Oscar 2009 ERFA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ro9
    Lysristet
    • Feb 2009
    • 140

    Oscar 2009 ERFA

    Hejsa i forumet!
    Under overskriften gemmer sig en ide om at starte en tråd med erfarings opsamling for de efterhånden mange
    Oscar ejere her i forumet.

    Jeg er selv ejer af en Oscar, med tilhørende Eureka Mignon kværn, og er da overordnet set tilfreds med mit setup.
    Dog har jeg deltaget i flere diskussioner vedr. det høje tryk på Oscar, samt de tilhørende problemer det giver for brygning af et godt \"rent\" shot.

    Ideen til tråden kom egentligt fordi jeg tog mig selv i at have sat hele mit setup til salg - til trods for det er under et år gammelt.
    Grunden til det er at jeg har taget mig selv i IKKE at have drukket ren espresso de sidste par måneder.
    Derimod er mine evner inden for brygning af diverse mælkebaserede drikke steget stødt i samme periode.

    Faktisk var jeg på et tidspunkt i tvivl om jeg overhovedet kunne lide espresso mere . Noget et besøg i byen dog hurtigt mindede mig om at jeg godt kunne. - desto mere frustration i køkkenet.

    Mit problem er at de fleste af mine skud smager bitre - faktisk så bitre at jeg ikke kan kontrollere min kæbe når \"spildolien\" rammer min tunge. - Det tætteste jeg kommer på et godt skud er en americano - hvor det tilsatte vand gør drikke bare en smule mere tålelig.

    Derfor kunne jeg godt tænke mig hvis andre oscar ejere ville komme med deres besyv til hvordan de brygger - hvilke teknikker og tricks I bruger for at opnå gode skud?

    Pt kører jeg på de sidste bønner købt hos behag din smag her i Aalborg, og slår snart over på espresso pure - fra kaffeagenterne.
    Jeg køber ALTID 100% arabica - da jeg bestemt ikke mangler nogen form for bitterhed i min kop.

    Nå men jeg håber i andre vil komme med nogle af jeres teknikker og tricks.
    Jeg går også med tanken om at lave en lille youtube video af min proces, så kunne i andre jo se hvordan jeg bærer mig af, samt komme med tips til forbedringer.

    Mvh Ronni
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Oscar 2009 ERFA

    Jeg har godt nok ikke en Oscar, men er tidligere faldet over tråd på Home-Barista hvor der på Oscar modificeres med Vacum breaker og \"rigtig\" OPV.

    Med hesyn til bitre shots kunne man også prøve at stille kedeltrykket lidt ned. Til at måle kedeltryk har jeg set Oscar-brugere bruge et dæktryksmanometer på gummislange spændt fast på steamarmen.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • Ro9
      Lysristet
      • Feb 2009
      • 140

      #3
      Re:Oscar 2009 ERFA

      Hej Sonne!
      Det lyder spænende, har også selv overvejet at få montere en \"rigtig\" OPV, som kan lede vandet tilbage i tanken - desværre har jeg ikke fundet nogle steder hvor det kan lade sig gøre.

      Derudover har jeg hørt at det med at skrue på keddeltrykket kan være farligt, da det ændrer flere faktorer, herunder også temperaturen osv. Men når garantien engang udløber kunne det være man skulle igang med at \"modde\" lidt

      Comment

      • Ro9
        Lysristet
        • Feb 2009
        • 140

        #4
        Re:Oscar 2009 ERFA

        Hej igen Sonne!
        Nu nærlæste jeg lige tråden om OPB på HB igen, og en skriver faktisk at han fik Chris\' Coffe service til at montere en OPV fra en IZZO på den \"rigtige\" side - altså den kolde side.

        Er der nogen der ved om man kan betale sig fra at få sådan en monteret i DK?

        Comment

        • Sonne
          Master Brewer
          • Jul 2007
          • 1641

          #5
          Re:Oscar 2009 ERFA

          Ro9 wrote:
          Hej igen Sonne!
          Nu nærlæste jeg lige tråden om OPB på HB igen, og en skriver faktisk at han fik Chris\' Coffe service til at montere en OPV fra en IZZO på den \"rigtige\" side - altså den kolde side.

