Hjælp en nybegynder, please :-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tosh
    • Apr 2024

    Hjælp en nybegynder, please :-)

    Hej allesammen

    Blev hooked på frisk kaffe efter at have smagt friskristet/kværnet kaffe fra kaffe-agenterne i en stempelkande (Costa Rica Tarrazu El Puma og den er dejlig rund og fyldig som vi gerne vil have kaffe). Så købte fluks en GeneCafe og en Nivona Cafegrano 120, et kilo \"Colombia Excelso koffeinfri\" og 3 kilo \"Costa Rica Tarrazu El Puma\" og her i weekenden gik det så ud over de koffeinfri bønner og det gik ikke så godt...

    Brugte denne metode, som nogle herinde også har brugt. Forvarmede GC\'en på 250 grader i 5 min. 230 gram bønner i og så blev den sat til 245 grader indtil starten af 1. knæk som kom efter 10,5 min. Så blev der skruet ned til 150 grader i 3. min og derefter ca. 3. min på 230 grader (det havde fået en god brun farve)og derefter blev kølingen igangsat indtil den nåede godt ned og derefter blev bønnerne kølet færdig ved at jeg hældte dem frem og tilbage mellem 2 si\'er (bønnen havde ikke olieudtræk og det så heller ikke ud til at den havde udvidet sig meget, dog var der små udbulninger). Så dampede de af i 8 timer(kunne ikke vente længere)kværnede nok til en stempelkande, brugte 94 grader varmt flaskevand og så blev det drukket. Vi blev noget så skuffet, dagsgammel kaffe varmet op i mikroovn smagte bedre.

    Har I evt. nogle ting jeg kan gøre anderledes? Har læst en del indlæg herinde men er stadig meget i tvivl om hvordan bønnen skal være til stempelkande? Til at starte ønsker vi bare at kunne riste \"Costa Rica\'en\" så den smager som vi husker det og med tiden også kunne riste en koffeinfri bønne (det eneste konen gider at drikke om aftenen).

    Tak for et virkeligt inspirerende site :-)
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    #2
    Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

    det lyder som om du har gjort det meste rigtig, bortset lige fra det med ventetiden... 8-24 afgasning i åbne poser og mellem 5-10 dage i lukke ventilposer, så skulle den smage super
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #3
      Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

      Prøv at lade kaffen ligge i et par dage mere .. eller måske en uge.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

        Har ikke prøvet at riste den bønne, så vil ikke give dig råd hvad profilen angår.

        Det første du dog gør galt er det med de 8 timer. Efter 8 timer er bønnen, slet, slet ikke klar til at drikkes!

        Giv den lige 4-5 dage før du helt opgiver drømmen
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • Skurken
          Master Brewer
          • Jun 2008
          • 1985

          #5
          Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

          Shit mand, folk er hurtige på tasterne her til aften.
          Mvh. Anders


          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

          Comment


          • #6
            Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

            Jep, folk er hurtige :-) Mange tak for rådene og vi vil igen smage på den koffeinfri i næste weekend.

            Kan I sige noget om hvordan bønnen skal se ud til en stempelkande? og hvis nu det er der hvor der er olie udtræk, er det så ikke for sent at starte kølingen, da den jo fortsætter med at riste?

            De bønner jeg endte med var ikke blevet meget størrer men var ret mørkebrune men uden olie udenpå. Er lidt bange for at de måske ikke har fået nok alligevel..

            Comment

            • HenrikP
              Master Brewer
              • Jul 2008
              • 1593

              #7
              Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

              Olieudtræk er jo ikke nødvendigvis et kvalitets stempel, jeg ville gå efter en City maks Full City
              Henrik Palshøj

              Comment

              • Sarbaek
                Lysristet
                • Sep 2009
                • 145

                #8
                Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

                Nu skal det også nævnes at koffeinfri bønner er noget sværere at riste end \"alm\" bønner. De opfører sig lidt anderledes under ristningen.

                Ellers lyder det fornuftigt det folk har skrevet
                Izzo Vivi m. PID
                Mazzer Mini Electronic A
                Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

                Comment


                • #9
                  Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

                  Tak igen for alt hjælpen, prøver at smage på bønnerne her i weekenden for at se om det har hjulpet :-)

                  Prøver så også lige at riste \"Costa Rica\'en\" og se hvordan den opfører sig.

                  Er der nogle der har oplevet at deres Gene Cafe er gået istykker såfremt man har taget bønnerne lige når de er færdige med at riste for at køle dem eksternt?

                  Comment

                  • Sarbaek
                    Lysristet
                    • Sep 2009
                    • 145

                    #10
                    Re:Hjælp en nybegynder, please :-)

                    Det er den fremgangsmåde 95% af brugerne herinde bruger. Jeg tror den generelle konsensus er at når du har dumpet bønnerne sætter du beholderen tilbage og kører nedkølingscyklus færdig (dvs. starter maskinen igen og går på cool med det samme).
                    Izzo Vivi m. PID
                    Mazzer Mini Electronic A
                    Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

                    Comment

                    Working...
                    X