formalingsgrad til swiss gold (kop-model)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scandal
    Lysristet
    • Feb 2009
    • 62

    formalingsgrad til swiss gold (kop-model)

    Hej.

    Hvad er jeres erfaringer med formailingsgrad og swiss gold filter?
    Jeg har et filter til kop...

    Jeg skal nemlig snart have kværnet min første portion til arbejde, og vil selvfølgelig gerne ramme bedst mulige resultat i første forsøg.

    Mit eget bedste bud er at det skal kværnes finere end til stempel, men grovere end almindelig formalet kaffe?

    Jeg har forøvrigt en Rocky, så forslag til formalingsgraden på \"Rocky-skalaen\" er velkomne.

    Mvh Anders
    - Rancilio Silvia
    - Rancilio Rocky
    (som så mange andre :-) )
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:formalingsgrad til swiss gold (kop-model)

    Bare du ikke bruger det kaffe du reklamerer for i din avatar, så skal det nok blive godt...
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • scandal
      Lysristet
      • Feb 2009
      • 62

      #3
      Re:formalingsgrad til swiss gold (kop-model)

      Skurken wrote:
      Bare du ikke bruger det kaffe du reklamerer for i din avatar, så skal det nok blive godt...
      Haha ... tænke nok jeg ville få en kommentar på det... at det så sker allerede samme dag jeg sætter bileldet ind, havde jeg så ikke ventet.
      Så bort fra teksten og kig på billedet i stedet :P

      Mvh Anders
      - Rancilio Silvia
      - Rancilio Rocky
      (som så mange andre :-) )

      Comment

      • KimH
        Espresso
        • May 2007
        • 547

        #4
        Re:formalingsgrad til swiss gold (kop-model)

        Nu er det meget lang tid siden at jeg har brugt mit 1 kops filter sidst. Men jeg husker at det aldrig rigtig lykkedes mig at brygge en rigtig go kop med frisristede bønner. Det var som om at vandet løb for langsomt igennem og dermed bryggede en overekstraheret kop. Hvis jeg derimod brugte almideligt supermarkedskaffe blev det meget bedre. Jeg håber du finder en god opskrift på at brygge med friske bønner i SG 1 kop.

        PS. Jeg har ikke samme problem i mit SG filter til kaffemaskinen...
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

        Comment

        • RuneL
          Espresso
          • Jun 2007
          • 576

          #5
          Re:formalingsgrad til swiss gold (kop-model)

          Jeg vil kraftigt anbefale dig at lave f.eks. tre kopper kaffe med lidt varierende formaling og prøve at smage på dem. Selv små ændringer i formalingsgraden gør en forskel med SG singlecup-filteret.
          Mobak, Zacho og undertegnede eksperimenterede med det for et par måneder siden og var overrasket over resultatet.
          Good, fast, cheap... Pick two!

          Comment

          Working...
          X