Er det nu den bedste maskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • cuppajoe
    Grøn bønne
    • Dec 2007
    • 22

    Er det nu den bedste maskine?

    Et åbent spørgsmål til alle brugere.

    Hvordan kan det være at der, i næsten uanset hvilken tråd man falder over, altid er en lovprisning af La Marzocco maskiner som det højeste man kan opnå?

    Er der nogen der rent faktisk har læst en sammenligning af forskellige prof. maskiner eller har så meget erfaring?

    Hvis der er noget på skrift så vil jeg meget gerne læse den.
    Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!
  • klaus
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 318

    #2
    Re:Er det nu den bedste maskine?

    Hej Cuppajoe

    Jeg ved ikke helt hvad du søger på skrift? Anmeldelser og diskussioner om La Marzocco overfor andre maskiner findes jo i massevis på internettet.

    Vi (The Coffee Collective) har valgt at forhandle La Marzocco maskiner, da vi efter års erfaring med mange forskellige professionelle espressomaskiner mener, de er de bedste på markedet. Grundene er mange. Det drejer sig bl.a. om to kedler, én til espresso-bryggevandet og én til damp, hvilket sikre stabil bryggetemperatur og ekstremt godt damptryk ligegyldigt hvor travlt/stille man har det. De har nogle af markedets største og tungeste gruppehoveder, hvilket giver bedre varmestabilitet. Deres maskiner holder generelt meget længere end mange andre. Indmaden er i bedre kvalitet og der er brugt meget rustfrit stål. Filterkurve og portafiltre er i virkelig god kvalitet. Teknikken er blevet moderniseret med bl.a. PID. Osv. Osv.

    Mange (inklusivt mig selv) vil nok fremhæve temperaturstabiliteten som det vigtigste, men der er alt i alt mange grunde, der sætter LM i en bås, hvor jeg synes kun Synesso egentlig kan være med.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

    Comment

    • cuppajoe
      Grøn bønne
      • Dec 2007
      • 22

      #3
      Re:Er det nu den bedste maskine?

      klaus wrote:

      Det drejer sig bl.a. om to kedler, én til espresso-bryggevandet og én til damp, hvilket sikre stabil bryggetemperatur og ekstremt godt damptryk ligegyldigt hvor travlt/stille man har det. De har nogle af markedets største og tungeste gruppehoveder, hvilket giver bedre varmestabilitet.
      Hvis det er 2 kedler der er det gyldne svar er de jo langt fra alene på markedet med det og maskiner med HX har jo stadig gigantiske kedler der er større end Marzoccos sammenlagt. Og totalt set er HX kommet langt i udviklingen siden de blev opfundet, bl.a. med termocirkulation der sikrer konstant opvarmede bryghoveder og alverdens elektronik. Pid er jo næsten standard på alle bedre espressomaskiner til pro'erne. Rustfrit stål er jo heller ikke særlig godt når det kommer til temperaturstabilitet, der er messing og kobber vinderne da de leder varmen bedre.

      Det jeg efterlyser er nok en laboratorietest under kontrolerede forhold foretaget af uafhængige. Noget jeg kunne forestille mig at det Italienske kaffeinstitut havde lavet, en slags certificering.

      Bare af ren nysgerrighed, hvad koster en 2 gruppes LM Linea med elektronisk dosering på det danske marked?
      Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Er det nu den bedste maskine?

        cuppajoe wrote:
        Bare af ren nysgerrighed, hvad koster en 2 gruppes LM Linea med elektronisk dosering på det danske marked?
        Jeg har kigget på en til omkring 45K og en singel koster omkring 35

        omkring om hvor vidt La Marz' virkelig er den bedste maskin epå markede, så er jeg nok ikke den rigtige til at svare, men min ringe erfaring til trods, vil jeg nu sige at jeg syntes der er kæmpe forskel på en La Marz og de Wega og ECM (de italienske) jeg har brugt. Der udover er der for mig personligt bare et eller andet over La Marz'jeg syntes de er for fede! men der er jo rent subjektivt såå :whistle:

        Post edited by: EPO, at: 2007/12/23 13:09
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • klaus
          Mørkristet
          • Oct 2007
          • 318

          #5
          Re:Er det nu den bedste maskine?

