Gene \"temperaturhop\"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JoE
    Mørkristet
    • Feb 2010
    • 323

    Gene \"temperaturhop\"

    Min Gene er begyndt at opføre sig irriterende!

    På vej op sker det at temperaturen går i stå. På vej mod f.eks 235 stopper den ved feks 220 og falder endda, hvilket jo ikke burde være muligt. Pludselig hopper den så til betydeligt højere temp. endda over de indstille 235.

    Det må jo være en føler der ikke virker? for jeg kan se på ristningen at temperaturen stiger, selvom det altså ikke fremgår af display.

    Alt i alt kan man jo godt glemme alt om profiler, når det er på den måde. Famle sig frem efter øjne og ører... Ret utilfredstillende!
    Det skal siges at det ikke er hver gang. At jeg støvsuger luftindtag og alt muligt efter rist, gør agnopsamleren ren og hvad ved jeg... Rister omkring 1 kg om ugen a 2 omgange, så er der også lidt til hangabouts B)

    Nogen bud på om jeg skal prøve at skille ad og rense noget? Og i så tilfælde hvor og hvad :unsure:

    Eller sende den til \"service\"...
    Alex mkII
    Mazzer Super Jolly E homemade edition
    Gene
    Espro
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    #2
    Re:Gene \"temperaturhop\"

    Hey JoE,

    Har du moddet din Gene med en probe, siden du kan se at temperaturen stiger, eller er det på øjemål? Vi kender alle til Genens relæ der resulterer i temperaturer der hopper lidt, men max +- 5gr i mit tilfælde. I dit tilfælde lyder det ret unormalt. Hvor gammel er den? Har du stadigt garanti på den?

    Comment

    • JoE
      Mørkristet
      • Feb 2010
      • 323

      #3
      Re:Gene \"temperaturhop\"

      Når temperaturen pludselig hopper fra feks 220 til 235 eller mer, og jeg samtidig kan se der er godt gang i risten i forhold til hvad jeg forventer, så gætter jeg på at displayet viser en temperatur der er lavere end virkeligheden, og at den temperatur den hopper til er den rigtige.
      Når temperaturen på displayet falder på trods af at den ikke er oppe på det ønskede, og jeg ikke har hørt de der \"termostat/relæ-klik\" tænker jeg det indikerer det samme... at varmen faktisk stiger, men at termometer/relæ/display ikke følger med....

      Den er godt 1 1/2 år så der skulle være garanti. Og jeg tror da at risteriet skal ha lov at se på den.
      Man kunne jo bare håbe at der, også på dette punkt, var en masse knowhow på espressobar. Det plejer der jo at være.
      Alex mkII
      Mazzer Super Jolly E homemade edition
      Gene
      Espro

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #4
        Re:Gene \"temperaturhop\"

        Jeg tror du har ret i at det ikke er relæet, ihvertfald. Indtil du får den checket, så må du lytte og time dine profiler efter relæ-klik ^_^

        Comment

        • JoE
          Mørkristet
          • Feb 2010
          • 323

          #5
          Re:Gene \"temperaturhop\"

          Griner.
          Ja det er som at riste med meget opmærksomme øjne og ører, men med hænderne på bundet på ryggen. Jeg kan jo ikke skrue ned for varmen...
          Den ryger direkte til Risteriets værksted. Især nu, hvor det synes som om ingen Gene ejere genkender mønsteret...?...
          Alex mkII
          Mazzer Super Jolly E homemade edition
          Gene
          Espro

          Comment

          • bjerner
            Lysristet
            • Mar 2009
            • 54

            #6
            Re:Gene \"temperaturhop\"

            Fortsætter lige denne tråd i stedet for at oprette en ny, da den drejer sig om temp svingninger på Gene - dog af den lidt mere ekstreme slags, idet jeg i går gik i gang med årets første udendørs ristning - fik foropvarmet, hældt bønner i og påbegyndte min risteprofil. Ved første temperaturændring stod displayet på 50 grader. Jeg tænkte så at Genen måske ikke kunne følge med den lette brise udendørs og satte op indendørs - men samme resultat. Spørgsmålet er ikke om den skal på værksted hvis fx varmelegeme skal skiftes - det er ikke nogen option at jeg selv forsøger. Har nogen erfaring med at det her har \"repareret sig selv\"? Jeg vil lige prøve selv om lidt at varme den op, og må ellers til rep.
            /bjerner

            Carimali Eta Beta

            Comment

            • JoE
              Mørkristet
              • Feb 2010
              • 323

              #7
              Re:Gene \"temperaturhop\"

              Min endte med at få skiftet en varmeføler, eller hvad det nu hedder, som var røget en tur.
              Desværre skal den retur igen, for efter den har været \"åbnet\" er den begyndt at \"sejtrække\". Når den blir varm lyder den anstreng, kører langsommere rundt og rister på kortere tiden... Nogen der har prøvet det?

              Når din ikke stiger over 50, går udfra det er tallet på displayet, følels den så også som 50, eller er den så varm at man ville brænde nallerne?
              Alex mkII
              Mazzer Super Jolly E homemade edition
              Gene
              Espro

              Comment

              • bjerner
                Lysristet
                • Mar 2009
                • 54

                #8
                Re:Gene \"temperaturhop\"

                De 50 grader var nok restvarmen i maskinen på det tidspunkt. Havde den lige i stikket i morges en 5 minutters tid - sat på max varme stod den på 25 grader aktuel temperatur - det er nok stuetemperatur - så den varmer altså slet ikke.
                /bjerner

                Carimali Eta Beta

                Comment

                Working...
                X