Optimalt tryk på Silvia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SuneZA
    Mørkristet
    • Sep 2009
    • 331

    Optimalt tryk på Silvia?

    Halløj kaffeentusiaster!

    Det er endelig lykkedes mig at få spouts\'ene af mit PF så jeg kunne montere det manometer jeg købte i Kaffemekka for snart 9 mdr siden.. Jeg har dernæst målt trykket, og det ligger ca. på 11 bar, men statisk, da vandet jo ikke kan løbe igennem.

    Mit spørgsmål er så, skal jeg forsøge at få det lidt ned, eller er det fint som det er?

    Jeg er godt klar over at det optimale tryk er 9 bar, men mener at have læst, at det helst skal det ligge lidt over ved statisk måling, og jeg er ærlig talt bange for at komme til at gøre mere skade end gavn.. Jeg synes jeg får ok skud ud som det er indstillet nu, men jeg overdoserer meget (ca. 21 gram i dobbelt kurv) og kværner rimelig fint (6-7 stykker på Rocky, med nul i nul, hvis det giver mening).

    Med koffein-høj hilsen!

    Sune
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #2
    Re:Optimalt tryk på Silvia?

    Hej SuneZA,

    Det bør ligge omkring 9 bar! Din dosering betyder ikke så meget. Men der sker intet ved at skrue trykket ned på OPVen, du kan altid skrue det op hvis det smager helt i hegnet.

    Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

    Comment

    • klaan
      Mellemristet
      • Jul 2010
      • 231

      #3
      Re:Optimalt tryk på Silvia?

      nu kender jeg ikke så meget til din maskine..men min epoca kører med det tryk på 10 bar ..og det er fint..
      Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
      rancilio epoca e1, nu med lm pf
      3m kalkfilter
      super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

      Comment

      • HenrikP
        Master Brewer
        • Jul 2008
        • 1593

        #4
        Re:Optimalt tryk på Silvia?

        Læste et eller andet sted at (tror det var Tim Wendelboe) der talte om 8 bar gav et virkelig godt resultat! man må jo prøve sig frem..
        Henrik Palshøj

        Comment

        • SuneZA
          Mørkristet
          • Sep 2009
          • 331

          #5
          Re:Optimalt tryk på Silvia?

          Cool, tak for inputs, så vil jeg helt sikkert prøve at dreje lidt på den! Desværre er jeg lige pt. gået ned på værktøj..ka sgu ikke finde en nøgle der passer, så jeg må lige forbi isenkræmmeren når jeg alligevel skal forbi vuggestuen og hente min søn her om lidt..

          Comment

          • SuneZA
            Mørkristet
            • Sep 2009
            • 331

            #6
            Re:Optimalt tryk på Silvia?

            Mht. dosering, så har jeg haft problemer med at jeg fik helt flydende kaffepuk når jeg doserede lavere, f.eks. 16 gram, og tænkte at dette måske kunne skyldes et for højt tryk, således at jeg måtte kværne for fint for at få et pænt flow. Men det er måske ikke helt sådan det hænger sammen?

            Comment

            • Gunde
              Espresso
              • Mar 2008
              • 689

              #7
              Re:Optimalt tryk på Silvia?

              SuneZA wrote:
              Mht. dosering, så har jeg haft problemer med at jeg fik helt flydende kaffepuk når jeg doserede lavere, f.eks. 16 gram, og tænkte at dette måske kunne skyldes et for højt tryk, således at jeg måtte kværne for fint for at få et pænt flow. Men det er måske ikke helt sådan det hænger sammen?

              SuneZA, det kan også skyldes, at der er meget plads mellem kaffen og showerscreenen, så pladsen mellem fyldes op af vand inden det ryger ned igennem kaffen.
              Mvh Morten

              --------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

              Comment

              • SuneZA
                Mørkristet
                • Sep 2009
                • 331

                #8
                Re:Optimalt tryk på Silvia?

