PDA

Se fuld version : søger en kafferister

carstenj
3. October 2009, 20:19
hej alle

jeg søger en kafferister, gerne en 1 kg rister.

Hilsen
Carsten

Wolff
3. October 2009, 21:55
Hej carstenj

Der er umiddelbart længe imellem brugte 1kg. ristere på markedet, men måske man kunne være heldig hos Probat (http://www.probat.com/en/gourmet-world.html) eller en af de andre aktører på markedet mhs. til en second-hand som er blevet nusset lidt om, ihvertfald er det gratis at spørge, god jagt:)

/Wolff

carstenj
4. October 2009, 09:29
Hej Wolff

Tak for feedback. det er helt klart en mulighed, og kan se det kun er 5 timer fra mig så det er fint nok hvis de har en brugt man kan komme og se på. jeg vil straks maile :)

Er der en model du ellers kan anbefale? jeg har selv set på den model der hedder Cafemino ?

hilsen
Carsten

Wolff
4. October 2009, 11:00
Hej carstenj

Cafeminoen har jeg også selv kigget på, men finanskrisen er også nået herned, så jeg har desværre ikke lige nogen hands-on erfaring med 1kg. ristere, desværre....brugeren Roed har en Cafemino, du kunne evt. sende ham en PM og lave en fræk aftale der....

/Wolff

carstenj
4. October 2009, 11:21
Hej Wolff

ja det er da en god ide, jeg kunne rigitg godt tænke mig at se en i aktion.

er der nogen der kender denne her model eller firma ? http://ozcaffe.com/

hilsen
Carsten

Wolff
4. October 2009, 11:31
Hey

Kun af navn, men kaffeagenten (http://www.kaffe-agenterne.dk/product_info.php?cPath=106_109&products_id=210&osCsid=27e2dfc5f797af46f1b38d56a15a821f) må vide mere, han har en 2kgs. prisen følger så også med op:) ozcaffe producere vist ikke 1kgs. ristere.

/Wolff

wedoo
4. October 2009, 11:34
Damned crisis :)

Drømme risteren måske (http://www.youtube.com/watch?v=dLjZvTjUuQ4)

Men nedenfor er min foretrukne hvis det lader sig gøre :)

Probatino 1 (http://www.kaffefabriken.se/pdf/PROBATINO_PROBATONE_quality_for_specialities.pdf)

Læs lidt mere her Læsestof (http://www.kaffefabriken.se/products.php?page=Produkter&cId=13&pId=27)

/wedoo

carstenj
4. October 2009, 11:53
Hej

Det kan jeg også godt forstå, det er også en af dem jeg har læst en del om, dog ved jeg ikke hvad de koster i forhold til andre af sammen kaliber.

Som sagt er jeg helt grøn på et her område, mit tilgang til det er af det skal være hyggeligt at riste (måske til videre salg) men jeg har heller ikke lyst til at sætte mig for dyrt så jeg skal sælge en million kopper kaffe før min investering er hjemme.
og helst vil jeg købe brugt for så ved jeg den har kørt og jeg få helt sikkert en masse input/erfaring med på vejen af den tidlige bruger. :)

mht http://ozcaffe.com/ så har jeg se de bla. bliver lavet i kina.

Cherub
5. October 2009, 13:41
Hej Carsten!

Hvordan hulen kommer man på, at købe en prof. 1 kg\'s rister når man er \'helt grøn\' som du selv skriver?

Det er selvfølgelig heeelt ok - men har du overvejet at starte med en køkkenbordsrister, eller har du allerede prøvet det? Jeg tror på at de store ristere giver en kvalitet, man ikke kan frembringe med hjemmeristerne - eller måske er det full-time risterne som gør forskellen...

/Tim

BaristaDK
5. October 2009, 13:54
Cherub wrote:

Hej Carsten!

Hvordan hulen kommer man på, at købe en prof. 1 kg\'s rister når man er \'helt grøn\' som du selv skriver?

Det er selvfølgelig heeelt ok - men har du overvejet at starte med en køkkenbordsrister, eller har du allerede prøvet det? Jeg tror på at de store ristere giver en kvalitet, man ikke kan frembringe med hjemmeristerne - eller måske er det full-time risterne som gør forskellen...

/Tim

Jeg synes squ det er i orden at starte med en prof. 1kg\'s rister, man kan jo lige så godt gøre det ordentligt fra start ;)

carstenj
5. October 2009, 18:24
Hej Tim

ja jeg ved godt det kan lyde underligt at starte på den med sådan en dejlig maskine, men skal man gøre det kan man jo lige så godt starte ordenligt :)

Brownie
6. October 2009, 23:40
Jeg synes også det ville være fedt med en Probatino 1 eller lignende.

