Brug af Gene Café indendørs ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ejlemos
    Mellemristet
    • Oct 2009
    • 272

    Brug af Gene Café indendørs ??

    Hej Venner

    Jeg går med tanker om snarest at anskaffe mig en rister. Valget var egentlig faldet på en Hottop model B, men efter en snak med Niels fra KaffeMekka er jeg blevet meget i tvivl. Han fortalte at de to digitale modeller B og P har det med at gå i stykker (vist nok noget med displayet) så han har valgt ikke at forhandle dem mere.

    Da jeg ønsker mig de bedst mulige betingelser for at have indflydelse på ristningen, og mulighed for at eksperimentere, har jeg overvejet en Gene Café i stedet.

    Nu kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om brugen af sådan en inden døre... Jeg har nemlig ikke de store muligheder for at riste udenfor, med mindre vejret er godt.

    1. Er røgudviklingen til at håndtere inden døre? Under en emhætte måske?
    2. Kan man sætte en slange fra den store chaff-collector og til f.eks. emhætten ?

    Hvad gør I ?
    /Emil Malling

    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang
  • filip
    Stamgæst
    • Mar 2008
    • 761

    #2
    Re:Brug af Gene Café indendørs ??

    Hej Emil !
    Jeg rister altid indendørs, jeg har heller ikke mulighed for at riste udenfor.
    Jeg har sat rør fra Silvan sammen og ledt røgen ud af vinduet. Rørene bliver varme men er ikke i nærheden af at nå en smeltetemperatur.
    Jeg købte først en folie slange der kunne trækkes ud, men folien var snoet, et aflangt stykke, så røgen kunne godt slippe ud visse steder på slangen. Efter ristningen var det helt vildt bøvlet at få rullet slangen sammen, og hvor skal man lige lægge en ildelugtende 1,5m lang folie slange..
    Du burde også kunne stille Genen under en emhætte så røgen siver derop, men det vil muligvis gøre det svært at høre knækkene, pga larmen.

    Et billede :

    /F
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist


    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Brug af Gene Café indendørs ??

      Jeg rister indenfor med en slange ud af vinduet. Det fungerer upåklageligt.

      Nogle gange rister jeg også bare uden at have slangen på (læs: Når konen ikke er hjemme) og så kan man da helt sikkert godt lugte det en smule. Det lugter kun grimt lige til aller sidst når bønnerne går i andet knæk synes jeg. Indtil da er det sådan en hyggelig sød lugt som man bliver glad af. Igen ikke noget min kone er 100% enig i, men det synes jeg altså.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • OleMar.
        Mellemristet
        • Mar 2008
        • 162

        #4
        Re:Brug af Gene Café indendørs ??

        Der ligger også nogle billeder af Mobaks \"rørføring\" i billedgalleriet til videre inspiration:



        Den store chaff collector kan helt klart anbefales da den nemt kan kobles med et (varmebestandigt) rør.

        Jeg er netop flyttet tilbage til DK efter at have boet i Italien og skal selv til snart at finde på en rør-løsning da klimaet ikke længere tillader udendørsristning hele året
        Mvh. Ole


        Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

        Comment

        • Ejlemos
          Mellemristet
          • Oct 2009
          • 272

          #5
          Re:Brug af Gene Café indendørs ??

          Mange tak for de yderst brugbare kommentare! Så er Gene\'en også en mulighed for mig.

          Er der nogen Hottopejere som kan be- eller afkræfte problement med de digitale modeller? Eller skal jeg ikke være bange for at anskaffe mig en Hottop B ?
          /Emil Malling

          Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

          Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
          ... Og en ønskeseddel såå lang

          Comment

          • JoE
            Mørkristet
            • Feb 2010
            • 323

            #6
            Re:Brug af Gene Café indendørs ??

            Jeg ristede med Gene en gang i mit køkken. Det var nok til at gøre det klart for mig, at det holder ikke. Min løsning på sagen ser sådan ud:





            Udstyr:
            Den store agnkollektor, en dims fra silvan passer perfekt på kollektoren og har en indvendig gummipakning, et spændbånd og så røret som er 12 cm Ø, men fint passes til. Og ud ad vinduet med alt det du ikke vil have i køkkenet.

            Jeg har placeret den lige foran vinduet fordi det hjælper kølingen. Lukkede vinduer når jeg rister og helt op med dem når jeg køler. På den måde er min køletid helt nede på under 7 min om vinteren og ca 8,5 på en sommeraften.

            Når jeg ikke rister står \"skorstenen\" ude på bagtrappen. Da den stinker, tro mig, sætter jeg en plastikpose over toppen med en elestik. Det løser faktisk problemet.

            Efter at have brugt skorstenen i et års tid, er den totalt fedtet indvendig. Og jeg er rigtig glad for at den \"sovs\" ikke befinder sig i mit køkken.

