Man blir jo ældre...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Man blir jo ældre...

    Det er surt at måtte erkende det, men man bliver jo ældre. Hastigheden, hvormed dette sker, kan man heller ikke gøre meget ved... den betyder at man bliver et år ældre for hver 365 dage - sådan circa i det mindste.

    I dag var der så gået endnu et år siden jeg først så verdens lys med et vræl, der burde have fået min moder til at spekulere i bortadoption. Jeg er dog glad for at hun ikke gjorde sig sådanne overvejelser, for i dag var hun (og resten af familien) med til at give mig en rigtig FED fødselsdagsgave.

    Bare rolig - ikke noget med kaffe - derfor dette indlæg i OT forumet... nææh lidt fotogear, som jeg længe har ønsket mig.

    Jeg har nemlig det sidste års tid savnet et ordentligt fotostativ, så min hustru og min tre børn splejsede om et super lækkert Manfrotto carbonstativ med et genialt hoved på:

    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Man blir jo ældre...

    Ser lækket ud .. og te\'løk med føs\'daen

    Hvad er specielt ved hovedet???
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:Man blir jo ældre...

      Af min hustru, mor og svigermor fik jeg desuden et lækkert setup bestående af to stk. Manfrotto lightstands, men nogle fede Bowens paraplyer, samt en Bowen boomstick og stativ (til min reflector/bouncer), og en taske til at have det hele i.

      Jeg har nemlig også det sidste halve års tid tumlet lidt med strobist light, altså den disciplin indenfor foto, hvor man bruger kamerablitze, og sætter disse VÆK fra selve kameraet, og så bruger enten kabler, præflash, infrarød eller radiosendere, til at styre den eller de eksterne blitze. På den måde bliver det et letter og langt billigere alternativ til de deciderede studieblitz, der fylder og vejer voldsomt.

      Nu er jeg godt klar over at et lampestativ og en paraply ikke er noget puritanere blandt strobisterne ynder at bruge. De brugere hellere vægge, lofter, et sengelagen eller hvad der ellers måtte være for hånden, men jeg kan godt lide den øgede kontrol en paraply giver - og den blodhed man får, hvis man lyser igennem dem.

      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • ChrZacho
        Master Brewer
        • May 2007
        • 1580

        #4
        Re:Man blir jo ældre...

        g\'damm .. blir du ved ....
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Re:Man blir jo ældre...

          Her er det ene stativ med paraply, vippearm og hotshoe (der dog ikke er specielt hot, da flashen trigges trådløst)

          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:Man blir jo ældre...

            Og her er Bowen stativ med boom-arm, til at holde reflektoren... skulle jeg engang købe mig en større overhead ramme, så kan stativet også SAGTENS bære dette.

            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Re:Man blir jo ældre...

              ChrZacho wrote:
              Ser lækket ud .. og te\'løk med føs\'daen

              Hvad er specielt ved hovedet???
              Takker :-)

              Det er et fjederbelastet hoved, der gør, at det er meget hurtigt at gå fra vertical til horisontal format (specielt godt ved portrætfotografering), og så er det oliedæmpet. Quick-releasen er godt nok et monster, og virker som om det er bygget til et mellemformat kamera, men det fungerer perfekt!

              Der er mange justeringsmuligheder med bl.a. stop, så når du først har nivelleret stativet (ved hjælp af den indbyggede libelle), så er du altid sikker på at arbejde i 90°, eller 45° vinkler.

              Den vandrette og oliedæmpede rotation med gradindeling gør det også suverænt til at lave panoramaskud, selv i HDR.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • ChrZacho
                Master Brewer
                • May 2007
                • 1580

                #8
                Re:Man blir jo ældre...

                De er sat\'me lækre sager .. der er til lang tids nørderi ... te\'løk igen
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9
                  Re:Man blir jo ældre...

                  For dem der er interesseret i at vide mere om Strobist light, så er der her en fremragende blog, der nok har været startstedet for langt de fleste strobister.

                  Joe McNally har lavet et glimragende kursus vedr. brug af Nikon CLS (Creative Lighting System), der er Nikons måde at styre flere off-camera flashkilder direkte fra kameraet. Her kan du finde en oversigt over Joe McNally\'s videoer hos Kelby Trainging. Det er hot stuff :-)

                  Sorry for at gå SÅ voldsomt off-topic her på espressobar.dk, men jeg var bare så glad at jeg lige MÅTTE dele det med nogen, der - selvom de ikke er fotonørder, så dog kaffenørder - kan sætte sig ind i glæden ved godt gear :-)
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:Man blir jo ældre...

