PDA

Se fuld version : Stadig probl med mit udstyr ( SILVIA MASKINE OG ROCKY KVÆRN)

karim
19. August 2012, 22:38
så nu har jeg skilt min rancilio silvia ad og rodet ved min OPV´er... Har skruet den ud af, for at reducere trykket, da jeg havde mistanke til at den var indstillet for højt fra fabrikken af... Alle andre parametre var jo i orden for at få bremset gennemløbshastigheden. fint malet kaffe, hårdere tamping... MEN MEN MEN til min store skuffelse gjorde det ingen forskel at jeg indstillede ved den OPV. tværtimod larmer den bare ret meget nu, når jeg trykker på steam knappen, måske ret forståeligt da den nu sikkert ik har nok tryk til at skabe damp i kedlen. Jeg kan blive vanvittig... Jeg stiller OPV´en tilbage men blir nødt til at foretage drastiske skridt nu som evt. at udskifte min rocky kværn og se om dette afhjælper problemet med lidt for hurtig gennemløbshastighed og for lidt crema dannelse. Er helt vildt frustreret. Er der nogen der her på falderebet har et livsreddene ES i ærmet, et sidste godt råd inden det stakkels fortov heroppe fra 2. sal, skal møde mit udstyr. PS: efter endt brygning, når jeg tar portafilteret ud, er der et mærke i kaffegrumset fra den sekskantede møtrik i gruppehovedet. Skal det være der ???

sps79
19. August 2012, 23:06
Moetrik maerket er meget normalt da kaffen udvidder sig ved vandtilfoersel.
Fik du fat i et bryghaandtag med manometer?
Det kan bare ikke passe at silvia+rocky ikke kan producere et resultat der bare er ok.
Har du proevet WDT?

karim
19. August 2012, 23:26
ved ik hva WDT betyder :-).... men de 2 maskiner sammen producere perfekt espresso med masser af dejlig crema og god gennemløbshastighed PÅ YOUTUBE KLIP..... jeg kan bare ik få dem til det... synes selv jeg har prøvet hva der er værd at prøve....

Kjeldsen
19. August 2012, 23:39
Malling forklarede WDT konceptet i den anden tråd du har gang i :) Måske er det en idé at holde alle informationerne dér, istedet for at fingranulere det. Gør det sværere at søge på og sværere for andre med lignende problemer at få noget ud af trådene. Just an idea!

karim
20. August 2012, 00:16
tjooo det har du nok ret i :-).....

malling
20. August 2012, 00:43
Hej gør følgende

Vej mængden af kaffe hver gang, prøv at bruge mindre end 14g, Silvia kurve er nemlig ekstrem små og Silvia kan være en finky dame, hvis disse overdoseres.

Som skrevet en del gange efterhånden, for meget kaffe kan få pucken til at flække!

Det betyder selvf. At vandet smutter lige igennem som en motorvej, dette kaldetes også channeling. Og et en typisk begynder fejl.

En anden ting der kan forsage det du skriver er dårlig destribuering, På en Rocky skal man altid gendestribuere kaffen. Da Rocky for det første ikke er god til det, for det andet ofte er lidt af et klumpe monster. WDT er derfor meget ofte nødvendigt med Denne kværn.

Læs dette og følg det til punkt og prikke, selvom du måske syntes det Lyder åndssvag, så virker det!

http://www.home-barista.com/weiss-distribution-technique-steps.html

vi er nød til at sikre os at du ikke laver destribuerings fejl, før vi giver grejet skylden, en anden ting brug frisk Espresso kaffe max. En mdr fra ristedatoen, tamp flad med samme tryk hver gang.

Hvis du bruger en plastic tamper skal du købe en ny, Plastic tampere er ubrugelige. Og husk ikke at smadre tamperen igennem det giver alligevel intet positivt, og lad også være med at tappe på kurve/ portafiltret med tamperen da dette også kan resultere i channeling.

Jens_Muff
20. August 2012, 03:05
Vil sige, jeg faktisk har præsteret at lave ok espresso med plastic-tamperen på Silvia Rocky. (ville dog blive sindssyg af at skulle bruge en til daglig, det bliver alt for kort imellem de dårlige skud)

Som jeg har skrevet før hjalp det mig meget at købe en større filterkurv. (18-20g) oplever stadig hurtigløbere men nu er det 1/8 i stedet for 9/10. En ny filterkurv koster under 80 kr.

