PDA

Se fuld version : Behmor1600 - HVAD SYNDES JEG - Løbende opdatering.

Wrisberg
16. December 2010, 16:23
Så ankom den idag. Pakket fantastisk godt ind, 2 tykke papkasser, formstøbt flamingo og en fysisk størrelse, som er en del større end jeg havde forestillet mig! ( konen kommer snart hjem, den må en tur i kogevask! ) - Jeg mindes jeg havde fortalt vi kunne hænge en \"lille\" hylde op til den . . UPS! - dét kan vi så ikke!
Sammenlignet med I-Roast\'en, så er det her en stor én.
Den er købt hos Kaffe-Agenterne.dk - Og de havde lagt lidt chokolade med, så der var noget til og spise mens jeg pakkede ud. Ikke dumt.

Men her er den.
http://billedeupload.dk/upload/files/2010-12/8856d4d8.jpg

Manualen tilråder man kører en rensecyklus først ( en rist, uden bønner ) - Så det gør jeg nu!

Kjeldsen
16. December 2010, 17:33
Tillykke med den. Vi glæder os til at høre nærmere :)

pedelarsen
16. December 2010, 20:40
Dejligt at se :)
Glæder mig til at se den i aktion en dag i fremtiden :)
Nu er det altså snart jeg lige kommer forbi Haslev på vejen hjem fra job :)

har se mange videoer på youtube med den og den ser ud til at fungere godt, også med det lys der er indbygget i den

Til lykke med den, god ristning :)

http://www.youtube.com/watch?v=PkGDW17A-Fo&feature=related

Wrisberg
16. December 2010, 20:41
http://billedeupload.dk/upload/files/2010-12/ed9289e7.jpg

Den meget fine Profiloversigt som er med i manualen.

Der er flere sider, hvor trinene er beskrevet med temperatur, varighed i sekunder osv.

Profilerne kan ændres i løbende, således at ristetiden bliver længere, eller kortere, både samlet, og i de enkelte trin.
På den måde får man en mulighed for at variere profilerne en smule inden for de givne rammer, Mere herom når det bliver testet.

Jeg har kørt alle programmer igennem den idag ( uden bønner ) - Til dels for at brænde den igennem uden indhold, og til dels for at se hvordan den opfører sig.
Jeg har flere steder læst på nettet at Lyset i den er dårligt. Det kan jeg overhovedet ikke se, måske de har skiftet til en kraftigere pære? Der er ihvertfald rigtig godt lys i den.

Kan den stå her ?
http://billedeupload.dk/upload/files/2010-12/8a2d6946.jpg

Wrisberg
16. December 2010, 20:50
Den du har linket til Pede er anderledes end min. Jeg kan se formen på agn opsamleren er lavere, og har en anderledes facon på min. Jeg har frit udsyn over den til ristetromlen .. . Måske de har ændret lidt på designet?

pedelarsen
16. December 2010, 21:25
Wrisberg wrote:

Den du har linket til Pede er anderledes end min. Jeg kan se formen på agn opsamleren er lavere, og har en anderledes facon på min. Jeg har frit udsyn over den til ristetromlen .. . Måske de har ændret lidt på designet?

jeg kan kun sige en ting, og det er jeg glæder mig til at se den i aktion en dag :)

PS: det ser da godt ud i vinduet der, og lyset er da meget fint.
Glæder mig til at høre hvor meget røg osv. der kommer fra den og om knækkene er til at høre, selvom det man høre fra forskellige videor så er den meget stille og man kan sagtens høre knækkene.

Wrisberg
16. December 2010, 21:48
Det bliver hyggeligt. Du siger bare til! - Jeg har læseferie, undtaget af enkelte eksamener, så er hjemme det næste stykke tid.

Jeg har \"gåglet\" - Og det ER en ny type opsamler der er på.

Mht. støj, så er den lydløs ( alt er jo relativt når man kommer fra I-Raost ) - Men den siger intet. Man kan kun lige høre den er igang. Når den køler siger den lidt, som en gammel fryser eller sådan, ikke meget.

Røg udvikling og lugt kaster jeg mig over i morgen. . . Konen skal lige dampe af først! - HVAD ER DET? - DEN DER FÅR DU LIGE UD I DIT VÆRKSTED MED DET SAMME, osv osv.

I morgen rister jeg INDENFOR! - blev der sagt!

sps79
16. December 2010, 22:45
Spændende........jeg glæder mig også til en riste update

dr.kaffeberg1
16. December 2010, 23:41
Tillykke med den :)

det kun hver fedt med review af den :)

Wrisberg
19. December 2010, 14:28
Første rist - 224G i maskinen, ½ lbs, program 4, minus 30 sekunder.

Read - Set - GO!

Kone og barn er meget spændte og følger pænt med i processen.

Første knæk kommer med 3 minutter tilbage, alt ser fint ud.
Andet knæk kommer, med 2 minuter igen, voldsomt og hurtigt, som død og helvede, alt går amok, røg, COOL COOL COOL trykker jeg, maskinen lukker ned ERROR3 - - - ERROR3 - jeg åbner døren da der er røg og ild over det hele, Ud kommer en røgsky af dimensioner!!!! Døre, vinduer og alt bliver åbnet, jeg skynder mig at slukke maskinen og tænde igen og køre COOL så jeg kan få kølet den ordenligt ned. Alt den røg, det havde jeg aldrig forestillet mig. Sigtbarheden i køkken og på første sal var lig 0.
Og om her lugter i hytten nu ? :-)
Og mig som havde sagt at \"når jeg får min behmor skat, så vil du næsten ikke kunne lugte når jeg rister indenfor\"

French Roast+++ ?

http://billedeupload.dk/upload/files/2010-12/e972ea60.jpg

Hvordan mon konen bliver overtalt til at jeg kan riste indenfor igen?
-Jeg har forøvrigt læst mange steder på nettet at Behmor ikke kan lave \" dark roasts\"
Det udsagn kan jeg ikke tilslutte mig.

