Silvia med PID

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • losabos
    Lysristet
    • Feb 2009
    • 105

    Silvia med PID

    Hej folkens!
    SÅ fik jeg monteret PID på min Silvia - og sikke en FORSKEL! Jeg er dybt overrasket, forundret og ikke mindst lykkelig for den kraft maskinen nu besidder! Ud over at det er blevet nemmere på mange måder (no more tempsurf!), er selve kvaliteten af espressoen virkelig mærkant bedre. Jeg kan nu lave det samme shot igen og igen - og selv det første shot på dagen er mere end drikkeligt.

    Jeg valgte Retrofit modellen fra Auber med:

    -PID
    -Timer
    -Pre-infusion
    - og steam temp. kontrol.


    En forbedring der virkelig også har overrasket mig, er den steamkraft der nu er tilført, der skyldes at maskinen nu hele tiden danner ny damp - hvorimod den førhen først lavede nyt når temperaturen var dalet en del. Det betyder at det nu er muligt at lave perfekt mikroskum, og det går hurtigt!

    Installationen gik helt smertefrit ved hjælp af en nøje udført manual, og det var faktisk en god oplevelse at se hjertet af den kære maskine. Og her er resultatet så - lige efter montering (så forestil jer den lige uden de mange snavse-fingre! ) :


    Det var såmænd det hele.
    - Rigtig god weekend!

    /Kristian
    - Mypressi Twist v2.
    - Mazzer Super Jolly
    - Porlex Håndkværn
  • el jefe
    Mellemristet
    • Oct 2008
    • 251

    #2
    Re:Silvia med PID

    Ser godt ud.

    Tænker selv ind i mellem på at gøre det. Hvor meget kom du af med totalt set?

    Derudover tænker jeg lidt på den pre-infusion der opnås med denne installation. Det lyder til at det der sker i princippet er det samme som at jeg selv tænder meget kortvarigt for pumpen inden jeg lader det fulde skud komme? Optimalt set bør det vel være en rampe mod det fulde tryk.
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Re:Silvia med PID

      Hej Kristian,

      Det ser rigtig fedt ud. Jeg har længe planlagt samme operation med samme kit. Hvor stor teknisk snilde synes du det krævede?

      Er ligesom el jefe også interesseret i at høre hvad du synes om pre-infusion funktionen.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • losabos
        Lysristet
        • Feb 2009
        • 105

        #4
        Re:Silvia med PID

        el jefe wrote:
        Ser godt ud.

        Tænker selv ind i mellem på at gøre det. Hvor meget kom du af med totalt set?

        Derudover tænker jeg lidt på den pre-infusion der opnås med denne installation. Det lyder til at det der sker i princippet er det samme som at jeg selv tænder meget kortvarigt for pumpen inden jeg lader det fulde skud komme? Optimalt set bør det vel være en rampe mod det fulde tryk.
        Det blev ca 1300,- for sættet og jeg synes bestemt det var det værd.
        Man kan sige omkring den pre-infusion metode det her kit bruger er at den i princippet tænder pumpen i 1,2 sek, slukker i 2,5 sek, og starter derefter med at brygge.
        så vidt jeg kan se så er 3vejs-ventilen åben i den periode men er ikke sikker? nogen der kan bekræfte/afkræfte dette?

        Men alt i alt, synes jeg at mine shots er blevet bedre - og da jeg bestilte havde jeg følelsen af at jeg ligeså godt kunne bruge de 100kr ekstra på kittet med pre-infusion - og hvis det viste sig at være noget møg, slå funktionen fra.

        - Mypressi Twist v2.
        - Mazzer Super Jolly
        - Porlex Håndkværn

        Comment

        • losabos
          Lysristet
          • Feb 2009
          • 105

          #5
          Re:Silvia med PID

          Gunde wrote:
          Hej Kristian,

          Det ser rigtig fedt ud. Jeg har længe planlagt samme operation med samme kit. Hvor stor teknisk snilde synes du det krævede?

          Er ligesom el jefe også interesseret i at høre hvad du synes om pre-infusion funktionen.
          Jeg vil tro at næsten alle kan installere det her sæt. Der skal ikke lodes, eller klippes i noget. Der skal skrues et par skruer ud, og sættes nogle ledninger i - og det er sådan set det. Man bliver ikke efterladt i tvivl, for manualen er godt udført med detaljerede før og efter billeder af hvert enkelt step. Jeg vil faktisk næsten mene at det sværeste punkt var at klistre PID\'en lige på med det dobbeltklæbende tape!

          Jeg synes bestemt at det var pengene værd - og jeg er glad for at jeg købte et kit til min silvia, istedet for at opgradere hele maskinen (hvilket i starten var min intention). Jeg har en følelse af at den kan præstere og konkurrere med langt dyrere maskiner nu - selvfølgelig inden for de rent mekaniske/tekniske begrænsninger.
          - Mypressi Twist v2.
          - Mazzer Super Jolly
          - Porlex Håndkværn

          Comment

          • kRaa
            Grøn bønne
            • Dec 2008
            • 31

            #6
            Re:Silvia med PID

            Jeg vil faktisk næsten mene at det sværeste punkt var at klistre PID\'en lige på med det dobbeltklæbende tape!
            Er det kun muligt at sætte den fast under maskinen? Jeg har også selv tænkt på at installere en PID på min maskine, men vil helst have en, der kan sidde på siden, så jeg stadig kan dreje steamarmen.
            Rancilio Silvia
            Motta 58 mm konveks stamper
            Bodum stempelkande
            Knockbox af mærket skraldespand
            Forhåbentlig snart en bedre kværn...