                    Hobzon wrote:
                    Sorry for at gå SÅ voldsomt off-topic her på espressobar.dk, men jeg var bare så glad at jeg lige MÅTTE dele det med nogen, der - selvom de ikke er fotonørder, så dog kaffenørder - kan sætte sig ind i glæden ved godt gear :-)
                    Jamen, det er altid en fornøjelse, når nogen er entusiastiske om noget. Om det er fotogear, cykler, brød eller kaffe Og der er jo sandt at sige et par nørder indenfor foto herinde også, så du skrive nok ikke helt for døve ører (eller blinde øjne? :dry: )

                    Et forsinket tillykke herfra
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Jacob
                      Master Brewer
                      • Feb 2008
                      • 1600

                      #11
                      Re:Man blir jo ældre...

                      Tillykke B)

                      Kommer du ikke til at savne pilotlys (selv om man med digital teknik selvfølgelig ikke skal vente på fremkaldelse af film før man kan se resultatet)?

                      Comment

                      • Hobzon
                        Coffeeholic
                        • Dec 2007
                        • 1426

                        #12
                        Re:Man blir jo ældre...

                        For at citere fra strobist bloggen: \"You don\'t need no stinkin\' modelling light\"

                        Nej - det gør man faktisk ikke... for det første har man jo en dejlig LCD-skærm bag på kameraet, der udgør det for gamle dages polaorid-skud, der alligevel ikke viste ret meget, for det andet kan man jo placere fjæset, der hvor man vil have lys, og så kigge op på flashen og se om man rent faktisk kan SE blitzen (også ind i en snoot, hvis man bruger en sådan. Så nej - man har reelt ikke brug for pilotlys i praksis.

                        Man prøver sig frem, kigger på de billeder man tager, retter i lyset (det er jo så nemt), og når man så har opnået noget der virker, så udforsker man motivet kompositorisk såvel som udtryksmæssigt. Når man så har afprøvet alle muligheder, så flytter man og laver noget nyt med en helt anden lyssætning, baggrund eller idé.
                        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                        Østerbro

                        La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario


                        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                        Comment

                        • Søren Wolder
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 613

                          #13
                          Re:Man blir jo ældre...

                          Tillykke med det ekstra år herfra også (lidt forsinket)

                          Lækkert gear du har fået i hus! Det kan jeg godt forstå du er glad for! Jeg er selv med på Manfrotto carbon vognen, og det er bare alt for super lækkert!!

                          Har du trickker til dine flash eller bruger du den indbyggede flash på kameraet til at trikke med?
                          Administrator på EspressoBar

                          Black coffee rules...

                          Comment

                          • Hobzon
                            Coffeeholic
                            • Dec 2007
                            • 1426

                            #14
                            Re:Man blir jo ældre...

                            Lige for øjeblikket bruger jeg preflash fra min D700 til at trigge de eksterne flash, mens jeg venter på, at Pocket Wizard TT1 skal komme i en Nikon-udgave. Den har godt nok fået tærsk af Radiopopper, men ifølge Goecker skyldes det dels, at Canons blitz genererer en del radiostøj, der ikke findes hos Nikon, dels at de eksemplarer der testes med Canon, var de allerførste versioner, som Pocket Wizard blev lidt presset til at sende på markedet (ifølge dem selv for tidligt).

                            Så jeg venter lige og ser tiden an. Radiopoppers kræver at præflashen skydes (bruger den dog ikke), hvorimod Pocket Wizards selv emulerer en SB900 i master mode - så det er lidt mere elegant.

                            Der findes naturligvis andre og langt billigere løsninger (Cactus, m.fl.), men ingen af dem fungerer med iTTL - og det ville være rart at kunne styre det hele fra kameraet, i stedet for at skulle gå hen til blitzen (måske flere) og lave justeringer mellem hvert skud.
                            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                            Østerbro

                            La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario


                            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                            Comment

                            • Jacob
                              Master Brewer
                              • Feb 2008
                              • 1600

                              #15
                              Re:Man blir jo ældre...

                              Hobzon wrote:
                              For at citere fra strobist bloggen: \"You don\'t need no stinkin\' modelling light\"

                              Nej - det gør man faktisk ikke... for det første har man jo ...
                              Modelleringslys - fin betegnelse

                              Det kan godt være det er mig der er idiot, men uden pilotlys syntes jeg f. eks det var svært at sætte et perfekt lys på en brillebærende model.

                              Comment

                              Working...
                              X