BaristaDK
19. December 2010, 15:07
Lyder som om du har overhørt 1.knæk :P :laugh:

Daarup
19. December 2010, 16:18
Ja ingen problemer med dark roast:) Jeg har den også selv og man skal lige vende sig til at være forudsigende, så man får sat kølingen til FØR 2. knæk, for de knækker videre under kølingen. Men jeg synes faktisk programmerne generelt passer rigtig godt på bønnerne, så jeg får nogle gode rists ud af den:)

Wrisberg
19. December 2010, 20:45
Jeg havde bare ikke forventet at den ville riste over, når det er et alm. program jeg kører. Og så fra 2 knæk, til kaos, gik der under 10 sekunder, selvom jeg havde trykket cool. Der er I-Roast mere taknemmelig, 2 knæk, cool, så er der ro på. Her er man nød til at være en del mere på forkant.

Så næste gang, ingen kone og barn til at forvirre, og så holder jeg kort efter første.
Og så vil jeg riste 300G, på 224G programmet.
Vi har lige været i biffen ( og se klovn movie ) - og efter 3 timer, med \"åbent hus\" lugter her stadig fælt. . . av av av. Hvis koneøjne kunne dræbe!

sps79
19. December 2010, 21:48
Man må jo lære på den hårde måde engang imellem. Jeg har også læst at den ikke egnede sig til dark roast, i såfald rister jeg meget meget meget lyst :)

Coffee makes the world go
19. December 2010, 22:34
først kommer tørre fasen
så kommer første del af risten
så kommer første knæk
så kommer sidste ben
så kommer andet knæk hvis man vil
så ,,,så så :ohmy: arggghhh kommer brandvæsnet :P

spøg til side , jeg havde også læst at man skal starte køl før det syntes nødvending

man kan ikke både køle maskine og bønner hurtigt ned

derfor køler en del også externt
det skulle også give mere sødme :kiss:

Kjeldsen
21. December 2010, 02:42
Av, av, av Wrisberg. Det var uheldigt! Held og lykke med konen :) klOvn var et fint første træk!

Hvordan hurtig af Behmors afkøling af bønner? De af os der køler eksternt, køler efter princippet at kaffen, for hvert minut under afkøling ud over de 4, mister ca. en dag på hylden. Jeg skal nok lige prøve at grave artiklen frem, så jeg har noget at backe det op med :)

amarone
21. December 2010, 12:58
Tillykke med Behmor`n Wrisberg :silly:

Fik selv en for ca. 2 måneder siden.
Havde I-roast2 før.
Brugte denne glimrende - syntes jeg - vejledning/profil:
http://www.youtube.com/watch?v=gHPZE3blbE8&feature=related
Hold da op: Første gang jeg ristede: Det blev super - klasser over I-roast`n.
Så næste gang gjorde jeg det selvfølgelig på samme måde igen: :woohoo:
Det blev nogle solskollede olierede små skiderikker (soory :ohmy:) der kom ud af det :side:
Prøvede igen. Heller ikke godt. For meget. I skraldehørmeren - også med dem.
Og det er altså noget med, at bønnerne rister videre selv efter at man \"cooler\" som alt hva` den kan trække. Når det først POPPER som maskingeværs salver, er løbet kørt - også selv om man er hurtig på \"cool-knappen\".
I øvrigt har jeg nok syntes, at det stadig er lidt svært: Det med \"knækkene\". Hvornår er vi helt præcist i 1. knæk, hvornår er vi over i 2. knæk?
Og hvornår \"kører stopuret fra\": Er det ved første knæks 1. knæk og første knæks 2. knæk, man \"beregner tiden fra\" - hvis I forstår (altså: Er f. eks 2. knæk fra det aller første pop man hører i \"2. gruppe af knæk\"?)
NÅ, men i hvert fald har jeg nu købt en 4 kg`s sæk som jeg går i krig med her i mellem jul & nytår. Så må det \"brænde eller bære\" :laugh:
Ind til videre må jeg klare mig med supermarkeds-espressobønner :S
Men jeg håber da, at finde frem til en metode som giver GODE resultater HVER gang :laugh:
- I øvrigt synes jeg nok heller ikke, at lyset i maskinen er SÅ super godt. På det punkt savner jeg faktisk I-roast`n. Der var det let at se graden af \"solbrændthed\" :P
Men tror nu ikke, at jeg helt har opgivet.
Jeg er sikker på, at jeg nok skal \"KNÆKKE\" koden :laugh:

Wrisberg
21. December 2010, 14:39
Kjeldsen wrote:

Hvordan hurtig af Behmors afkøling af bønner? De af os der køler eksternt, køler efter princippet at kaffen, for hvert minut under afkøling ud over de 4, mister ca. en dag på hylden.

Behmor har et køleprogram på 10 minutter, med 250G rist. Dog er det muligt og køle på 4-5 minutter, hvis man efter 2 minutter åbner døren til risteren, så er bønne temperaturen ret lav efter 4-5 minutter. Jeg har forsøgt det idag, og 4 minutters køling er muligt, præcis som I-Roast´en.

