Første kværn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Carsten O
    Lysristet
    • Aug 2010
    • 53

    Første kværn?

    Sikke meget man kan lære her :-) Jeg er på vej til at købe min første espressomaskine - og dermed også min første rigtige kaffekværn. Og ud fra det jeg har læst her på siden i dag, så er kværnen nærmest vigtige end maskinen, når man er på begynderstadiet.

    Umiddelbart havde jeg tænkt på at købe det populære set: Rancilio Silvia + Rocky - men hvis jeg skal have en kværn der er bedre, hvilken en skal man så vælge? Umiddelbart er er jeg lidt hooked på Vario. Er det et godt trin op af stien i forhold til Rocky-maskinen? Eller er der andre man skal kigge efter?

    Alternativt er jeg måske også interesseret i at købe brugt, hvis der er nogen, der har kværn + espressomaskine til salg. Budgettet er omkring 7.000 for det hele.
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Første kværn?

    Carsten O wrote:
    Alternativt er jeg måske også interesseret i at købe brugt, hvis der er nogen, der har kværn + espressomaskine til salg. Budgettet er omkring 7.000 for det hele.
    Med det budget og lidt tålmodighed burde du kunne få en god HX maskine og en rimelig god kværn. Men du skal nok være \"vaks ved havelågen\" for de forsvinder som regel hurtigt.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • SørenJ
      Lysristet
      • Aug 2008
      • 62

      #3
      Re:Første kværn?

      Kig også på Macap M4 til omkring 3000, hvis du ikke har noget imod doser. Der er ingen klumper og jeg er mere end tilfreds efter dagligt brug i 1½ år.

      Startede med en kværn til de 1000 kr. og den frustration der følger med (især som begynder) at spare på kværnen er bestemt ikke det værd! Det var fantastisk da jeg endelig opgraderede!
      La Spaziale S1 Vivaldi Mini
      Macap M4
      Ascaso I-mini til stempel
      Gene Café
      Faema Faemina Anni 50

      Comment

      • Carsten O
        Lysristet
        • Aug 2010
        • 53

        #4
        Re:Første kværn?

        Jeg endte så med at købe en Ascaso i2, mest af alt fordi den fulgte med en maskine som jeg netop har købt her: en Vibiemme Demobar.

        Men jeg har også på fornemmelse, at det er en ganske god kværn. Synes i hvertfald jeg har spottet et par steder, hvor den får pæn omtale. Det eneste irriterende er, at den ikke er så fleksibel som Vario\'en. Men det overlever jeg nok.

        Comment

        • klaan
          Mellemristet
          • Jul 2010
          • 231

          #5
          Re:Første kværn?

          Carsten O wrote:
          Jeg endte så med at købe en Ascaso i2, mest af alt fordi den fulgte med en maskine som jeg netop har købt her: en Vibiemme Demobar.

          Men jeg har også på fornemmelse, at det er en ganske god kværn. Synes i hvertfald jeg har spottet et par steder, hvor den får pæn omtale. Det eneste irriterende er, at den ikke er så fleksibel som Vario\'en. Men det overlever jeg nok.
          jeg har også en i2..og den er ganske fin start kværn til espresso..den kværner 16 gram på ca 13,5 sek.
          den har lidt tendens til at lave for fin kværning ..lidt kaffemel ...men er egentlig nem at styre når først man har lært den at kende..så kan man jo med tiden købe en brugt vario når der kommer en ..tillykke med købet
          Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
          rancilio epoca e1, nu med lm pf
          3m kalkfilter
          super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

          Comment

          • ChrZacho
            Master Brewer
            • May 2007
            • 1580

            #6
            Re:Første kværn?

            klaan wrote:
            ..den kværner 16 gram på ca 13,5 sek.
            Det lyder lidt hurtigt i mine øre ... som jeg husker min I2 tog det omkring 25sek.
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

            Comment

            • ChrZacho
              Master Brewer
              • May 2007
              • 1580

              #7
              Re:Første kværn?