Men rent faktisk, så ville jeg i forhold til min Hottop jo kun skulle riste 1/4 så tit. Og det ville da være øv, for det er rigtig sjovt at riste.

Jeg rister 2 batch á 250gr om ugen i snit. Tænk kun at riste 1 gang hver 14. dag...det ville være ærgeligt og gud hvor man kunne komme til at riste alt for meget ift hvad man har brug for. ;) . Så skulle man gå flere sammen (hvis man ikke bor for langt fra hinanden)...

Og hvis du er ny ristemester, så er der altså en indlæringskurve der har bedst af en MASSE rists...just my 50 cent!

BaristaDK
6. October 2009, 23:58
Hvis man som mig drikker ca 1kg om ugen og en rist ca mister 20% af den vægt skal jeg riste 2,5 kg grønne bønner om ugen ad 2 omgange, dette vil da være lidt nemmere med en 1kg\'s rister end en hottop. Hvis man derudover har planer om at gøre det mhp. vidresalg, skal man jo nok riste en del mere...

Brownie
7. October 2009, 00:06
Ja, jeg har egentlig også både familie og venner der får / køber engang imellem - og det skulle da heller ikke menes som at det var decideret dumt...jeg ville da selv gerne have en 1 kilos...men kan også se en anden vinkel på det som ikke-proffesionel...

carstenj
7. October 2009, 10:10
Hej

Jeg skal primært selv bruge kaffe til salg fra min coffeebike her til sommer. og måske videre salg når jeg er klar til det.

Mit valg står mellem cafemino eller Probat (har set lidt på den der hedder OZ-rister, men var for dyr) bestiller nok først til december eller lige efter. og regner med at tidspunkt at have været på besøg på et par risterier inden og fået lidt viden om hvad man skal og ikke skal.

Min espressomaskine blev en Astoria AL1 på gas, den er jeg ret spændt på. jeg har fået en del råd fra Claus som har kaffecyklen og her slf :) og efter en del søgning på nettet fandt jeg en i England, den er nu bestilt og glæder mig meget til den komme.

Gunde
7. October 2009, 10:14
... og regner med at tidspunkt at have været på besøg på et par risterier inden og fået lidt viden om hvad man skal og ikke skal.

Må jeg anbefale The Coffee Collective. Forrige gang jeg var forbi, var en canadier på ristekursus. Tror ikke du kan få mere kvalificeret hjælp end der (men det koster nok lidt).

carstenj
7. October 2009, 10:31
det var da et super godt tip. jeg vil også rigtig gerne på Copenhagen Roaster, min forældre havde købt kaffe derfra i sidste uge(sveet) så der blev drukket ret meget kaffe i weekenden. sådan en post kaffe bliver hurtigt drukket.

Jeg har også en gammel skolekammerat som er gift med en fanatisk brasilianer og de har vist noget kontakt til en rister i Brasilien som jeg håber på at jeg kan komme på besøg hos. Og det er jeg ret spændt på.

wedoo
7. October 2009, 20:02
Hey CarstenJ

Tag et kig på en w1 den er bare alt for nice...

W1 (http://giesencoffeeroasters.eu/roasters/W1.html)

Den er jeg sku lidt forelsket i, så køber du en kan jeg ikke lade være med at være en smule misundelig :)

ps. lyder godt med dit projekt cykelcafe

/wedoo

BaristaDK
7. October 2009, 21:30
Den ser lækker ud Wedoo, har du nogen priser?

carstenj
7. October 2009, 21:58
du er velkommen da mere end velkommen til at komme på besøg når det er :)
jeg har sagt det sammen til Wolff.

mht. kaffecyklen så arbejder jeg på at lave en espressomaskine som ikke fylder og køre på gas, man kan købe en og det er fint nok,(har dog selv bestilt en) men den er dyr osv. så tænkte at lave et indsats til en La pavino så den kan køre på gas og måske lave det til et koncept så både cyklen og udstyret er billigt. nu er det kun en ide og på tegnebordet men ideen er ikke tosset.

som Wolff vil jeg da også gerne vide prisen på den rister.

wedoo
8. October 2009, 00:13
Jeg melder tilbage så snart der er priser.... Har ikke fået nogle endnu, den er nok ikke helt billig kunne jeg forestille mig.
Den har størrelsen og ser super cool ud og dem som laver den ved hvad de har med at gøre.

