Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

    Titlen siger vel det meste

    Hvor god /hvilken kværn skal man købe før man får noget der er lige så godt/bedre end supermarkedes kværn ?

    tænker her KUN på stempel/filter kaffe
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

    Hej Ralf,

    Generelt vil jeg mene, at kværnene i supermarkedet er af temmelig høj standard - også højere end de fleste vil finde passende til hjemmebrug. Mange steder har de store Mahlkönig kværne som fx VTA6 - også kendt som R2D2. Jeg ved ikke, hvad sådan en koster, men sikkert på den anden side af kr. 20K. Den kan så også kværne næsten 3kg kaffe i minuttet - det har du nok ikke brug for derhjemme

    Jeg ved, at der er ved at opstå en lille trend herinde, hvor folk gennemsøger EBay efter fx denne Mahlkönig Guatemala, som kan fås brugt til kr. 2-3K, så vidt jeg forstår. Det kunne være et bud på en kværn i nærheden af supermarkedskværnene.

    Noget helt andet er så, om supermarkederne vedligeholder og rengør deres kværne i ønskeligt omfang!

    Og så skal jeg lige huske at sige velkommen til EspressoBar
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • HenrikP
      Master Brewer
      • Jul 2008
      • 1593

      #3
      Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

      Det man kan sige er jo at bønnerne lige efter at de er blevet kværnet begynder de at miste smagen, så det er altid en god ide at male det man skal bruge, så kan det godt være at de syntes du er underlig i Brugsen når du kommer andstigende kl 0645 i badekåbe og føfler med din stempelkande i hånden..

      Nej spøg til side, hvis du bare skal bruge til både stempel og filterkaffe, så skal det jo være en kværn der kan justeres, og hvis man ikke forventer at kunne male til espresso og tyrkisk kaffe, så er udvalget bredt, jeg vil ikke anbefale den ene frem for den anden, da min erfaring i det segment er begrænset.

      Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

      Comment

      • Botnakken
        Mellemristet
        • Jun 2008
        • 249

        #4
        Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

        Jeg gætter på du hentyder til om de kværne supermarkeder har til salg, er af god nok kvalitet.

        Min generelle holdning vil være:
        ja - på den korte bane

        Typisk er det kværne hvor bladene ikke er specielt hærdet eller lign., og de vil derfor forholdsvis hurtigt blive slidt.
        Piskeris / rotorblade kværne maler for uensartet, og koster det samme - men holder dog længere.

        Selv købte vi en i Coop for ca. 400 (som efterfølgende røg på tilbud nogle gange) - det for var ca. 1œ år siden.
        Super kværn som fungerede lige efter hensigten, med timer og når man tager skuffen ud stopper den.
        Vi har kun brugt den til filter og mest stempel.
        I dag kan den kun kværne til stempel - og kun knap nok.

        Går man op i f.eks. Bodum pris ( fra 700 og op ) tror jeg til gengæld du får en fornuftig kværn.

        Og når du er i den prisklasse koster de alligevel det samme ved en kaffe pusher, hvor du kan få en god vejledning.

        Men det er svært at lave keramiske eller hærdede blade til en kværn til under 500.

        PS: velkommen på EB
        /Anders
        Lidt fattigere - men meget rigere

        La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
        Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
        Hario Siphon
        HotTop 8828B
        Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

        Comment

        • bss
          Mørkristet
          • Jun 2008
          • 314

          #5
          Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

          Velkommen til !

          Som de andre skriver er kvaliteten af kværnene i supermarkederne til tider ret høj, der er mange eksemper på gode mahlkönig kværne. Grunden til at de kører med de stor kværne, er at de kan kværne utroligt meget uden at skulle have skiftet knive - de skal dog stadig renses som mobak skriver, men det er en anden sag.

          Men jeg ville foreslå noget langt mere simpelt, kværnen betyder meget, men så meget betyder den altså heller ikke i forhold til kaffen, korrekt dosering og temperatur. Før min guatemala havde jeg en saeco conica der var en ganske fin kværn, eneste anke var at den svinede lidt rigeligt på køkkenbordet.
          Tidligere er flg. kværne blevet anbefalet til stempel:




          Et andet bud er at finde en let-indstillelig espressokværn brugt, det kunne f.eks. være en compak k3, rancillio rocky eller en mahlkönig vario.


