Bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Raspresso
    Grøn bønne
    • Mar 2010
    • 24

    Bønner

    Halløj

    Jeg er i den uheldige situation, at jeg bor i en by, hvor man umiddelbart ikke kan købe bønner til espresso. Den café hvor jeg tidligere købte dem er nemlig lukket :-(

    Så nu bestiller jeg bønner over nettet. Jeg har købt Super Crema fra KaffeMekka, og jeg synes nu egentligt de smager perfekt. Problemet er bare, at jeg skal give 75 kr. i forsendelse. Det bliver jo lidt dyrt, hvis jeg bestiller 250-500 g. pr. gang (vil jo gerne have det frisk). Hvor længe vel I mene, at man kan have ristede bønner til at stå? Hvis man kan have dem til at stå noget tid, så kan jeg jo måske købe et kilo eller mere ad gangen.

    Hilsen Raspresso
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Bønner

    Det er meget en smagssag og det varierer også fra bønne til bønne, hvor hurtigt de bliver kedelige.

    Jeg er nok selv temmelig fanatisk omkring det og drikker helst ikke bønner der er over 20 dage gamle, gerne mindre.

    Forresten - Kontra kører med gratis fragt på alt fra deres webshop. Deres espresso blend er super lækker.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Ejlemos
      Mellemristet
      • Oct 2009
      • 272

      #3
      Re:Bønner

      Jeg køber for det meste omkring et kilo espresso hjem ad gangen, netop af den grund at man jo kan give lige så meget i porto som selve kaffen koster hvis man kun køber f.eks. 250g ad gangen. Et kilo bønner holder typisk 3-4 uger herhjemme, og jeg har aldrig været ude for at jeg syntes kaffen var blevet gammel og kedeligt inden for den tidsperiode, når bare de opbevares bedst muligt. Mørkt, gerne køligt, og i en ordentlig lukket pose.

      Som Skurken skriver har Kontra jo gratis fragt, dog synes jeg ikke at fordelen er så stor da deres bønner bare er det tilsvarende dyrere end f.eks. Agenternes. Om man så får bedre kaffe for de samme penge, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg endnu ikke har benyttet mig af Kontras tilbud.
      /Emil Malling

      Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

      Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
      ... Og en ønskeseddel såå lang

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Re:Bønner

        En lukket pose? :unsure:

        Det lyder da ikke sundt... bønnerne skal da kunne afgasse?
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • Ejlemos
          Mellemristet
          • Oct 2009
          • 272

          #5
          Re:Bønner

          Skurken wrote:
          En lukket pose? :unsure:

          Det lyder da ikke sundt... bønnerne skal da kunne afgasse?
          Hehe, en lukket ventilpose naturligvis :P Tænkte slet ikke over at der findes andet til kaffe :woohoo:
          /Emil Malling

          Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

          Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
          ... Og en ønskeseddel såå lang

          Comment

          • Sarbaek
            Lysristet
            • Sep 2009
            • 145

            #6
            Re:Bønner

            Alternativt kører Kaffeagenterne (og sikkert også andre) med abonnementer, hvor du får en pose sendt hjem hver måned. Så betaler du ikke så meget i fragt. Eksempelvis 24x225gram kaffe (2 poser om måneden) for 1000 kr. Det bliver jo ca. 40 kr per pose og så er fragten også betalt.
            Izzo Vivi m. PID
            Mazzer Mini Electronic A
            Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Re:Bønner

              Alternativt kunne du jo begynde at riste dine egne bønner :cheer:

              grønne bønner kan holde sig pænt længe

              selv med en (modded)popper kommer du langt
              den kan ikke lave så store portioner ,,men du skal jo også bruge flere små portioner for at blende
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Raspresso
                Grøn bønne
                • Mar 2010
                • 24

                #8
                Re:Bønner

                Jeg er pænt ny i dette game, så tror jeg venter lidt med at riste mine egne bønner. Men helt sikkert noget jeg vil kaste mig ud i på et tidspunkt:-)

                Comment

                • Wrisberg
                  Mørkristet
                  • Sep 2010
                  • 330

                  #9
                  Re:Bønner

                  Jeg har lige haft min \"jomfrurist\" - Jeg har drukket espresso i mange år, men først for nyligt overvejet og riste selv.
                  Troede det var for omstændigt osv.

                  Har købt en Popper, og massere af grønne bønner.

                  Jeg har lige ristet 80g. Og hvis de bliver bare ½ så gode som jeg drømmer om, så er det iorden!

                  Der er umiddelbart mange grunde til at riste selv. .
                  det er let og ændre / lege med ristningen. Og blande bønner. Det er en helt ny dimension!

                  Go for It, eller vent. Men du skal ihvertfald ikke være bange for at kaste dig ud i det.

                  Udgiften til at komme igang kan holdes på under 500kr. Alt inklusiv. Rister, bønner, udgift til termometer osv.

                  Jonas
                  - Ascaso Dream SOON TO BE - PID´ed og OPV´ed
                  - Ascasco Mini
                  - KnockBox - AKA Skraldespand.
                  - Diverse tampere - flade og konvekse.
                  - Brita Elemaris Cool Memo 2.4
                  - Behmor 1600 - Modded
                  - Siemens EQ7

                  Comment

                  Working...
                  X