            Comment

            • losabos
              Lysristet
              • Feb 2009
              • 105

              #7
              Re:Silvia med PID

              kRaa wrote:
              Jeg vil faktisk næsten mene at det sværeste punkt var at klistre PID\'en lige på med det dobbeltklæbende tape!
              Er det kun muligt at sætte den fast under maskinen? Jeg har også selv tænkt på at installere en PID på min maskine, men vil helst have en, der kan sidde på siden, så jeg stadig kan dreje steamarmen.
              Jeg tror du kan sætte den hvor du vil - men jeg vil tro at det kræver at man borer hul i siden - de ledninger der fulgte med er ikke lange nok til at kunne nå. Mht steamarmen kan man sagtens dreje den? Den kan selvfølgelig ikke drejes helt ind under maskinen - altså så den kommer helt tæt på Gruppehovedet.

              Men ellers er der andre producenter der laver pid kits, som sidder på siden.
              - Mypressi Twist v2.
              - Mazzer Super Jolly
              - Porlex Håndkværn

              Comment

              • Kleen™
                Espresso
                • Jan 2009
                • 511

                #8
                Re:Silvia med PID

                årh det lyder fedt.

                Jeg kan allerede mærke modificeringstrangen, selvom jeg havde svoret mig selv ikke at modificere på Silvia, men istedet opgradere når trangen meldte sig...
                Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                Comment

                • jazz
                  Mellemristet
                  • Feb 2009
                  • 227

                  #9
                  Re:Silvia med PID

                  Ja, jeg kan også godt mærke, at det kribler i fingerne, men hellere slå koldt vand i blodet
                  85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                  -- Winston Churchill

                  Comment

                  • Kleen™
                    Espresso
                    • Jan 2009
                    • 511

                    #10
                    Re:Silvia med PID

                    jazz wrote:
                    Ja, jeg kan også godt mærke, at det kribler i fingerne, men hellere slå koldt vand i blodet
                    true enough - det ender jo blot i en endnu større afskrivning, hvis jeg (forhåbentlig) engang når til at få anskaffet mig en Mini Vivaldi.
                    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                    Comment

                    • jazz
                      Mellemristet
                      • Feb 2009
                      • 227

                      #11
                      Re:Silvia med PID

                      Ja, nu da jeg har fået penge tilbage i SKAT, kan det da godt være, at Silvia skal have en gave
                      85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                      -- Winston Churchill

                      Comment

                      • OleMar.
                        Mellemristet
                        • Mar 2008
                        • 162

                        #12
                        Re:Silvia med PID

                        kRaa wrote:
                        Er det kun muligt at sætte den fast under maskinen? Jeg har også selv tænkt på at installere en PID på min maskine, men vil helst have en, der kan sidde på siden, så jeg stadig kan dreje steamarmen.
                        Skal det gøres ordentligt skal der skæres i fruen :unsure:

                        Kig lidt nede ad denne tråd...


                        Jeg har selv operationen til gode, men gøres det skal det...
                        Mvh. Ole


                        Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

                        Comment

                        • jazz
                          Mellemristet
                          • Feb 2009
                          • 227

                          #13
                          Re:Silvia med PID

                          Ja, men den anden operation er dog noget mere spiselig. Så det kan godt være, at jeg nøjes med den til at starte med. Hvis jeg så får mod på det, kan man jo lave \"indgrebet\" lidt senere. Det ser dog klart bedst ud, når den er indbygget.
                          85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                          -- Winston Churchill

                          Comment

                          • jazz
                            Mellemristet
                            • Feb 2009
                            • 227

                            #14
                            Re:Silvia med PID

                            Kleen™ wrote:
                            jazz wrote:
                            Ja, jeg kan også godt mærke, at det kribler i fingerne, men hellere slå koldt vand i blodet
                            true enough - det ender jo blot i en endnu større afskrivning, hvis jeg (forhåbentlig) engang når til at få anskaffet mig en Mini Vivaldi.
                            Ja, jeg tænker også, at et PID kit nok kan holde den lidt dyrere udskiftningstrang væk. Jeg får nok hellere ikke lov til at få noget ind i køkkenet, som er større end min Silvia
                            85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                            -- Winston Churchill

                            Comment

                            • jazz
                              Mellemristet
                              • Feb 2009
                              • 227

                              #15
                              Re:Silvia med PID

                              Stadig glad for dit PID sæt? Hvordan med justering, var det nemt? eller var det lige til højre benet?

                              Jeg overvejer kraftigt at købe et auber PID sæt til min Silvia, men tænkte, jeg lige ville høre, hvad dine erfaring er nu her lidt tid efter.
                              85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                              -- Winston Churchill

                              Comment

                              Working...
                              X