Forskel på lille og stor stempelkande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    Forskel på lille og stor stempelkande

    Hej Alle,

    Jeg ville gerne høre jer andres oplevelser og evt. forklaringer på nedenstående.

    Jeg oplever stort set altid at den kaffe jeg brygger på mine 8 kops stempelkander ikke har nær samme nuancer som når jeg har lavet den på min lille 3 kops.

    Det er frustrende, for jeg godt vil dele mine gode 3 kops kaffeoplevelser med andre. (Når det er sagt, så er en af de bedste kopper jeg fået, brygget på en stor stempelkande. Det var en idido. Jeg tog den sidste grumsede og lunkne kop, der lå bunden. Den var blød og sød som pokker og med tons af jordbær.

    Jeg doserer normalt 55 g. til 900 ml. vand. Jeg har eksperimenteret en del med formalingen. Jeg overvejer at prøve at gå James Hoffmann groft og prøve at dosere over de 70 g.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    #2
    Re:Forskel på lille og stor stempelkande

    Jeg kom til at tænke på at det nok også har noget at sige at den lille 3 kops bruger jeg om morgenen, hvor mine smagsløg er friske, hvor de store 8 kops gerne bliver brugt om aftenen efter et stort måltid (og lidt alkohol).
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Forskel på lille og stor stempelkande

      Jeg kan ikke forklare det desværre, kun meddele at jeg oplever nøjagtigt det samme.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Forskel på lille og stor stempelkande

        Har du/i prøvet og se om filteret på de to stempelkander har samme maske tæthed?
        Jeg købte nemlig en 8 koppers stempel kande her den anden dag og den have et filter med forholsvis store masker (alstå betydeligt større end på min 3 koppers).
        Jeg nåede ikke at brygge på den inden jeg opdagede det (det var mens jeg stadig var i butiken) jeg fik den blot byttet til en hvor filteret var \"normalt\" gutten i butikken sagde at det havde han oplevet før så den blev bytte unden problemer.
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • Gunde
          Espresso
          • Mar 2008
          • 689

          #5
          Re:Forskel på lille og stor stempelkande

          EPO wrote:
          Har du/i prøvet og se om filteret på de to stempelkander har samme maske tæthed?
          Jeg købte nemlig en 8 koppers stempel kande her den anden dag og den have et filter med forholsvis store masker (alstå betydeligt større end på min 3 koppers).
          Jeg nåede ikke at brygge på den inden jeg opdagede det (det var mens jeg stadig var i butiken) jeg fik den blot byttet til en hvor filteret var \"normalt\" gutten i butikken sagde at det havde han oplevet før så den blev bytte unden problemer.
          Tjo, det er muligt. Men hvor stor betydning har filteret for ekstraktionen på en stempelkande? Foregår det meste af brygningen ikke i de 4 minutter kanden trækker inden man trykker filteret ned? Jeg bruger pt. James Hoffmanns metode, hvor man fjerner både kaffen og skummen inden man trykker ned.
          Mvh Morten

          --------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

          Comment

          • EPO
            Coffeeholic
            • Oct 2007
            • 1151

            #6
            Re:Forskel på lille og stor stempelkande

            Gunde wrote:
            Tjo, det er muligt. Men hvor stor betydning har filteret for ekstraktionen på en stempelkande? Foregår det meste af brygningen ikke i de 4 minutter kanden trækker inden man trykker filteret ned? Jeg bruger pt. James Hoffmanns metode, hvor man fjerner både kaffen og skummen inden man trykker ned.
            Jeg er ikke sikker på at filteret har den store betydning, men eg tænkte bare på at hvis vand/kaffe forholdet er det samme i de to kander så burde det vil ikke værre der smags forskellen opstår? og så er der vel ikke sa meget andet i en stempel kande som kan ændre smagen?
            Michael EPO Rasmussen

            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

            Comment

            • Gunde
              Espresso
              • Mar 2008
              • 689

              #7
              Re:Forskel på lille og stor stempelkande

              Jeg ved ikke. Jeg tænker umiddelbart at det er et spørgsmål om at man måske ikke skal bruge samme vand/kaffe forhold og samme formaling til en stor og lille stempelkande. - At dimensionerne på en eller anden måde påvirker ekstraktionen.

              Jeg tager kaffe med på fredag på arbejdet (jeg skal direkte til påskefrokost efter arbejde, og så kan de lige så godt også fået noget kaffe på arb). Jeg har tænkt mig at prøve en James Hoffmann teknik (male meget groft + updose) med én kande, og en min normale med den anden.

              Mulige fejlkilder er dog forskel på kanderne. Den ene er en Bodum Shin Bistro og den anden er en Muji og kværnen er af blender typen.
              Mvh Morten

              --------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

              Comment

              Working...
              X