Hvor i landet bor du? Folk herinde er nogen gange ret hjælpsomme og kan godt komme forbi og hjælpe. Ved ikke om jeg selv føler mig kvalificeret, dog.

karim
20. August 2012, 16:57
Jens.. jeg bor i hedehusene.. men kan også låne dig mit udstyr, hvis det er... så du kan prøve det af selv.

karim
20. August 2012, 16:59
Malling... tak for det... og har en rigtig tamper.. men banker på siden af portafilteret... prøver at undgå det fremover..

Chaff
20. August 2012, 18:17
Har du mulighed for at optage et skud, fra når du kværner til skuddet er færdigt og drikkeklart.. Bare med mobilkamera evt.

Det gør det lidt nemmere at se! :)

Jeg laver selv espressoer på en Silvia, og når først man lærer den at kende, så laver den nydelige og velsmagende skud!

karim
20. August 2012, 22:07
Hej Kasper... ikke en dårlig ié. Jeg vender snarligt tilbage

karim
21. August 2012, 18:51
Til Kasper lund, Malling og Co. så har jeg optaget som ønsket hvad og hvordan jeg gør... håber at I så bedre kan forstå hva jeg mener, det tar kun 15 sek. at brygge de ca. 60 ml... og savner som sagt mere crema.. Ps. har som vvs mand selv lige bikset et manometer sammen og smidt på portafilteret, men min siliva kan altså ikke holde tæt, når der er manometer på fandt jeg ud af, kan dette også have en betydning for den hurtige gennemløbshastighed ?... dette sker dog ikke når jeg brygger espresso, så lader det til at holde tæt. Husk på at min Silvia er spritny.
http://www.youtube.com/watch?v=eYfFsAlTC38&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=mBAgX7mp7y8&feature=youtu.be

HenrikP
21. August 2012, 19:48
Hvad jeg ville gøre var at op dosere lidt, og distribuere lidt bedre, brug evt. Stockfleths move (tjek youtube).

Hilsen Henrik

Sonne
21. August 2012, 20:02
God video!*
Gennemløbet burde ikke være så slemt med din dosering og teknik for det ser meget fornuftigt ud. Det er lidt svært at se men det ser ud til at kaffen er for groftkværnet. Jeg ville nok dobbelttjekke om du nu også er lige over kværnens nulpunkt og at du har fundet dette ved at dreje knivene mod hinanden til du hører at de rører hinanden? (Det lyder ikke godt, men når de kun rører hinanden et splitsekund, sker der ikke noget ved det).
Jeg vil endnu en gang henlede opmærksomheden mod kaffens friskhed. Det er nok bare mig, men et risteri der pakker i papirsposer og uden påført ristedato, kan jeg bare ikke lade være med at ha mistro til.

Falckmanden
21. August 2012, 20:19
Min erfaring med Rocky siger mig at du kværner for groft. Det burde tage meget længere tid at kværne til et db shot. Jeg tror at min var +20 sek om et db shot.

At bedømme ud fra dit skud så er det formentlig det der er galt.

Held og lykke med det.

Vh Kasper

karim
21. August 2012, 20:25
tak for svar.... men jo knivene rørte hinanden.... jeg er blir vanvittig :-(....... men du har også ret Sonne, kaffen ku godt se endnu finere ud tror jeg, på trods af at jeg maler på nul.

Falckmanden
21. August 2012, 20:30
Når du finder nulpunktet renser du så kværnen og specielt knivene fuldstændigt? I stedet for at køre kværnen når du finder nulpunktet så ville jeg, når kværnen er fuldstændig ren, bare skrue indtil du ikke kan skrue længere. Der har du nul.

Hvis det ikke virker så er det enten kværnen eller kaffen du bruger der er problemet.

Vh Kasper

karim
21. August 2012, 20:32
falckmand... jeg begynder også at mistænke den, men det virker bare ikke for groft.... hva ska du ha for din mazzer major... og jo... jeg renser først kværnen... bagefter finder jeg nulpunktet, ved at lade knivene røre hinanden og så lige et nøk tilbage...

malling
21. August 2012, 20:34
Hej

hovedproblemet ligner Kaffen!, enten er den ikke egnet eller også er den for gammel. Jeg kan slet ikke forstille mig at du skulle kunne få tyk crema ud af det der pjask, medmindre du ligefrem har kværnet til filter, det er lidt utydeligt på min håndholdte device, men ser dog stadig ud til at være i den grove ende.