          Er der nogen der ved om man kan betale sig fra at få sådan en monteret i DK?
          Niels fra KaffeMekka har i hvertfald delene og kan også montere - hvis han har tid. Mht justering af kedeltryk - det er en ret basal justering og den er ikke farlig med mindre du får skruet op over 1,5 bar. Til gengæld er jeg ret sikker på at garantien ryger med OPV installationen. Men tjek med din leverandør og hvis det er KaffeMekka kan jeg ikke forstille mig at det får indflydelse på garantien - men spørg.
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

          Comment

          • skastdk
            Mørkristet
            • Aug 2008
            • 399

            #6
            Re:Oscar 2009 ERFA

            Jeg har en Oscar og har haft den i næsten 1 år, købt ved Mekka

            Jeg bruger den 96% af tiden til Mælke kaffer (meget tilfreds)

            Jeg har selv smagt på espressoen den brygger og synes bestemt at den kan levere nogle ok skud

            Mh til bitterhed forsøgte jeg som mange andre at ændre på formalings grad samt lade den varme ordentlig op, samt flushe ganske hurtigt lige inden brygning

            Det kan være der skal laves et Oscar Jam en dag

            Vh Bo
            SCAE certificeret kafferister & medejer af:
            https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
            Cederfeldsgade 18A
            5560 Aarup (Fyn)

            Comment

            • skastdk
              Mørkristet
              • Aug 2008
              • 399

              #7
              Re:Oscar 2009 ERFA

              Jeg vil også foreslå forskellige typer bønner

              I kværnen nu er der Espresso nr.5 fra Kent kaffe
              SCAE certificeret kafferister & medejer af:
              https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
              Cederfeldsgade 18A
              5560 Aarup (Fyn)

              Comment

              • Ro9
                Lysristet
                • Feb 2009
                • 140

                #8
                Re:Oscar 2009 ERFA

                Jeg købte også min hos kaffemekka -
                og har talt med Niels om det, desværre har han ikke haft tid endnu - måske jeg snart skal tale med ham om det igen .

                Ja som jeg har forstået det, så skal der monteres en OPV på koldsiden, og herefter skal denne justeres, så det svarer til 9 bar i bryghovedet.
                Til sidst skal trykket så justeres så temperaturen også stemmer.


                Jeg har haft skrevet til EMO fabrik, og de vender tilbage i næste uge med svar på om de kan udføre operationen for mig.

                Så nu håber jeg bare deres teknikker vil kaste sig ud i det - garanti eller ej :P

                Comment

                • Ro9
                  Lysristet
                  • Feb 2009
                  • 140

                  #9
                  Re:Oscar 2009 ERFA

                  Forresten bo - såfremt din maskine er varmet ordentligt op - hvor meget flusher du så inden du skyder et dobbeltskud?
                  og fylder du kurven op med kaffe, eller kører du efter vægt?

                  - vil da også understrege at jeg er SUPER tilfreds med min oscar når det kommer til cappu. og lign.

                  Comment

                  • skastdk
                    Mørkristet
                    • Aug 2008
                    • 399

                    #10
                    Re:Oscar 2009 ERFA

                    ganske kort, måske 1-2 sekunder
                    Til at starte med hvæser det som om der kommer kogende vand ud, lige så snart det stopper er den klar.

                    Damp armen har været åbnet da den blev varmet op, ellers tror jeg ikke temperaturen er korrekt.

                    Jeg har faktisk bare brugt en gennemløbstid på ca 25 sekunder, farve på crema, og smag som parametre da jeg satte kværnen.
                    Plus jeg vidste nogenlunde hvor fin den skulle stå fra andre Vario brugere herinde

                    Der var en herinde som linkede til et godt sted med billeder af espresso skud hvor man kunne se gode og dårlige skud bedømt på farve og konsistens

                    Inden tamp er filteret fyldt op til kanten ca, og det er et vist et 18g filter fra en Reneka jeg har skaffet mig

                    Det skal siges at bitterhed har min kaffe også haft, men med tiden er det forsvundet og har også resulteret i væsentlig bedre mælkedrikke
                    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                    Cederfeldsgade 18A
                    5560 Aarup (Fyn)

