PDA

Se fuld version : ECM Giotto overtryks ventil

MBD1000
23. May 2011, 13:19
Hej.

Jeg har anskaffet mig en ældre (ca. 7-8 år) meget velholdt ECM Giotto maskine. Jeg har haft den forbi il caffettiere, til et service eftersyn, men undrer mig over noget.

Når jeg brygger kaffe løber der konstant vand ud af ventilen, bag selve gruppehovedet. Det skal der vel ikke!? Det er ikke fordi jeg har pakket kaffen for hårdt, og kaffen bliver stadig rigtig god. Det er bare belastende at der skal løbe så meget vand ud. Jeg er nød til at tømme drypbakken nærmest efter hver brugning. Jeg kan se at nyere Giotto maskiner slet ikke har denne ventil. Er der nogen der har et bud på hvad man kan gøre? Kan ventilen \"strammes\"?

Se vedlagte billede.

Håber nogen kan hjælpe...

Mvh Mads

MBD1000
23. May 2011, 13:21
Billede af ventilen under brygning... http://www.espressobar.dk/images/fbfiles/images/Giotto_edit__Small_.jpg

BaristaDK
23. May 2011, 14:02
Din pumpe leverer ca. 15-16 bars tryk. Din overtryksventil er indstillet til at reducere trykket til 9 bar, dette gør den ved at lede overskydende vand væk, i dit tilfælde ned i drypbakken. Nu er det svært at se hvordan den er monteret på indersiden, men hvis du har mulighed for det, kan du med fordel pille den af og lade det overskydende vand løbe tilbage i din vandbeholder, altså der hvor pumpen suger vand fra. Der er intet i vejen med vandet, det har ikke været i kontakt med kaffen, så det kan sagtens \"gen\"-bruges.

Hvis du helt vil undgå at det løber, skal din OPV justeres til de 15-16 bar som din pumpe genererer, men det kommer til at give en dårlig espresso.

MBD1000
23. May 2011, 14:21
Ok - så du mener ikke at der er noget galt? Kan jeg på en eller anden måde tjekke hvilket tryk der er i gruppehovedet ved brygning? (altså bare for at tjekke at ventilen er korrekt instillet) Eller kan jeg bare konstatere at hvis jeg pakker kaffen optimalt, burder den ikke dryppe, eller dryppe meget lidt?

Jeg kan ikke uden videre lede vandet tilbage, da jeg har sat maskinen til fast vandforsyning (hvilket er herligt i forhold til før hvor jeg slæbte kildevand op på 5.), så må nok bare vende mig til at tømme bakken ofte.

Skurken
23. May 2011, 15:32
MBD1000 wrote:

Ok - så du mener ikke at der er noget galt? Kan jeg på en eller anden måde tjekke hvilket tryk der er i gruppehovedet ved brygning? (altså bare for at tjekke at ventilen er korrekt instillet) Eller kan jeg bare konstatere at hvis jeg pakker kaffen optimalt, burder den ikke dryppe, eller dryppe meget lidt?

Jeg kan ikke uden videre lede vandet tilbage, da jeg har sat maskinen til fast vandforsyning (hvilket er herligt i forhold til før hvor jeg slæbte kildevand op på 5.), så må nok bare vende mig til at tømme bakken ofte.

Ja, du skal bruge et manometer for at tjekke trykket. Det er generelt en god idé at få gjort når nu du har købt maskinen brugt.

JoE
23. May 2011, 16:07
Lyder som om det er meget vand... Min sender det retur til tanken selvom jeg har fast vand, men slet ikke i de mængder.. Så måske noget justering.
Ellers kunne du overveje fast afløb. Er der forberedt til det under drypbakken?

MBD1000
23. May 2011, 16:12
Hmm ok, jeg må lige prøve at høre værkstedet hvordan man laver et tilbageløb, hvis det er muligt. Og så tror jeg at høre min lokale kaffepusher i smallegade, om han har et manometer jeg kan låne. Det kan også være de allerede har målt hos værkstedet. Jeg bad dem jo trods alt om at tjekke at alt var som det skulle være, og det mente de....

@JoE - Nej ikke så vidt jeg kan se...

Skurken
23. May 2011, 16:33
MBD1000 wrote:

Hmm ok, jeg må lige prøve at høre værkstedet hvordan man laver et tilbageløb, hvis det er muligt. Og så tror jeg at høre min lokale kaffepusher i smallegade, om han har et manometer jeg kan låne. Det kan også være de allerede har målt hos værkstedet. Jeg bad dem jo trods alt om at tjekke at alt var som det skulle være, og det mente de....

@JoE - Nej ikke så vidt jeg kan se...

Du skal måle trykket hjemme på adressen når maskinen er på fast vand. Forskel i vandtrykket vil give en forskel i brygtrykket :)

Hvis du ikke finder et manometer andetsteds kan du godt låne mit...

MBD1000
23. May 2011, 20:05
@Skurken - Fedt nok - det vil jeg måske gerne, men vender lige tilbage. Hvor bor du henne af?

Og tak for info fra alle. Jeg fik også samme svar fra il caffettiere: (som jeg godt kan afbefale alle der skal have lavet noget på deres maskine. De er super flinke.

---------------
Hej Mads,
denne ventil hedder opv, og det stabiliser tryk på gruppe til 8,5-9 bar.
så den åbner først når denne tryk er opnå... maskine har en vibration pumpe der giver fast tryk (14bar) så den eneste mode for regulere tryk i kaffe er med dette \"opv\".
Vær opmærksom at dine maskine har en fastevand installation, og på en normal maskine med tanken denne ekstra vand vil kommer tilbage i tanken stadig for spillebakken, den eneste du kan gør er at tilslutte også afløb på den, så du behøver ikke at tøm spillebakken hele tiden.
Vis vi strammer opv ventil vil den høj tryk udelægger ekstraktion af din kaffe ...(ikke mere creme).
Ind i maskiner melle opv og afløb er en 6mm silikone slang, hvad du kan eventuel gør er at skifte det med en længere en og tilslutter det til din vaske afløb.
håber jeg har svar dine spørgsmål
MVH
il caffettiere

--------------
Mvh Mads

JoE
23. May 2011, 20:21
Hvis Nørrebro, København er tæt på, har jeg et håndtag med trykmåler.

MBD1000
23. May 2011, 22:28
@JoE - Fedt nok - bor på Frederiksberg, så den vil jeg måske gerne låne en times tid en dag :-)

JoE
24. May 2011, 00:51
Onsdag efter 20 eller torsdag efter 14.30. Kast en pm, så kan du få mit mobilnr.