Skal jeg købe en Francis Francis X1??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Toranaga
    Mellemristet
    • Jun 2011
    • 172

    Skal jeg købe en Francis Francis X1??

    Jeg er Espresso-noob og har i et par måneder kørt med en billig 1000kr. maskine med termoblock. Jeg drikker ALDRIG ren espresso, men kun latte. Laver ca. 1-3 store latte hver dag. Maskinen laver faktisk en rigtig god latte og kan godt lave mikroskum. Jeg har brugt lavazza espresso kaffe.

    Problemet er dog at der ikke er meget damptryk på og jeg kan ikke steame til mere end én latte ad gangen og det tager tid selvom der ikke er meget mælk i kanden.

    Den har også et specielt mål på filteret så den 53/57mm dobbelt stål stamper jeg har købt passer ikke.

    Jeg vil gerne have en maskine, der har mere damptryk, så jeg kan steame til 2-3 latte ad gangen og så lave espressoerne derefter. Optimalt var nok en Oscar, men den er dyr og voldsom.

    Jeg kan købe en lidt brugt Francis X1 lokalt til 1500kr. Har set videoer på youtube m.m. og den lyder som OK maskine? Er der nogen her der har erfaring med den?

    Jeg har købt en brugt kværn så jeg selv kan kværne til den.
    Izzo Vivi + Vario ftw!
  • Joni
    Lysristet
    • Nov 2007
    • 65

    #2
    Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

    Enig mht. en Oscar ville passe godt til dit behov.

    Jeg har en kammerat, som netop har sat en Gaggia Classic til salg på dba. Den er i dit prisleje og vil samtidig kunne opfylde dit behov. Maskinen, vil jeg sige, er i samme kategori som Silvia, uden at have opnået samme kultstatus herinde Den laver en ganske fin espresso og kan også fint streame mælken med de begrænsning som denne type maskine sætter pga. manglende kraft. Jeg har ihvertfald fået en del gode latte på den :P

    Jeg mener at du kan finde nogle tidligere tråde vedr. Francis X1. Jeg vil mene at Gaggia Classic er en bedre maskine end Francis X1 - vist noget med at det er en billigere maskine, der gemmer sig inden i en Francis. Meeen jeg er ikke 100% sikker - måske er det nogen herinde, der kender forskellene mere præcist.
    / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /

    Comment

    • lsm
      Mellemristet
      • Jun 2007
      • 243

      #3
      Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

      Mener at ffx1, ascaso, både basic og dream og vist nok også tre spade (ellers er det lelit, er ikke sikker) er det samme indmad.

      Personligt ville jeg nok gå efter Gaggia classic, silvia eller oscar. Mener at Gaggia Classic af og til bliver udbudt til omkring 1k, på dba og lign, hvor silvia ligger lidt højere og oscar topper.

      Tror hurtigt du vil kigge efter en anden maskine, hvis du køber en ffx1...

      God jagt!

      Comment

      • Toranaga
        Mellemristet
        • Jun 2011
        • 172

        #4
        Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

        Francis X1 har ellers nogle features, der skulle hæve den lidt over de gængse? http://www.youtube.com/user/SeattleC.../1/sbFO1mEpO14
        Izzo Vivi + Vario ftw!

        Comment

        • HenrikP
          Master Brewer
          • Jul 2008
          • 1593

          #5
          Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

          Nu skal man huske at SCG lever af bla. at sælge Francis X1, og man skal huske på hvilke øjne du ser tingene med. Hvis du køber 4 knive i et sæt i Brugsen til 400,- så syntes du måske at de er super gode og skarpe, en kok vil ryste på hovedet og bruge det dobbelte på en kniv, og i hans øjne syntes det er en bedre handel.

          Den samme analogi kan bruges omkring den Francis, det er muligt at du mener du får en maginalt bedre kaffe end hvad du er vand til, men du spørg i et forum hvor folk uden at blinke (måske en eller to gange) bruger 10.000,- + for en espresso maskine og 2-5.000,- på en kværn. Hvis du kunne lave det samme produkt med samme konstensitet på en 1.500,- maskine så ville de fleste nok det. Men det kan du ikke.

          Når vi kommer tilbage til Francis X1, så er det muligt at det er en god maskine til pengene, men det er jo ikke det samme som det er en god maskine. Så spørg dig selv hvad dit ambitions niveau er. Hvis du syntes at FF er flot og vil se godt ud i køkkenet, samt at du køber formalet kaffe og vil kunne leve med det den skyder ud... Så har du jo truffet dit valg og yderligere argitation er overflødig.