                Det giver på en måde mening, men jeg troede egentlig det var underordnet. Pukken bliver vel stadig sat under tryk af vandsøjlen, og burde derfor kunne være fast, men med et lag vand ovenpå.

                Anyways, jeg nåede forbi isenkræmmeren, og har fået værktøj så jeg kunne skrue på OPV\'en. Startede med en halv omgang, som jeg synes at kunne huske folk i andre forums har foreslået, men så røg den næsten ned på 8 bar, hvilket er 3 bar mindre end jeg startede med! Så jeg drejede ca. 1/3 tilbage igen, og nu ligger den lige over 9 bar. Er spændt på at prøve at lave noget espresso her om lidt, når sønnike forhåbentligt er faldet helt i søvn...

                Er der i øvrigt en konsensus om hvordan trykket influerer på smagen, i form af indikationer på hvad et for højt eller lavt tryk gøre? Hvad kan jeg f.eks. forvente hvis trykket er for lavt?

                Comment

                • SuneZA
                  Mørkristet
                  • Sep 2009
                  • 331

                  #9
                  Re:Optimalt tryk på Silvia?

                  Et skud er nok lige lidt nok at vurdere en ændring på, men har lige brygget det sidste af den Cypressal jeg havde i kværnen, og hold kæft hvor var der forskel! Meget mere af den frugtagtige appelsin-ting jeg fik da jeg smagte den hos TCC i sidste uge, så umiddelbart tror jeg det er i den helt rigtige retning tingene har flyttet sig. Og så løb espressoen oven i købet i meget længere tid uden at blonde end den nogensinde har gjort før!

                  Jeg kørte med samme dosering og kværnindstilling som før for bedst muligt at kunne vurdere forskellen, og den fortsatte ufortrødent i ca. 10 sek. længere, hvilket paradoksalt nok gjorde at jeg fik en større mængde espresso i koppen, på trods af det lavere tryk! Bliver spændende at se i morgen om succesen fortsætter, men umiddelbart ser det godt ud.

                  Tak til HenrikP for at give mig det sidste skub, det er slet ikke så farligt at rode med, som jeg frygtede!

                  Comment

                  • Thebat18
                    Stamgæst
                    • Dec 2009
                    • 990

                    #10
                    Re:Optimalt tryk på Silvia?

                    En lille sjov ting, er at espresso løber hurtigere ved lavere tryk.
                    Derfor at man ved preinfusion(ca1,5bar) kan se de første dråber kaffe efter nogle sek.
                    Det er fordi at trykket for vandet ikke komprimerer kaffen ligeså hårdt
                    Ved handhebel/håndtag maskiner, hvor du selv teækker kaffen, så starter du med højt tryk ( ca9bar) og så daler trykket hele vejen igennem skuddet indtil den rammer 0bar.
                    Det lavere tryk skulle være godt for at nedtone \"friskheden\" hvis kaffen er helt helt nyristet samt fremhæve mellemområdet ved den florale og chokoladesmagen ( og især nedtone det syrlige)
                    Dalla Corte Mini Special...
                    Mahlkönig K30 Vario'er
                    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

                    Comment

                    • SuneZA
                      Mørkristet
                      • Sep 2009
                      • 331

                      #11
                      Re:Optimalt tryk på Silvia?

                      Thebat18 wrote:
                      ...samt fremhæve mellemområdet ved den florale og chokoladesmagen ( og især nedtone det syrlige)
                      Det er vel egentlig meget præcist det jeg oplevede! Så det kunne være jeg skulle prøve nogen af de bønner igen jeg egentlig havde afskrevet som værende for syrlige, f.eks. TCC\'s espressoblend, og det forklarer måske også hvorfor jeg indtil nu ofte har foretrukket en blend med lidt robusta i, som f.eks. Super Crema fra Kaffemekka (som i øvrigt også bliver spændende at prøve igen)...

                      Det har godt nok været en øjenåbner at dreje lidt på den knap, og super fedt man lige kan \"opgradere\" lidt, uden at bruge en krone!

                      Comment

                      Working...
                      X