Formalingsgrad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • YouTwo
    Mellemristet
    • Jan 2010
    • 213

    Formalingsgrad

    Hej hej,

    så kom dagen hvor jeg skulle afprøve min for mig nye kværn - YES

    Jeg har købt en Ascaso i2 brugt og den passer fint til mig i størelsen. Desværre var den indstillet til stempel, da jeg modtog den, så der skulle liiiige laves nogle justeringer, så formalingsgraden blev rigtig.

    Kværnen er jo trinløs og jeg drejede og drejede på hjulet og brugte den del bønner før jeg nåede en formalingsgrad der så og føltes rigtig.

    Men hvordan ved jeg om formalingsgraden ER rigtig? For fin eller for grov? Og kan kværnen kværne det for fint, nu hvor den er trinløs?

    Jeg har købt to poser espressobønner i Irma til forsøg, så jeg finder den rigtige formalingsgrad. Og så når den er fundet, har jeg en pose fra TCC stående og den glæder jeg mig til.

    Og så har jeg lige et andet spørgsmål, til dem der kender kværnen.

    Skal bønneholderen side så løst, at den røster, når jeg kævrner?

    Mange tak for hjælpen.

    //Henrik
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Formalingsgrad

    Ja ... I2 kan kværne for fint.

    Mht hvor fint det skal være er det når du får 60ml ud på 25sek ... det er den nemmeste måde at gøre det på.

    Hopperen sidder lidt løst den jeg havde gav ingen problemer, du kan evt prøve at give den lidt tape for at få den til at sidde strammere.

    Du skal nok ikke forvente at du kan bruge en kværningsgrad på to forskellige kaffer, men det er da en start.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • YouTwo
      Mellemristet
      • Jan 2010
      • 213

      #3
      Re:Formalingsgrad

      Tak for svaret ChrZacho, men du har lige gjort mig forvirret på et højere plan :S

      Jeg troede at når først kværnen var indstillet til espresso, så kørte det bare. Men nu siger du, at hvis jeg har fundet the spot til en bønne, er det ikke nødvendigvis the spot til en anden bønne? Det betyder jo, at jeg kan fylde min PF nogle gange, før jeg rammer the spot, hver gang jeg skifter bønner :dry:

      Nå men de kloge hoveder siger jo, at øvelse gør mester og Rom ikke blev bygget på én dag.

      Hvad kan jeg sige. Det er dyrt at uddanne sig :laugh:

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:Formalingsgrad

        Roadrunner wrote:
        Hej hej,

        så kom dagen hvor jeg skulle afprøve min for mig nye kværn - YES

        Jeg har købt en Ascaso i2 brugt og den passer fint til mig i størelsen. Desværre var den indstillet til stempel, da jeg modtog den, så der skulle liiiige laves nogle justeringer, så formalingsgraden blev rigtig.

        Kværnen er jo trinløs og jeg drejede og drejede på hjulet og brugte den del bønner før jeg nåede en formalingsgrad der så og føltes rigtig.

        Men hvordan ved jeg om formalingsgraden ER rigtig? For fin eller for grov? Og kan kværnen kværne det for fint, nu hvor den er trinløs?

        Jeg har købt to poser espressobønner i Irma til forsøg, så jeg finder den rigtige formalingsgrad. Og så når den er fundet, har jeg en pose fra TCC stående og den glæder jeg mig til.

        Og så har jeg lige et andet spørgsmål, til dem der kender kværnen.

        Skal bønneholderen side så løst, at den røster, når jeg kævrner?

        Mange tak for hjælpen.