CarstenJ, når din maskine er parat så sig til... Det kunne være fedt at se projektet komme i luften.

/wedoo

wedoo
8. October 2009, 11:44
Prisen er vejledende og ligger på 8.100,- euro for en W1 rister... Det svarer ca til 60.000,- Danske Kr.

Jeg er tændt... Det er en af folkene som har været med hos Probat som er gået selvstændig, så de ved hvad de har med at gøre...

Måske kan prisen forhandles, har ikke prøvet...

/wedoo

carstenj
8. October 2009, 13:13
det er vel en okay pris hvis den er godt, en af mine venner fandt en til mig for 20.000 kr og det er uden et mekanisk kølebord, jeg har prøvet at sætte et billede ind ved ikke om det virker
http://www.espressobar.dk/images/fbfiles/images/roaster1kgli.jpg

wedoo
8. October 2009, 14:48
Hvilken model er det? Kan ikke helt tyde det på billedet, men er det uden køl overhovedet?

/wedoo

carstenj
8. October 2009, 14:59
den hedder ikke rigtig noget, som jeg forstår det er det det sted den bliver lavet og dem der så købe den sætter deres navn på (sikket som så meget andet) billigt nok og ja uden køl. men jeg til den model cafemino :) den er jeg vild med.

BaristaDK
8. October 2009, 18:08
Måske var der noget her??? (http://www.espressobar.dk/index.php?option=com_fireboard&Itemid=48&func=view&id=20795&catid=52)

carstenj
8. October 2009, 18:46
Hej BaristaDK :) jeg har skrevet med Michael, men desværre er de maskiner solgt, ellers havde jeg investeret og siddet på værkstedet og ristet lige nu. :)
dog har det giver en del feedback fra nær og fjern på rister, man kan få en rister fra 15000kr og op. jeg tager selv til Tyskland og Sverige og ser på et par stykker. men lige nu er jeg ret varm på den Cafemino rister.

carstenj
17. October 2009, 13:49
Min hjemmelavet rister godt på vej. skal kunne riste 1 kg min. der er nogen der har erfaring med varmekilder på jeres rister ?

http://www.espressobar.dk/images/fbfiles/images/roaster1.jpg

carstenj
28. October 2009, 22:58
hej

Er der nogen der ved hvad for en rister af disse her man skulle vælge :)

Behmor 1600
I-Roast 2
Gene Cafe

Ud af de 3 er jeg lidt varm Behmor 1600, men ved ikke en pind om de rister.

Roed
28. October 2009, 23:55
Nu er jeg måske gået glip af noget her, men var det ikke en \"ordentlig\" rister du var ude efter?

carstenj
29. October 2009, 00:07
jo du har ret :) jeg er ude efter en Cafemino 1 kg og den skal jeg nok få, men planen var første til næste år(slut næste år) men jeg skal jo lære at riste og efter som vi er sat på porten (mega vandskade under hele huset, kan jeg ikke bruge mit værksted de næste 4 måneder) og derfor, nu hvor vi skal genhuses via forsikringen, så ville jeg gå og hygge med en alm. rister og prøve lidt bønner. men jeg skal finde ud af hvilken rister jeg skal købe. som sagt er jeg lidt varm på den Behmor 1600 men ved ikke noget om kvalitet i risteformen eller på maskinen. :) såå er erfaring tak hvis nogen ved noget.

Behmor 1600
I-Roast 2
Gene Cafe

Skurken
29. October 2009, 10:20
Af de tre tror jeg der er generelt enighed om at Gene\'en er den bedste. Behmor kan riste lidt mere end Gene, men det er mig bekendt også den eneste fordel.

Jeg har en Gene, men har ikke haft den så længe, så er ingen ekspert, men jeg er rigtig godt tilfreds med kvaliteten på den.

MoBak
29. October 2009, 10:33
Skurken wrote:

Af de tre tror jeg der er generelt enighed om at Gene\'en er den bedste. Behmor kan riste lidt mere end Gene, men det er mig bekendt også den eneste fordel.

Jeg har en Gene, men har ikke haft den så længe, så er ingen ekspert, men jeg er rigtig godt tilfreds med kvaliteten på den.
Jeg har også en Gene og har ristet 6-8 rist på en Behmore. Hvis du har pengene til at smide efter en Gene, ville jeg med det samme droppe ideen om i-Roast. Den er for lille, for støjende og man har for lidt kontrol. Den kan sagtens riste kaffe, men hvis du har intentioner om at vil lege med ristningen og forsøge at riste bedre og bedre, er det ikke en i-Roast du skal have.

