PDA

Se fuld version : vandmængde til brygning og glasstørrelse

micko
7. June 2010, 17:42
jeg går og grubler over nogle spørgsmål som jeg håber at kunne få lidt hjælp med. Jeg brygger min kaffe på en La Pavoni Proffesional, og anvender kun mit dobbelt filterbasket. Jeg vil tro at jeg anvender omkring de 14 g espresso til hver brygning. Mine spørgsmål lyder som følger:

Når jeg brygger med dobbeltfilter og 14 g kaffe, skal jeg så lade to skud vand løbe igennem ved en brygning for at få en dobbelt espresso. Spurgt på en anden måde; hvor meget skal et sådan skud fylde i ml/cl

Hvis jeg blot lader et enkelt skud vand løbe igennem føromtalte mængde, og der brygges i én kop, er der så blot tale om en ekstra stærk espresso eller?

Jeg har kig på nogle picadieglas, og valget står imellem 25 cl og 31 cl. Jeg påtænker at brygge cappucino og latte. Hvilken størrelse ville i foretrække jf. ovennævnte doseringer?

Kjeldsen
7. June 2010, 18:21
Et dobbelt-shot er ca 60 ml, afhængigt af hvem du spørger. De fleste indstiller deres skud ved at forsøge at ramme 50-60 ml på omkring 25 sekunder. Løber det for hurtigt, stilles kværnen finere, løber det for langsomt stilles kværnen grovere. I sidste ende er det dog afhængigt af hvad man forsøger at opnå (Undersøg evt. termerne \"Ristretto\" og \"Lungo\" ). Der findes andre midler til at indstille sine shots, såsom at bruge mere kaffe, 14g er lige i underkanten for mig personlig, feks.

Hvor meget er \"et skud vand\" / \"to skud vand\" for dig?

micko
7. June 2010, 19:22
Jeg ved ikke præcis hvor meget vand der løber gennem maskinen i et enkelt skud, men skal jeg da have målt.

Hvis jeg brygger en dobbelespresso på 60 ml, hvilken størrelse glas er så at foretrække til en cappucino eller en latte; 25 eller 31 cl?

Og lige et tillægsspørgsmål: Laves en normal cappucino eller en normal latte med en enkel espresso eller en med en dobbelt?

ChrZacho
8. June 2010, 00:14
En normal Cappuchino og latte er med et skud .. ellers hedder det en dobbelt cappuchino/latte

ChrZacho
8. June 2010, 00:21
micko wrote:

Hvis jeg brygger en dobbelespresso på 60 ml, hvilken størrelse glas er så at foretrække til en cappucino eller en latte; 25 eller 31 cl?

Det rigtige svar er at smage dig frem til hvad DU foretrækker .. ;)

Jeg bruger 36cl til latte (http://www.kaffemekka.dk/default.asp?Action=Details&Item=163) og 15cl til cappuchinoer (http://www.coffeecollectiveshop.dk/shop/cappuccinokop-lille-6-188p.html)

Thebat18
8. June 2010, 09:28
Hvor mange gange kører du håndtaget ned?
én \"rutine\" vil dække et enkelt skud, altså armen helt op og helt ned.
Et dobbeltskud bliver deffineret ved at du kører håndtaget ned til lidt over midten - op igen og derefter fuldfører du ved at køre håndtaget helt ned. Det går som en dobbelt.

Det svære ved en La Pavoni bliver at kunne lave 2\' træk uden at lave channeling i pucken og uden at dit andet træk, bliver trukket så hurtigt at man skulle tro der ikke var noget kaffe i filteret.

Men forklar venligst :)

micko
8. June 2010, 18:23
Normalt kører jeg kun håndtaget ned en enkelt gang, hvis jeg nøjes med at sætte en enkelt kop under bryghovedet. Men når jeg kører med en store filterbasket laver jeg vel egentlig blot en ekstra stærk espresso, hvis jeg ikke lader håndtaget trykke ned to gange eller? Jeg mener der kommer jo ikke mere vand i gennem kaffen, blot fordi jeg kører med dobbelt filterbasket og 14-15 g espresso. Og hvis jeg stiller to kopper under tuden for jeg vel blot to halve kopper stærk espresso i stedet for to normale kopper espresso :blink: Det er vel nødvendig at lade håndtaget pumpe to gange, hvis jeg vil lave to kopper af gangen, eller hvis jeg ønsker at brygge en enkel dobbelt.

Bliver sgu helt forvirret :silly:

Mht glas. er i til 25 cl. eller 31. cl i forhold til at brygge en latte?

haakon
10. June 2010, 19:21
Når det gjelder størrelsen på en cappuccino mener jeg å ha hørt at kaffen utgjør ca 1/3 av volumet. Så en cappuccino med et dobbeltskudd (60ml) får grovt sagt et volum på 180ml. Dertil kommer litt margin og personlig smak.

Skurken
11. June 2010, 07:46
haakon wrote:

Når det gjelder størrelsen på en cappuccino mener jeg å ha hørt at kaffen utgjør ca 1/3 av volumet. Så en cappuccino med et dobbeltskudd (60ml) får grovt sagt et volum på 180ml. Dertil kommer litt margin og personlig smak.

Den med 1/3 del er forældet efterhånden. Der er ikke mange steder man får en dobbeltskud capa på 180 ml. Mener WBC\'s regler for cappuccino hedder mellem 150 og 180 ml for en enkeltskuds.

Det med personlig smag er dog det helt rigtige. Nogle kan lide dem meget stærke andre ikke, man er nødt til at prøve sig lidt frem.

Personligt bruger jeg 150 ml kopper til enkeltskuds cappa og 220 ml til dobbeltskud.

haakon
11. June 2010, 10:45
Så fikk jeg da en unnskyldning til å til å kikke litt på WBC Rules and Regulations.

2.2.2. Cappuccino
A. A Cappuccino is a beverage of ratios, producing a harmonious balance of one (1) single shot of espresso, steamed milk and frothed milk.
B. A traditional cappuccino is a 5 to 6 ounce / 150 to 180 ml beverage.
C. A cappuccino should be served in a 5 to 6-ounce / 150 to 180 ml cup with a handle.
D. Any additional toppings, spices or powdered flavourings are not allowed.

haakon
11. June 2010, 10:56
Så fant jeg da også kilden til min misinformasjon: wikipedia (under espresso).

Cappuccino: Traditionally, one-third espresso, one-third steamed milk, and one-third microfoam. Often in the United States, the cappuccino is made as a cafè latte with much more foam, which is less espresso than the traditional definition would require. Sometimes topped (upon request) with a light dusting of cocoa powder.

micko
13. June 2010, 11:49
Svar til thebat18:
Jeg forsøger mig med den såkaldte \"Fellini move\" der bl.a. er beskrevet her: http://www.home-barista.com/levers/how-many-grams-of-coffee-for-pavoni-pro-t10444.html

Med denne metoder synes jeg at mit dobbelskud bevare sin styrke og sin crema.

Mht. cappuccinokopper har jeg kig på den 150ml kop som ChrZacho henviser til, dog uden logo. Så mon ikke det bliver min nyeste investering ;-)

falke
30. June 2010, 09:42
Jeg har haft samme maskine i 3 år og anvendte ca 15 g til db-shot. Jeg trak håndtaget op og ventede 10 sekunder inden jeg trykkede det ned med rimeligt tryk på. Så snart det var nede skyndte jeg mig at løfte det op igen og STRAKS trykke ned igen. Andet tryk går meget hurtigere.

Jeg har aldrig målt mængden men jeg fik fin crema.