Spejlrefleks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hjalle
    Espresso
    • Dec 2007
    • 546

    Spejlrefleks

    Nu har jeg jo erfaret at det ikke kun er mit kaffe setup der halter, men også rent fotografisk er jeg underudrustet

    Til en velpoleret italiensk espressomaskine hører der åbenbart også et spejlrefleks kamera, så det må jeg vel også hellere se mig om efter :-)

    Men hvad skal jeg så vælge, det er jo en jungle, ligesom espresso verdenen :-)

    Jeg har ikke de store ambitioner ud i fotograferingen, men syns bare om de umiddelbare fordele spejlrefleks kameraet giver, og så er spørgsmålet vel egentlig bare om jeg spilder mine penge ved at købe et billigt spejlrefleks kamera. ??

    Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Spejlrefleks

    Jeg kan desværre ikke hjælpe sådan direkte, da jeg ikke ved en bjælde om foto. Men jeg kan fortælle, at vi har en fotohandler herinde, så der skulle være hjælp at hente
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • ordo.dk
      Espresso
      • Dec 2007
      • 514

      #3
      Re:Spejlrefleks

      Canon EOS 450D, Nikon D40 eller Pentax K100D er tre gode bud. Jeg ville vælge et Canon eller Nikon, men Pentax\'en skulle være virkelig god også!

      Du kan med fordel forske lidt på Digital Photography Review, og mange af de andre gode sites!

      Advarsel: Fotografering fører til mindst lige så slemme tilfælde af upgradeitis som espressonørderi
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

      Comment

      • Jacob
        Master Brewer
        • Feb 2008
        • 1600

        #4
        Re:Spejlrefleks

        ordo.dk wrote:
        Advarsel: Fotografering fører til mindst lige så slemme tilfælde af upgradeitis som espressonørderi
        Haves:


        Ønskes:

        Comment

        • ChrZacho
          Master Brewer
          • May 2007
          • 1580

          #5
          Re:Spejlrefleks

          Har lige erhvervet mig et Nikon D40X .. det kan jeg helt bestemt anbefale.

          @Jacob .. det var dælme nogle specielle kameraer ... hvad er det??
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

          Comment

          • ThomasS
            Grøn bønne
            • Dec 2007
            • 16

            #6
            Re:Spejlrefleks

            Jeg må indrømme at den \"bug\" også har ramt mig - ret hårdt endda.

            Jeg er Nikon mand og vil da helt klart anbefale et Nikon, men du går ikke helt galt i byen med et Canon. (Har jeg hørt )

            Hvis man ikke har haft et Spejlrefleks kamera i hånden før så er et Nikon D40x eller den nye Nikon D60 et rigtigt godt sted at starte. Husk en ekstern blitz, som en SB-400 eller den lidt dyrere SB-600. Af objektiv ville jeg vælge det standard optik 18-55 VR som kommer med, igen fint sted at starte. Et alternativ kunne være den nye 16-85 VR fra Nikon, som er lige på trapperne. Og hvis du har brug for lidt længere rækkevide end dine Latte arts, en Nikon 55-200 VR. Læg mærke til at objektiverne har VR(VR = Vibration reducering).

            Håber det hjalp lidt.

            Ellers er du velkommen til at spørge mere, enten her eller gerne på PM/Mail.

            Mvh

            Thomas S.

            Comment

            • Søren Wolder
              Administrator
              • May 2007
              • 613

              #7
              Re:Spejlrefleks

              Jeg tror vi er flere herinde, der har erfaret, at der åbenbart er en connection mellem interessen for foto og espresso :cheer: . Til vores arrangement i januar var der vel stort set lige så mange fede kameraer, som der var espressomaskiner...

              Og helt enig - opgrattis er et endnu mere udpræget fænomen indenfor foto end for espresso...

              Nå, men hvis jeg skal smide et par af mine erfaringer, ville jeg nok også gå efter et Nikon eller Canon. Pentax og Sony laver nu også nogen rigtig fede kameraer, men udvalget af objektiver er nok (i hvert fald endnu) ikke helt så stort som hos Nikon og Canon.

              Om det skal være det ene eller andet kommer nok egentlig an på, hvad du synes ligger bedst i hånden, og hvad du betjeningsmæssigt synes bedst om. Derudover har entry level spejlrefleks kameraene nogle begrænsninger, som nogen sagtens kan leve med, mens andre hele tiden vil ramme mod dem, så overvej om det er værd at rykke en model op med det samme!

              Nikon er den største producent generelt, men Canon sidder ret tungt på high end markedet p.t.

              Som andre tidligere har sagt i tråden, ville jeg nok også kigge efter Canon 350D eller 450D (eller er det 400) og hvis du vil smide lidt flere kroner et 40D eller 5D (full frame og møj lækkert).

              På Nikon siden er det nok den nye D60 du skal kigge efter som entry level og hvis du vil smide mammon et D300. Sådan et har jeg erhvervet for kort tid siden, og det kan varmt anbefales!