Men hvor meget smag der er at hente ved at køle hurtigere, ved jeg ikke endnu, men mere om det kommer. Har ristet 2x200Gram idag, ét batch med kølecyklus på 10 minutter, og et batch med 4 minutters køling. Så det vil tiden vise.

BaristaDK
21. December 2010, 14:42
Er I allesammen enige om hvor langt ned i temperatur i køler dem? og hvad er temperaturen på bønnerne efter 4 min?

Wrisberg
21. December 2010, 14:45
amarone wrote:

Tillykke med Behmor`n Wrisberg :silly:

Mange tak!

I-Roasten er en taknemmelig maskine og riste på, det har jeg erfaret, men skidt pyt, det er jo ikke dét vi går efter!
Jeg har ristet videre idag, og jeg regner \"knækkene\" fra jeg hører første knæk i perioden. Men det er ikke nødvendigvis det rigtigste, sådan gør jeg det bare. Det er skønt og kunne høre dem, det manglede jeg med I-roasten.

Mht. Lys i maskinen, så er det en \"opdateret\" model jeg har købt, uden jeg vidste det. Måske pæren også er skifte? - Chaff collecter er ihvertfald helt anderledes, meget lavere, så man har frit udsyn til ristetromlen.
Jeg har googlet lidt, og den nye model har lidt forskellige ændringer, dog med opsamleren som den største.
Lyset i min er ihvertfald super. Jeg kan se bønnerne lige så godt som i I-Roasten.

Wrisberg
21. December 2010, 14:46
BaristaDK wrote:

Er I allesammen enige om hvor langt ned i temperatur i køler dem? og hvad er temperaturen på bønnerne efter 4 min?
Jeg har ikke målt temperaturen, jeg vil kalde dem for stuetemperatur . . . måske 30 grader.

Kjeldsen
22. December 2010, 22:35
Omkring stuetemperatur er fint! Der er ingen umiddelbar effekt ved at køle bønnerne yderligere ned.

Wrisberg
23. December 2010, 12:34
Desværre har jeg intet drikkeligt kaffe fået ud af projektet, endnu.
Jeg tror min spænding er for lav ved udtaget, så bønnerne bliver bagte. Bønnerne smager grimt, som jeg aldrig har smagt bønner før. FØJ! - jeg har prøvet forskellige profiler, og tider, men det er det samme dårlige resultat. Fælles for alle profilerne er at der går imellem 8-10 minutter til første knæk.
Nu vil jeg prøve og flytte maskinen, til en anden gruppe, og se om resultatet bliver bedre. Det ER et gammelt hus, og det kan være det vil løse problemet.
Lige nu savner jeg min I-Roast, den var dejlig og taknemmelig. . . Og jeg havde DRIKKE_BAR kaffe, hver gang.
Det er lidt surt og smide 1 kg bønner i skralderen!!!
Jeg har intet kaffe! ! ! - Jeg har drukket Nespresso her til morgen. *host host*

sps79
23. December 2010, 12:48
Godt nok surt. Har du målt spændingen i stikkontakten?

Falckmanden
23. December 2010, 13:23
Jeg får også første knæk omkring 9-11 minutter inde i risten. Jeg har en Gene!!!

Sonne
23. December 2010, 14:27
Wrisberg wrote:

Fælles for alle profilerne er at der går imellem 8-10 minutter til første knæk.
Det er da helt acceptabelt. Det synes at du skal koncentrere dig om det der sker efter første knæk.

Wrisberg
23. December 2010, 14:58
Hvis bønnerne bliver bagte, er det vel interresant INDEN første knæk?

Den sidste profil går direkte op i maks, og bliver der til bønnerne er færdige, og det ændrede indenting ift. Mere kurvede profiler.

Sonne
23. December 2010, 15:11
Hvis du kan komme til første knæk på under 9 minutter er der næppe tale om at bønnerne bliver bagt. De kan også smage dårligt hvis tiden mellem 1. og 2. knæk trækkes for meget (for lav temp).

Wrisberg
23. December 2010, 15:25
Aha. Jamen den sidste rist jeg lavede kølede jeg inden 2 knæk, faktisk lige efter første, og de har samme grimme smag som dem jeg har ristet længere. . . .
Kurven går sådan her / Direkte og holder så maks temperatur resten ud. . . og her stoppede jeg efter første. . Det må næsten være inden?
Kan det være temperaturen er for længe om at stige? - Så den rent faktisk først stiger omkring 6.5 - 7 min? Ville det have indflydelse?

Sonne
23. December 2010, 15:35
Så skal vi nok ha en mere Behmor kyndig på banen da jeg ikke ved hvordan den opfører sig under profilerne. Jeg konstaterede bare, at siden den kommer i første knæk i en pæn tid, tyder det på at den varmer hurtigt og højt nok op.

Wrisberg
23. December 2010, 15:42
Nogen Behmor kyndige på Sydsjælland som har en velristende maskine?

Så kommer mig og min maskine gerne forbi og prøver dit strømstik og drikker en kop imens!

BaristaDK
23. December 2010, 16:42
Den grimme smag kan skyldes at du ikke lader bønnerne hvile længe nok

Wrisberg
23. December 2010, 18:36
BaristaDK wrote:

Den grimme smag kan skyldes at du ikke lader bønnerne hvile længe nok

Burde hviletid / grim smag, ikke være identisk fra I-Roast til behmor?

Jeg har prøvet og drikke nyristede bønner fra I-Roast, og smagen var ikke super, men slet ikke Ubehagelig / Udrikkelig. . .

