Bestmax filter på vandhane

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sarbaek
    Lysristet
    • Sep 2009
    • 145

    Bestmax filter på vandhane

    Hej alle,

    Jeg er efterhånden ved at være godt træt af min filterkande og går og pønser på noget Bestmax filter. Jeg har en Izzo Vivi m. PID, som jo ikke umiddelbart kan køre med fast vand og som det står opstillet lige pt. er der heller ikke mulighed for at trække vand hen til den. Derfor overvejer jeg at sætte filteret på vores alm. vandhane i køkkenet fremfor at skulle installere en ekstra hane. Er der nogen der har erfaring med dette og har det nogen betydning om vores drikkevand har været en tur igennem et Bestmax? Jeg vil nok forvente at skulle bruge et XL filter med udskiftning 1 gang pr. år.

    På forhånd tak.
    Izzo Vivi m. PID
    Mazzer Mini Electronic A
    Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Et Bestmax filter er ikke godkendt til at levere drikkevand, så du "må" ikke sætte det på din almindelige hans. Vandet skal varmes op til en vis temperatur (ikke koges, så det er fint i kaffemaskiner) inden det anvendes. Jeg havde selv monteret mit på vandhanen engang hvorefter jeg undersøgte sagen - og pillede det fra igen.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • Sarbaek
      Lysristet
      • Sep 2009
      • 145

      #3
      Ja det var nok det jeg var bange for, men har det en reel betydning, eller er det bare fordi de mangler en godkendelse på filteret?
      Izzo Vivi m. PID
      Mazzer Mini Electronic A
      Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Hmmm, nu kunne jeg alligevel ikke helt lade være med at google det, og fandt frem til følgende VA Godkendelse

        Deri fremgår det

        Brug:
        Anlægget tillades anvendt i forbindelse med:
        - Koldt drikkevand.
        - Isterningsmaskiner.
        - Kold- og varmdriksanlæg.
        - Kaffe- og te fremstilling.
        (Opvarmes til mindst 90° - sikres med termosta t afbryder).
        - Varmt brugsvand.
        - Teknisk brug – Se bemærkninger.
        Denne certificering er fra Feb. 2012, så det kunne faktisk se ud til, at anlægget nu er godkendt til alm. drikkevand? Nogle der er indendørsmestre i at læse denne slags certificeringer, som kan afklare dette?
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • momato
          Espresso
          • Dec 2011
          • 599

          #5
          den er fin ser det meget klart ud til. Men direkte på vandhanen? Det bliver da noget dyrt "skylle"-vand....?
          Man bruger vel sin vandhane til alt muligt?

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Joh, men jeg bruger BestMax Protect filter, som har en kapacitet på omkring 1900 l i mit område. På et år har jeg brugt 2-300 l.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • momato
              Espresso
              • Dec 2011
              • 599

              #7
              har du kun brugt din køkkenvandhane 2-300 liter om året? Det lyder ikke af meget - men jeg aner i virkeligheden ikke hvad der er realistisk :-)

              Comment

              • Falckmanden
                Coffeeholic
                • Feb 2009
                • 1370

                #8
                Oprindeligt indsendt af momato Se indlæg
                har du kun brugt din køkkenvandhane 2-300 liter om året? Det lyder ikke af meget - men jeg aner i virkeligheden ikke hvad der er realistisk :-)
                Jeg tror at det er på espressomaskinen. Jeg bruger ca 5-600 liter om året på min maskine.

                Ellers kunne det være en ide at installere filteret med en vandhane under vasken så du kan tappe vand til maskinen.

                Vh Kasper
                Hjemme:
                ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                Mazzer Robur E

                Arbejde:
                ECM Michelangelo 2grp
                Mazzer Major

                Comment

                • ac1205
                  Grøn bønne
                  • Sep 2010
                  • 23

                  #9
                  Hvis det var mig ville jeg lave en aftapning under min vask et sted. Pt. har jeg min via den hane som giver vand til opvaskemaskinen. Ikke synderligt svært at få arrangeret under hanen. Købte størstedelen af delene i Kaffemekka. Dog ikke huske prisen. Nogle af de forskellige fittings er nok billigere i Silvan eller lignende. Skal også bruges en anordning (glemt navnet) til at stoppe vandet hvis det bare løbe løbsk, men det ved de i Mekka. Den kan sagtens købes i Silvan.

