IRoast2 spørgsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pran
    Grøn bønne
    • Feb 2010
    • 32

    IRoast2 spørgsmål

    Jeg har netop anskaffet mig en IRoast2, som jeg nu har prøvet for første gang. I den anledning har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, de dygtige brugere her kan hjælpe mig med:

    1. I manualen står der, at den ikke må bruges udendørs. Hvorfor nu det? Jeg er med på, at risteresultatet bliver anderledes i den kulde, vi har nu, men det kan vel ikke være det, der er problemet.

    2. jeg har indtastet følgende risteprofil:
    160/5
    190/4
    196/2
    204/1
    210/3
    grader og minutter.
    Der er brugt 150g bønner af mærket Sumatra Mandheling.
    Problemet er nu, at det kniber med at nå den indtastede temperatur. F.eks. nåede jeg aldrig over 195 grader, målt på maskinens display, indendørs under emhætten.
    Er det fordi, der er fyldt for meget i maskinen, eller kan der være andre årsager?

    3. Jeg synes det er meget svært, for ikke at sige næsten umuligt, at høre 1. knæk og specielt 2. knæk, som jeg slet ikke har hørt, maskinen larmer jo en hel del. Er der nogen løsning på det problem?

    4. Vil 2. knæk overhovedet forekomme, når temperaturen ikke kommer højere?

    Venligst
    Preben
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:IRoast2 spørgsmål

    ad 1 .. mon ikke den er henvendt til Amerikanere ... som kunne finde på at operere den i silende regn. :blink:

    ad 2 .. man kan skifte modstand, og derved få den til at fungere bedre. LINK
    Forsøg dig frem med mængden ... min oplevelse var at små variationer(+- 10g/20g) gav store forskelle i temp udvikling.

    ad 3 .. træning træning ... kan osse være at du ikke er nået til knækkene ...men ja de er ikke nemme at høre.

    ad 4 .. Hmmm .. ved ikke lige om man skal tage IR2 temp måling som en præcis angivelse af temp ... men 195 vil næppe bringe dig til knæk 1 .. og slet ikke i knæk 2.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • pran
      Grøn bønne
      • Feb 2010
      • 32

      #3
      Re:IRoast2 spørgsmål

      Bønnerne er nu \"dampet af\" og jeg har kværnet og lavet espresso af dem, og det var ikke nogen fornøjelse. Smagen var bitter og besk, i det hele taget ubehagelig. I stempelkande er smagen det samme, men tynd og nærmest som lidt trækul. Bønnerne er også meget mørke, så mon ikke de har fået for meget varme trods den målte temperatur? Kan der være andet galt?
      mvh/Preben

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #4
        Re:IRoast2 spørgsmål

        Jeg stiller mig enig med Zacho. Find ud af hvad dine temps præcist er (Du har MEGET sværere ved at nå dine temps udenfor pga kulden!). Hvor højt kan iRoar2 komme i temperatur? Du burde måske kigge på en lidt mere agressiv risteprofil.

        Den profil du bruger rister bønnerne i 12 minutter fra 190-210 grader. Du risikerer meget nemt at du bager bønnerne istedet for at riste dem. Hvis IRoar kan komme højere op, så prøv med en god standard profil:

        150 - 5 min
        230 - 4 min
        240 - 1½ min
        250 - 3 min
        230 - imod 2. knæk og resten af ristningen ud

        Hvis du kan forvarme din iRoar så gør endeligt også det. Det giver dig mere stabile varme kurver. Men vigtist af alt: Alle ristere er forskellige. Hvis dine bønner bliver så brændte som de lyder , med den meget diskrete profil, så bør du nok vurdere om dine temps faktisk er hvad du tror de er. Det er nok en god ide at finde profil-forslag fra andre iRoar ejere.

        Comment

        • pran
          Grøn bønne
          • Feb 2010
          • 32

          #5
          Re:IRoast2 spørgsmål

          Jeg ristede nu ikke i kulden, men som jeg skrev, under emhætten.
          Jeg tror, du har ret i, at temperaturen er et problem, men hvor købes et termometer (i DK), som kan stikkes ned til bønnerne? Og gerne uden det koster en formue :-)

          Jeg har nu monteret en 2.2 Kohm modstand, og nu ser det ud til, at temperaturen hurtigere kommer op, selv om jeg havde forventet det modsatte.
          Jeg prøver din profil og håber, at resultatet bliver bedre denne gang.

          mvh/Preben

          Comment

          • Kjeldsen
            Coffeeholic
            • Feb 2010
            • 1086

            #6
            Re:IRoast2 spørgsmål

            Lyder godt! Skriv endeligt om resultaterne.

            Comment

            Working...
            X