Imex CR-100 - ikke nok varme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pfk
    Lysristet
    • Apr 2009
    • 118

    Imex CR-100 - ikke nok varme

    Hej allesammen.
    Jeg har - efter en fantastisk service hos Risteriet - fået byttet min Imex rister til en ny. Varmelegemet gik sig en tur i den gamle.

    Nu begynder der imidlertid at opstå problemer, som jeg aldrig har haft med min gamle rister. Den varmer simpelthen ikke nok!! Selvom jeg rister bønnerne i 13 min (max ristetid) er bønnerne for lyse til espresso og smager ikke godt.

    Jeg synes jeg før i tiden har læst rundt omkring på nettet, at dette er en kendt fejl ved Imex!(?) Derfor har jeg søgt lidt rundt igen, men kan ikke finde de rigtige links (eller vejledninger til modifikationer). Jeg synes jeg har læst noget om, at man kan stoppe lidt søvpapir i udluftningen? Desværre kan jeg ikke finde nogle tråde herom. Kun et enkelt billede på flickr af en (af udseende) noget tvivlsom løsning: http://tinyurl.com/yafm8fd

    Er der nogen af Jer, der har erfaringer med sølvpapir og Imex eller andre tips til en bedre ristning?

    mvh. Peter
  • pfk
    Lysristet
    • Apr 2009
    • 118

    #2
    Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

    PS: man er vel en pil-finger!!
    Jeg prøvede at sætte sølvpapiret på, som vist på billedet - bare lige med den lille krølle på, at jeg satte sølvpapiret fast i låget som vist og så ned under maskinens bund, så varmen ville blive i maskinen. Det kan så ikke anbefales..
    Det medførte, at knappen til at indstille timeren smeltede på den ene side:blush: Hmm..den kan heldigvis stadig bruges. Så lærte man det!

    Tips og tricks modtages gerne!

    Comment

    • Falckmanden
      Coffeeholic
      • Feb 2009
      • 1370

      #3
      Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

      Hej Peter.

      Prøv at sætte sølvpapiret indvendigt istedet. Du sætter sølvpapiret fast i låget men lader det hænge ned inde under låget og ned foran udluftningen/indsugningen. Jeg dækker det kun halvt men prøv dig frem.

      Når jeg rister derhjemme under emhætten skal jeg ikke bruge sølvpapir men når jeg rister ude om sommeren skal jeg bruge sølvpapir.. Jeg tror det er noget med luftfugtighed og temp. når jeg rister ude.

      Jeg syntes at det lyder mærkeligt at din nye IMEX ikke generere nok varme.. måske du skulle snakke med Risteriet... og dog, nu du har grillet den tager de den nok ikke tilbage.. :S

      Skriv hvis du har flere spørgsmål

      Kasper
      Hjemme:
      ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
      La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
      Mazzer Robur E

      Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

      Comment

      • filip
        Stamgæst
        • Mar 2008
        • 761

        #4
        Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

        Hej Peter !
        Jeg har også haft en Imex og havde ligesom dig problemer med ikke at kunne få maskinen varm nok.
        Jeg satte et stykke sølvpapir på indersiden af maskinen, mellem chaff collectoren og udsugningen. Jeg fik rådet herinde på E-bar, så der må ligge en tråd et sted. Jeg mener der var et par gode billeder med i tråden.
        Imexen blev varmere og jeg fik ristetider på 12-16minutter. Men det var kun en stakket frist..
        Til sidst måtte jeg de sidste 3-4 minutter holde om maskinen med silikone grydelapper for at få ristet bønnerne ordentligt :blink:
        så røg maskinen ud..

        /Filip
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist


        \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

        Comment

        • pfk
          Lysristet
          • Apr 2009
          • 118

          #5
          Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

          Hej Kasper og Filip.
          Ja, jeg skulle jo nok have prøvet med søvpapiret inde i kammeret ved opsamleren.. Så var knappen nok ikke smeltet. Det må jeg lige prøve i morgen. Men heldigvis kunne jeg konkludere, at søvpapir hjalp gevaldigt på min ristning. Den var betydeligt bedre. Og knappen er ikke så smeltet, at den ikke kan fungere. Knappen skulle bare lige størkne først:P

          Jeg synes også jeg så en tråd om det herinde en gang. Jeg fandt en tråd ved at søge på det igår, men den var tom! Så det eneste billede jeg lige havde ved hånden, var det jeg postede igår.

          Jeg forsøger mig frem i weekenden og melder tilbage om resultatet er blevet bedre.
          Tak for Jeres inputs Og go\' weekend.

          -Peter

          Comment

          • Ort
            Grøn bønne
            • Feb 2009
            • 9

            #6
            Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

            Prøv at vikle et viskestykke om bunden, det tvinger Imex\'en til recirkulere den varme luft noget mere og dermed mere varme.

            /Anders
            Rancilio Silvia med Auber Instruments PID Retrofit KIT w/ pre-infusion
            La Pavoni Prof.
            ECM K2
            Gene Café

            Comment

            • pfk
              Lysristet
              • Apr 2009
              • 118

              #7
              Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

              Ort wrote:
              Prøv at vikle et viskestykke om bunden, det tvinger Imex\'en til recirkulere den varme luft noget mere og dermed mere varme.

              /Anders
              Det skal bestemt prøves! Der har været lidt for mange tømmermænd på programmet idag til at jeg har kunne prøve Jeres tips og tricks - det kommer i morgenB)

              Comment

              • Golf20
                Lysristet
                • Mar 2008
                • 83

                #8
                Re:Imex CR-100 - ikke nok varme

                Check også lige din brandforsikring ;-)

                Comment

                Working...
                X