Problemer med Behmor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Noobie
    Grøn bønne
    • Jul 2008
    • 36

    Problemer med Behmor

    Hej

    Synes ikke der er nok gas på min Behmor.

    Alle tests er baseret på 225g og ½lbs indstillingen.

    P3 programmet tager 13-14 minutter om at nå til 1C. Det kan dårligt nå til 2C før end man ikke får lov at tillægge mere tid (15:30 er max den vil være med til).
    P1 programmet når til 1C ved ca 11:15, og da max tiden på P1 er 13:30 når den heller ikke til 2C.

    Resultaterne er alt for lyse bønner. Har prøvet en del forskellige bønnetyper

    Maskinen står på 230V indstillingen, i starten havde jeg den ved en fejl på 220V og så er der pludselig meget mere knald på. Der kom 1C ved 11 minutter på P3 programmet - og man kunne nemt brænde dem på...

    Er der noget helt galt ? Hvad er den bedste måde herfra:

    1) Skal jeg sætte den til 220V og forsøge derudfra ?
    2) Skal den blive på 230V og så fedte med preheat og lign. ?

    Tak for hjælp...
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Re:Problemer med Behmor

    Hm.. Er selv ikke super ferm med fru Behmor endnu, men en mulighed kan, som du selv nævner, være at forvarme.. En anden kunne være at neddosere bønnerne, så du isf at køre 225 g bruger 200 - isf 450 bruger 400 eller lign. på hhv 1/2 og 1 programmet. Det gør jeg, hvis jeg vil riste mørkt.

    Hvis det ikke giver de ønskede resultater, må de mere garvede på banen Der er folk herinde som har ret godt styr på indmaden af maskinen.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • lbe
      Mørkristet
      • Jan 2010
      • 343

      #3
      Re:Problemer med Behmor

      Du har 2 muligheder.

      1. Du kan riste 225g på 1 i stedet for på ½.
      Det giver dig en længere profil. du kan jo afbryde når du vil.
      Denne fremgangsmåde bruger jeg selv. Hellere have for meget tid end for lidt.

      2. Du kan når du tilslutter Behmor´en sætte den til 220v.
      Du skal være opmærksom på at 225g på 220v er P1 nok er for kraftig varme. Men prøv med P3 eller P4.

      Jeg rister enten 250g eller 500g.
      Ved 250g rister jeg på 230v 1 og et program som jeg synes.

      Ved 500g (Til gaver)rister jeg på 220v og 1-P1



      God rist

      Comment

      • Noobie
        Grøn bønne
        • Jul 2008
        • 36

        #4
        Re:Problemer med Behmor

        Tak - så der er ingen fare for at man afliver maskinen ved at køre på 220V ?

        Comment

        • lbe
          Mørkristet
          • Jan 2010
          • 343

          #5
          Sorry for den lange svartid.

          Ingen problemer med 220v. Jeg rister 500g på 220v. Det giver mig lidt længere tid til slut. Hvis jeg vil strække risten indtil 1C kan jeg køre P3/P4

          Comment

          • Fast_80
            Lysristet
            • Feb 2009
            • 81

            #6
            Ved faktisk ikke om min står til 220 eller 230V. Efter en del forsøg er jeg endt med at smide 415 gram bønner i ved (1) og det passer ganske godt

            Comment

            • lbe
              Mørkristet
              • Jan 2010
              • 343

              #7
              Når du tænder på stikkontakten på væggen, så holder du A,B eller C inde samtidigt. Så står der i displayet 220,230 eller 240.

              Når du først er der kan du godt skifte i mellem dem, og når du har bestem dig for hvilken du vil bruge trykker du på start.
              Så er den sat.

              PS. Har læst fra andre at den ikke rister så godt ved 4-500g. Andre rister kun denne mængde til gaver der skal gives væk.
              Jeg rister 250g til mig selv ad gangen. der synes jeg et man får det bedste resultat, men rister 500g når det skal gives væk.
              Last edited by lbe; 30. December 2011, 20:40.

              Comment

              Working...
              X