PDA

Se fuld version : Kildevand - bliver jeg snydt?

MoBak
16. May 2007, 23:35
Jeg bruger naturligvis kildevand i min espressomaskine, så den ikke skal kalke til. Jeg bor i Århus, hvor vandet er ekstremt hårdt.

Jeg bruger det billigste kildevand jeg kan få i Føtex - Denice, hedder det. Det koster 3,95 for 2 liter, så det ER billigt. Men nu er jeg så kommet til at se, at det ikke nødvendigvis er bedre en mit postevand. Ifølge Århus Kommunale Værker er Calcium indholdet i Århus mellem 11 og 17. Ifølge Denice\'s etikette er der <15 deri. Så i virkeligheden kan det faktisk være ringere :huh:

Nogen der ved noget mere om dette og har nogle anbefalinger?

Post edited by: MoBak, at: 2007/05/16 22:35

ChrZacho
16. May 2007, 23:53
Læste på et tidspunkt på coffea at Harrilds kildevand var godt .... og at mange kildevand ikke er bedre end postevand ... så man skal se sig godt for.

Jeg bruger kun clearly kande .... tiden må vise om det er nok.

Søren Wolder
17. May 2007, 00:06
Kan du ikke købe et filter og montere på vandindtaget?

Hvis det fjerner kalk - hvad det gerne skulle, så får du sikkert et bedre resultat end flaskevand.

Jeg købte et hos KaffeMekka for omkring 50 kr. og det skulle tage 20 liter vand.

Roed
17. May 2007, 00:33
Nu skal jeg ikke køre mig klog på et område hvor jeg ikke er ekspert, men har vandets såkaldte hårdhed ikke noget at gøre med hvor meget kalket binder i vandet?

Den føromtalte Denice kildevand har en hårdhed på 0-5°dH, på min kones vaskemiddel står der at blødt vand har under 10°dH, så det må vel være blødt.

MoBak: Står der noget i testen om vandet i Århus noget om dets °dH værdi?

Grunden til at jeg ikke er sikker på om vandets indhold af kalk er ensbetydende med vandets hårdhedsgrad, er at vi på laboratoriet i firmaet bruger alm, postevand til maskinerne, men det bliver kørt igennem en ion-vender (hedder det vist nok) og det gør at vandets kalkinhold er det samme, men kalken binder ikke i maskinerne. Heller ikke i tørresektionerne hvor temp ligger på ca 70°.

Nogen der ved mere om emnet? Jeg er som sagt ikke ekspert lige her, men mener bare at have hørt osv.

Iøvrigt giver MoBak for meget for vandet, jeg har lige købt 6x 1,5liter for 2,80 incl moms. :whistle:

Post edited by: Roed, at: 2007/05/16 23:39

MoBak
17. May 2007, 08:41
Roed wrote:

Nu skal jeg ikke køre mig klog på et område hvor jeg ikke er ekspert, men har vandets såkaldte hårdhed ikke noget at gøre med hvor meget kalket binder i vandet?

Den føromtalte Denice kildevand har en hårdhed på 0-5°dH, på min kones vaskemiddel står der at blødt vand har under 10°dH, så det må vel være blødt.

MoBak: Står der noget i testen om vandet i Århus noget om dets °dH værdi?

Du har ret, Kasper. Jeg har sammenlignet pærer og bananer. På Denice flasken står der Calcium <15 og hårdhed 0-5 dH. Vandet i Århus har en hårdhed på 13,5-17,7 dH(det var dette jeg havde sammenlignet med calcium indholdet på <15)

Der står som forklaring dette:

Calcium og magnesium bestemmer vandets totale hårdhed - et stort indhold giver hårdt vand; et lille giver blødt vand. Hårdheden opgives i tyske hårdhedsgrader, odH, og vandet kan karakteriseres efter følgende skala:

0 - 4 meget blødt
4 - 8 blødt
8 - 12 middelhårdt
12 - 18 temmelig hårdt
18 - 30 hårdt
over 30 meget hårdt

Total hårdhed = forbigående + blivende hårdhed. Den forbigående hårdhed kan bringes ud af vandet ved opvarmning, således at den del calcium og magnesium, der er bundet til bicarbonat, udfældes som calciumcarbonat(kedelsten). Den blivende hårdhed bestemmes som forskellen mellem den totale og den forbigående og kan angives som den mængde calcium og magnesium, der svarer til sulfat og evt. chlorid. Der er ikke stillet vandkvalitetskrav til hårdhed, men den totale hårdhed bør ligge mellem 5o og 30o dH.