Jo du skal også fokusere lidt mere på destribueringen, lav WDT eller brug en af de anerkendte fingre metoder.

Ps. Har du tjekket at der ikke er noget galt med kværnbladene, hvis disse er beskadiet eller er slidte op kan det også give problemer. Jeg ville som min. Overveje at få dem skiftet Rockys holder nemlig ikke for evigt

karim
21. August 2012, 20:44
Hej Malling.. har ventet på en reaktion fra dig :-)... men kværnbladene skulle være spritnye... de blev sat i lige inden jeg købte kværnen (brugt)... Og har altså forsøgt mig med mange forskellige typer kaffe og dermed sikkert med nogle bønner der var friskere end andre, men resultatet status quo

Falckmanden
21. August 2012, 20:56
falckmand... jeg begynder også at mistænke den, men det virker bare ikke for groft.... hva ska du ha for din mazzer major... og jo... jeg renser først kværnen... bagefter finder jeg nulpunktet, ved at lade knivene røre hinanden og så lige et nøk tilbage...

Hvor har du købt kværnen?

3400 for en Major. :)
www.espressobar.dk/forums/showthread.php?5442-Mazzer-Major-udsalg

Sonne
21. August 2012, 20:59
For at være sikker og for at sikre sig at det ikke er gået lidt vel hurtigt at skifte til nye knive: skru knivene ud og rens dem og rens rigtigt grundigt der hvor de skal monteres så du er sikker på de sidder fuldstændigt lige.

kjuul
21. August 2012, 22:25
Jeg har selv haft en Rocky og var nødt til at "stikke" i den kværnede kaffe for at fjerne klumperne inden distribuering. Synes også den virker til at kværne mængden ret hurtigt.....

Falckmanden
21. August 2012, 22:51
Ps. har som vvs mand selv lige bikset et manometer sammen og smidt på portafilteret, men min siliva kan altså ikke holde tæt, når der er manometer på fandt jeg ud af, kan dette også have en betydning for den hurtige gennemløbshastighed ?... dette sker dog ikke når jeg brygger espresso, så lader det til at holde tæt. Husk på at min Silvia er spritny.

Når du har manometer på så skal du fjerne filteret fra portafilteret. Det er ikke tæt imellem de to. Jeg tror at det er derfor at det er utæt.

Vh Kasper

karim
21. August 2012, 23:01
ok. "hører" jer... og til falckman... ok. prøver uden kurven i portafilteret... du har sikkert ret,så det er klar et forsøg værd... ps. har desværre ik råd til de store kværn opgraderinger endnu.... men ska nok sige til hvis det er.

karim
23. August 2012, 11:34
jeg har besluttet mig for at sammenligne med kaffe malet på en anden (rocky) kværn før jeg anskaffer mig en ny kværn. nogen der evt kan hjælpe mig med 14 gram :-) Der er ultra fint malet, så jeg kan sammenligne konsistensen/finheden med kaffe malet på det absolut fineste min kværn kan klare, der jo som bekendt ikke bremser min gennemløbstighed.

karim
23. August 2012, 11:36
... Ps og nogen der har et godt sted man kan handle, nærmest stadig varm, friskristet bønner....

Jens_Muff
23. August 2012, 12:01
Hvis du tager et andet sted hen for at få kværnet de 14 g kan du lige så godt lade være. Du bliver nødt til at låne kværnen med hjem. Så snart kaffen er kværnet frigives alle smagsstofferne og hvis du venter mere først trækker skuddet efter en time eller to tror jeg du vil blive skuffet over resultatet.

Mht frisk kaffe er der masser af muligheder. Hvis du er frisk på en tur til kbh er der gode muligheder. (fx Kontra eller The Coffee Collective.) Hvis ikke, er der masser net-butikker, som bringer ud og som sender bønnerne samme dag de er ristet. Dem har jeg ingen erfaring med, men de sender kaffen lige efter færdig rist, hvilket er rigeligt hurtigt.