                  Jeg har en 1½-2 meters metalslange til at tappe vandet fra, fra under min vask. Fungerer fint

                  Comment

                  • chrills
                    Mørkristet
                    • Jun 2011
                    • 318

                    #10
                    Som jeg husker det så er det DVA-filteret der ikke er godkendt til koldt drikkevand – BestMax og Brita er ok.
                    ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
                    Mahlkönig Vario
                    Fast vand med Brita Purity C

                    Comment

                    • momato
                      Espresso
                      • Dec 2011
                      • 599

                      #11
                      Du SKAL have en ballofix eller tilsvarende hane og du SKAL have returstop. Fåes i samme fitting. Du kan så overveje at tilføje en flowbegrænser, så du undgår evt vandskade, men det er kun nødvendigt hvis du kobler det direkte på en espressomaskine. Et stålfilter plus haner bliver ikke utæt. Køb dele på fx Lavprisvvs. Silvan koster 2-300 procent. Forbind det hele med stålarmeret flexslange og sæt en simpel hane for enden. Så har du en kalkfri vandhane - fx under vasken.

                      Comment

                      • Sarbaek
                        Lysristet
                        • Sep 2009
                        • 145

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af ac1205 Se indlæg
                        Hvis det var mig ville jeg lave en aftapning under min vask et sted. Pt. har jeg min via den hane som giver vand til opvaskemaskinen. Ikke synderligt svært at få arrangeret under hanen. Købte størstedelen af delene i Kaffemekka. Dog ikke huske prisen. Nogle af de forskellige fittings er nok billigere i Silvan eller lignende. Skal også bruges en anordning (glemt navnet) til at stoppe vandet hvis det bare løbe løbsk, men det ved de i Mekka. Den kan sagtens købes i Silvan.

                        Jeg har en 1½-2 meters metalslange til at tappe vandet fra, fra under min vask. Fungerer fint
                        Hmmm ja, det kan godt være det er den bedste måde at gøre det på. Kaffemekka har et installationskit med small filterpatron på tilbud til 500 kr, det må jo siges at være ret billigt. Desværre er installationerne under min vask, herunder vand til opvaskemaskinen, temmeligt tvivlsomme og vil jo helst undgå at skulle have vvs'er på

                        Det er klart at den alm. vandhane bruges til en del, men tvivler alligevel på at man bruger mere end et par m3 fra vandhanen om året. Den alm. brita kande koster trods alt også en del i filtre og er jo langt fra lige så effektiv.

                        Tak for alle svarene, altid rart at man kan spørge og få kvalificeret assistance herinde. Jeg må tilbage i tænkebox.
                        Izzo Vivi m. PID
                        Mazzer Mini Electronic A
                        Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #13
                          Jeg vil tro, at du vil have et lidt for stort forbrug på din normale kolde hane.
                          Jeg har en Quooker, som også leverer det varme vand til min køkkenhane.
                          Jeg har sat et Brita C300 filter på Quookeren med et bypass på 40%.
                          Det giver en kapacitet på ca. 2222 l., hvilket jeg bruger på ca. 4 mdr.
                          Så mon ikke der ryger en del mere koldt vand gennem hanen?
                          Mit vand har en kalk hårdhed på ca. 18dh, så afhængigt af dit vands hårdhed,
                          kan du måske får en noget højere kapacitet på et filter.
                          Ved 10dh og 40% bypass vil mit filter kunne levere 4000 l.

                          Så afhængigt af forholdene hos dig, kan det måske godt overvejes at installere en dedikeret koldtvandshane.
                          Jeg startede tidligere en tråd om det og der kom nogle interessante haner på banen.

                          Min hane sidder på det samme Brita C150 filter som min Duetto.
                          Med et bypass på 30% er kapaciteten 1159 l. og det er rigeligt til mit forbrug til espresso og drikkevand på et år.
                          Den slags filtre skal alligevel skiftes efter 1 år uanset hvor stor kapacitet de har tilbage.
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • momato
                            Espresso
                            • Dec 2011
                            • 599

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Sarbaek Se indlæg
                            Desværre er installationerne under min vask, herunder vand til opvaskemaskinen, temmeligt tvivlsomme og vil jo helst undgå at skulle have vvs'er på
                            Der må være plads til et ballofix tee et sted. Smid evt et billede op. Så skal jeg forsøge at hjælpe. Du er også velkommen forbi og se mit (Brønshøj).

                            Mvh Morten

                            Comment

                            • Sarbaek
                              Lysristet
                              • Sep 2009
                              • 145

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af momato Se indlæg
                              Der må være plads til et ballofix tee et sted. Smid evt et billede op. Så skal jeg forsøge at hjælpe. Du er også velkommen forbi og se mit (Brønshøj).

                              Mvh Morten
                              Jo det skulle der nok være, jeg får lige taget et billede når jeg kommer hjem. Så vidt jeg husker er der ikke nogen ballofix før tilkobling af opvaskemaskine men kun oppe ved tilkoblingen af vandhanen. Lidt upraktisk hvis man skal skifte opvaskemaskinen.
                              Izzo Vivi m. PID
                              Mazzer Mini Electronic A
                              Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

                              Comment

                              Working...
                              X