Det bliver jeg altså ikke så meget klogere af. Med mindre <15 er et lavt calcium indhold. Der står desværre ikke noget om calciumindholdet for postevandet i Århus.

Iøvrigt giver MoBak for meget for vandet, jeg har lige købt 6x 1,5liter for 2,80 incl moms. :whistle:<br><br>Post edited by: Roed, at: 2007/05/16 23:39

Det var billigt. Jeg har en enkelt gang fået 6x2liter for 3,95 - men det var vist fordi den unge dame ved kasse kom til at scanne stregkoden på én af flaskerne i stedet for den på plastikken rundt om :)

Jeg aftager da gerne 3-4 pakker af dit vand, hvis du kan have det i bilen d. 16 ;)

Post edited by: MoBak, at: 2007/05/17 07:47

Roed
17. May 2007, 09:50
Jeg har søgt på det lokale vandværks datablad, men har heller ikke kunnet finde noget om calcium indholdet. Og heller ikke noget om hårdheden for den sags skyld...Gad vide hvorfor de har en hjemmeside...

Men på http://www.geus.dk/program-areas/water/denmark/data_and_maps/haardhedskort-dk.htm kan man se hårdhedsgraden på vandet i ens område.

MoBak
12. July 2007, 10:05
Jeg bringer lige denne tråd op igen, da jeg over de sidste 2-3 måneder har lavet en yderst uvidenskabelig men alligevel meget sigende test.

For 2-3 måneder siden købte min kæreste og jeg en ny elkedel. Vi blev enige om, at prøve kun at bruge kildevand i den (af det billige mærke Denice, som fås i både Dansk Supermarked og COOP\'s butikker). Tidligere var vi vant til, at vores el-kedel kalkede til i løbet af 1-2 uger i en sådan grad, at bunden var HELT dækkket af et lag kalk. Så kalkholdigt er vandet i Østjylland. Det samme må så gøre sig gældende i en espressomaskine. Ikke nogen rar tanke, vel? :pinch:

Resultatet efter disse 2-3 måneder med kun med kildevand i kedlen (næsten - vi har nok haft postevand i den 3-4 gange, hvor vi har været løbet tør for kildevand) er, at kedlen stadig ser ud stort set som ny. Der er nogle få, små plette i bunden af kedlen, som sikker stammer fra de få gange vi har brugt postevand og der er slet ingen kalk at se op af siderne eller i filteret inde i kanden.

Konklusionen på dette må jo ganske enkelt være, at brug af kildevand (i hvert fald af det mærke vi bruger) stort set eliminerer aflejring af kalk i maskinen.

Er der nogle, som vil sætte sig imod denne konklusion? Undersøgelsen er som sagt meget uvidenskabelig, og måske overser jeg noget?

kaffeagenten
30. July 2007, 14:18
Interessant tråd :-)

Jeg bruger selv, både i firmaet og derhjemme, kildevand af mærket Pinar - fra Metro til 2,95 for 1½ liter (så vidt jeg husker).

Jeg shoppede meget rundt før jeg fandt denne, med indhold:

Ca: 3,10 mg/liter
Mg: 1,10 mg/liter

Total hårdhed: 1,65 fr - jeg aner ikke om det er det samme som dH, men jeg testede lige kildevandet mod postevandet fra hanen:

http://www.kaffe-agenterne.dk/images/haardhed.gif

Den venste strib er kildevandet med hårdhed under 3 dH - højre side postevandet med hårdhed mellem 14 og 21 dH (tættere på 21 end 14!)

Kasper
30. July 2007, 17:46
Ja du bliver snydt. Men mest fordi du handler i føtex. I fakta har de samme slags vand til 2,95 :laugh:

MoBak
7. November 2007, 09:45
Jeg bumper lige denne tråd. Jeg har nemlig lige lavet en test af det kildevand jeg bruger, Denice. Jeg har brugt de samme test strips som Thomas har brugt i hans besked ovenfor.