        //Henrik
        Tillykke med kværnen
        Du skal ikke ærgre dig over at du er nød til selv at \"skyde kværnen ind\". Det kan man lære meget af! som ChrZacho også skriver, kan du sigte efter at ramme ca 50-60 ml i koppen på 25-30 sek. Når du så har lavet en kop, så smag på resultatet og bemærk hvad den for korte/lange ekstraktionstid betyder for smagen. Det er ganske interessant.
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • Ejlemos
          Mellemristet
          • Oct 2009
          • 272

          #5
          Re:Formalingsgrad

          Roadrunner wrote:
          Tak for svaret ChrZacho, men du har lige gjort mig forvirret på et højere plan :S

          Jeg troede at når først kværnen var indstillet til espresso, så kørte det bare. Men nu siger du, at hvis jeg har fundet the spot til en bønne, er det ikke nødvendigvis the spot til en anden bønne? Det betyder jo, at jeg kan fylde min PF nogle gange, før jeg rammer the spot, hver gang jeg skifter bønner :dry:

          Nå men de kloge hoveder siger jo, at øvelse gør mester og Rom ikke blev bygget på én dag.

          Hvad kan jeg sige. Det er dyrt at uddanne sig :laugh:
          Jeg byder lige ind igen
          Ikke nok med at \"the spot\" er forskelligt fra kaffe til kaffe, det ændrer sig typisk også lidt jo ældre dine bønner bliver. Du må nok indstille dig på at skulle skrue på formalingsgraden på kværnen ind imellem. Husk dog at bare fordi du ikke rammer \"the spot\" helt præcist, betyder det ikke at kaffen ikke kan drikkes. Et godt tip til at få det bedste ud af hver kop er at stoppe brygningen så snart strømmen af kaffe \"blonder\". Du kan læse meget mere om det her: http://www.home-barista.com/espresso...tractions.html
          /Emil Malling

          Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

          Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
          ... Og en ønskeseddel såå lang

          Comment

          • YouTwo
            Mellemristet
            • Jan 2010
            • 213

            #6
            Re:Formalingsgrad

            Tak for input.

            Ja der er jo ingen der har sagt, det skulle være let. Men hvis det var det, så var der vel heller ikke så meget nørd over det at brygge en god espresso :P

            Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig og for at blive klogere. Og så er det jo dejligt at I vil vidensdele

            For det at finde \"the spot\" er jo en sjov og lærerig tur ud af uddannelsens snoede veje :P

            Comment

            • Falckmanden
              Coffeeholic
              • Feb 2009
              • 1370

              #7
              Re:Formalingsgrad

              Hej Henrik og te\'løk med det nye legetøj.

              Den har også været lang tid undervejs hva??

              Men hvordan ved jeg om formalingsgraden ER rigtig? For fin eller for grov? Og kan kværnen kværne det for fint, nu hvor den er trinløs?
              Som hovedregl kan man sige at hvis kaffen kun drypper langsomt så har du kværnet for fint. Hvis du derimod får fyldt koppen alt for hurtigt så har du kværnet for groft.
              De 25 sek for ca 60 ml er et godt udgangspunkt men det er jo en smagssag.
              Det er også rigtigt vigtigt at du kikker på skudet mens det løber og får slukket inden den \'\'blonder\'\'. Ja og så er der jo tusind andre parametre der spiller ind. Friskheden af kaffen, mængden af kaffe, luftfugtighed, dine evner omkring fordeling af kaffe i PF og din tampning..... Ja nogen gange er det jo et under at man formår at lave en go kop kaffe med alt det der kan gå galt.. :P men det er også det sjove/udfordrende ved det..

              Øvelse gør mester

              VH Kasper
              Hjemme:
              ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
              La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
              Mazzer Robur E

              Arbejde:
              ECM Michelangelo 2grp
              Mazzer Major

              Comment

              • YouTwo
                Mellemristet
                • Jan 2010
                • 213

                #8
                Re:Formalingsgrad

                Hej Kasper,

                ja tak for det. Den HAR været længe undervejs, men nu er den i hus og jeg nyder det

                Bevars det er ikke verdens bedste kværn, men prisen taget i betragtning og plads til opgradering om nogle år, så er jeg rigtig godt til freds.

                Pt har jeg en pose bønner i hopperen fra Irma. Ville ikke komme posen fra TCC i fra starten, da den jo skulle indstilles. Uden at være expert, så vil jeg da helt sikkert mene det også har meget at sige mht kvaliteten.

                Men jeg må jo prøve mig frem og leger med, hvor lang tid jeg skal aktivere kværnen for at få ca. 20 g i PF\'eren.

                Og tak for input

                //Henrik

                Comment

                Working...
                X