          Hej igen Cuppajoe

          Ja, jeg vil jo anbefale dig selv at prøve nogle forskellige maskiner og lave dine egne konklusioner.
          Mht. temp. stabilitet og HX maskiner, så ja, de er kommet lang vej og ja, der er sket en stor udvikling. Men de måle-resultater jeg kender til, smo WBC Technical Standard Commitee har foretaget, som er de mest 'laboratorie-agtige' jeg kender, er det kun Nuova Simonelli's HX maskiner, som kom tæt på dobbelt-keddel maskinerne. Selv med termocirkulation osv. var resultatet at LM havde langt bedre intra- og intershot temperaturstabilitet.

          2 kedler er måske ikke det 'gyldne svar', men en god grund, synes jeg. Ud over Della Corte og Synesso, hvem laver så rigtige dobbelt-keddel systemer? Og bemærk lige at bryggekedlen på både Synesso og Della Corta er meget mindre end LM. PID er desuden ikke standart på maskiner overhovedet. Hverken Faema, Wega, Cimbali eller Rancilio har det på deres maskiner, og det mener jeg er nogle af de mest solgte maskiner her i landet.

          Angående certificering har Italien jo netop deres tåbelige 'Espresso Italiano' certificering, som er noget man praktisk talt køber sig til som Italiensk virksomhed. De fleste vil desuden mene at langt de fleste innovationer, vi ser på markedet i dag, er kommet fra USA. Nogle af de Italienske producenter har nu også flyttet deres R&D afdeling til USA af samme grund.

          Men man kan jo ikke læse sig til alt, når det komemr til stykket. Når jeg har haft lejlighed til at teste LM overfor andre maskiner, har jeg ikke været i tvivl: Espresso-kvaliteten har været langt bedre og mere ensartet på Lm end nogen andre. Dertil kommer en rigtig god damp-kvalitet, som giver et supergodt skum.

          Til sidst vil jeg så lige sige, at jeg er af den opfattelse at en god barista er langt vigtigere end maskinen. Så jeg tror sagtens du kan finde en anden maskine, som du også vil være glad for. Lad os endelig høre om dine erfaringer.

          Vh Klaus
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

          Comment

          • micki
            Lysristet
            • Nov 2007
            • 58

            #6
            Re:Er det nu den bedste maskine?

            Husk at maskinen er det mindst vigtige af de 4 M'er (på dansk: Kaffen, Baristaen, Møllen og Maskinen) ... så hvis man ikke vil investere i en ordentlig kaffe til at starte med (som der antydes i en anden tråd på den her side ), så er valg af maskinen ikke så vigtigt.

            I øvrigt vægter jeg andre faktorer ved valg af udstyr end den "perfekte espresso", det skal fx være noget man er glad for at bruge!

            Kim
            Kim

            Comment

            • cuppajoe
              Grøn bønne
              • Dec 2007
              • 22

              #7
              Re:Er det nu den bedste maskine?

              Hej Klaus,

              Men hvad koster sådan nogle LM maskiner så for os dødelige mennesker. Hvis en af GS/3 koster 36K inkl. moms hvad koster en Linea eller GB/5 så?
              Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

              Comment

              • klaus
                Mørkristet
                • Oct 2007
                • 318

                #8
                Re:Er det nu den bedste maskine?