          Personligt: Jeg tror ikke en X1 vil kunne levere til det behov du beskriver 3 store latte på en gang, kræver seriøst meget damp!

          Hvis du herimod er intereseret i at udvikle dine evner, og lave super god kaffe hver gang. Så skal du måske kigge lidt på alternativerne, og aldrig glemme at der skal en kværn til.

          Håber du finder hvad du søger

          Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

          Comment

          • Nero
            Grøn bønne
            • Sep 2008
            • 23

            #6
            Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

            Vi har en Gaggia Classic stående som har været brugt til demo og er i tip-top stand. Hvis du er hurtig kan du få den til 1500,- incl. knockbakke, 0.6 liter steamerkande og en 58mm BTB tamper og transport til en firmaadresse i DK hovr den kan leveres ml: 08:00 og 16:00.

            Comment

            • lsm
              Mellemristet
              • Jun 2007
              • 243

              #7
              Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

              Toranaga wrote:
              Francis X1 har ellers nogle features, der skulle hæve den lidt over de gængse? http://www.youtube.com/user/SeattleC.../1/sbFO1mEpO14
              De snakker jo for at sælge maskinen...:woohoo:

              Men vil da tro, at de andre har nærmest samme features, da indmaden meget er standardiseret. Men kender du alderen på den ffx1 du er blevet tilbudt? For uden at vide noget nøjagtigt vil jeg tror at lydsignalet kun er på den nyeste udgave, derudover tror jeg ikke der er den store forskel.

              Comment

              • Toranaga
                Mellemristet
                • Jun 2011
                • 172

                #8
                Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                Nero wrote:
                Vi har en Gaggia Classic stående som har været brugt til demo og er i tip-top stand. Hvis du er hurtig kan du få den til 1500,- incl. knockbakke, 0.6 liter steamerkande og en 58mm BTB tamper og transport til en firmaadresse i DK hovr den kan leveres ml: 08:00 og 16:00.
                Kender den ikke lige, men på coffeegeek skriver de:

                CONS: Milk frothing - like all other reviews, it\'s hard to get anything resembling microfoam with the attached wand
                Izzo Vivi + Vario ftw!

                Comment

                • Toranaga
                  Mellemristet
                  • Jun 2011
                  • 172

                  #9
                  Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                  Ok har lige læst at man kan bare pille den \"turbo steam\" tingest af, så er den OK omend armen så er lidt kort.

                  Nero: rører det noget ved prisen hvis jeg nu selv har knockbakke og steamkande i forvejen? Du kan ikke smide en anden steamarm på som jeg har set mange gør vel?
                  Izzo Vivi + Vario ftw!

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                    Toranaga wrote:
                    Jeg er Espresso-noob og har i et par måneder kørt med en billig 1000kr. maskine med termoblock. Jeg drikker ALDRIG ren espresso, men kun latte. Laver ca. 1-3 store latte hver dag. Maskinen laver faktisk en rigtig god latte og kan godt lave mikroskum. Jeg har brugt lavazza espresso kaffe.

                    Problemet er dog at der ikke er meget damptryk på og jeg kan ikke steame til mere end én latte ad gangen og det tager tid selvom der ikke er meget mælk i kanden.

                    Den har også et specielt mål på filteret så den 53/57mm dobbelt stål stamper jeg har købt passer ikke.

                    Jeg vil gerne have en maskine, der har mere damptryk, så jeg kan steame til 2-3 latte ad gangen og så lave espressoerne derefter. Optimalt var nok en Oscar, men den er dyr og voldsom.

                    Jeg kan købe en lidt brugt Francis X1 lokalt til 1500kr. Har set videoer på youtube m.m. og den lyder som OK maskine? Er der nogen her der har erfaring med den?

                    Jeg har købt en brugt kværn så jeg selv kan kværne til den.
                    Jeg vil hovedsageligt tilslutte mig det Henrik har skrevet.

                    Jeg syntes dog også det lige er værd at nævne, at med dit behov, hvor steam produktion betyder utroligt meget.

                    Der vil en FF komme til kort, selv en Oscar ville ryge over i det røde felt. Reelt set er det kun HX maskiner med store kedler, såsom Musica, APPIA og EPOCA samt Dual boiler maskiner der kan håndtere den slags steam produktion. Uden at det vil resultere i, at den sidste Caffè latte vil ende i en betydelig ringere kvalitet end de forgående.

                    Sagt meget pænt for 1,5k kan det du ønsker ikke lade sig gøre. For realiteten er desværre den, at skal du have et rigtigt steam monster så koster det minimum 10k i ny blot for espressomaskinen.