          P.S. Det var vidst mig der startede trenden med de voldsomme kværne, sorry guys... :blush:

          EDIT: Det var da utroligt som man kan læse et indlæg forskelligt, lige som mobak læste jeg indlægget som omhandlende de store kværne supermarkederne har stående, hvorimod botnakken læste det anderledes. Dooh, jeg tror desværre Botnakken har ret - men jeg håber stadig mit indlæg gør lidt gavn
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

            Du kan sagtens få kværne der kværner kvalitetsmæssigt på samme niveau (eller tæt på i hvert fald). Den eneste grund til at kværnene i supermarkedet er så dyre er at de jo skal kunne kværne ekstremt hurtigt og desuden skulle kunne kværne mange, mange kilo.

            Hvis man som MoBak også er inde på så sørger for at rense kværnen jævnligt er man hurtigt bedre stillet end de fleste supermarkeder.

            Har du et budget for en kværn til hjemmebrug?

            Jeg plejer at råde folk til som minimum at købe en Bodum Antigua til hjemmebrug, det er efter min mening den absolut billigste kværn der kan kværne ordentligt til stempel og filter. Vi bruger den her på mit arbejde til stempel og den kværner rigtigt fint, og kan kværne meget groft.

            Edit: Damn, du slog mig med et par sekunder BSS.
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • wedoo
              Mørkristet
              • May 2009
              • 316

              #7
              Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

              HenrikP wrote:
              Det man kan sige er jo at bønnerne lige efter at de er blevet kværnet begynder de at miste smagen, så det er altid en god ide at male det man skal bruge, så kan det godt være at de syntes du er underlig i Brugsen når du kommer andstigende kl 0645 i badekåbe og føfler med din stempelkande i hånden..

              Hilsen Henrik

              Godt morgengrin Tak... Kan lige se det for mig.... hehe, når det så er sagt, så vil en god allround kværn være en Rocky, se om du evt. kan finde en billigt, så har du til stempel og espresso osv.

              /wedoo
              LM GS/3 MP
              BestProtect Filter
              Compak K-10 Fresh
              Tools: espro/RB/Pullman
              Roaster: 800N Connoisseur

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

                Hej ;o) tak for velkomsten
                først må jeg hellere stoppe forvirringen

                jeg skrev\"end supermarkedes kværn \"

                det skulle så ha givet meningen DEN kværn som man bruger når man kværner kaffe man er ved at købe

                Grunden er at jeg jo ikke kender alle de andre muligheder ,men supermarkedes kværn ,DEN kender jeg
                det ville jeg så bruge som måle stok

                endnu en rettelse ,jeg kan sagtens undvære filterkaffen
                så det er \"brygget\" ned til en kværn til stempel

                nå vi må se hvad et ender
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • BaristaDK
                  Master Brewer
                  • Nov 2007
                  • 1643

                  #9
                  Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

                  Så længe du holder dig fra de kværne med knive, der virker som en blender, så er du godt på vej. En simpel håndkværn ville sagtens kunne gøre det
                  \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                  Comment

                  • bjerner
                    Lysristet
                    • Mar 2009
                    • 54

                    #10
                    Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

                    Jeg bruger med stor glæde en oldgammel håndkværn til at male kaffe til at tage med på arbejde til min nye bodum stempelkop. Virker fint. Jeg fik et ubetinget veto fra kæresten da jeg foreslog en 3. kværn i køkkenet til stempel / drip kaffe (de 2 andre står til espresso med og uden koffein).

                    I sommerhuset har jeg haft den samme oplevelse som beskrevet overfor - en kværn i 500 kr klassen kan klare et par sæsoner. Til gengæld lader den lokale Brugsuddeler i lokal området mig køre en hjemmerist igennem hans kværn gratis. Emofabrik har en kværn til 429,- som en kollega lige har fået og er glad for, så det var måske et forslag.
                    /bjerner

                    Carimali Eta Beta

                    Comment

                    • leeq
                      Grøn bønne
                      • Nov 2008
                      • 40

                      #11
                      Re:Hvor gode er kværnene i supermarkederne ?

                      @Bjerner, godt nok en smart idé når man er på farten

                      Comment

                      Working...
                      X