              Af objektiver ville jeg gå efter noget 17-55mm som standardobjektiv. Jeg har selv et Sigma 18-50 f/2.8 og det er rigtig fornuftigt til pengene! Det fås både til Nikon og Canon. Dette ville jeg foretrække frem for et mindre lysstærkt objektiv med stabilisering (VR for Nikon og IS for Canon). Derudover hører der et prime 50mm objektiv med til enhver fornuftig fototaske - de tegner knivskarpt og fås til meget fornuftige penge.

              Foto er en rigtig dyr hobby, så tag ud og mærk efter på de forskellige modeller inden du beslutter dig! Men kan varmt anbefale dig at komme i gang - jeg synes det er superfedt at tage billeder

              Håber dette kan hjælpe - og elles sig endelig til, hvis du har nogle spørgsmål.
              Administrator på EspressoBar

              Black coffee rules...

              Comment

              • Jacob
                Master Brewer
                • Feb 2008
                • 1600

                #8
                Re:Spejlrefleks

                ChrZacho wrote:
                @Jacob .. det var dælme nogle specielle kameraer ... hvad er det??
                Vi kunne kalde det landskab og arkitektur (og jeg vil tilføje mange mennesker).

                Mit kamera har et fast 47mm objektiv og Graflex bagstykke som typisk er monteret med en rullefilms kassette med hurtig optræk og lysmål på 6x9 (56x82mm).

                Comment

                • hjalle
                  Espresso
                  • Dec 2007
                  • 546

                  #9
                  Re:Spejlrefleks

                  Tusind tak for nogen rigtig gode indspark :-)

                  Og ja jeg kan godt fornemme at det også er en hobby der kan gribe om sig :-)

                  Jeg vender nok tilbage med yderligere spørgsmål når jeg har været ude og røre lidt ved noget isenkram :-)

                  Hjalle
                  Miss Silvia m. Manometer & PID
                  Rocky SD
                  Xpressivo Barista stamper
                  Behmor 1600

                  Comment

                  • Søren Wolder
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 613

                    #10
                    Re:Spejlrefleks

                    Gør endelig det - og husk der er en fotohandler herinde, som nok kan hjælpe dig lidt også Han plejer at yde fin service.
                    Administrator på EspressoBar

                    Black coffee rules...

                    Comment

                    • Hobzon
                      Coffeeholic
                      • Dec 2007
                      • 1426

                      #11
                      Re:Spejlrefleks

                      Nikon D40 eller den nye D60 er helt sikkert gode bud.

                      Jeg kan snart sætte mit D1X til salg (er dog et profesionelt kamera, så det er lidt \"tungt\" at håndtere), da det er ved at blive skiftet ud med et D2X.

                      Skal andre også betjene kameraet, er D40 eller D60 nok et bedre bud. Jeg har vist også et D70s hus liggende med en tilhørende SB800 blitz som jeg kunne sælge, hvis det har interesse at handle brugt. D70s ligger i størrelsen på huset lidt mellem D40 og D1X.

                      Men er det ikke Roed der har med salg af fotoudstyr at gøre i det daglige? Han må da kunne hjælpe... også med en fornuftig pris ;-)
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

                      La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario


                      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                      Comment

                      • Søren Wolder
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 613

                        #12
                        Re:Spejlrefleks

                        Hobzon har du en SB800 liggende bare og flyde sådan i overskud?

                        ... så kunne det da godt være jeg ville give et bud...

                        Tillykke med dit D2x :woohoo: Damn det er et nice kamera!
                        Administrator på EspressoBar

                        Black coffee rules...

                        Comment

                        • Hobzon
                          Coffeeholic
                          • Dec 2007
                          • 1426

                          #13
                          Re:Spejlrefleks

                          Lad mig lige se hvad der kommer med den D2X\'er som jeg gerne snart skulle få fingre i. Jeg har nok også nogle rimelige set-linser jeg kan undvære - så måske jeg kan ende med et par komplette sæt med hus, linse og blitz.

                          Jeg vender tilbage når jeg får alle stumperne i hus.
                          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                          Østerbro

                          La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario


                          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                          Comment

                          • hjalle
                            Espresso
                            • Dec 2007
                            • 546

                            #14
                            Re:Spejlrefleks

                            Det lyder spændene med alle de brugte stumper, brugt er altid en option for sådan en som mig, så jeg venter spændt på om der skulle være noget jeg evt. kan håndtere :-)...D70S lyder interessant..
                            Miss Silvia m. Manometer & PID
                            Rocky SD
                            Xpressivo Barista stamper
                            Behmor 1600

                            Comment

                            • Wolff
                              Master Brewer
                              • Oct 2007
                              • 1577

                              #15
                              Re:Spejlrefleks

                              Hvis brugt skulle have interesse var der måske en mulighed her , under fotomarked , men der er sikkert også mange andre steder.
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

                              BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

                              Comment

                              Working...
                              X