Hvilken mælk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Søren Wolder
    Administrator
    • May 2007
    • 613

    Hvilken mælk?

    Hvilken mælk bruger i? Har i nogen specielle præferencer eller er det hip som hap?

    Jeg har fundet frem til Gårdmælk fra Hirthals Andelsmejeri (sødmælk). Det er en uhomoganiseret, ustandardiseret, pasteuriseret mælk. Den giver en rigtig god fylde, er nem at arbejde med og smager rigtig godt.

    Da mælken er ustandardiseret, skriver de, at fedtprocenten kan variere fra årstid til årstid - så det kan da godt være den på et tidspunkt ikke er så god :huh: Men lige p.t. er den og kan absolut anbefales.
    Administrator på EspressoBar

    Black coffee rules...
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Hvilken mælk?

    Jeg bruger "Biodynamisk gårdmælk" (for det meste). Den har en rimelig høj fedtprocent (mener det er 4,3%). Tror det er derfor jeg synes den er lidt mere "blød" i det... Men jeg ved det ikke :dry:
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #3
      Re:Hvilken mælk?

      Ehhh .. jeg bruger ARLA Express ... sød ... :whistle:

      @Søren ... sår'n en uhomogeniseret mælk er den ikke svær at skumme?? ... har prøvet økologisk ... syntes jeg ikke var godt .. :dry:


      Blir nok nød til at skifte til minimælk :sick: .... får for meget mælke-fedt indenbords ... :unsure:
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      • Søren Wolder
        Administrator
        • May 2007
        • 613

        #4
        Re:Hvilken mælk?

        Nej, den er faktisk let at skumme - den vokser utrolig meget og hvis man ikke passer lidt på, bliver det næsten "flødeskum" man ender op med ved 65 grader.
        Administrator på EspressoBar

        Black coffee rules...

        Comment

        • Shotmaker
          Mellemristet
          • May 2007
          • 177

          #5
          Re:Hvilken mælk?

          Jeg bruger også Arla Express Sød - mest fordi det er let og man kan få den alle steder.
          Den økologiske minimælk vi ellers normalt drikker kanbruges men det bliver på ingen måde lige så godt som sødmælk.

          Jeg har overvejet at prøve en super, duper, økologisk, uhomogeniseret, osv a la den der Gårdmælk fra Hirtshals (hvor kan man i øvrigt købe den ?)

          Jeg fandt forresten lige et mælkelink: http://www.mejeri.dk/smcms/mejeri_dk...ex.htm?ID=6269
          til inspiration.

          /Peter
          Rancilio Silvia - PID
          Macap MC4 Stepless
          Behmor 1600
          Xpressivo Presso Barista

          Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

          Comment

          • Brownie
            Stamgæst
            • Jul 2007
            • 765

            #6
            Re:Hvilken mælk?

            Jeg bruger oftest en økologisk letmælk...det kan være det er derfor jeg endnu ikke er lykkedes med en eneste Latte der kunne kaldes "Art" :whistle:
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

            Comment

            • Søren Wolder
              Administrator
              • May 2007
              • 613

              #7
              Re:Hvilken mælk?

              Shotmaker wrote:
              Jeg har overvejet at prøve en super, duper, økologisk, uhomogeniseret, osv a la den der Gårdmælk fra Hirtshals (hvor kan man i øvrigt købe den ?)

              /Peter
              Den kan købes i Føtex
              Administrator på EspressoBar

              Black coffee rules...

              Comment

              • KimH
                Espresso
                • May 2007
                • 547

                #8
                Re:Hvilken mælk?

                Jeg bruger næsten altidalmindelig sødmælk fra Arla.... Det er ren katastrofe hvis jeg løber tør for sødmælk og der kun findes minimælk eller lignende i huset :sick:

                Jeg tror da jeg vil prøve den der gårdmælk i snakker om. Er den bedre end almindelig sødmælk?
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

                Comment

                • KimH
                  Espresso
                  • May 2007
                  • 547

                  #9
                  Re:Hvilken mælk?

                  Dobbelt post - bare slet den.

                  Post edited by: KimH, at: 2007/11/04 07:02
                  - La Spaziale S1 Dream
                  - Bestmax S
                  - Ceado E37S
                  - Rancilio Rocky SD
                  - Hottop B

                  Comment

                  • Søren Wolder
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 613

                    #10
                    Re:Hvilken mælk?

                    Den kan varmt anbefales Jeg synes den er klart bedre end almindelig sødmælk, men det kan jo have noget med præferencer at gøre.

                    Min vurdering af den er, at den er mere blød og har en bedre fylde og generelt en bedre smag.
                    Administrator på EspressoBar

                    Black coffee rules...

                    Comment

                    • klaus
                      Mørkristet
                      • Oct 2007
                      • 318

                      #11
                      Re:Hvilken mælk?