Det ses tydeligt, at det vand Thomas bruger er blødere end Denice. Fotoet nedenfor viser øverst Denice vand fra flasken og nederst denicevand, når det har været igennem min maskine med dette kalkfilter (http://www.kaffe-agenterne.dk/product_info.php?cPath=31_38_75&products_id=195) monteret. Kalkfilteret har siddet i maskinen i nogle måneder og er nok ved at være oppe over de 100 l. vand som det står til at kunne klare. Men det virker da endnu, kan man se:

http://www.espressobar.dk/components/com_fireboard/uploaded/images/Image00001-0bf13545b6ee30d3afa9240097cc4d49.jpg

EDIT: Spørgsmålet er så, hvorledes ovenstående kan overføres til mændgen af kalkaflejringer i maskinen og dermed hvor ofte jeg bør afkalke?

Post edited by: MoBak, at: 2007/11/07 08:47

micki
2. December 2007, 16:34
Jeg lavede engang et regneark ud fra The Insanely long water FAQ (http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html).

Spa fra Irma var det absolut bedste kildevand (og dyreste!). Aqua d'Or var ok, mens Denice var decideret dårligt. Nogle måneder efter så jeg at Denice havde fået nye tal, og nu scorede den pludseligt ret godt! Så hvis man vil være god ved sin maskine kan denne FAQ være god at studere og kigge på sit kildevand.

Kim -- som har reduceret sin vandpris til kr. 30,- pr. kbm efter opstilling af vandfilter ...

MoBak
8. December 2007, 11:59
Jeg flytter lige Runes - i øvrigt interessante - indlæg fra denne tråd (http://www.espressobar.dk/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26&func=view &catid=8&id=2313#2313). Jeg ved at indlægget er et svar på et andet indlæg i tråden, men lad os fortsætte kildevandsdiskussionen her og holde den anden tråd være til salget af Silvia'en :)

RuneL wrote:

Var der ikke en herinde der linkede til "the insanely long water FAQ" for kort tid siden?
Ihvertfald læste jeg omtalte FAQ som at de der filterkander stort set ikke virker. De fjerner omkring 2/3 af kalket i vandet, men det gik kun en uge, så var det på tide at skifte filter igen.
Hvis man har hårdt vand mener jeg rigtigt kalkfilter er vejen frem. Jeg syns det er lidt noget miljøsvineri at bruge kildevand der fragtes rundt på lastbiler og pumpes i flasker osv. men det skal man jo afgøre med sig selv.

MoBak
8. December 2007, 12:02
RuneL wrote:

Var der ikke en herinde der linkede til "the insanely long water FAQ" for kort tid siden?
Ihvertfald læste jeg omtalte FAQ som at de der filterkander stort set ikke virker. De fjerner omkring 2/3 af kalket i vandet, men det gik kun en uge, så var det på tide at skifte filter igen.
Hvis man har hårdt vand mener jeg rigtigt kalkfilter er vejen frem. Jeg syns det er lidt noget miljøsvineri at bruge kildevand der fragtes rundt på lastbiler og pumpes i flasker osv. men det skal man jo afgøre med sig selv.

Jeg er enig i, at man egentlig ikke burde bruge al den kildevand af hensyn til miljøet. Hvis nogle kunne overbevise mig om, at de små kalkfiltre var effektive nok, ville jeg da hellere bruge vandet fra hanen. Det smager jo fint, men jeg er noget nervøs for min kære Domobar

ChrZacho
8. December 2007, 12:29
Jeg satser på at min clearly kande hjælper lidt .... og regener med på et tidspunkt at forsøge at afkalke maskinen ... :unsure:

Post edited by: ChrZacho, at: 2007/12/08 12:00

ordo.dk
10. December 2007, 17:13
Bilka sælger i øvrigt Denice vand. 2 liter for kr. 3,75

RuneL
10. December 2007, 19:53
Hvis man så fattede noget af det der ellers stod i den FAQ kunne man komme frem til hvor ofte man skal afkalke sin maskine.
Hvorfor er der ikke en tabel med til maskinerne der siger "hvis dit vand er XX hårdt skal du afkalke for hver YY liter gennem maskinen"

Xiburst
19. November 2013, 21:03
Jeg hiver lige denne relativt gamle tråd frem igen :)
Jeg har mulighed for, at få noget ret billigt kildevand.
Kalcium indholdet er en smule højere i det vand, end det jeg plejer at bruge (denice fra fakta).
Jeg har prøvet at læse den lange vand faq, men det er ren vrøvl i hovedet på mig. Fatter det simpelthen ikke.
Kan nogen svare mig på om de lidt højere værdier er for voldsomme ift det vand jeg normalt bruger ??

