Grim puck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • blade69
    Mørkristet
    • Jan 2008
    • 384

    Grim puck

    Hejsa

    Leger lidt med min nye kværn (MM) og studerer også lige den puck jeg ender med. Synes ikke den har en spejlblank overflade når jeg har lavet skuddet. Nogen der har erfaring med hvad det kan skyldes?

    Mvh

    Jacob
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Grim puck

    Hej Jacob. Der er ikke nogen regel for hvordan pucken exakt skal se ud (tør, våd, blank osv). Det afhænger meget af primært bønnen og formalingens finhed. Du kan sagtens komme ud for at dit bedste skud i koppen faktisk gav en meget våd puck. Hvis du kværner meget fint til ristretto kan ofte komme ud for dette.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • Kleen™
      Espresso
      • Jan 2009
      • 511

      #3
      Re:Grim puck

      Hej Jacob,

      Jeg står lidt med det samme problem: Nu har jeg fået skudt Vario\'en ind så den leverer PRÆCIS 60 ml i koppen på 25 sekunder hver eneste gang. Men min puck ser også våd ud på overfladen hver eneste gang. Smagen varierer dog fortsat, men det tilskriver jeg at jeg endnu ikke har helt styr på fruentimmerets temepratursvingeninger.


      Jeg leger pt. med en lidt grovere formaling og så til gengæld et lidt hårdere tamp, men det er for tidligt at konkludere noget entydigt på effekten af dette.
      Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
      Mario: Mahlkönig Vario, the Third
      Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
      Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

      Comment

      • Lars_K
        Lysristet
        • Jan 2009
        • 51

        #4
        Re:Grim puck

        Det med en tør eller knapt så tør puck - det er da vist mest en detalje, når det kommer til stykket. Som jeg læste det et sted: Der er jo ingen magisk kraft, der fjerner vandet fra pucken. Heller ikke via tre-vejs ventilen.

        Pucken bliver kun tør, hvis den presses tør i processen, hvor kaffen jo udvider sig lidt, eller får lov at hænge lidt og dryppe af. Er der stadig en sprække på en milimeter over pucken, kan der stå lidt vand. Det kan jo ikke være anderledes, og rykker man håndtaget af straks, må det jo være der stadig...

        Jeg får kun en helt tør puck, hvis jeg doserer så nøjeagtigt, at pucken lige udvider sig op til bruserhovedet. Så får jeg også et nydeligt aftryk af skruehovedet med - og så er der kun nuancer fra at have overdoseret.

        Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at få en tør puck - på en Silvia i hvert fald - uden et aftryk af skruen samtidig. Det kan dog godt lade sig gøre kun at få aftryk af skruen og ikke hele sien, som er tilfældet ved en overdosering.

        Med andre ord: Det er en hårfin balance mellem at dosere lige præcis så meget, at pucken udvider sig stort set op til sien hverken mere eller mindre - men som sagt tror jeg ikke, det går ud over slutresultatet, hvis der skulle stå lidt vand.

        Det er dog ikke til at komme uden om, at det er en skønhedsfejl, og at pucken helst skal være tør og fast. Det er i hvert fald den essens, jeg har trukket ud om det spørgsmål...

        Og så er en våd puck jo i øvrigt heller ikke så spændende at slå ud.

        Mvh
        Lars
        Rancilio Silvia - PID
        Rancilio Rocky
        Gene Café
        I-Roast
        Stempelkande
        Koge- og kaffekande...

        Comment

        • Kleen™
          Espresso
          • Jan 2009
          • 511

          #5
          Re:Grim puck

          Med >15-16g i filteret får jeg aftryk af både si og skruehoved. Men hvis jeg holder mig på de 14g så får jeg kun aftryk af skruehovedet (samt en våd puck..:-)

          Men håber da Lars_K har ret i at sidstnævnte ikke betyder alverden - ellers må vi overveje at føntørre pucks\'ene inden de ryger på lit-de-parade på kaminhylden...
          Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
          Mario: Mahlkönig Vario, the Third
          Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
          Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

          Comment

          • DAV
            Lysristet
            • Nov 2008
            • 146

            #6
            Re:Grim puck

            Som en lille sidebemærkning lagde jeg mærke til på de meget fine videoer fra DM, at de tekniske dommere var henne og tage PF\'et af og mærke på pucken. Det må da være for lige at tjekke fugtigheden eller hva\'?

            Enig i at det i sidste ende handler om, hvordan det smager, men puckens konsistens må vel betyde noget for hvad der kommer i koppen.
            Izzo Alex Duetto
            Casadio

            Comment

            • BaristaDK
              Master Brewer
              • Nov 2007
              • 1643

              #7
              Re:Grim puck

              ja det kan også være for at se om den er lige tyk over det hele, om det sidder kaffe op ad siderne på pf\'et, eller som du nævner at den er lige fugtig over det hele...
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

              Comment

              • Lars_K
                Lysristet
                • Jan 2009
                • 51

                #8
                Re:Grim puck

                Jo - der er da vist ingen tvivl om, at en våd puck ER en fejl.

                Spørgsmålet er blot, om den er i kategorien skønhedsfejl eller mere betydningsfulde fejl. Med andre ord: Om den betyder noget for slutresultatet? Det vil jeg indtil videre tillade mig at tvivle på.

                Det anses da i hvert fald for at være ganske vigtigt for den jævne ekstraktion, at der er lidt spillerum over pucken i starten af skuddet. En våd puck kan i mine øjne ikke være udtryk for ret meget andet, end at det spillerum også er der, når skuddet afsluttes - og det kan jeg ikke indse skulle kunne skade kvaliteten.

                Det er dog ikke så rart at arbejde med. Drypper og sviner - så til et perfekt udført håndværk hører en tør og fast puck. Sådan må det være - men som sagt: Hvis det nu kun er i skønhedsafdelingen, det er en fejl, kan man vel godt leve med såden en smutter en gang imellem, og man behøver ikke ligge søvnløs over det...

                Mvh
                Lars
                Rancilio Silvia - PID
                Rancilio Rocky
                Gene Café
                I-Roast
                Stempelkande
                Koge- og kaffekande...

                Comment

                • filip
                  Stamgæst
                  • Mar 2008
                  • 761

                  #9
                  Re:Grim puck

                  Med >15-16g i filteret får jeg aftryk af både si og skruehoved. Men hvis jeg holder mig på de 14g så får jeg kun aftryk af skruehovedet (samt en våd puck..
                  jeg har kun haft min Silvia små 3 uger og får også en våd puck hver gang. Det der irriterede mig mere var at der var et nøjagtigt aftryk af møtriken, der holder shower sien i pucken. Så jeg købte et såkaldt 14gplus filter for at undgå dette.
                  Jeg tror ikke at puckens berøring med skruehovedet ændrede smagen, men det virkede sgu lidt åndsvagt at bruge tid og energi på at stampe kaffen perfekt, hvis jeg alligevel \"stødte\" pucken op i et skruehoved efterfølgende..
                  Det nye filter jeg købte har ikke ændret på puckens konsistens, i hvert fald ikke indtil videre.
                  Mazzer Mini Electronic A
                  TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                  Gene Café kafferister
                  Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                  Mypressi Twist


                  \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                  Comment

                  Working...
                  X