              Nå .. har lige kigget mine videoer igennem .. nok nærmere 19-20sek ...
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

              Comment

              • klaan
                Mellemristet
                • Jul 2010
                • 231

                #8
                Re:Første kværn?

                jeg havde stopur og vægt på den i søndags..13,5 og 16 gram..
                hmm..måske derfor den føles lidt varm kaffen ??
                Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
                rancilio epoca e1, nu med lm pf
                3m kalkfilter
                super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

                Comment

                • Bebeto
                  Mørkristet
                  • Nov 2009
                  • 455

                  #9
                  Re:Første kværn?

                  Klaan: Det kan jo være en meget frisk bønne du bruger, så du kværner grovere, og måske tamper du også (\"lidt for hårdt\" )* og derved kompenserer ved en grovere maling af bønnerne

                  Det vil jo give en hurtigere tid på kværnen

                  *lidt for hårdt i forhold til de generelle retningslinier, men som sagt kun en rettesnor
                  Hilsen Andreas

                  Diverse....

                  Comment

                  • BaristaDK
                    Master Brewer
                    • Nov 2007
                    • 1643

                    #10
                    Re:Første kværn?

                    Det er fuldstændig ligegyldigt hvor hårdt du tamper, når vandet rammer kaffen med 9 bar, er det utrolig lidt indvirkning det har på tiden af skuddet. Du kan helt undlade at tampe, men så er det svært at få portafilteret sat fast og det sviner også ganske gevaldigt.
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                    Comment

                    • Bebeto
                      Mørkristet
                      • Nov 2009
                      • 455

                      #11
                      Re:Første kværn?

                      BaristaDK wrote:
                      Det er fuldstændig ligegyldigt hvor hårdt du tamper, når vandet rammer kaffen med 9 bar, er det utrolig lidt indvirkning det har på tiden af skuddet. Du kan helt undlade at tampe, men så er det svært at få portafilteret sat fast og det sviner også ganske gevaldigt.
                      Det vil sige at tampning kun er for at lette rengøringen af bryggehovedet!?!

                      Sorry Daniel, men hjemme hos mig der ændre det altså gennemløbstiden... :dry:
                      Hilsen Andreas

                      Diverse....

                      Comment

                      • BaristaDK
                        Master Brewer
                        • Nov 2007
                        • 1643

                        #12
                        Re:Første kværn?

                        og for at kunne få mere kaffe i kurven. Jo finere man kværner jo større betydning vil det også have, men det er meget lidt. Har du prøvet at tage tid med lige meget kaffe i?

                        Selvfølgelig hjælper det også på at overfladen på kaffen er jævn så man ikke får en uens estraktion af pucken.
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                        Comment

                        • klaan
                          Mellemristet
                          • Jul 2010
                          • 231

                          #13
                          Re:Første kværn?

                          Bebeto wrote:
                          Klaan: Det kan jo være en meget frisk bønne du bruger, så du kværner grovere, og måske tamper du også (\"lidt for hårdt\" )* og derved kompenserer ved en grovere maling af bønnerne

                          Det vil jo give en hurtigere tid på kværnen

                          *lidt for hårdt i forhold til de generelle retningslinier, men som sagt kun en rettesnor
                          nu var det jo tiden som kværnen er om at lave 16 gram..smiler..kører næsten altid ca 25 sek når jeg brygger..og varmen er kaffebønnerne når den er kværnet..men som udgaangspunkt er jeg rimelig tilfreds..og til sidst..ja mine bønner er alle ristede starten af 8 måned..men tak for inputtet..
                          Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
                          rancilio epoca e1, nu med lm pf
                          3m kalkfilter
                          super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

                          Comment

                          • ChrZacho
                            Master Brewer
                            • May 2007
                            • 1580

                            #14
                            Re:Første kværn?

                            Såååå .. fik jeg endelig lagt video op ... I2 .. om det lige er 16g ved jeg ikke, men det er der omkring.
                            Administrator på EspressoBar
                            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                            Mazzer Kony Electronic

                            Comment

                            Working...
                            X