Derfor vil jeg nøjes med at kommentere på de to andre.

For mig er de vigtigste forskelle ved de to ristere:

Gene:
- God kontrol over tid og temperatur gennem ristningen. På Behmore, kan du ikke styre varmelegemet
- Nemt at vurdere bønnernes udseende visuelt. På Behmore er der lys i \"ovnen\" og et lille vindue. Men det er ikke nemt at vurdere farven.
- Mulighed for at tilslutte en \"udstødning\" så røgen kan ledes ud, hvis man rister indendørs.

Behmore:
- Større kapacitet pr rist (og samtidig mulighed for små batches ned til omkring 100 gr). Behmore kan riste op mod 500 gr hvor Gene kun tager op til 300.
- Mere ensartet rist end på Gene (dette er en subjektiv vurdering, men det var min klare oplevelse - især ved små batches)
- Mange programmer, så det er nemt at reproducere et rist, når du synes du har fundet et godt program til en bestemt bønne.
- Meget nemt at høre bønnernes knæk

Konklusion:
For mig er det meget vigtigt at kunne styre varmelegemet frit under hele ristningen. Derfor er argument 1 altafgørende for mig.

Hvis man er typen, der gerne vil prøve et antal faste programmer af, vælge det bedste og derefter have en \"no-nonsense\" rister, der er nem at betjene, og hvor man uden at skulle tænke nærmere over det, bare rister det samme batch hver uge, er Behmore en rigtig fed rister.

Roed
29. October 2009, 13:27
carstenj wrote:

jo du har ret :) jeg er ude efter en Cafemino 1 kg og den skal jeg nok få, men planen var første til næste år(slut næste år) men jeg skal jo lære at riste og efter som vi er sat på porten (mega vandskade under hele huset, kan jeg ikke bruge mit værksted de næste 4 måneder) og derfor, nu hvor vi skal genhuses via forsikringen, så ville jeg gå og hygge med en alm. rister og prøve lidt bønner. men jeg skal finde ud af hvilken rister jeg skal købe. som sagt er jeg lidt varm på den Behmor 1600 men ved ikke noget om kvalitet i risteformen eller på maskinen. :) såå er erfaring tak hvis nogen ved noget.

Behmor 1600
I-Roast 2
Gene Cafe

Ok, så var der jo en god grund :-)

carstenj
29. October 2009, 20:00
har du nogen erfaring med den Behmor rister ? eller andre ?

Daarup
29. October 2009, 23:38
Jeg har selv for ganske nylig købt en Behmor, og jeg er bestemt tilfreds med den. Har kun ristet en 4-5 gange på den, men det har den klaret rigtig godt synes jeg. Det virker som om risteprofilerne fra producentens side passer rigtig godt til bønnerne, så thumbs up herfra:-)
Man kan rigtig nok ikke styre på temperaturen, men har dog mulighed for at justere manuelt på tiden, hvis man synes at bønnerne er ved at være klar/ skal have længere tid. Desuden synes jeg det er rigtig lækkert, at det er super nemt at høre knækkene, samt en lille fiks detalje med lampen man kan tænde...

carstenj
30. October 2009, 00:21
Det er super, lige at få lidt feed back. Jeg har beslutte mig, for en Behmor 1600 og bestiller den i morgen. Jeg forstiller mig, at køre de programmer der og når jeg er erfaren nok, så må jeg jo se hvordan det er med at justere varmen og tiden.

Daarup
30. October 2009, 00:42
Jep men man går ikke helt galt i byen med de programmer, du har som sagt ikke mulighed for at stille på varmen, men tiden kan du dog godt lege lidt med. Tror bestemt ikke du bliver skuffet over den!

MoBak
30. October 2009, 09:27
carstenj wrote:

Det er super, lige at få lidt feed back. Jeg har beslutte mig, for en Behmor 1600 og bestiller den i morgen. Jeg forstiller mig, at køre de programmer der og når jeg er erfaren nok, så må jeg jo se hvordan det er med at justere varmen og tiden.
Det skal du nok blive glad for. Jeg tænker også, at hvis man er lidt teknisk snild (hvilket jeg ikke er), må det være relativt let at bygge en form for trinløs justering på varmelegemet? Det giver selvfølgelig nok en udfordring i forhold til garanti, men det ville give en tæt på perfekt rister!