Hottop basic/analog KN8828 rister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ordo.dk
    Espresso
    • Dec 2007
    • 514

    Hottop basic/analog KN8828 rister

    Jeg kom til at købe en Hottop basic/analog (KN8828) i dag - Jeg kiggede rundt på alle danske sider, og de kostede alle ca 6.499,-
    Dér hvor jeg køber mine bønner, Has Bean - koster den lige nu £340 altså ca. 3.400,- (fås i 230 og 240V) hvilket er billigere end Gene Cafe i Danmark. Det kunne jeg ikke stå for!
    KN8828-P som er den vilde programmerbare udgave med LCD-display koster det samme som KN8828 (basic) i Danmark... Vildt.

    Mit spørgsmål er: Hvorfor hulen er de så dyre i Danmark?!

    Damn jeg glæder mig til at modtage den :-D
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!
  • micki
    Lysristet
    • Nov 2007
    • 58

    #2
    Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

    Nu valgte du vel 230V udgaven, ikke?
    Kim

    Comment

    • ordo.dk
      Espresso
      • Dec 2007
      • 514

      #3
      Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

      hehe yeah
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

        micki wrote:
        Nu valgte du vel 230V udgaven, ikke?
        Jeg har faktisk hørt at selv 230V udgaven i flere tilfælde har haft svært ved at producere varme nok, hvilket har resulteret i rist på over 20 min. Der findes også en 220V udgave, hvor disse problemer ikke findes.

        Det er ikke for at tage glæden fra dig, men hvis du kan nå at overveje en ekstra gang og høre andres erfaringer med Hottop 230V i Danmark, var det måske en god idé. :unsure:
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • micki
          Lysristet
          • Nov 2007
          • 58

          #5
          Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

          MoBak wrote:
          Jeg har faktisk hørt at selv 230V udgaven i flere tilfælde har haft svært ved at producere varme nok, hvilket har resulteret i rist på over 20 min. Der findes også en 220V udgave, hvor disse problemer ikke findes.
          Jeg anede ikke at der fandtes en 220V udgave ... jeg tror ikke HasBean har den. Dén jeg fik fra Risteriet for tre år siden er en 230V udgave.

          Spændingen ligger typisk på 225-230V, og jeg undgår at riste i de travle timer (og bruger heller aldrig elkedel el.lign. samtidigt), og ja, ristetiden har sneget sig om på den anden side af 20 min. I starten ristede jeg 300g af gangen, men for 1œ-2 år siden gik jeg over til 250g netop for at forkorte ristetiden. For et par måneder siden gav jeg risteren den store rengøring (skrubbede kammeret helt blankt), og det gav da lidt, men jeg er aldrig kommet helt tilbage på de oprindelige ristetider. Jeg er dog stadig fuldt tilfreds med de ristninger jeg får, selv om der typisk skal bruges 1-3 \"plusser\".

          Når jeg når det punkt, at der ikke er nok \"plusser\" eller jeg begynder at få bagt kaffe, har jeg besluttet at det må være tid for en ny B\'er
          Kim

          Comment

          • micki
            Lysristet
            • Nov 2007
            • 58

            #6
            Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

            I øvrigt så jeg at du efterlyste et ledigt \"ombygningskit\" til -B eller -P ... husk at der er andre forskelle på modellerne end panelet, agnbakken er fx en del større på -B modellen, og jeg ved ikke om varmelegeme/sensor er anderledes -- det er disse overvejelser der har gjort at jeg ikke har været interesseret i et kit.
            Kim

            Comment

            • ordo.dk
              Espresso
              • Dec 2007
              • 514

              #7
              Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

              MoBak wrote:
              Jeg har faktisk hørt at selv 230V udgaven i flere tilfælde har haft svært ved at producere varme nok, hvilket har resulteret i rist på over 20 min. Der findes også en 220V udgave, hvor disse problemer ikke findes.
              Har snakket med Stephen fra Has Bean, som siger at der har været en håndfuld 220V-modeller. Han siger at der ikke plejer at være problemer med 230V-udgaven...

              micki wrote:
              Jeg anede ikke at der fandtes en 220V udgave ... jeg tror ikke HasBean har den. Dén jeg fik fra Risteriet for tre år siden er en 230V udgave.

              Spændingen ligger typisk på 225-230V, og jeg undgår at riste i de travle timer (og bruger heller aldrig elkedel el.lign. samtidigt), og ja, ristetiden har sneget sig om på den anden side af 20 min. I starten ristede jeg 300g af gangen, men for 1œ-2 år siden gik jeg over til 250g netop for at forkorte ristetiden. For et par måneder siden gav jeg risteren den store rengøring (skrubbede kammeret helt blankt), og det gav da lidt, men jeg er aldrig kommet helt tilbage på de oprindelige ristetider. Jeg er dog stadig fuldt tilfreds med de ristninger jeg får, selv om der typisk skal bruges 1-3 \"plusser\".

              Når jeg når det punkt, at der ikke er nok \"plusser\" eller jeg begynder at få bagt kaffe, har jeg besluttet at det må være tid for en ny B\'er
              Yep, Has Bean har kun 230 og 240-volts udgaven - De laver vist ikke rigtig 220V mere...

              Har du prøvet at gnide noget cafiza eller lign, på temperatursensoren? Det skulle hjælpe at gøre den ren - Men det kan selvfølgelig være at varmelegemerne er ved at være trætte efterhånden

              Anyway! Den er bestilt, den bliver sendt på mandag, så jeg har den nok onsdag vil jeg tro - Damn jeg glæder mig!

