Vandet kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MadsHilde
    Mellemristet
    • Dec 2011
    • 287

    Vandet kaffe

    Jeg oplever lidt for ofte jeg får lavet mig en vandet kop kaffe. Med vandet mener jeg, en kaffe der ikke rigtig har en fyldig smag og som fylder i munden. Lidt lige som at drikke skummetmælk i stedet for sødmælk.

    Jeg oplevede det med mit swissgold filter og også nu med aeropressen.

    Min opskrift pt med aeropressen er:

    18g kaffe
    250g vand
    aeropress downside down
    (Vandet for lov lige at koge af, før det kommer i)
    kaffe i - 50g vand i - røre røre - resten af vandet i - sætte stempel i - lade stå i 45 sekunder - røre røre - presse stemplet i.

    Opskriften lyder i mine øre helt fint, men jeg går ud fra det må mit kaffe der bliver malet for groft. Jeg har en Hario Skerton kværn, og jeg læste mig frem til at én omgang med "indstilleren" ville passe til aeroepressen. Men det gør den åbenbart ikke her. Jeg må forsøge mig med en fine formaling.

    Kommer vandet kaffe ikke typisk af for groft formaling og for lidt brygge tid?

    Der er ikke noget værre end når man har glædet sig til en god kop kaffe og så den er vandet. Det er nærmest udrikkeligt.
    Niche Zero
    Bonavita elektronisk vægt
    Bonavita elkedel
    Aeropress
    V60
    Clever Dripper v2
    Chemex 3 og 6 cup
    Stempel 1l og 1 cup
    Bialetti Venus
    Guldfilter
    Philips Senseo mælkeskummer
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    #2
    Mindre vand og længere trækketid...og måske lidt lavere temperatur?

    Comment

    • MadsHilde
      Mellemristet
      • Dec 2011
      • 287

      #3
      Jeg prøvede med en noget finere formaling denne gang. Kaffen blev ikke vandet, men kan ikke bestemme for om den er en smule bitter. Det er som om den bliver bedre og bedre efterhånden som jeg kommer længere ned i koppen, altså får drukket mere og mere.

      Det er surt når man intet har at sammenligne med, jeg aner jo faktisk ikke hvordan aeropressen SKAL smage. Men jeg synes jo jeg følger ret nøje de opskrifter jeg finder på nettet. Men igen, det er også svært når man ikke har en kværn man kan indstille så man VED hvad den gør. Det er jo meget på fornemmelsen og fornemmelse har jeg ikke så meget af endnu, da jeg stadig er ret ny i det her game.
      Niche Zero
      Bonavita elektronisk vægt
      Bonavita elkedel
      Aeropress
      V60
      Clever Dripper v2
      Chemex 3 og 6 cup
      Stempel 1l og 1 cup
      Bialetti Venus
      Guldfilter
      Philips Senseo mælkeskummer

      Comment

      • The Lady
        Mellemristet
        • Apr 2011
        • 230

        #4
        Har du mulighed for at tage forbi en Coffee Collective? De havde i hvert fald for et par år siden Aeropress i deres kaffebar på Nørrebro - så ved man, hvordan det skal smage. Og så kan man også tage deres udmærkede Areopress brygge-manual med hjem.
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario
        Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #5
          Oprindeligt indsendt af MadsHilde Se indlæg
          Jeg prøvede med en noget finere formaling denne gang. Kaffen blev ikke vandet, men kan ikke bestemme for om den er en smule bitter. Det er som om den bliver bedre og bedre efterhånden som jeg kommer længere ned i koppen, altså får drukket mere og mere.
          Det er en god ide at røre i kaffen inden du drikker den. Der er forskel i smagen på det første og sidste der kommer ud. Dog er forskellen ikke så stor på AP som i espresso. Der er flere bitterstoffer i der sidste, der presses ud, og det er jo det første du drikker, hvis du ikke røre lidt rundt.

          Desuden kommer smagen lidt bedre frem når kaffen ikke er brændvarm. Det kan også være en grund til at du synes det smager bedre, når du er kommet lidt ned igennem koppen.
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • MadsHilde
            Mellemristet
            • Dec 2011
            • 287

            #6
            Tak for tricksene, jeg prøver lige igen om lidt tid.

            Jeg presser aldrig det aller sidste ud af min aeropress, men jeg prøver lige at røre lidt rundt i den alligevel. Drikker heller ikke brandvarm kaffe, lader den altid stå nogle minutter, men når jeg når halvt ned i koppen har den en temp. så man bare kan drikke løs og det er der jeg synes den smager bedst. Så jeg kan jo prøve lige at lade den stå et ekstra minut før jeg drikker.

            Jeg bor i Randers og jeg aner faktisk ikke om der er nogen steder de serverer AP kaffe.
            Niche Zero
            Bonavita elektronisk vægt
            Bonavita elkedel
            Aeropress
            V60
            Clever Dripper v2
            Chemex 3 og 6 cup
            Stempel 1l og 1 cup
            Bialetti Venus
            Guldfilter
            Philips Senseo mælkeskummer

            Comment

            • SuneZA
              Mørkristet
              • Sep 2009
              • 331

              #7
              Prøv at lade den trække meget længere, måske to-tre minutter. Jeg kværner pt. på den fine side af filterindstillingen, og der skal den stadig stå mindst to minutter for at blive ordentligt ekstraheret. Men den er også meget lysristet (Kieni fra TCC). Og så skal (ordentlig) kaffe ifølge min smag altid lige køle lidt af, det er som om syrligheden og sødmen først kommer rigtig frem og balancerer bitterhed når den er faldet lidt i temperatur. Det råd får man i øvrigt også på de fleste seriøse kaffebarer jeg har været på.

              Alternativt, hvis du ikke gider vente så længe, kan du røre mere aggressivt, og i længere tid. Det vil speede ekstraktionen meget op, men så bliver det sværere at reproducere hvis du rammer noget godt. Jeg har set opskrifter hvor man skal røre i mindst 10 sekunder, og det er altså lang tid!

              Endelig kan man jo også prøve at kværne finere. Hvis du siger du har den en omgang ude nu, så kør den ind på en halv. Bliver det for bittert, så kør lidt ud igen, men min erfaring er at man generelt ikke skal være bange for lave store ændringer, hvis man virkelig gerne vil et andet sted hen.

              Comment

              Working...
              X