre at kunne holde bryg temperaturen mere stabil.
Med Bodum kanderne plejer jeg at sætte en "tehætte" over, mens jeg med min EsproPress ikke behøver at gøre dette, da den isolerer virkelig godt. :)

Forøvrigt er det en god ide under alle omstændigheder at dekantere kaffen over i noget andet.
Hvis man skvulper for meget frem og tilbage ved flere ophældninger, får man for mange "fines" med i koppen.
Læs evt. min lille uformelle test her (http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?4921-Espro-Press&p=54736&viewfull=1#post54736).

Jeg har forøvrigt aldrig smadret en Bodum glaskande og har stadig samtlige kander, som jeg har ejet siden 80'erne. :)

malling
16. January 2013, 16:43
Espro Press kan varmt anbefaldes, især hvis man følger Johns anvisninger.

Man skal helt sikkert ikke lade kaffen stå, der bliver som andre er inde på noget bittert stads.

Ellers kan en Wilfa svart også bruges, lukker man den helt for flowet i 2-2,5 min så får man en kop lig stempel ;)