Nu har jeg lige prøvet og riste med udtaget fra en anden / mindre belastet gruppe.

Jeg ristede 1/4lbs ( dog kun 100G i kammer ) - På P1, Dvs. Solid state, fra start til slut.

Total programtid - 9:30
Første knæk - 2:30 - Dvs. efter 7 minutter.
Andet knæk - 0:45
- Gik på COOL med det samme - Knæk fortsatte 30 sekunder og så startede køling.
http://billedeupload.dk/upload/files/2010-12/203bf4da.jpg

Martin B
23. December 2010, 20:41
Hej!

Jeg lurer lidt på at opgradere til Behmor også, så den er temmelig spændende den her tråd...

Godt 2 min henne i den her video http://www.youtube.com/watch?v=4Rx8F4h0EB0&feature=related er der billede af kurver og temp for de 5 preset profiler. Jeg ved ikke om det er noget der ligger i kassen til risteren eller om det er noget der kan bruges overhovedet.

Men jeg følger som sagt dine genvordigheder tæt, Wrisberg - og xer fingre for at du snart får en god rist ud af dyret;)

Wrisberg
23. December 2010, 22:14
Martin B wrote:

Hej!

Jeg lurer lidt på at opgradere til Behmor også, så den er temmelig spændende den her tråd...

Godt 2 min henne i den her video http://www.youtube.com/watch?v=4Rx8F4h0EB0&feature=related er der billede af kurver og temp for de 5 preset profiler. Jeg ved ikke om det er noget der ligger i kassen til risteren eller om det er noget der kan bruges overhovedet.

Men jeg følger som sagt dine genvordigheder tæt, Wrisberg - og xer fingre for at du snart får en god rist ud af dyret;)

Godt at høre at den er relevant. Og tak for link!

Det med profilerne på Behmor, er \"lidt\" tricky.
Du kan se på Første side i den her tråd, at jeg har scannet en side fra brugsvejledningen ind. Der er en oversigt over profilerne.
Redigering i dem kræver lige et par ganges gennemlæsning.
Det foregår ved at de (profilerne) er indelt i %. (længde mellem trin i profilen)
- Hvis man forkorter den samlede ristetid INDEN start, forkorter man Samtlige trin Procentvis i profilen.
Forlænger man INDEN start, er det samtlige trin i profilen som bliver Forlænget Procentvis.
Hvis man forlænger tiden INDEN start, og trykker start, og så forkorter tiden mens man kører, kan man ændre tiden i de forskellige trin af profilen som man har lyst til. Ligeledes hvis man Forkorter INDEN start, og starter ristning, og så vælger at forlænge, så kan man forlænge de midterste eller sidste trin i profilen. Der er rigtig mange muligheder for at redigere profilerne, det kræver bare lige lidt forståelse og forsøg. Men som du kan læse, er jeg ikke helt nået dertil, endnu :-)

Nu må vi se i morgen om den rist fra i morges også skal i skraldespanden.

Sarbaek
23. December 2010, 22:46
Umiddelbart syntes jeg de ser meget mørke ud de bønner, men det er jo svært at bedømme ud fra et foto. Har du husket at rengøre tromlen meget grundigt efter dit tidlige uheld med flammer og røg. Hvis ikke kan det ihvertfald godt afgive en meget grim smag til bønnerne under ristningen og der skal altså ikke så meget til.

Hvis du allerede når andet knæk inden du sætter i cool tror jeg også de bliver for mørke. Eksperimenter lidt med 1. knæk plus 2 minutter eller lign. Altså jo færre variable du har at spekulere på, desto nemmere bliver det jo at få et konsistent resultat.

Det er altid svært med en ny rister, så det er om ikke at miste modet. Husk også endeligt at hvis du finder ud af hvordan den opfører sig med 100 g i tromlen kan det være helt anderledes med 250g i den :)

Men super spændende at du gider poste resultater herinde, det er meget spændende at følge med i selvom man ikke har en Behmor :)

sps79
23. December 2010, 22:50
SÅ lige lidt video´r på youtube om den, bl.a. den der blive linket til her....
OMG man kan jo høre knækkende helt vildt tydeligt :)

I have got to get me one of those B)

Wrisberg
23. December 2010, 23:55
Jeg er helt klar over variablen fra 100g osv. Men har ikke så mange bønner tilbage og lege med, så det er eneste udvej!

alt er tip top rengjort siden uheld, intet spor efter det, sensorer, tromle, kammer osv er som nyt endnu.

Det var heller ikke meningen jeg ville riste så mørkt, men det går stærkt fra første til andet knæk, kun lige ½ minuts stilhed, havde forventet lidt mere.

Jeg logger alle mine resultater, så jeg har noget input og referere til senere.

Behmorthing er fantastisk!

Og ja, Det er skønt at kunne høre andet end \" PsssssssssssBrruuuuPppPpsssss\" når man rister!

mere nyt i morgen når jeg får smagt dagens rist.

Wrisberg
24. December 2010, 10:03
Wrisberg wrote:

Jeg ristede 1/4lbs ( dog kun 100G i kammer ) - På P1, Dvs. Solid state, fra start til slut.

Total programtid - 9:30
Første knæk - 2:30 - Dvs. efter 7 minutter.
Andet knæk - 0:45
- Gik på COOL med det samme - Knæk fortsatte 30 sekunder og så startede køling.

Om det er fordi jeg flyttede risteren til et andet mindre belastet udtag, eller om det er den reducerede mængde der gjorde udslaget ved jeg ikke. Men her til morgen fik jeg et ganske godt skud espresso efter kværnen blev trimmet til.

