Bitter Aeropress

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • The Lady
    Mellemristet
    • Apr 2011
    • 230

    Bitter Aeropress

    Hej alle,

    Jeg har købt de gode Kieni-bønner fra TCC, men selvom jeg følger deres anvisning helt nøje (16 g, 170 ml vand, trækketid 2 min), bliver kaffen mere bitter frem for syrlig.

    Jeg maler bønnerne forholdsvis groft (næsten det groveste min lille Krups GVX kan klare), men kan det måske være kværnen, der er problemet eller hvad mener I?

    Marie
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario
    Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press
  • HansHenrik
    Lysristet
    • May 2008
    • 70

    #2
    Re:Bitter Aeropress

    Prøv at male finere og lad trække kortere tid. Jeg mener at bitter stofferne er det sídste der trækkes ud.

    Hvordan brygger du - som \"almindelig\" Aeropress eller som stempelkande kaffe?

    Hvis du bruger almindelig bryggemetode kan du også prøve at sænke vand temperaturen til de anbefalede 80 grader - jeg var selv skeptisk da jeg prøvede, men det gav en væsentlig mindre-bitter kop.

    /Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Re:Bitter Aeropress

      HansHenriks bud er godt, men prøv evt. også at male grovere. Du kan starte med det groveste din kværn kan, og så arbejde dig ned i finhed derfra indtil du rammer den ønskede smag.

      Men det er også mit indtryk at TCCs opskrift ikke rammer alle kaffer lige godt. Square Miles Gaturiri AA, som jeg drikker pt, brygger jeg med et 17g/200ml ratio, men Kieni har jeg masser af succes med efter TCCs opskrift.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • banditten
        Grøn bønne
        • Aug 2009
        • 44

        #4
        Re:Bitter Aeropress

        Har du formvarmet aeropressen? Det temperaturfald, der sker når der brygges på \"koldt rør\" kan godt gøre den bitter. Det minimeres hvis røret er varmet på forhånd.
        Aeropress
        Bodum Columbia stempelkande
        Handpresso

        P.t. ingen espressomaskine

        Comment

        • BaristaDK
          Master Brewer
          • Nov 2007
          • 1643

          #5
          Re:Bitter Aeropress

          JEg vil gætte på det er kværnen den er gal med... hvis der er for mange små og uens partikler, vil du få en overekstraheret og bitter kaffe. Hvis den ser ud som om den kværner nogenlunde ensartet, skal du kigge lidt på trækketiden og justere den lidt ned.

          JEg har ingen erfaringer med den kværn du nævner, men husk, at selvom det er til aeropress eller andet sort kaffe, fortjener du og kaffen en kværn i samme klasse som du ville bruge til espresso
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

          Comment

          • The Lady
            Mellemristet
            • Apr 2011
            • 230

            #6
            Re:Bitter Aeropress

            Det var kværnen. Men da den nu er skiftet ud med en Vario er problemerne allerede løst.

            Tak for de gode bud.
            Rancilio Silvia
            Mahlkönig Vario
            Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

            Comment

            • BaristaDK
              Master Brewer
              • Nov 2007
              • 1643

              #7
              Re:Bitter Aeropress

              Selv tak
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

              Comment

              Working...
              X