Cut paa Gene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • blade69
    Mørkristet
    • Jan 2008
    • 384

    Cut paa Gene

    Hvis man bruger koeledunktionen paa gene risteren cutter i saa f.eks 30 sekunder foer den oenskede ristegrad er opnaaet ? Eller tidligere?
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster
  • mortenk
    Lysristet
    • May 2009
    • 94

    #2
    Re:Cut paa Gene

    Hej.
    Man skal vel stoppe tidligere så. Jeg prøvede de første gange at stoppe selv, og køle bønnerne ned på en tallerken e.lign, men vendte hurtigt tilbage til at lade programmet køre fuldt ud med kølefunktionen til ende. Jeg kan lide den er fuldautomatisk. Det fungerer fint for mig at sætte temp til 240 gr. og tiden til 19 min.når man fylder op til stregen på beholderen. Det giver en fin \"Full City\" (tror jeg nok ;-).
    Morten
    Spaz VII. Mazzer Mini E mod B. Gene Cafe

    Comment

    • Skall
      Grøn bønne
      • Jan 2008
      • 32

      #3
      Re:Cut paa Gene

      Jeg synes hurtigt man lærer at \"føle\" sig frem til det rigtige tidspunkt at stoppe risten. Dit bud på ca. 30 sek. før den ristegrad du vil opnå passer nogenlunde med mine erfaringer.

      Der er også folk som sværger til at \"dumpe\" bønnerne tidligere end risteneren tillader for at få lidt mere fart på nedkølingen, men jeg kan nu bedre lide at lade risteren virke som den er beregnet til.
      Nuova Simonelli Musica
      Mazzer Major (espresso)
      58 mm Pullman Barista tamper
      Gene Café rister
      Diverse stempelkander og andet gejl

      Comment

      • filip
        Stamgæst
        • Mar 2008
        • 761

        #4
        Re:Cut paa Gene

        30 sekunder er et godt udgangspunkt, men hvis man har ristet til ind i 2.knæk kan de 30 sek betyde at man ender med brændte bønner. Så skal man hælde bønnerne ud før.

        Jeg rister aldrig mere end til lige før 2. knæk eller endda før. Når jeg slow rister synes jeg ikke det er nødvendigt med en meget mørk rist. Det er som om den langsomme rist giver en kop med mere smag/den fulde smag, så hellere hælde bønnerne ud lidt for tidligt end for sent..

        Jeg bruger kølefunktionen, men kun til 180-200 grader, så stopper jeg maskinen. Så er røgen ude af køkkenet (gennem rørene) og jeg kan hælde bønnerne ud i et fad eller på en plade i 1 lag.

        Jeg rister meget sjældent længere end 16:30 min for ikke at bage bønnerne. 16 minutter så er jeg tilfreds, bønnerne mørkebrune, et par pop i 2. knæk er hørt og koppen er velsmagende
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist


        \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

        Comment

        Working...
        X