                Jeg kan faktisk ikke huske det lige nu og har ikke prislisten med mig. Skal nok vende tilbage med prisen senere.
                Klaus Thomsen
                World Barista Champion 2006
                Kig ind på vores Blog her
                The Coffee Collective

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #9
                  Re:Er det nu den bedste maskine?

                  klaus wrote:
                  Ud over Della Corte og Synesso, hvem laver så rigtige dobbelt-keddel systemer?
                  Jeg syntes at kunne errindre at du før har skrevet at om Reneka, men hvad med la spaziale? er det ikke rigtige dobbelt-keddel maskiner? Det er da såvidt jeg husker Bruno Della Corte der har udviklet dem, eller er jeg helt gal på den :unsure:

                  Post edited by: EPO, at: 2007/12/23 21:59
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • Shotmaker
                    Mellemristet
                    • May 2007
                    • 177

                    #10
                    Re:Er det nu den bedste maskine?

                    klaus wrote:
                    Jeg kan faktisk ikke huske det lige nu og har ikke prislisten med mig. Skal nok vende tilbage med prisen senere.
                    Det kan jeg godt forstå at du ikke koncentrerer dig meget om; du vandt én gjorde du ikke ?

                    /Peter

                    Post edited by: Shotmaker, at: 2007/12/23 19:48
                    Rancilio Silvia - PID
                    Macap MC4 Stepless
                    Behmor 1600
                    Xpressivo Presso Barista

                    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

                    Comment

                    • klaus
                      Mørkristet
                      • Oct 2007
                      • 318

                      #11
                      Re:Er det nu den bedste maskine?

                      Shotmaker wrote:
                      Det kan jeg godt forstå at du ikke koncentrerer dig meget om; du vandt én gjorde du ikke ?
                      B) Det' nemli rigtigt! :cheer:
                      Klaus Thomsen
                      World Barista Champion 2006
                      Kig ind på vores Blog her
                      The Coffee Collective

                      Comment

                      • EPO
                        Coffeeholic
                        • Oct 2007
                        • 1151

                        #12
                        Re:Er det nu den bedste maskine?

                        klaus wrote:
                        Shotmaker wrote:
                        Det kan jeg godt forstå at du ikke koncentrerer dig meget om; du vandt én gjorde du ikke ?
                        B) Det' nemli rigtigt! :cheer:
                        Du gjore dig også fortjent til den
                        Men jeg indrømmer gerne at jeg er lidt misundelig :blush:
                        Michael EPO Rasmussen

                        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                        Comment

                        • ChrZacho
                          Master Brewer
                          • May 2007
                          • 1580

                          #13
                          Re:Er det nu den bedste maskine?

                          EPO wrote:
                          Men jeg indrømmer gerne at jeg er lidt misundelig :blush:
                          De tager vel dankort ... :P
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

                          Comment

                          • EPO
                            Coffeeholic
                            • Oct 2007
                            • 1151

                            #14
                            Re:Er det nu den bedste maskine?

                            ChrZacho wrote:
                            EPO wrote:
                            Men jeg indrømmer gerne at jeg er lidt misundelig :blush:
                            De tager vel dankort ... :P
                            joo det gør de vel :unsure:
                            jeg har faktisk kig på en modifiseret singel gruppe linea, men jeg gad nu stadig godt at få en GS/3 stukket i hånden for free :woohoo:
                            Michael EPO Rasmussen

                            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                            Comment

                            • klaus
                              Mørkristet
                              • Oct 2007
                              • 318

                              #15
                              Re:Er det nu den bedste maskine?

                              blev lige mindet om at jeg havde lovet at vende tilbage med priser i denne tråd:
                              Linea EE-1 GRUPPE 31.000 dkk
                              Linea EE-2 GRUPPE 35.500 dkk
                              GB/5 EE-2 GRUPPE 42.500 dkk
                              GB/5 1-gruppe fremstilles ikke, sikker pga GS/3'eren.
                              Alle priser er ex. moms.

                              Så er det bare at begynde at spare sammen :silly:
                              Klaus Thomsen
                              World Barista Champion 2006
                              Kig ind på vores Blog her
                              The Coffee Collective

                              Comment

                              Working...
                              X