Glem alt om supermarkederne.

pingel
23. August 2012, 12:42
Jeg synes stadig at du skal købe en ny kurv. Jeg var slemt skuffet da jeg skiftede til Silvia fra Oscar, men da jeg satte en anden kurv i end den originale (en større) blev det hele meget bedre. Det koster dig små 40 kroner, så prøv det dog - der kan jo ikke være mere end til en single i Silvias dobbeltfilter...

karim
23. August 2012, 13:40
Tak til Jens muff :-)... pingel, men forstår jo stadig bare ik hvordan de så kan lave perfekte skud med al den crema du kan tænke dig, på selvsamme maskine og kurv på youtube ?

karim
23. August 2012, 13:48
ps.. Du sir der ikke kan være mere i den dobbelte kurv end en normal single. synes altså det er ret passende og det ligner at være tæt på de 14 gram (selvom jeg ikke har vejet). men i tilfælde af at det er rigtigt, at det svarer til en single, så vil jeg lige ha lov at tilføje; det er jo ik det faktum at det er fordi det er single at jeg ikke får tilfredsstillende resultater, man bør ku få gode single skud ud af maskinerne også. men tak for tippet, det er et forsøg hver hvis det andet fejler...

malling
23. August 2012, 14:16
Man kan altså ikke bare sådan lige se, hvor mange gr. Der er i kurven, for forskellig kaffe har forskellig fylde. Det kræver noget mere erfaring end man som nybegynder har.

Så prøv lige at veje kaffen, destribuere som jeg har skrevet til dig og dosere ikke mere end 12g i filtret.

Har du stadig problemer, efter dette så er Problemet nok kværnet.

Desuden er nogle producenters kurve kun 12g Filter, nogle andre rater deres til 14g men reelt kan der kun være 12g i dem. Overduceres disse kan du få center channeling. Så følg nu de råd du har fået.

pingel
23. August 2012, 15:34
Ok, jeg underdrev måske lidt. Men jeg har omkring 17,5 g til et dobbeltskud og der masser af crema og det hele. Det var der ikke da jeg brugte den medfølgende kurv til Silvia. Og selvfølgelig kan du lave et fornuftigt skud med det originale men jeg synes bare det var dumt ikke at prøve, i forhold til alt det andet du har gjort - specielt fordi jeg har haft de selvsamme problemer som dig, og en ny kurv gjorde det hele for mig...

karim
23. August 2012, 16:34
Malling... jep jeg bukker og nejer også for de mange gode råd jeg får herinde... Pingel... ok. du har nok også ret... det er absolut også et forsøg værd så, jeg har set på kaffeagenterne at de sælger nogle 14 grams kurve også, der sku passe i min silvia.... det originale er åbenbart 12 gram. synes du jeg ska forsøge med sådan en kurv først... kan ik lige finde de 17-18 grams filter du har... og jeg tænker måske også at det blir for meget kaffe til min smag....

sps79
23. August 2012, 18:51
http://www.kaffemekka.dk/687/nuova-simonelli-filter-58-mm,-16-gram

karim
24. August 2012, 08:25
... Vil lige tilføje at jeg har målt min silvia til at yde ca 9,6 bars tryk.... Er dette for meget ?

k.k
24. August 2012, 08:36
Karim .
Jeg forstår ikke helt din fejlsøgning i dit nævnte problem.
Som jeg jeg har skimtet de forskellige poster det er i denne tråd , er din kværn nævnt flere gange ..
En rocky kværn er en arbejdshest, og er ikke et finmekanisk vidunder ..
Der sker intet ved at " klemme" den en smule sammen .
Mange af rockyerne har en lack lack lyd , som blot er til stede men ikke betyder det store .
Nulpunktet på rocky kan ikke blot stilles efter en lidt træls lyd..
Det " nul" jeg oplevede(før en oplining af kværnkonus med mikrometerværktøj)
Er først der hvor motoren hørbart bliver belastet ..
Ved den position hvor motoren er på " overarbejde" er dit kritiske nul .
Et klik plus derfra og prøv at kværne kaffe til et skud ..
.. Fladerne på kværndelen der kommer til a røre hinanden er flad og tager ikke skade af det !!!
Denne position af kværnen skulle gerne give så fin kaffe at du vil opleve slet ikke kan få dit skud til at løbe..
Derfra er det kun at gå grovere og grovere indtil du rammer den gennemløbstid du ønsker !!
Go dag herfra

Sonne
24. August 2012, 08:36
9,6 bar målt med filterholdermanometer svarer til ca. 9 bar i kaffen, så det er helt fint.

