Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • iDont
    Grøn bønne
    • Jun 2010
    • 31

    Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

    Hej med jer.

    Jeg er helt ny herinde, men allerede nu har jeg fået en fiks idé fra andre indlæg på forummet. Det drejer som om denne metode hvor man fjerne kaffegrumsen fra stempelkanden. Lige fra første gang jeg så en video med det på youtube tænkte jeg: Hvorfor ikke bare lægge kaffen oven på stemplet, fyre vand i, lade det trække, og så hive stemplet op, fjerne kaffen, og i med det igen.

    Er der nogen der har prøvet dette? Jeg kunne måske forestille mig at det kunne være lidt besværligt, så hvis nogen kan sige; \"Jeg har prøvet det, det er helt umuligt, så gider jeg ikke selv spilde tid på det. Men ellers tager jeg gerne den hårde vej, og får mig nogle erfaringer med det selv!

    Med venlig hilsen
    Rasmus
  • Bebeto
    Mørkristet
    • Nov 2009
    • 455

    #2
    Re:Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

    SUPER MED EN GOD TANKE

    Men de fleste stempelkander er lavet med en si der kun virker optimalt den ene vej (hvilket er ned).
    En anden tanke er, når nu man løfter alt kaffegrumsen op, hvor kommer den så hen?!? måske rundt på alle sider af stempelkanden og måske en smule falder tilbage ned i den nybryggede kaffe.

    Fin tanke, men tror ikke at det vil blive nemmere en 2 store skeer til at fjerne kaffegrumsen med
    Hilsen Andreas

    Diverse....

    Comment

    • iDont
      Grøn bønne
      • Jun 2010
      • 31

      #3
      Re:Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

      Hehe, jeg ved det ikke.. Men hvis det kun er selve sien der er et problem, så kan den ihvertfald i Bodums kander vendes om.. Jeg laver lige et lille forsøg om lidt.. Det er jo alligevel ved at være kaffetid.

      Jeg har 2 stempelkanden, så jeg tænker en fremgangsmåde i den her stil:
      Jeg vender filtret fra den ene kande om, og sætter den i kanden
      Smider kaffe og vand oven i
      Lader det trække, og piller stemplet og kaffen op.
      Sætter det andet stempel (hvor filtret vender rigtigt) oveni, for ikke at få eventuelt kaffegrums der er faldet ved siden af med.

      Comment

      • iDont
        Grøn bønne
        • Jun 2010
        • 31

        #4
        Re:Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

        Det gjorde ikke den helt store forskel, i forhold til grums i koppen, men det var faktisk noget mere ligetil end først antaget.

        Konklusion:
        Hvis du ikke har noget imod grums i bunden af koppen, men ikke gider at din kaffe står og bliver bitter i stempelkanden, så fungerer det meget fint!

        Comment

        • Kaffebønne
          Mellemristet
          • May 2010
          • 183

          #5
          Re:Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

          Hej.

          Jeg har indtil for et par dage siden brugt en billig kværn til stempelkaffe. Jeg har også altid hadet det bitre snask i bunden af koppen.
          Jeg købte mig så en ordentlig kværn og det har helt sikkert gjort en stor forskel. Meget mindre grums.

          kaffebønne
          Rocket Cellini
          Compak K3 Elite
          Alt muligt andet der kan laves kaffe på

          Comment

          • iDont
            Grøn bønne
            • Jun 2010
            • 31

            #6
            Re:Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

            Og du har ikke problemer med at kaffen bliver bitter af at stå i kanden?

            Comment

            • Kaffebønne
              Mellemristet
              • May 2010
              • 183

              #7
              Re:Stempelkande -spørgsmål og erfaringer

              Jeg har en lille kande så det får ikke lov at stå ret længe.

              kaffebønne
              Rocket Cellini
              Compak K3 Elite
              Alt muligt andet der kan laves kaffe på

              Comment

              Working...
              X