                      Jeg bruger også helst den Biodynamsike Gårdmælk fra Naturmælk.
                      Øllinggård laver også en fremragende økologisk sødmælk.
                      Bornholms Andelsmejeri's er også fantastisk.
                      Ja, vi er virkelig heldige her i DK med mælk. Oppe i Norge, hvor de ellers er ret fremme i skoene når det kommer til kaffe, er det næsten umuligt at fremdrive god mælk. Se evt. Tim W's blog: http://timwendelboe.blogspot.com/200...k-organic.html
                      Klaus Thomsen
                      World Barista Champion 2006
                      Kig ind på vores Blog her
                      The Coffee Collective

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Re:Hvilken mælk?

                        klaus wrote:
                        Jeg bruger også helst den Biodynamsike Gårdmælk fra Naturmælk.
                        Øllinggård laver også en fremragende økologisk sødmælk.
                        Bornholms Andelsmejeri's er også fantastisk.
                        Så generelt kan jeg forstå, at du foretrækker økologisk mælk (ved ikke om Bornholms også er økologisk), som jeg vil antage også er uhomogeniseret.

                        Jeg kan huske, at Baresso på et tidspunkt beskrev på deres hjemmeside, at de havde valgt økologisk mælk fra, da "almindelig" mælk grundet homogeniseringen (altså at fedtet er "smeltet ind2 i mælken i stedet for at flyde rundt som små "klumper&quot gav et bedre resultat. Jeg synes dog ikke jeg har kunnet konstatere, at det skulle være sværere at steame økologisk mælk.

                        Har du (eller andre) gjort nogle erfaringer eller overvejelser om dette?

                        PS: Jeg kan ikke længere finde ovenstående "udtalelse" på Baressos hjemmeside og ved ikke om de har ændret holdning og taget økologisk mælk ind.
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • ChrZacho
                          Master Brewer
                          • May 2007
                          • 1580

                          #13
                          Re:Hvilken mælk?

                          Det er osse min erfaring at øko mælk er sværer at steame.
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

                          Comment

                          • Søren Wolder
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 613

                            #14
                            Re:Hvilken mælk?

                            Jeg synes nu nærmere det er lettere at steame. Hvis jeg ikke kan få favoritten fra Hirtshals, køber jeg den almindelige øko sødmælk. Jeg synes den er meget mere levende end almindelig sødmælk og har ingen problemer med at steame den.
                            Administrator på EspressoBar

                            Black coffee rules...

                            Comment

                            • klaus
                              Mørkristet
                              • Oct 2007
                              • 318

                              #15
                              Re:Hvilken mælk?

                              Ja, det er rigtig at Baresso længe havde skilte på bordene, hvor det stod, at grunden, til de ikke brugte økologisk mælk, var, at man ikke kunne steame økologisk mælk ordentligt, fordi det (oftest) er uhomogeniseret. Det undrede mig en del, da jeg ikke har haft nogen problemer med det i de (på det tidspunkt) foregående fem år. En journalist havde også undret sig over det, og tog det op. Det endte med at Baresso sagde, at de havde fået det at vide af Arla, som havde fået det af vide af nogle andre... (Journalisten havde også undret sig over, om det måske havde noget at gøre med at økologisk mælk er ca 1 krone dyrere per liter). Men det endte med at Baresso i hvert fald tog deres statement tilbage.

                              Jeg er af den opfattelse at økologisk, uhomogeniseret mælk sagtens kan lave lige så godt skum som almindelig sødmælk. Fedtpartiklerne har det med at samle sig i toppen, hvis ikke man ryster mælkekartonen en smule, så husk det.
                              Men ud over om det er nemt at lave skum med en mælk, bør man jo tage med i sit valg, hvor godt mælken smager. Her er der for mig ingen tvivl. Vi har lavet blindsmagninger tre år med adskillige danske sødmælke. Almindelige og økologiske. Smagt som kold, varm og i cappuccino. Resultatet har hver gang været at de økologiske har smagt bedre - i alle tre tests. Både Naturmælk og Øllingegård har ofte snakket om, at mælkens smag jo er et resultat af en masse faktorer (præcis som med kaffen). Koen, foderet, mulighed for fri græsning og bævegelse og især hvordan mælken bliver behandlet fra den forlader koen. Homogeniseringsprocessen er ganske hård for mælken, og selvom det kan være rart at fedtpartiklerne ikke samler sig, påvirker det smagen kraftigt i negativ retning.

                              Nåh, det blev lige en lang smøre. Min anbefaling er klart at man smager sig frem, men ikke kun går efter hvor let en mælk er at skumme. Se det i stedet som en barista udfordring :-)
                              Klaus Thomsen
                              World Barista Champion 2006
                              Kig ind på vores Blog her
                              The Coffee Collective

                              Comment

                              Working...
                              X