k.k
24. August 2012, 08:37
Karim .
Som jeg jeg har skimtet de forskellige poster det er i denne tråd , er din kværn nævnt flere gange ..
Mange af rockyerne har en lack lack lyd , som blot er til stede men ikke betyder det store .
.. Fladerne på kværndelen der kommer til a røre hinanden er flad og tager ikke skade af det !!!
Denne position af kværnen skulle gerne give så fin kaffe at du vil opleve slet ikke kan få dit skud til at løbe..
Derfra er det kun at gå grovere og grovere indtil du rammer den gennemløbstid du ønsker !!
Go dag herfra

sps79
24. August 2012, 09:35
Karim .
Go dag herfra

+1
Min vario "hyler" ogsaa inden jeg rammer nul punktet. Hvilket kan hoeres ved at motoren begynder at falde i omdrejninger, som kk skriver at den bliver belastet

karim
25. August 2012, 02:54
ok sonne tak for svar... K.K det har ikke løst mit problem.... Har sat mig fuldtid ind på at løse problemet de sidste små 10 dage... Jeg kværner så fint at knivene mødes. Jeg tamper så hårdt jeg kan og med fin teknik er jeg blevet fortalt... har taget råd til mig herinde om at distriburere noget bedre... det har jeg også forsøgt... har bruget flere hundrede kroner på kun de sidste par dage på forskeligge typer kafferbønner, og dermed med forskellig friskhed, men min gennemløbshastighed er uforandret de ca. 15 sek på 60 ml.... faktisk vil jeg tro at det løber lige så stærkt om når jeg bare trykker på brygknappen uden portafilteret i... Har forsøgt at regulere OPV´en... har forsøgt med kaffen kværnet på en anden kværn end min rocky... jeg er nået et punkt nu... hvor jeg ik rigtigt gider rode med det mere... så må jeg undvære god kaffe... og holde mig til vakumpakket gevalia filterkaffe.. det er den sørgelige sandhed... har simpelthen lagt for meget krudt og resourcer i det..... en sidste mulighed som jeg også har taget til mig herinde fra er at standard kurven på en silvia er for lille (12g), så jeg anskaffer mig en lidt større... det er det sidste jeg vil prøve, og så sælger jeg udstyret.

k.k
25. August 2012, 10:01
Øv der ..
Hmm ud fra det ,lyder da af posekaffe til uventede gæster ..
Og til folk i huset ..
Lad vær og gi op ,, få tjekket din maskine

Leif Linnegaard
25. August 2012, 10:29
Hej Karim...

Frisk mod det er sg ikke raket videmskab at lave en espresso..... :-) Har sendt dig en pb....

Hilsen Leif....

Jens_Muff
25. August 2012, 10:47
så må jeg undvære god kaffe... og holde mig til vakumpakket gevalia filterkaffe.. det er den sørgelige sandhed... har simpelthen lagt for meget krudt og resourcer i det..... .

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke kunne stoppe nu - netop pga af det energi du har investeret. Jeg vil igen henvise til det råd, jeg har prøvet at give hele tiden med den større filterkurv.

Du skriver, at du har prøvet med en anden kværn.. Hvilken var det? Og havde du dem med hjemme, eller kværnede du bare på stedet og tog kaffen med hjem?

Du skriver også, at du har prøvet kaffe af forskellig friskhed.. Men har du prøvet kaffe som er under 14 dage gammel?

Hvis du en dag er i kbh i bil er du da velkommen til at medbringe dit sæt og slå et smut forbi Amager, hvor jeg bor. Har en Vario og altid frisk kaffe, så der kan vi prøve med begge kværne. Nægter altså at tro at du har fået fat i en Silvia, som ikke kan tæmmes. :)

pingel
30. August 2012, 15:10
Får vi en update ?

Jens_Muff
30. August 2012, 18:20
Karim tager sit sæt med hjem til mig en af dagene.. Så vender vi tilbage :)

skastdk
30. August 2012, 19:11
Super godt

Sonne
19. September 2012, 21:58
Hvad blev enden på dette?

Jens_Muff
22. September 2012, 15:19
Det endte med, at Karim fik byttet sin Rocky ud med en ny Rocky, som klarer ærterne. Han kom ikke hjem til mig alligevel, men problemet er løst :)