                    Comment

                    • Ro9
                      Lysristet
                      • Feb 2009
                      • 140

                      #11
                      Re:Oscar 2009 ERFA

                      Hej Igen!
                      Yep - den side har jeg også set - og da vist også linket til herinde .

                      med hensyn til kurv- så er det self. en mulighed med en større kurv, da det muligvis kan kompensere for det ekstra tryk - det kan være jeg skulle prøve det


                      Det kunne være fedt at afholde et \"Oscar\" Jam på et tidpsunkt

                      Comment

                      • davidsarinelli
                        Coffeeholic
                        • May 2009
                        • 1484

                        #12
                        Re:Oscar 2009 ERFA

                        Så har jeg købt min OPV af Niels hos Kaffemekka.

                        I følge Niels, er der 2 personer, som selv har monteret denne OPV på deres Oscar. Det skulle oveni købet have været \"let\". Niels vil, næste gang den ene af OPV-gutterne kigger forbi Kaffemekka, høre ham om han ikke kan tage billeder og sende dem til ham - dem forwarder Niels så til mig.

                        Den ene af DIY-OPV-montørerne skulle være bruger herinde?

                        Så jeg ser frem til at få justeret trykke ned på 9 bar, ligesom jeg også vil have monteret en trykudligningsventil, så man ikke behøver at have steameren åben, når man har tændt maskinen.

                        Ellers er jeg helt klar på en OPV-dag med andre Oscar ejere!
                        David Sarinelli

                        Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                        Giesen W1 m. Artisan connection
                        Bullet R1 2.0 IBTS
                        La Marzocco Linea Classic AV 1
                        Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                        Profitec Pro500
                        La Pavoni Professional
                        ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                        Niche Zero single dosing conical burrs
                        DIP DK-40 Bulk

                        Masser af SSP burrs!


                        www.espresso-systems.dk

                        Comment

                        • Ro9
                          Lysristet
                          • Feb 2009
                          • 140

                          #13
                          Re:Oscar 2009 ERFA

                          Hej David!
                          Det lyder spænende!
                          Da jeg i sin tid talte med Niels om det, lød det heller ikke på ham til at det skulle være nogen stor operation, og at bedømme ud fra de billeder som man kan se på HB, så er det da noget man kan fikse med lidt fittings osv... men derfra til at kaste sig ud id et - det tager jeg hatten af for

                          Comment

                          • davidsarinelli
                            Coffeeholic
                            • May 2009
                            • 1484

                            #14
                            Re:Oscar 2009 ERFA

                            Så har jeg monteret OPV\'en og justeret trykket til 9 bar. Jeg var så heldig at kunne låne et Manometer af Niels fra Kaffemekka, som også var leveringsdygtig i de nødvendige fittings.

                            Nu er jeg spændt på at smage, om espressokvaliteten har ændret sig. Umiddelbart kan jeg se, at pukken ikke pikes (huller i toppen af pukken) så meget i midten, som før.

                            Et plus er, at
                            der bruges meget mindre vand nu, da størstedelen løber retur i vandtanken.

                            Next up - vakuumventil!

                            Niels fra Kaffemekka skal have stor tak for tid og hjælp - nu håber jeg, at indsatsen var det hele værd i form af bedre espresso!
                            David Sarinelli

                            Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                            Giesen W1 m. Artisan connection
                            Bullet R1 2.0 IBTS
                            La Marzocco Linea Classic AV 1
                            Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                            Profitec Pro500
                            La Pavoni Professional
                            ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                            Niche Zero single dosing conical burrs
                            DIP DK-40 Bulk

                            Masser af SSP burrs!


                            www.espresso-systems.dk

                            Comment

                            • Sonne
                              Master Brewer
                              • Jul 2007
                              • 1641

                              #15
                              Re:Oscar 2009 ERFA

                              davidsarinelli wrote:
                              Så har jeg monteret OPV\'en og justeret trykket til 9 bar. Jeg var så heldig at kunne låne et Manometer af Niels fra Kaffemekka, som også var leveringsdygtig i de nødvendige fittings.
                              Well done!!
                              La Marzocco GS/3 AV
                              Mahlkönig K30 Vario
                              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                              La Pavoni Professional
                              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                              BLOG

                              Comment

                              Working...
                              X