PDA

Se fuld version : En begynder med popcornmaskine..

Chaff
15. June 2011, 15:49
Hej med jer,

Jeg er netop begyndt at riste mine bønner selv. Men her til en start, bruger jeg bare en popcornmaskine (dem der puster varmt luft), og det har indtil videre fungeret ganske glimrende - Super smag fra bønnerne!

Ud over at det kan være lidt svært at styre bønnernes risteprofil, og at der ikke kan være særlig meget i sådan en popcornmaskine, så er jeg faktisk ganske tilfreds..

Men, mit spørgsmål går på hvilke forskelle udover kapacitet i maskinen, jeg vil få ved at købe en Behmor, I-Roast, Gene osv.?

Jeg kan til info sige at en rist af 1dl grønne bønner, tager ca. 3-4 minutter - og ser ud som på billedet..

http://www.kasperlund.dk/kaffe.jpg

Lad mig høre fra jer, hvad jeg eventuelt får ud af en opgradering?

Kasper

malling
15. June 2011, 17:18
Uden at jeg er en ekspert på området, så ville jeg mene 3-4 minutter er for kort tid for at smagen kan udvikle sig ordentlig.

en rist skal helst tage omkring 15 min+

Fordelen ved en god rister er også at de bliver mere jævnt ristet, der vil være et længere interval imellem 1c og 2c hvorimod det ved visse metoder kan være svært at adskille disse.

Og du er inde på det selv det er betydeligt nemmere, at styre risteprofilen på en rigtig kaffe rister.

Så der er nogle helt klare fordele, siger min egen begrænset erfaring.

Går du ud og køber en rister, så køb en du ikke behøver at opgradere senere hen. Mange opgradere behmor Irost etc til en HotTop eller Gene senere hen.

HotTop kan desværre ikke fås i landet længere, men kommer relativt ofte til salg i brugt.

En Gene vil også være et glimrende valg. Hvis man da kan leve med dens plastic look.

Chaff
19. June 2011, 13:37
Hvad hvis nu man fx gjorde det lidt anderledes end jeg hidtil har gjort i popcorn maskinen.
Fx ved at riste 1 min, holde 2 min pause, 1 min ristning, 2 min pause osv osv.

Simpelthen for at få en længere ristetid?!
Ville det gavne situationen?

Kasper

sps79
19. June 2011, 14:59
Det er jo altid sjovt at forsøge sig frem. Trial and error konceptet.
Men jeg tror det bliver svært for dig at styre processen.
Alternativt, prøv at riste i en ovn.

Ang ristere.
Iroar er et godt/sjovt sted at starte. Men det er samtidig også penge du bare smider. For du vil ret hurtigt opgrader eller stoppe med home roasting.
Behmor kontra gene. Der findes mange tråde på diverse forums ang disse to maskiner. Udover at varmetilførelsen er forskel, så er måden du betjener dem også forskellig. Gene er manuel med tid og varme, behmor har profiler og tildels fastlagte tider.
Hottop kender jeg ikke. Men i mine øjne er det også mange penge at betale for en rister. Nuvel, den kan fåes brugt. Men om den er bedre, pas!

Men det er sjovt at riste, det er også meget svært og tidskrævende.
Og hos mig er resultaterne meget svingende. Jeg tror ikke det skyldes hardware, men derimod idioten der betjener risteren ( ja det så mig :) )

Du er velkommen til at kig forbi og prøve min behmor.

malling
19. June 2011, 15:26
sps79 wrote:

Det er jo altid sjovt at forsøge sig frem. Trial and error konceptet.
Men jeg tror det bliver svært for dig at styre processen.
Alternativt, prøv at riste i en ovn.

Ang ristere.
Iroar er et godt/sjovt sted at starte. Men det er samtidig også penge du bare smider. For du vil ret hurtigt opgrader eller stoppe med home roasting.
Behmor kontra gene. Der findes mange tråde på diverse forums ang disse to maskiner. Udover at varmetilførelsen er forskel, så er måden du betjener dem også forskellig. Gene er manuel med tid og varme, behmor har profiler og tildels fastlagte tider.
Hottop kender jeg ikke. Men i mine øjne er det også mange penge at betale for en rister. Nuvel, den kan fåes brugt. Men om den er bedre, pas!

Men det er sjovt at riste, det er også meget svært og tidskrævende.
Og hos mig er resultaterne meget svingende. Jeg tror ikke det skyldes hardware, men derimod idioten der betjener risteren ( ja det så mig :) )

Du er velkommen til at kig forbi og prøve min behmor.

Fordelen ved en Hottop er at du kan tilsætte bønnerne ved den temp du kan lide. Standard er godt nok 75, men kan sagtens overskrides.

Den er en mindre røg maskine end især Gene pga. filtret bagi.

Du har forprogrammerede programmer; hvor du inden start kan ændre på temp og tid, hvis du altså har lyst til det. Uanset program kan du ændre på tingene under risten (Varme temp., tid, fan og varmelegme), i slutningen af ristningen kan du gemme programmet(B version). Den kan rent faktisk køle dine bønner ned relativt hurtigt, noget hverken Behmor eller Gene er særlig sublime til.