Nu tør jeg godt riste 200G igen, og så håber jeg på det ikke bliver til skraldespanden.
Der er bedst sandsynlighed for det er strømmen der har gjort udslaget.

Mere info kommer!

Wrisberg
28. December 2010, 10:54
Nu har jeg ristet 2 KG over de sidste par dage og er ved og få lidt overblik / forståelse af dens måde og riste på.
Opstart af maskinen, let, overskueligt display / program / tidsvalg - Betjeningen er virkelig let!
Redigering af de Pre-Programerede tider / programmer kræver lidt gennemlæsning og forståelse, men systemet er rigtig smart og let når først det er forstået.
Tromle, Agnopsamler, og maskine er i en rigtig fin kvalitet, og montering af tromle og agn opsamler er let.
Når den er sat med program og tid, starter den og rister stort set lydløst.
Man kan tydeligt høre og se hvad der foregår med bønnerne.
De præ satte tider er ( hos mig ) ca 1 minut for lange.
Når ristegraden er på vej mod ønsket, skal man stoppe og gå på COOL. Fra man afslutter rist, og til processen går til køling går der ca. 30 sekunder.
Når først man har luret det af, er det muligt og ramme ønsket ristegrad meget let.

Jeg syndes det er ret let og ramme ens ristegrad, fra gang til gang.

Muligheden for at redigere inden for de faste rammer.

Lyd, lugt og røg er meget minimalt. Så det er muligt at riste indendørs

Stor kapacitet. Jeg har ristet 450G, og havde tid tilbage, og god ensartet rist, så 500G tror jeg er muligt. Det skal jeg nok prøve af en gang.

Selvom det var en skidt start, er jeg rigtig glad for Behmor, og har ikke fortrudt købet.

amarone
29. December 2010, 10:38
Super info Wrisberg - og dejligt at høre at du har \"brudt koden\".
Jeg ville selv have været i gang med min Behmor her i juledagene, men der var mere \"supermarkedskaffe\" tilbage. Og den skal altså lige drikkes først :woohoo:
Så jeg kommer nok først i gang LIGE efter nytår.
Og så er det jo skønt at kunne nærlæse dine inputs :lol:

Wrisberg
30. December 2010, 17:06
Godt at høre at mine inputs har lidt brugbar relevans.

Jeg rister videre!

amarone
31. December 2010, 10:29
Fino.
Min beholdning af kedelig supermarkedskaffe ser nu i øvrigt ud til at være så passende lav, at der må være dømt fuld skrue på ristningen fra nytårsdag :laugh:

Wrisberg
31. December 2010, 12:07
husk, det får MEGET STÆRKT efter første . . .

Og start køling i god tid!

amarone
2. January 2011, 11:31
- Har du i grunden prøvet P4-programmet også, Wrisberg?
Så bare i en af Youtube-videoerne, at det program også skulle være rigtig godt - også til espresso (ind til nu har jeg kun prøvet P1). Espresso-kaffe er jo det, jeg alt overvejende skal bruge risteren til.
Så vidt jeg kan se/forstå, er det program knap så \"hårdtpumpet\" som P1. Det kunne jo være, at man havde lidt mere \"reaktions-tid\" og mindre \"stress på\", hvis man bruger det :silly:
Jeg vil jo f. eks helst ikke lave flere solskolninger :woohoo:

Wrisberg
2. January 2011, 18:38
Jeg har prøvet P4 - Og den er god.

Do har jeg ristet mest på P1, for og få lidt føling med maskinen. I dag har jeg ristet på P4, og den er god, men det går bare hurtigt til sidst med den, der skal man være vaks på temperaturen stiger til sidst.

Jeg har fået nogle rigtig gode resultater med P1 - Dem med P4 har jeg ikke smagt, endnu.

P1 er jo til at forudse, idet temperaturen er på maks niveau længe, hvor med P4, kommer den igen til sidst.

Jeg ristede 2x 250G med P4 idag, Espresso Pure og Espresso Classic, så det bliver spændende og smage.

amarone
2. January 2011, 22:44
- Du får da ristet noget Wrisberg :P :laugh:

Ja, men du har da ret i, at det P4-program går hurtig til sidst. Men da vel ikke hurtigere end P1?
- jeg ville mene/tro, at der skulle være den samme fut-i-den i P4`eren mod slutningen af programmet som i P1?

Det undrer mig i øvrigt lige, at det er 250 gram, du rister.
Det burde vel egentlig nærmere være 225 gram ikke? (1 engelsk pund er ca. 454 gram).
Mem hvis det fungerer - og det gør det jo - så er det jo også lige meget :)

Okay da, så lad mig også lige afsløre (tilstå) lidt om mit totale amatør-rist i går :)
Måske burde jeg - set i bagklogskabens ulideligt klare lys - have ventet til i dag ;)
- Der var måske stadig lidt \"nytårs-halløj\" i kroppen :woohoo:
I hvert fald var det ikke ligefrem en ristning til UG.
Dog bliver den ikke kasseret.
Ned ska` den :)
Den har dog denne gang heller IKKE fået for meget, men der i mod lidt for lidt - ja, det kan altså også lade sig gøre - så har man hørt det med :side:
Jeg var så dum at køre/lege lidt frem & tilbage med plus/minus-knappen under ristningen (jep, jeg ved det :silly:). Så lige pludselig var jeg ikke helt klar over \"hvor langt jeg var\" :woohoo:
Nå, men så tænkte jeg, at jeg jo blot kunne lytte mig frem til det rigtige tidspunkt.
Præcis 2 minutter efter det absolut første pop begyndte den at poppe ret så lystigt, så jeg tænkte HJÆÆÆLP og i et split-sekund var jeg helt sikker på, at det her sgu måtte være 2. pop, du ved de der \"maskingeværs-pop\". Pop-pop-pop-pop-pop-p-p-p-p-p............................
- Og \"sluk-fingeren\" sidder jo efterhånden løs på aftrækkeren.
Så tryk, DUT! Slut-finito :unsure:
Meeeen, det har dog så kun været slutningen af 1. pop, jeg har hørt.
- Så ikke en lækker cremet espresso-kaffe i denne ombæring, men det går LIGE an til en kop americano - med lidt god vilje.
Og drikkes ska` det dælme :lol:
Så ka` han lære det, ka` han :lol:

Nå, men om 1 uges tid er det vel tid til en omgang mere.
I øjeblikket bilder jeg mig ind, at af skade bliver man klog.
Faktisk er jeg stadig ukuelig optimist: Jeg skal nok komme efter det :laugh:

Wrisberg
12. January 2011, 11:06
Nu vil jeg efterhånden kalde mig \" fortrolig\" med Behmor 1600. Jeg har ristet meget kaffe, og de er nu konsistente og ender hvor jeg vil have dem.

Amarone, godt at høre du gir den gas også, det er vigtigt og fumle, og lære af det :-)
Har du helt styr på + og - knappernes funktion, afhængig af hvor i risten du er ?
Om du trækker samtlige trin i profilen, kun et trin, eller kun det sidste ?

Jeg rister 250G på 1/2 - Det går fantastisk an på min maskine. Hvis jeg nøjes med de 226G som 1/2 pund er, så skal jeg tage en del af ristetiden fra start af. Ellers får jeg røg i køkkenet!
F.eks, så skal jeg som udgangspunkt starte i B, i stedet for D. Jeg har logget alle mine resultater, så jeg nu, med sikkerhed kan lave en rist som passer med den jeg logger efter. Det er i mit tilfælde super rart, Push And Go nærmest.
Så holder jeg kun lige øje de sidste 5-6 minutter af risten, selvom den lander på sekundet hvor jeg ønsker det.
Så til min spænding i huset er det altså optimalt med en lidt større \"dosis\" - Ligeledes rister jeg 500G på 1 punds settings, det fungerer perfekt.

Jeg har leget med alle profilerne, en del faktisk, og P4 er nu min nye favorit. Jeg rister primært på den.

amarone
16. January 2011, 12:21
Hej Wrisberg (havde ikke li` set, at du har \"været forbi\" :))

- Jeg kan høre/se, at du er meget længere med det apparat, end jeg er.
Jeg ka` slet ikke alt det der \"programerings-noget\" som du er inde på :unsure:
Det jeg foreløbig stiler i mod, er at lave en ok-ristning. Jeg har valgt fuldstændig at følge denne lille \"Behmor-film\", selvom den måske er på \"børnehave-niveau\" :laugh::
http://www.youtube.com/watch?v=gHPZE3blbE8&feature=related
Det er tid igen i eftermiddag :P
En ting, hvor jeg dog afviger en lille smule i forhold til filmen, er at når han i starten trykker på \"B\", får han lagt 1 minut til. Det kan min Behmor åbenbart ikke. Så jeg lægger 1 minut til manuelt med \"plus-knappen\".
- Men bortset fra det :)

Kunne du ikke tænke dig at beskrive din \"yndlings-risteprofil\" (til ½ pund) sådan virkelig skridt for skridt? (gerne enkelt/ikke alt for \"indforstået\" - hvis du forstår :silly:)
Så kunne jeg - og andre - jo prøve, at bruge din \"opskrift\" ved lejlighed :P

amarone
16. January 2011, 18:03
- Ja, ja, da. Så fik jeg begået dagens rist :laugh:
Det begynder da så småt at ligne noget. Men stadig føles det en smule på lykke og fromme. Lidt på gyngende grund. Man ska` godt nok ha` lyttelapperne ude og kunne kontrollere koldsveden :woohoo:
Men jeg fik da vist lavet en hæderlig ristning. Skulle man sige noget, er den måske en my til den mørke side i forhold til det absolut ideelle, men det er nu så lidt, at det næppe vil ødelægge noget.
Jeg synes dog ikke, at bønnerne (eller risteren) reagerer/fungerer helt ens fra gang til gang. Jeg bruger altid 225 gram kaffe og så på P1 (dvs. 12 minutter - som jeg straks forøger til 13 minutter. Efter 1. Pop “tilsætter” jeg yderligere ½ minut. Helt i tråd med Youtube-linket fra forrige post).
Sidste gang jeg ristede startede 2. Pop sådan ca. 10-20 sekunder før tidsudløb. Denne her gang startede 2. Pop 1 minut før tidsudløb. Det undrer mig, at der er så relativ stor forskel fra gang til gang :dry:
- Og i øvrigt hørte jeg de første 1. pop allerede med godt 5 minutter tilbage. Lidt tidligt i forhold til i hvert fald sidste gang jeg ristede.