            Eneste minus er, at knæklydene er sværere at høre. Som om de forsvinder med den varme luft ud ad vinduet, men så må man jo være des skarpere en rister B)

            Håber det kan bruges..
            Alex mkII
            Mazzer Super Jolly E homemade edition
            Gene
            Espro

            Comment

            • JoE
              Mørkristet
              • Feb 2010
              • 323

              #7
              Re:Brug af Gene Café indendørs ??

              Hjælp.. Hvad er det man skal gøre ved sine billeder for at de kan oploades?
              Alex mkII
              Mazzer Super Jolly E homemade edition
              Gene
              Espro

              Comment

              • nkbitsch
                Lysristet
                • May 2010
                • 124

                #8
                Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                de skal være max 499x699px og fylde 200kb, ellers skal du uploade dem et andet sted, og linke til dem.
                Manufacture Mechanika III
                IMEX CR-100 rister
                MAZZER mini E polished!

                Og så et link til min blog om min anden passion, nemlig foto!

                Comment

                • JoE
                  Mørkristet
                  • Feb 2010
                  • 323

                  #9
                  Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                  Tak, men billeder og it er jeg ikke så god til. Hvordan gør jeg \"det der\" med mine billeder? :blush:
                  Alex mkII
                  Mazzer Super Jolly E homemade edition
                  Gene
                  Espro

                  Comment

                  • ChrZacho
                    Master Brewer
                    • May 2007
                    • 1580

                    #10
                    Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                    Ejlemos wrote:
                    Mange tak for de yderst brugbare kommentare! Så er Gene\'en også en mulighed for mig.

                    Er der nogen Hottopejere som kan be- eller afkræfte problement med de digitale modeller? Eller skal jeg ikke være bange for at anskaffe mig en Hottop B ?
                    Jag havde en HotTop hvor displayet gik ... men at det skulle være et generelt problem har jeg ikke hørt noget om.
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

                    Comment

                    • BaristaDK
                      Master Brewer
                      • Nov 2007
                      • 1643

                      #11
                      Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                      Efter at have læst lidt rundt omkring på nettet, ville jeg klart vælge en Hottop B, da den giver de bedste muligheder for at styre risten.

                      At Niels har valgt ikke at forhandle dem mere er jo ærgeligt, men jeg har hørt historier om folk der har fået reservedele direkte fra fabrikken, så mit indtryk er, at Hottop yder en rigtig god servise, samtidig med at de har et godt produkt
                      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                      Comment

                      • Falckmanden
                        Coffeeholic
                        • Feb 2009
                        • 1370

                        #12
                        Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                        JoE wrote:
                        Tak, men billeder og it er jeg ikke så god til. Hvordan gør jeg \"det der\" med mine billeder? :blush:
                        jeg bruger den her på anbefalibg af bss. link

                        Kasper
                        Hjemme:
                        ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                        La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                        Mazzer Robur E

                        Arbejde:
                        ECM Michelangelo 2grp
                        Mazzer Major

                        Comment

                        • Ejlemos
                          Mellemristet
                          • Oct 2009
                          • 272

                          #13
                          Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                          BaristaDK wrote:
                          Efter at have læst lidt rundt omkring på nettet, ville jeg klart vælge en Hottop B, da den giver de bedste muligheder for at styre risten.

                          At Niels har valgt ikke at forhandle dem mere er jo ærgeligt, men jeg har hørt historier om folk der har fået reservedele direkte fra fabrikken, så mit indtryk er, at Hottop yder en rigtig god servise, samtidig med at de har et godt produkt
                          Hej Daniel
                          Det er efter hånden også den konklusion jeg er kommet til. Jeg har i hvert fald stadig meget lyst til at købe en HotTop B - præcis af samme årsag som du skriver!

                          Jeg synes ikke at kunne finde nogen danske butikker som forhandler den - hvor den vel at mærke er på lager. Jeg har skrevet og spurgt Emofabrik og Mokkahouse, om de får den hjem. Jeg ville nemlig helst købe den hos en dansk forhandler, i tilfælde af at jeg skulle få brug for garanti og reklamationsret.

                          Jeg har dog også hørt om flere som har haft en god oplevelse med eks. engelske forhandlere eller HotTop USA mht. garanti og reservedele. Så et muligt alternativ ville helt sikkert være at købe fra udlandet. Er der nogen som kender til hvor meget told og moms man skal betale når man køber uden for EU ? og er der nogen forslag til hvor man kunne købe den udenlands ?
                          /Emil Malling

                          Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

                          Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                          ... Og en ønskeseddel såå lang

                          Comment

                          • JoE
                            Mørkristet
                            • Feb 2010
                            • 323

                            #14
                            Re:Brug af Gene Café indendørs ??







                            Billeder af skorstenen nævnt i ovenstående :laugh:
                            Alex mkII
                            Mazzer Super Jolly E homemade edition
                            Gene
                            Espro

                            Comment

                            • JoE
                              Mørkristet
                              • Feb 2010
                              • 323

                              #15
                              Re:Brug af Gene Café indendørs ??

                              Alex mkII
                              Mazzer Super Jolly E homemade edition
                              Gene
                              Espro

                              Comment

                              Working...
                              X