Den ligner ikke en mikrobølgeovn eller noget en kat har slæbt hjem(Aka Gene):laugh:

Men igen det er også smag og behag, men Hottop\'en jeg har er meget brugervenlig. Og meget let at lære at betjene.

sps79
19. June 2011, 15:41
malling wrote:

Den ligner ikke en mikrobølgeovn eller noget en kat har slæbt hjem(Aka Gene):laugh:

Tilgengæld ligner hottop´n en kæmpe stor sy maskine,....:)

malling
19. June 2011, 16:10
sps79 wrote:

malling wrote:

Tilgengæld ligner hottop´n en kæmpe stor sy maskine,....:)

Det har da også sin charme. :laugh:

k.k
19. June 2011, 19:47
Der findes et utal af tråde/emner om om modde din maskine for at optimere den til at riste kaffebønner ..

Jeg startede med en imex(nr efter popcornmaskinen),, hvor jeg monterede en dæmper og monterede en temp måler,,, tilsvarende kunne måske laves på din maskine, så du har en mulighed for at kunne styre temp,, tid osv..

Jeg leder stadig efter enkelte profiler, som faldt utroligt godt ud på min varmluft rister, kontra tromlerister,, så ja :-) det kunne være den hellige evige vej mod det ultimative rist,,, og iøvrigt ganske lærerigt ,,, pøj pøj med risteprocessen

Chaff
19. June 2011, 22:31
Men kunne man ikke forestille sig at det ville hjælpe af holde pauser i ristningen?
Først riste 1 minut, og så slukke så bønnerne ingen varme får fra maskinen i 2 min hvor de så ligger og rister i sin egen varme, så 1 minut ristning igen osv indtil man har nået 10-12 minutter?

Jeg prøvede i dag, og resultatet ser voldsomt flot ud - Men jeg har af gode grunde ikke smagt det endnu?

Men hvad siger i, er det måske en mulighed, eller er det skidt at der slukkes og tændes? Skal bønner helst have konstant varme?

Kasper

malling
19. June 2011, 22:48
kasperlunddk wrote:

Men kunne man ikke forestille sig at det ville hjælpe af holde pauser i ristningen?
Først riste 1 minut, og så slukke så bønnerne ingen varme får fra maskinen i 2 min hvor de så ligger og rister i sin egen varme, så 1 minut ristning igen osv indtil man har nået 10-12 minutter?

Jeg prøvede i dag, og resultatet ser voldsomt flot ud - Men jeg har af gode grunde ikke smagt det endnu?

Men hvad siger i, er det måske en mulighed, eller er det skidt at der slukkes og tændes? Skal bønner helst have konstant varme?

Kasper

Hvis tempen falder mere end nogle bestemte grader for hurtigt kan risten stoppe. Det er absolut ikke godt.

Men nu ved jeg jo ikke hvor mange grader den falder på 2 minut. Men Umiddelbart er jeg ikke begejstret for fremgangsmåden.

k.k
20. June 2011, 11:36
Jeg har eksperimenteret med tænd/sluk på en imex varmluftrister,, det duede ikke ,,

Find et egnet thermometer, for at se hvad du laver ,,,

Da der var instaleret målbar temp, fandt jeg en lysdæmper i byggesæt, som blev koblet over varmelegemet,, så skete der fremskridt i mine rist ,,
dæmperen kostede ca 300kr ,, så den største investering for dig er nok brugbar temp måling

cathper
18. August 2011, 21:46
k.k wrote:

dæmperen kostede ca 300kr
Hvilken dæmper købte du? Og hvor købte du den?

Den skal vel kunne håndtere ret mange Watt. Vel i omegnen af 1 kW?

V.h.
Casper

k.k
18. August 2011, 22:50
en dæmper skal som minimum kunne klare det opgivede effektforbrug, som er beskrevet på maskinen,,

jeg fandt et byggesæt (kan ikke lige huske firmaet, men dansk) som klarer 12 amp,, =ca 2500 watt som fintkunne klare opgaven ,, hvis det har interesse så vil jeg prøve at rode efter en kvittering,,,mener det var et velleman byggesæt,, iøvrigt meget nemt at samle ,, alt var klart og tydeligt af/opmærket

cathper
19. August 2011, 00:33
k.k wrote:

en dæmper skal som minimum kunne klare det opgivede effektforbrug, som er beskrevet på maskinen,,
Netop. De største jeg kan finde til et par hundrede kroner er på 500 Watt, og det er ikke nok.

jeg fandt et byggesæt (kan ikke lige huske firmaet, men dansk) som klarer 12 amp,, =ca 2500 watt som fintkunne klare opgaven ,, hvis det har interesse så vil jeg prøve at rode efter en kvittering,,,mener det var et velleman byggesæt,, iøvrigt meget nemt at samle ,, alt var klart og tydeligt af/opmærket
Det lyder interessant. Det bedste jeg kunne finde er http://www.el-supply.dk/?Gid=512&VNr=K8038 men der er et stykke vej op til 12 A. Hvis du kan finde frem til hvor det er købt, vil det være skønt :)
Det er ikke noget der haster, så gem det bare til en oprydningsrunde ;)

k.k
19. August 2011, 09:26
hey..
Kan ikke finde information om min dæmper,,, men der findes et kanals dæmpere til lys kig evt i webshop for discokanaljer ,,, og denne :

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10899,,, burde vel kunne klare jobbet ?,,, husk blot,,, det kun er varmelegemet der skal dæmpes ..