2251 mit nuværende denice vand

2252 det potentielt nye vand

God aften

WilliamSkov
20. November 2013, 00:42
Ifølge TCC's bog er det vigtigste at karbonat (går ud fra de mener calcium/kalk) indholdet er under 50 mg/l. Det er sådan set det eneste jeg kigger efter.. Og det kan jeg se at de begge gør. Om springet fra 22 til 39 betyder meget for smagen skal jeg ikke kunne sige - Denice synes jeg klarer det meget fint.

pingel
20. November 2013, 09:05
Alt andet lige er der altså tale om en fordobling af kalkindholdet. Og er 22 mg/l i forvejen ikke lidt hårdt? Hvordan regnes hårdheden ud, ud fra indholdet af kalk pr liter?

Xiburst
20. November 2013, 09:25
Ingen anelse :) skrev i denne tråd fordi, der tidligere er nogen der har udregnet fra faq tråden. Håbede nogen havde evnerne en gang til ;)
Men ift de 22 mg/l i denice vandet, så kan jeg ikke finde noget vand, der har et lavere indhold.

Det er ca 3 måneder siden jeg sidst afkalkede, og hade for nyligt nogle rør a maskinen, der var ingen tegn på kalk i dem

Dr. Jones
20. November 2013, 10:37
Tog lige dette billede af etiketten på Lidl's 'billige' mærke (1,5 liter for 3,95):

2253

97 mg Ca2+ svarer til en hårdhed på 13,5 °dH, altså postevand de fleste steder i Danmark.

Så ja, man kan godt nok blive snydt, hvis man køber flaskevand for at spare på kalken!

Jeg kan i øvrigt anbefale denne konverteringstabel mellem forskellige måder at angive hårdhed:

http://www.cactus2000.de/uk/unit/masswas.shtml

WilliamSkov
20. November 2013, 12:05
Ifølge TCC's bog er det vigtigste at karbonat (går ud fra de mener calcium/kalk) indholdet er under 50 mg/l. Det er sådan set det eneste jeg kigger efter.. Og det kan jeg se at de begge gør. Om springet fra 22 til 39 betyder meget for smagen skal jeg ikke kunne sige - Denice synes jeg klarer det meget fint.

Jeg retter lige mig selv.. Når TCC siger karbonater mener de vist Hydorgenkarbonat HCO-3 (ish) - og hverken Denice eller det andet vand du har kig på ligger under 50 mg/l der. Ifølge nedestående link har det danske postevand normalt omkring 200 mg/l, og man skal gerne ned på 100 og derunder. Denice har 140 mg/l og det andet vand du har kig på 120 mg/l.. Så det er i hvert fald bedre end postevand - men ikke godt nok til TCC

http://coffeecollective.blogspot.dk/2011/02/kaffevand-i-danmark.html

Xiburst
20. November 2013, 14:56
Jeg retter lige mig selv.. Når TCC siger karbonater mener de vist Hydorgenkarbonat HCO-3 (ish) - og hverken Denice eller det andet vand du har kig på ligger under 50 mg/l der. Ifølge nedestående link har det danske postevand normalt omkring 200 mg/l, og man skal gerne ned på 100 og derunder. Denice har 140 mg/l og det andet vand du har kig på 120 mg/l.. Så det er i hvert fald bedre end postevand - men ikke godt nok til TCC

http://coffeecollective.blogspot.dk/2011/02/kaffevand-i-danmark.html

Som jeg forstår det, går deres bekymring på smagen og ikke så meget kalk vs espressomaskinen.
De nævner ikke at de 50 mg/l karbonat skåner maskiner for kalk, men at man får mest smag ud af bønnen ved at være der under.
Så er i tvivl om hvor vidt karbonat indhold har indflydelse på kalk der sætter sig i maskinen ??
Tcc nævner ikke rigtig kalcium grænser. Jeg tænker at kalcium indhold må være den vigtige faktor ift hvor hårdt det er ved maskinen !?

