Turen går til Koppi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    Turen går til Koppi!

    På tur til Koppi 4/2-2012.

    Det er jo ingen hemmlighed at BaristaDK (aka Daniel) længe har haft et godt øje til Koppi Kaffe i Helsingborg, det er nok næppe heller den store overraskelse at begejstringen har smittet af på flere af os. Så det var en tidlig kold februar lørdag morgen, at vi vendte næsen mod Helsingør! Hvem har bestem at det skal ligge så langt væk? Når jeg skriver vi, så mener jeg Skurken aka Anders, Daniel, Falkmanden aka Kasper, Gunde aka Morten og mig selv aka HenrikP.

    Vi mødtes kl 1000 på stationen, lige tids nok til at købe vores returbilletter. Lige så hurtigt som man kan sige gruppehovedpakning, så var vi i Helsingborg, og lynhurtigt var vi på Koppi. Charles stod i baren og Anne stod i køkkenet.

    Charles fortalte at de netop havde modtaget et parti La Mina fra Colombia som ikke var færdig Cuppet, om vi måske kunne være interreseret! mon ikke vi var det? Jo det tror jeg nok vi var.



    så vi samlet os omkring det store cupping bord, som blev vores hjem de næste mange timer.

    Ind kom to kopper med frisk malet kaffe og to glas med varmt vand og cupping skeer.

    Duften var meget tydelig nød, en smule bær.

    Der kom varm vand på og den fik lov at stå 4 min. Duften var tydelig hasselnød. Efter den havde kølnet og var breaket begyndte cuppingen! I mellemtiden var Koppi ved at blive godt pakket med lokale, jeg formoder at det skyldes at rygtet om en flok dansker stod og drak kaffe med en ske, var nået ud til de lokale.

    Så vi sad 5 mand omkring et bord, drak kaffe af en stor ske, slubret og spyttet det konsekvent ud. Samtidig var bordet fyldt med kameraer, som vi konstant fotograferet kaffegrums med! Jeg forstå at det har trukket folk til! Nå men tilbage til cuppingen!



    Smagen: Tydelig en mørk hasselnød, eftersmag af bær (hindbær), en saftig smør fornemmelse.

    Så meldte sulten sig, men det var slet ikke noget problem, vi fik nogle super lækre sanwitches, som kun Anne kan lave dem.

    Så var det blevet tid til en espresso, igen blev vi forkælet med en nyhed Love Supreme.

    En ny blend der består af 85% Barrantes og 15% Guji

    Duft af bær og mørk chokolade, smagen var meget syrlig faktisk lidt for meget, men der var en meget fyldig og tydelig smag af den Mørke Chokolade, lidt tobak.

    Der blev brygget et nyt skud på samme blend. Denne gang var syren meget dæmpet, smagen var stadig fyldig med smag af den mørke chokolade.

    Så prøvet vi den som cappuccino, her var den virkelig lækker. Lys mælkechokolade, blød og sød. Virkelig en super kaffe.

    Nu var det blevet tid til endnu en tread, en rabarber krunc. Super lækker og dejlig varm. Virkelig en lækker ting. (her bør jeg måske indskyde som public service, at Anders som den eneste ikke spiste op!).

    Så var vi blevet lidt kaffe tørstige. Igen var temaet Columbia La Mina, denne gang som Aeropress. Duften var tydelig Smør, smag var tydelig Jasmin meget floral virkelig spændende.

    Som rosinen i pølseenden, så fik vi en Gatina, fra Kenya igen som Aeropress, det var som alt andet fantastisk, virkelig en klar kop, floral, frugt og bær.



    Nu var vores kaffe serums tal også helt oppe under loftet, så vi vendte snuden mod danmark, endnu en god dag hos Koppi. Det er og bliver et fantastisk sted, til alle dem der endnu ikke har været forbi Norra Storgatan 16, i Helsingborg, I har en stor oplevelse tilgode.

    Så gik turen hjem til Kasper for hjemmelavet pizza og kaffe

    Hilsen Henrik
    flere foto
    Last edited by HenrikP; 24. February 2012, 23:54.
    Henrik Palshøj
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    #2
    lækker omsumering og gode billeder
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

    Comment

    • Falckmanden
      Coffeeholic
      • Feb 2009
      • 1370

      #3
      Det var dælme en top hyggelig dag. Fin beskrivelse Henrik. :-)
      Hjemme:
      ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
      La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
      Mazzer Robur E

      Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

      Comment

      • johnster
        Master Brewer
        • Jun 2011
        • 1756

        #4
        Jeg var lige på kaffebar crawl i Sverige i går fredag, som jo var en klemdag.
        Jeg startede med at køre op til Koppi og det er ganske rigtigt et fantastisk sted.
        Jeg kan ikke lige komme på et sted i DK med samme helhedsoplevelse.
        Charles bryggede et fremragende skud af A Love Surpreme.
        Den kunne jeg så nyde ledsaget af Department of Eagles.
        Super stemningsfuldt i dejlige omgivelser. Cool med en ordentlig musiksmag.

        Dernæst en af de udmærkede sandwiches med en Cowboy Latte.
        Det fungerede også fint.
        Hvis jeg var i nærheden til daglig, ville jeg helt klart komme der ofte.

        Men jeg skulle videre til Malmö, så jeg blev ikke hængende og prøve drip kaffe.
        Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
        Compak K10 Fresh
        Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

        Philips Café Gourmet

        Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
        Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

        Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

        Comment

        Working...
        X