              Jeg er allerede ved at finde ud af hvordan man kan modde den med en PID - Jeg læste at man kan lave en meget bedre controller end P-modellen som er helt vildt dyr i forhold til hvad man får ;P

              micki wrote:
              I øvrigt så jeg at du efterlyste et ledigt \"ombygningskit\" til -B eller -P ... husk at der er andre forskelle på modellerne end panelet, agnbakken er fx en del større på -B modellen, og jeg ved ikke om varmelegeme/sensor er anderledes -- det er disse overvejelser der har gjort at jeg ikke har været interesseret i et kit.
              Hmm skummelt - Jeg troede at man kunne sætte B eller P-controlleren i selv den gamle analoge 8828...?
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                ordo.dk wrote:
                Yep, Has Bean har kun 230 og 240-volts udgaven - De laver vist ikke rigtig 220V mere...
                Jo, det tror jeg nok. KaffeMekka sælger så vidt jeg ved kun 220V, hvilket også er hvad de angiver på deres hjemmeside. Uanset hvad er det helt sikkert en FED rister. Den stinker langt væk af topnice kvalitet. :P
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • ordo.dk
                  Espresso
                  • Dec 2007
                  • 514

                  #9
                  Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                  Ja, det er da rigtigt - Weird.

                  Jeg forstår stadig ikke hvorfor de er så dyre i Danmark... Det er 3.000,- mere end i UK... Samme med P-modellen, ca. 9.995,- i Danmark og ca. 6.500,- hos Has Bean...

                  Anyway - Jeg kan sgu ikke vente med at lave den første rist!
                  Sort som en panter, sort som slanter
                  Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                  Sort som piloten I en Tie Fighter
                  Sort som pletterne på Pongo
                  Sort som alle andre end Tintin I Congo
                  Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                  Comment

                  • Roed
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 1016

                    #10
                    Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                    Kan godt forstå du glæder dig, der er nu kun en ny maskine der slår en ny rister :-)
                    Administator på espressobar
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino
                    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                    Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                    Comment

                    • micki
                      Lysristet
                      • Nov 2007
                      • 58

                      #11
                      Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                      ordo.dk wrote:
                      Har du prøvet at gnide noget cafiza eller lign, på temperatursensoren? Det skulle hjælpe at gøre den ren - Men det kan selvfølgelig være at varmelegemerne er ved at være trætte efterhånden
                      Den er faktisk altid holdt ren ... og da jeg havde den splittet ad så varmelegemet også ok ud. man kan få begge dele som reservedele i USA for $10 pr. stk., men de sælger ikke til DK (jeg blev henvist til fabrikken, som havde helt andre priser ). Næste gang jeg splitter den ad (om ca 70 ristninger tror jeg), vil jeg tage bagpladen af også, og i den anledning give sensoren en omgang også ...
                      Kim

                      Comment

                      • micki
                        Lysristet
                        • Nov 2007
                        • 58

                        #12
                        Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                        ordo.dk wrote:
                        Hmm skummelt - Jeg troede at man kunne sætte B eller P-controlleren i selv den gamle analoge 8828...?
                        Jeg tror også godt man kan, men det bliver bare ikke en \"rigtig\" B eller P men en lidt hybrid ... og ja, skummelt er et meget godt ord
                        Kim

                        Comment

                        • ordo.dk
                          Espresso
                          • Dec 2007
                          • 514

                          #13
                          Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                          Så kom maskinen Skal lige hygge lidt med familien, og så er det ellers ristetid når de sover Tror jeg starter med at riste lidt kenya aa til stempelkanden - og så skal jeg have ristet lidt espresso - har ikke fundet ud af hvad, endnu... Har lige fået Indonesian Sulcoto Sulawesi, Columbia Supremo \"La Manuela\" og Sumatra Lintong - Colombianeren er nu mest til stempel, men jeg har ladet mig fortælle at de to andre er gode espressobaser - tror jeg prøver dem for sig selv først, så det må blive en af dem...
                          Sort som en panter, sort som slanter
                          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                          Sort som piloten I en Tie Fighter
                          Sort som pletterne på Pongo
                          Sort som alle andre end Tintin I Congo
                          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                          Comment

                          • Roed
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 1016

                            #14
                            Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                            Tillykke tillykke!!

                            Og fortæl fortæl :-)
                            Administator på espressobar
                            Izzo Alex Duetto
                            Toper Cafemino
                            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                            Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                            Comment

                            • ordo.dk
                              Espresso
                              • Dec 2007
                              • 514

                              #15
                              Re:Hottop basic/analog KN8828 rister

                              Damn det var fedt at riste med den 230V-versionen er perfekt! For en sikkerheds skyld kørte jeg på P7 , begge riste gik uden plusser, og min sulawesi blev endda en anelse for mørk - 2. knæk var ved at være overstået og der var divots på enkelte bønner - lidt mere end jeg sigtede efter - skal lige vænne mig til den ;P

                              Jeg tror jeg skal prøve at køre i P6 i stedet... Anyway, vi kan i hvert tilfælde konkludere at 230V-versionen fra HasBean fungerer perfekt i Danmark - Den kom tilmed med et standard EU-stik, og ikke et engelsk stik... Det var bare plug-and-play

                              I første rist opdagede jeg at der var nogle forkullede bønner iblandt, som åbenbart var i maskinen :P Fik dem dog pillet ud efter risten - de brændte ikke ;P
                              Sort som en panter, sort som slanter
                              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                              Sort som piloten I en Tie Fighter
                              Sort som pletterne på Pongo
                              Sort som alle andre end Tintin I Congo
                              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                              Comment

                              Working...
                              X