Har du nogen tider på hvor lang tid der plejer at gå i mellem første 1. Pop og første 2. Pop, når du bruger P1, Wrisberg (eller andre)? Det kunne måske være meget rart lige at have som rettesnor.

sps79
16. January 2011, 20:40
Det er godt at se at du, wrisberg, har fået tæmmet risteren. Og også godt at du, amarone, haler dig ind på ham. Jeg er meget tæt på at ligge billet ind på en behmor.
Det sidste i processen er overbevisning i officer gruppen. Jeg selv værende i befalingsmands gruppen, skal jo have slående argumenter klar. Jeg husker jo tydeligt i en af de første indslag i denne tråd, også af forfatteren, at et argument kunne være ingen lugt. Ser vi bort fra start vanskelighederne, hvordan går det så nu? Lugt´rn?
Jeg tror nemlig at denne rister og jeg ville være et godt par.

Kjeldsen
17. January 2011, 11:06
sps79 wrote:

Det er godt at se at du, wrisberg, har fået tæmmet risteren. Og også godt at du, amarone, haler dig ind på ham. Jeg er meget tæt på at ligge billet ind på en behmor.
Det sidste i processen er overbevisning i officer gruppen. Jeg selv værende i befalingsmands gruppen, skal jo have slående argumenter klar. Jeg husker jo tydeligt i en af de første indslag i denne tråd, også af forfatteren, at et argument kunne være ingen lugt. Ser vi bort fra start vanskelighederne, hvordan går det så nu? Lugt´rn?

Haha, \"Officer gruppen\". Hvad har du ellers klar af slående argumenter? \"Ingen lugt\" er et OK argument, men det er et argument uden værdi (Det lugter heller ikke hvis risteren forbliver hos forhandleren).

Kan hun li\' kaffe? Spil evt. på smagsoplevelsen, floden af friskristet kaffe, uanede mænger lattés! Jeg tror vi bliver nødt til at kende lidt mere til situationen så vi kan hjælpe med at skræddersy et godt argument til dig :laugh:

sps79
17. January 2011, 13:09
Jeg står skidt. Hun drikker ikke kaffe :(
Men men, en shopping tur gør underværker.

Wrisberg
18. January 2011, 06:53
amarone wrote:

Hej Wrisberg (havde ikke li` set, at du har \"været forbi\" :)
Kunne du ikke tænke dig at beskrive din \"yndlings-risteprofil\" (til ½ pund) sådan virkelig skridt for skridt? (gerne enkelt/ikke alt for \"indforstået\" - hvis du forstår :silly:)
Så kunne jeg - og andre - jo prøve, at bruge din \"opskrift\" ved lejlighed :P

Det ville jeg meget gerne, hvis jeg havde en. Jeg kører stadigvæk og prøver forskellige ting, så en decideret \"yndlings\" har jeg ikke. Men Et fællestræk med P4 rist er at jeg manuelt tar ca 2½ minut af ved start, og så putter ind efter jeg er nået ½ vejs i risten.

Jeg skal prøve og lave en video og lægge på Youtube en af dagene.

Wrisberg
18. January 2011, 06:54
sps79 wrote:

hvordan går det så nu? Lugt´rn?

Jeg vil sige, du kan ikke benægte at du har ristet. Den lugter lidt. Men har du åebnt vindue så går det an.

Mht. røg, så er der ingen.

sps79
18. January 2011, 10:32
Wrisberg wrote:

sps79 wrote:

hvordan går det så nu? Lugt´rn?

Jeg vil sige, du kan ikke benægte at du har ristet. Den lugter lidt. Men har du åebnt vindue så går det an.

Mht. røg, så er der ingen.

Super, altså mindre end iroar :)

Coffee makes the world go
18. January 2011, 11:55
sps79 wrote:

Rist en sidamo til hende
kun lige til city ,
så smager den næsten som en slags the B) med lidt citron i baggrunden

hvis hun ikke brokker sig B)
så rister du den lidt mørkere næste gang
og hvis hun ikke brokker sig ,, så er hun allerede ude på et skråplan :laugh:

Kjeldsen
18. January 2011, 12:08
Coffee makes the world go wrote:

sps79 wrote:

Rist en sidamo til hende
kun lige til city ,
så smager den næsten som en slags the B) med lidt citron i baggrunden

hvis hun ikke brokker sig B)
så rister du den lidt mørkere næste gang
og hvis hun ikke brokker sig ,, så er hun allerede ude på et skråplan :laugh:

Det er en god idé! Jeg gjorde det samme med min kæreste, men det har ikke rigtigt haft den ønskede effekt. Hun er dog et håbløst tilfælde da hun afskyr alt der indeholder bare den mindste mængde bitterstoffer som kaffe/øl. Jeg prøvede samme gradvise rist med La Leona. Den fungerer også som en slags te, ved de lysere ristegrader.

amarone
18. January 2011, 12:55
En Youtube-vido ville da være helt fantastisk.
Glæder mig allerede til at se den :lol:

sps79
25. January 2011, 20:19
Det er ved at være lidt tid siden vi har hørt til ristningen. Jeg er meget interesseret i at hører om hvordan det går :)

amarone
26. January 2011, 10:57
- For mit vedkommende kan jeg sige, at ristningen går godt.
Nu har jeg 2 perfekte ristninger i træk bag mig, og tror jeg er ved at ha` indstillet lyttelapperne til at kunne høre/decifrere den rette lyd af de forskellige typer pop`er.
Men jeg ser da stadig med spænding frem til, at/om Wrisberg får lavet den lille Youtube-video.
Det ku` være super at se, og forhåbentlig blive klogere af :laugh:

sps79
26. January 2011, 11:12
amarone wrote:

Nu har jeg 2 perfekte ristninger i træk bag mig, og tror jeg er ved at ha` indstillet lyttelapperne til at kunne høre/decifrere den rette lyd af de forskellige typer pop`er.
Men jeg ser da stadig med spænding frem til, at/om Wrisberg får lavet den lille Youtube-video.