WilliamSkov
20. November 2013, 15:19
Det tror jeg bestemt! De nævner i bogen at Calcium har tendens til at fjerne rigtig mange aromaer og syrer - men de sætter ingen grænse. Og de siger intet om hvad det gør ved maskinen. Jeg oplever ingen kalk-aflejringer i min maskine og jeg kører på denice vand - kører lidt over 10 dobbelt shots om dagen.

Dr. Jones
20. November 2013, 16:53
97 mg Ca2+ svarer til en hårdhed på 13,5 °dH, altså postevand de fleste steder i Danmark.

Lige en selv-korrektion: Kørte værdierne fra Lidl-vandet igennem denne lidt mere præcise beregner (som beregnet den reelle hårdhed inkl. magnesium):
http://www.lenntech.com/ro/water-hardness.htm

Lidls vand har en hårdhed på 18,4 °dH - mere end postevandet i f.eks. Aarhus!!

Men det understreger bare, at man skal se sig for!

KSinning
20. November 2013, 20:30
Måske vedlagte kan bruges..,,

http://coffeecollective.blogspot.dk/2011/02/kaffevand-i-danmark.html?m=1

Xiburst
20. November 2013, 20:54
Måske vedlagte kan bruges..,,

http://coffeecollective.blogspot.dk/2011/02/kaffevand-i-danmark.html?m=1

Det er den William også har linket til :)
Den henviser umiddelbart til vand indhold ift smag..

Xiburst
21. November 2013, 18:38
Jeg hiver lige denne relativt gamle tråd frem igen :)
Jeg har mulighed for, at få noget ret billigt kildevand.
Kalcium indholdet er en smule højere i det vand, end det jeg plejer at bruge (denice fra fakta).
Jeg har prøvet at læse den lange vand faq, men det er ren vrøvl i hovedet på mig. Fatter det simpelthen ikke.
Kan nogen svare mig på om de lidt højere værdier er for voldsomme ift det vand jeg normalt bruger ??

2251 mit nuværende denice vand

2252 det potentielt nye vand

God aften

Jeg fandt nu en meget nemmere tilgang til Jim Schulmans regnemetoder ift vandet..
http://londiniumespresso.com/blog/the-best-water-for-your-espresso-machine#.Uo4xn8S9TEI

Den er lidt kortere og konkret..

Efter udregningen kan jeg konkludere at begge slags vand dumper..

Ifølge Jim må vandets max værdier være

Alkalinitet 50
Hårdhed 80
Tørstoffer 130

Denice havde:
Alkalinitet 115
Hårdhed 109
Tørstoffer 150

Eden :
Alkalinitet 98
Hårdhed 106
Tørstoffer 155

Alkalinitet gør sig gældende ift udvikling af smagen og hårdheden hvor groft vandet er ved boileren.

Eden viser sig så at være bedre end denice.. Ikke god nok iflg Jim, men jeg har aldrig haft problemer med mit denice vand.. Så giver helt sikkert det nye Eden vand et forsøg :)

TurBo
23. May 2014, 00:43
er der nogen der kender til værdier for "Aqua" fra dansk supermarked a/s /netto? jeg kan se at det produceres af Aqua d'or firmaet. men på siden angives kun "mærkevarens" værdier. ved ikke om det er de samme for "Aqua" til ca. 4kr. for 1½L

Lineamanden
23. May 2014, 01:00
er der nogen der kender til værdier for "Aqua" fra dansk supermarked a/s /netto? jeg kan se at det produceres af Aqua d'or firmaet. men på siden angives kun "mærkevarens" værdier. ved ikke om det er de samme for "Aqua" til ca. 4kr. for 1½L

Hej Turbo, det skulle vist være ok vand, men vist nok ikke det bedste. Mener der står noget om det på side 1 i denne tråd. :)

/Uldall

TurBo
24. May 2014, 15:02
Synes blot jeg fandt en masse snak om denise..