                    Når det er sagt er ff sikkert fin til pengene, MEN nogen god maskine er det altså ikke. Især ikke hvis du sammenligner det med den kvalitet, du kan få ud af dyre maskiner.

                    Espresso er en monster dyr måde at brygge kaffe på. Som den puritaner jeg er, er min holdning lidt, at har man ikke råd til ordentligt udstyr. Så bør man vente indtil man har råd til noget ordentligt udstyr. For FF og lig. kan desværre ikke lave en ordentlig espresso, dertil er trygget alt for ustabil. Og hvis man ikke kan lave ordentlig espresso, så kan man heller ikke lave en ordentlig mælkedrik.

                    Selvfølgelig bruger man formalet gammel, bitter Lavazze kaffe eller lig. Er det måske også et spild med en ordentlig maskine.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Toranaga
                      Mellemristet
                      • Jun 2011
                      • 172

                      #11
                      Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                      Som jeg skrev HAR jeg købt en kværn. En Gaggia MFD. Første resultater er gode. Jeg drikker ikke ren espresso, men min billige electrolux laver en rigtig god latte og tyk microskum. Jeg ville bare gerne kunne steame til to latte på én gang og der går min død midt i det hele. Det er ikke så tit jeg har behovet for at lave mere end 2 latte ad gangen.

                      Ja man får en bedre maskine til 10.000 end til 2.000. Det tror efterhånden de fleste herinde har forstået. Men så meget har jeg ikke til det.

                      Er der nogen der kan sige noget om den Gaggia Classic?
                      Izzo Vivi + Vario ftw!

                      Comment

                      • Nero
                        Grøn bønne
                        • Sep 2008
                        • 23

                        #12
                        Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                        Jeg og andre kan sagtens lave en god og opstreaming med en Gaggia Classic, Gaggia Baby (100% samme indmad i begge maskiner). Du skal bare tage turbofrotheren af (den er en option som 99% ikke har fattet er valgfri). Armen bliver kortere, ja - men resultatet bedre end med turbofrotheren. Du kan også sætte en anden turbofrother på som virker udemærket til opsteaming. Alternativ kan du sætte en steamerarm på fra en Silvia (kan købe for under 200,-) - så kan du så kaste dig ind i diskussionen om du skal have den ene eller den anden steamer \"dyse\" på:-)

                        Vælger du en Gaggia Classic får du en maskine som kan lave super espresso og sagtens steame op til 2 cappuccinoer med 3-5 minutters interval.

                        Hvis du vil videre med køb kan du sende mig en PM.

                        Comment

                        • Skurken
                          Master Brewer
                          • Jun 2008
                          • 1985

                          #13
                          Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                          malling wrote:
                          ...dertil er trygget alt for ustabil.
                          Æhh... den er du nok nødt til at uddybe, i hvert fald hvis jeg skal forstå det. Mig bekendt leveres maskiner som disse med samme Ulka vibrationspumpe som der sidder i f.eks. din Dalla Corte (eller i hvert fald med tilsvarende pumper).
                          Mvh. Anders


                          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                            Skurken wrote:
                            malling wrote:
                            ...dertil er trygget alt for ustabil.
                            Æhh... den er du nok nødt til at uddybe, i hvert fald hvis jeg skal forstå det. Mig bekendt leveres maskiner som disse med samme Ulka vibrationspumpe som der sidder i f.eks. din Dalla Corte (eller i hvert fald med tilsvarende pumper).
                            Ja de har rigtigt nok skiftet en masse ud. Men de har lavet konstruktioner der giver tryk problemer.

                            I noticed quite quickly that the \'improved\' electronics may be a factor in this. The boiler appears to be cycling a lot, especially while brewing. Now, this is a good thing, because it means the boiler and thermostat are working hard to maintain a constant brewing temperature. Where it\'s not good is that everytime the boiler thermostat turns the heating element on (and it can happen as many as three or four times during a shot pull), the power draw of the heating element reduces the power of the machines pump, fluctuating the pressure delivered. You can actually see it - when the boiler isn\'t active, you see a specific volume in the pour; when the boiler activates, that pour volume reduces.


                            Hvor maskinen også får en omgang tørre tæsk
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Skurken
                              Master Brewer
                              • Jun 2008
                              • 1985

                              #15
                              Re:Skal jeg købe en Francis Francis X1??

                              Ahh, på den måde.

                              Ja, det er sgu ikke heldigt.

                              Et standard råd til tråde som denne: \"Køb en brugt og velholdt Silvia\" Det går man aldrig galt i byen med. Og viser det sig ikke at være noget kan man vildt nemt sælge dem med ingen eller meget lidt tab.
                              Mvh. Anders


                              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                              Comment

                              Working...
                              X