Det lyder godt. Mon ikke snart jeg bare skal bestille den

Kjeldsen
26. January 2011, 14:27
sps79 wrote:

amarone wrote:

Do it :)

sps79
26. January 2011, 14:50
Kjeldsen wrote:

sps79 wrote:

amarone wrote:

I næste måned kører jeg til Århus og køber den. Kæresten er blevet bestukket med en stor tøj bestilling samt en charter rejse til sommer. Det sidste kommer jo også undertegnet tilgode ;)

Kjeldsen
26. January 2011, 15:27
sps79 wrote:

Kjeldsen wrote:

sps79 wrote:

amarone wrote:

I næste måned kører jeg til Århus og køber den. Kæresten er blevet bestukket med en stor tøj bestilling samt en charter rejse til sommer. Det sidste kommer jo også undertegnet tilgode ;)

Haha, wow det blev vist en lidt dyrere rister end du havde regnet med :) Men så længe aftalen er i hus! På forskud \"tillykke\" med risteren :P

sps79
26. January 2011, 15:44
Kjeldsen wrote:

sps79 wrote:

Kjeldsen wrote:

sps79 wrote:

amarone wrote:

Haha, wow det blev vist en lidt dyrere rister end du havde regnet med :) Men så længe aftalen er i hus! På forskud \"tillykke\" med risteren :P

Ja lidt dyrere :dry:
Men men, hvad gør man ikke for hus freden og god kaff

Moretn
3. February 2011, 22:49
Så købte jeg også en Behmor, har lige ristet først rist i dag:woohoo:
Jeg synes den er super fed (har dog ikke prøvet andre), og glæder mig allerede til næste rist. Naturligvis glæder jeg mig også til at smage, men lige nu er det bare fedt at riste:laugh:

Tak til jer alle for de gode indspark, det er klart det, der har hjulpet mig til mit valg af Behmor:)

Wrisberg
4. February 2011, 12:10
Tillykke med den! - Fedt tråden har haft relevans!

Jeg har desværre ikke ristet over 1 uge, studierne tager alt, alt alt for meget tid. Men idag SKAL jeg riste, for har ikke flere bønner. Mht. min tidligere omtalte youtube video så bliver det i fremtiden. Måske nær fremtid.

Jonas

Wrisberg
13. February 2011, 21:47
Lige lidt nyt Info. Hvis man tager og ændrer sin tilslutning i Behmor fra 220V til 230V så er risteren en helt anden. Det er noget jeg lige skal lege lidt mere med. Umiddelbart kan jeg sige at ved første forsøg kom jeg til 2 crack, med en betydeligt lysere bønne end jeg plejer.

Mere info kommer!!

sps79
13. February 2011, 22:24
Så bliver jeg lige nød til at spørge lidt....

Havde du indstillet den til 220V? Og hvis ja, hvorfor?

Wrisberg
14. February 2011, 23:16
Den står til 230V - Jeg Ændrede den til 220V

Hvorfor? - For at se hvordan det artede sig. . . nysgerrighed, intet andet. Den faktiske spænding er nærmere 220 end 230. Der for kunne det være et forsøg værd.

Mine rist bliver mørkere med 230V indstillingen, nærmere det jeg ønsker inden for tiden, så den holder jeg mig på.

sps79
15. February 2011, 00:19
Wrisberg wrote:

Den står til 230V - Jeg Ændrede den til 220V

Hvorfor? - For at se hvordan det artede sig. . . nysgerrighed, intet andet. Den faktiske spænding er nærmere 220 end 230. Der for kunne det være et forsøg værd.

Mine rist bliver mørkere med 230V indstillingen, nærmere det jeg ønsker inden for tiden, så den holder jeg mig på.

Nåh ok...
Jeg læste det som om du havde indstillet den på 220, og nu prøvede 230.
Men hold da op det er en dejlig maskine :)

Wrisberg
15. February 2011, 14:31
Ja, Behmor er skøn. Man hører hvad der sker og kapaciteten er super. Jeg Foretrækker P1-P3 og P4

sps79
15. February 2011, 15:08
Jeg har kigget i den amerikanske manual. Her har producenten skrevet hvilke programmer der foretrækkes til hvilke bønner. F.eks. Africans på P3, All central americans på P1 eller P2.
Jeg har indtil videre fulgt manualen hvad angår tider, programmer osv. Og det fungerer bare. Jeg har en enkel gang justeret lidt på tiden

Wrisberg
15. February 2011, 18:51
P2 er garanteret temp. Jeg har lige ristet 350G og hold øje undervejs ( og filmet ) Og P2 passer under forløbet med min formodning af temperaturen. f.eks 2.37 - da 2 crack kom. Og da jeg gik på COOL, faldt det tal løbende. Jeg rister altid P4 til espresso.

Wrisberg
17. March 2011, 12:04
Jeg har skrevet til Behmor, for at få mere info omkring P1 og P2 knappens funktioner, under rist. De vil ingenting sige, andet end jeg har stødt på det, og der ikke er mere info! - P2 er ihvertfald temp. . . Jeg ville bare gerne have mere info omkring det. Udenlandske sider har heller intet info . .

Og, Så skal der vidst ristes videre! http://www.espressobar.dk/images/fbfiles/images/foto250__1_.jpg

aspedersen
6. May 2014, 02:47
Glad for jeg faldt over denne tråd, da der, forhåbentlig snart, kommer en Behmor ind ad døren. :D

Hvis der er andre der har nogle gode profiler de vil dele, høre jeg gerne.