Kaffesorter og smag!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lbe
    Mørkristet
    • Jan 2010
    • 343

    Kaffesorter og smag!

    Faldt over noget tekst med kaffesorter og smag.
    Med det menes der at forskellige sorter jo smager forskelligt og Jo tættere arabica sorten er til typica (den oprindelige Arabica fra Etiopien) den mere velsmagende er det.

    Der skrives vist om 35 Arabica typer med 146 undergrupper


    Det lyder meget logisk, for æbler er jo heller ikke bare æble.
    Der er bøde grønne og røde

    Er der nogen her på forum der tager forbehold for kaffesorter når der købes kaffe og hvor kan man finde ud af det!
  • Bebeto
    Mørkristet
    • Nov 2009
    • 455

    #2
    Re:Kaffesorter og smag!

    Det er et stort brød du har slået op her

    Kender ikke selv så meget til de forskellige sorter, men mere omkring goegrfien.

    Kaffeplanten levere forskellige nuancer bær alt efter hvor den har groet, hvis det er i højlandet udvikles bæret lidt langsommere og smagen ændres, bliver de dyrket i direkte sol eller med skyggetræer påvirker også modningstiden, så kommer jordkvaliteten klimaet osv...

    Men det er jo mere væksthastighed og nærring jeg taler om

    ... Prøver lige at finde noget literatur
    Hilsen Andreas

    Diverse....

    Comment

    • lbe
      Mørkristet
      • Jan 2010
      • 343

      #3
      Re:Kaffesorter og smag!

      Nå men jeg kan da måske vække jeres nysgerrighed.

      Det jeg sad og kiggede på Coffee DNA http://www.coffeedna.net/index.php

      Det spændende ved det at man ud for de forskellige plantetyper kan læse hvor de gror og man kan i flere tilfælde læse sig til hvilken type plante kaffen har groet på, ud fra navnet.

      Lidt ligesom med vin.

      (Det med blåt er plantenavnet)
      Brasil Yellow Bourbon Rainha Farm

      Mexico Maragogype Superior

      Planta : Maragogype
      Accession : MgTy_Bp_00/006
      No. of entries : 1
      Family : Rubiaceae
      Section : Eu Coffea
      Sub-section : Erythro coffea
      Genus : Coffea
      Species : arabica L
      Variety : Maragogype-type
      Category : Arabica Variety
      Pedigree : Somaclone of Catuai yellow
      Provinence : Brazil, Patrocinio
      Stature : Very tall
      Cup quality : Porr to medium
      Resistance : None
      Yield : Low

      Planta traits : F3 - The original Maragogype is a natural mutant of Typica. Natural mutation from Typica found in Brazil in 1870. Characterized by extreme large fruits and leaves, very tall plants, long lateral branches. Low yields and flat type of beverage.


      Det der undre mig er: Cup quality : Porr to medium

      Så ? er om man ud fra planten kan afgøre om det er god eller mindre god kaffe.

      Comment

      • BaristaDK
        Master Brewer
        • Nov 2007
        • 1643

        #4
        Re:Kaffesorter og smag!

        Umiddelbart nej. Forskellige planter kan ikke altid vokse godt forskellige steder... Dvs. tager du en SL28 fra Kenya, er det ikke sikkert du kan få den til at gro i Panama og kan du, er det slet ikke sikkert der kommer noget godt ud af det. Forskellige lande har gerne deres \"egne\" varianter der vokser bedst der. Således er der mange der har prøvet at dyrke Geisha efter La Esmaralda satte verdensrekord i pris, men mig bekendt er der ikke nogen der har fået noget der bare lignede den samme kvalitet.
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

        Comment

        • lbe
          Mørkristet
          • Jan 2010
          • 343

          #5
          Re:Kaffesorter og smag!

          Jeg kan godt se at hvert land har deres egne varianter og de ikke gan få den samme variant til at gro alle steder, men når der står \"Porr to medium\" ved Cup quality ved den ene variant og \"very good\" ved en anden variant, selvfølgelig også i andet land.

          Studsede over det og mente det da skulle undersøges

          Comment


          • #6
            Re:Kaffesorter og smag!

            BaristaDK wrote:
            Umiddelbart nej. Forskellige planter kan ikke altid vokse godt forskellige steder... Dvs. tager du en SL28 fra Kenya, er det ikke sikkert du kan få den til at gro i Panama og kan du, er det slet ikke sikkert der kommer noget godt ud af det. Forskellige lande har gerne deres \"egne\" varianter der vokser bedst der. Således er der mange der har prøvet at dyrke Geisha efter La Esmaralda satte verdensrekord i pris, men mig bekendt er der ikke nogen der har fået noget der bare lignede den samme kvalitet.
            Sandt, selvfølgelig. Det er vel en slags survival of the fittest aka. dem vi bedst kan lide Nogle eksempler på kaffebønner der har klaret sig bedre i nye omgivelser end de gjorde der hvor de oprindeligt kom fra?

            Comment

            Working...
            X